Gå til innhold

Ord video for språkvansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å lage en ord video for et barn med sen språkutvikling. Barnet er tre og et halvt. Det finnes masse slike på youtube men ikke en eneste en er på norsk.

Så det jeg lurer på er om noen kan gi meg noen gode forslag på disse videoene. Tenkte å ta bilder av ting selv og bruke et redigeringsprogram til å legge til tale og litt bakgrunnsmusikk. Men det jeg trenger litt tips om er hva jeg kan lage videoer om. Har tenkt å lage en med mat og drikke. Ta bilder av diverse middager, pålegg, drikker osv. og lage video av det. Blir kanskje en video av kjøretøy og.

Jeg er ingen pedagog, langt ifra. Så lurer på hva annet som kan være lurt å lage videoer av?

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Hverdagslige ting som dyr, personer barnet kjenner,leker? Er videoen tiltenkt et spesifikt barn eller generelt?

Skrevet

Var i første omgang tiltenkt et spesifikt barn. Som sagt tre og et halvt år med alvorlige språkvansker. Vet liksom ikke om noen andre som hadde hatt interresse av en hjemmelaget språkvideo :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som er sent ute i utviklinga og han snakker ikke. Men jeg tror ikke en video kunne hjulpet her. Vi har vanskeligheter med å få kontakt med han også.

Det spørs nok mye på hva årsaken til språkvanskene er. Det beste er nok å øve med sånne bildekort. Da er foreldrene med på å motivere barnet, enn å bare sette barnet forran tven.

Ikke for å ødelegge gleden din altså, kan godt hende dette kan funke på det barnet du tenker på<br /><br /> Anonym poster: 75eebbb81dafd69beaa33f995dc4eadd

Skrevet

Jeg og min gutt lager slike videoer, han er 10. Vi tar bilder av ting vi gjør og setter dem sammen i en rekkefølge og legger til beskrivende ord eller korte setninger. Han bruker videoene som støtte når han skal fortelle feks om turen til dyreparken. Jeg bruker alltid å ta utgangspunkt i noe han har opplevd selv . Jeg regner med ditt barn går i barnehagen. Du kan spørre om å få tatt bilder av ulike rom der, uteområdet (både oversiktsbilder og bilder av små kroker barna leker i), ulike leker og aktiviteter barna gjør. Her må du nok ha hjelp av personalet og kan nok ikke legge dem ut offentlig men jeg vil tro barnet kan ha stor nytte av dem når det skal fortelle hva det gjorde i barnehagen i dag. Ellerst tenker jeg på bøker barnet kjenner feks. Men, jeg ville ikke brukt bakgrunnsmusikk. Det kan virke forstyrrende.

Skrevet

Takk for svar :)

Grunnen til at jeg har lyst til å lage en video er fordi han digger for eksempel youtube. Og jeg hører han prøver å herme etter de engelske ordene han hører på slike videoer jeg tenker på der. Derfor vil jeg ha en på norsk :) Det er problemer med å få han til å herme og lære ord av voksne for han syntes rett og slett ikke det er noe gøy. Og jeg har lyst til å prøve å "lure" han til å lære ved å lage noe ut av det som han liker. Foresatte er enige.

Bilder av barnehagen er jo en god idè. Den åpner ikke før 1 august men skal høre med de. Kanskje kutte bakgrunnsmusikk ja.

AnonymBruker
Skrevet

Ja om han liker sånt og hermer etter videoer på youtube så er nok dette midt i blinken for han :)<br /><br /> Anonym poster: 75eebbb81dafd69beaa33f995dc4eadd

Skrevet

Hva med å bruke en slik pappegøye som gjentar alt man sier? Jeg tenker da på denne leken som en motivasjonsfaktor for å få barnet til å si ord. Feks når man sitter med bildekort og barnet ikke vil snakke, kanskje barnet vil snakke når papegøyen hører på og gjentar? Evt kan barnet også snakke til en bamse eller noe helt annet. Poenget er å finne noe som barnet kan like å snakke til. Å gjenta ord for en voksen er ganske kjedelig og umotiverende. Evt kan dere ta opp lyd men båndopptaker.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er veldig interaktiv, så er det mange apper til dette. Eks. SoundTouch, Bildebok, Ord, Pekebok barn, Moro for barn. Nå er dette enkle ord, men det blir jo nesten det samme som du beskriver.

Anonym poster: ebf457ec35673cfcd1dcd9fac41da0e1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker på å inkludere skriftlige ord, bør du også være sikker på at du skriver dem riktig. Det kan være greit for barnet at han/hun ikke får særskriving ("ord video") inn med morsmelka. :ler:

Anonym poster: ea0e5ea592135025c630de289d14567d

Skrevet

Hvis han er veldig interaktiv, så er det mange apper til dette. Eks. SoundTouch, Bildebok, Ord, Pekebok barn, Moro for barn. Nå er dette enkle ord, men det blir jo nesten det samme som du beskriver.

Anonym poster: ebf457ec35673cfcd1dcd9fac41da0e1

Er jo veldig bra det, men jeg det er ingen Iphones som kan brukes. Kun Android, og har ikke funnet en eneste app tilgjengelig som gjør jobben.

Skrevet

Noe du må tenke på er hva slags språkvanske barnet har. Forsinket språkutvikling kan skyldes så mye. Noen er bare sene mens hos andre ligger det mere under. Det viktigste er at barnet bruker språket og da helst i en kontekst slik at barnet får erfaringer knyttet til ordene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...