Gå til innhold

På ferie med svigerinna+ barn.. litt uenig med samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en uke skal vi på biltur i europa. Det blir meg, samboer, broren hennes, kona hans og to barn. Vi skal ha et barn i bilen, og de skal ha det andre barnet i bilen. De er ekstremt aktive, urolige og ulydige (jeg syns de er ganske bortskjemte og de vet ikke hva 'nei' betyr). Jeg vil helst ikke ha en unge i bilen for da blir det så mye 'kjefting' og 'ikke-gjør-det' men det bare ble slik at vi skulle dele ungene. (det er snakk om en laaaang biltur, 8 timer til oslo, så ned til europa)

Nå har vi bestilt 3 netter i et feriehus der vi skal sove i sammen. Men det er noen netter der vi ikke har bestemt oss enda og det blir mest sannsynlig hotell. Nå er det slik at man ofte kan bestille dobbeltrom og da blir det plassert en ekstra seng for et barn. Men det er ikke alltid plass til 4 personer på ett rom og en familie på fire må da betale for to dobbeltrom.

Nå er jeg redd for at de vil spare litt penger og vil plassere ett barn på vårt rom og de tar det andre barnet, slik at de slipper å betale for 2 dobbeltrom. Samboer sier at slikt må man regne med når man er på ferie med andre og syns det er greit, men jeg mener at de ikke kan plassere deres barn hos oss hele tida. Jeg vil gjerne ha litt ferie og vil ikke være barnevakt. I tillegg er disse ungene veldig krevende og vi er allerede sammen med dem hele dagen, og jeg syns det blir alt for mye å ha en av dem hos oss på rommet også. Jeg vil gjerne ha litt kjærestetid. (guttene er 9 og 12 år)

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg, og jeg hadde selv aldri putta den ene ungen min inn i deres bil for en så lang tur!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Om en uke skal vi på biltur i europa. Det blir meg, samboer, broren hennes, kona hans og to barn. Vi skal ha et barn i bilen, og de skal ha det andre barnet i bilen. De er ekstremt aktive, urolige og ulydige (jeg syns de er ganske bortskjemte og de vet ikke hva 'nei' betyr). Jeg vil helst ikke ha en unge i bilen for da blir det så mye 'kjefting' og 'ikke-gjør-det' men det bare ble slik at vi skulle dele ungene. (det er snakk om en laaaang biltur, 8 timer til oslo, så ned til europa)

Nå har vi bestilt 3 netter i et feriehus der vi skal sove i sammen. Men det er noen netter der vi ikke har bestemt oss enda og det blir mest sannsynlig hotell. Nå er det slik at man ofte kan bestille dobbeltrom og da blir det plassert en ekstra seng for et barn. Men det er ikke alltid plass til 4 personer på ett rom og en familie på fire må da betale for to dobbeltrom.

Nå er jeg redd for at de vil spare litt penger og vil plassere ett barn på vårt rom og de tar det andre barnet, slik at de slipper å betale for 2 dobbeltrom. Samboer sier at slikt må man regne med når man er på ferie med andre og syns det er greit, men jeg mener at de ikke kan plassere deres barn hos oss hele tida. Jeg vil gjerne ha litt ferie og vil ikke være barnevakt. I tillegg er disse ungene veldig krevende og vi er allerede sammen med dem hele dagen, og jeg syns det blir alt for mye å ha en av dem hos oss på rommet også. Jeg vil gjerne ha litt kjærestetid. (guttene er 9 og 12 år)

Hva syns dere?

Om du skal på ferie med andre, så må dere bli enige på forhånd. Ikke kom i ettertid med irritasjoner.

Du beskriver barna, men samtidig skal du på ferie med de?

Anonym poster: a8554bea79cc07e4eeb9fd4576afa718

AnonymBruker
Skrevet

De folka er frekkere enn lusa. De får passe på ungene sine selv, og dytte litt oppdragelse inn i de trange skallene deres.

Siden samboeren din synes det er helt greit er det vel han som tilbyr seg å snakke til guttungen når han oppfører seg ille, eller går han automantisk ut fra at det er din jobb

Anonym poster: 36c52c67ed41b68dfe5f429bd6aec005

Skrevet (endret)

For min del går grensen ved å skulle dele soverom med en 8 eller 12-åring som ikke er min egen, selv om det er tantebarn.

En biltur skulle jeg alltids overlevd, men så er ikke jeg redd for å si ifra når nok er nok. Mitt inntrykk er at urokråker gjerne blir mer håndterlige dersom de ikke sitter sammen med andre barn, så å splitte dem opp på bilturen er nok ikke så dumt.

Endret av SmallTalk
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke sier ifra hvordan du vil ha det, kan du ikke regne med at det blir slik.

Redd ferien din, si din mening.

Skrevet

Bilturen hadde jeg syntes var ok, men jeg hadde ikke syntes det var ok at en av dem skulle sovet med meg og kjæresten. Hva gjør denne familien om de skal på ferie alene? De har jo tydligvis hatt 2 barn i 8 år så de må vel klare å ha begge barna på sitt rom.. Det er jo bare å bestille et større rom, med 2 dobbeltsenger feks. Jeg og lillesøster har da reist endel med mamma og pappa det var aldri noe større problem å la alle få plass.... En ekstraseng på et 2-mannsrom er ofte veldig liten og ofte beregner hotellet da at det er snakk om et LITE barn, typ 1-7 år.. og ekstrasengen er deretter.

Skrevet

Desverre kan man nok også "ødelegge" ferien ved å si sin mening, TS kan jo faktisk risikere at de andre voksne blir sure resten av turen. :P

Men TS du er gravid i uke 20? Kan du ikke si at du er sliten og stresset og trenger å sove bedre? Ta en liten hvit løgn for deg og babyen sin skyld. Det er viktig at du får bra hvile på ferie nå som du er gravid. Det er ikke bra at du stresser.

Skrevet

Jeg er ikke redd å si til disse guttene at de må oppføre seg. For det føler jeg at jeg gjør allerede hele tida. Samboer vil gjerne være 'den kule tanta der alt er lov' og er ikke så flink til å si ifra. For meg er også grensen litt fortere nådd enn for henne, så jeg alltid den som enten 'kjefter' eller sier til henne at hun må si ifra at de må oppføre seg.

Så det er ikke det at jeg ikke tør å si til guttene at de må oppføre seg, jeg gidder bare ikke å kjefte på min ferie. I en ferie skal man slappe av.

Om du skal på ferie med andre, så må dere bli enige på forhånd. Ikke kom i ettertid med irritasjoner.

Du beskriver barna, men samtidig skal du på ferie med de?

Anonym poster: a8554bea79cc07e4eeb9fd4576afa718

Jeg kommer ikke i ettertid med irritasjoner, jeg prøver jo å bli enig med samboer før vi kanskje havner i den situasjonen der jeg må si til dem at jeg ikke vil ha en unge på soverommet mitt.

Desverre kan man nok også "ødelegge" ferien ved å si sin mening, TS kan jo faktisk risikere at de andre voksne blir sure resten av turen. :P

Men TS du er gravid i uke 20? Kan du ikke si at du er sliten og stresset og trenger å sove bedre? Ta en liten hvit løgn for deg og babyen sin skyld. Det er viktig at du får bra hvile på ferie nå som du er gravid. Det er ikke bra at du stresser.

det er ikke jeg som er gravid, det er min samboer som er det:) Så den unnskyldingen har jeg dessverre ikke! hehe

Skrevet

Ha med barn i bil er naturlig når man reiser sammen. Sørg for å ha med dvd-spiller eller ipad slik at barnet kan se film om det kjeder seg - virker forebyggende. ;) Europeiske motorveier er kjedelige og det er lite å se.

Det å ha tantebarn på hotellrommet hadde jeg imidlertid satt ned foten for- med verdens beste samvittighet. Og det er lurt å avklare på forhånd!

• Liker 1
Gjest Mildrid
Skrevet

Greit i bil, ugreit på soverom.

Men før jeg hadde satt ungen i bilen hadde jeg forklart hele familien om mine grenser og at de skulle holdes, eller så havner ungen i foreldrenes bil. Og jeg hadde hold det.

• Liker 7
Gjest Violetta
Skrevet

Greit i bil, ugreit på soverom.

Men før jeg hadde satt ungen i bilen hadde jeg forklart hele familien om mine grenser og at de skulle holdes, eller så havner ungen i foreldrenes bil. Og jeg hadde hold det.

Helt enig.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke kjekkere for barna å være i samme bil? Mye kjekkere å prate med jevnaldrende enn voksne, vil jeg tro. Jeg hadde ikke godtatt å ha ett av barna på samme rom hele ferien.

Dere må helt klart ta dere en kveld der der prater sammen om forventninger til ferien og hvordan dere vil gjøre det.

Skrevet

Vi har reist med 3 unger nedover i Europa (aldersgruppene 15, 8 og 3) Hadde aldri problem å få hotell, Noen hadde store familierom, andre plasser fikk vi to rom med dør imellom.

AnonymBruker
Skrevet

Det som jeg stusser på her er at barna er såpass store også er de såå urolige og vanskelige å ha med å gjøre? Hadde jeg hatt 2 barn under 5år hadde jeg nok vært veldig glad for å kunne splitte de på bilturen, men 9 og 12år? De burde jo klare å oppføre seg på biltur?<br /><br /> Anonym poster: 04b04e75d830155d5b3cce84dce9b5ba

• Liker 2
Skrevet

Hva syns dere?

Dere er også på ferie!

Dere skal da ikke bruke deres ferie på å ta ansvar for andres barn. Hadde sagt at dere ville overnatte alene. Noe med å ha frihet til litt ekstra feriekos også, når en er på tur....

Skrevet

Det som jeg stusser på her er at barna er såpass store også er de såå urolige og vanskelige å ha med å gjøre? Hadde jeg hatt 2 barn under 5år hadde jeg nok vært veldig glad for å kunne splitte de på bilturen, men 9 og 12år? De burde jo klare å oppføre seg på biltur?<br /><br /> Anonym poster: 04b04e75d830155d5b3cce84dce9b5ba

jeg vet, men de klarer ikke å være i nærheten av hverandre uten å krangle. Og de er også ALLTID høylytte og hører aldri på hva voksne sier. De er rett og slett bortskjemte og foreldre er ikke flinke til å si nei. Jeg har alltid reist på lange bilturer (16 timers turer med mange pauser i europa) med søstrene mine og foreldrene og det har alltid gått bra, men jeg er helt sikker på at de blir krangling hvis de to sitter i samme bil.

Inviterte foreldrene hit ikveld for å snakke om forventingene etc. Glad for å høre at så mange (alle) er enige med meg;)

• Liker 1
Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Inviterte foreldrene hit ikveld for å snakke om forventingene etc. Glad for å høre at så mange (alle) er enige med meg;)

Så bra! Du virker som ei dame som det er tæl i! Håper du oppdaterer oss med utkommet av denne samtalen. Det er faktisk deres ferie også, og det minste du og sambo kan forlange er nettene alene! Dere har jo allerede et barn i bilen hele turen, for ikke å snakke om at dere skal være sammen med denne familien nesten hver dag.

Men jeg håper dere skal ha noen dager alene da, til kjærestetid. Kan hende at dette er deres siste ferie som barnløse, og dere burde nyte denne tiden. Det blir mange år til neste gang dere kan sette dere selv først igjen. Men det at samboeren din er så ettergivende med tanteungene sine; hva tenker hun om oppdragelsen av deres egne barn? Bare sånn til ettertanke...

Endret av Trøffel
Skrevet

Så bra! Du virker som ei dame som det er tæl i! Håper du oppdaterer oss med utkommet av denne samtalen. Det er faktisk deres ferie også, og det minste du og sambo kan forlange er nettene alene! Dere har jo allerede et barn i bilen hele turen, for ikke å snakke om at dere skal være sammen med denne familien nesten hver dag.

Men jeg håper dere skal ha noen dager alene da, til kjærestetid. Kan hende at dette er deres siste ferie som barnløse, og dere burde nyte denne tiden. Det blir mange år til neste gang dere kan sette dere selv først igjen. Men det at samboeren din er så ettergivende med tanteungene sine; hva tenker hun om oppdragelsen av deres egne barn? Bare sånn til ettertanke...

For min del er det veldig stor forskjell på tantebarn og eget barn. Jeg er ettergivende mot tantebarna mine, men merker allerede nå når datteren er 9 mnd at jeg er kosekvent med barnet mitt. Det blir noe helt annet. Hverftall for min del.

Skrevet (endret)

Vi skal dit om en time for å bestille hotell og snakke litt, så jeg er spent. Skal selvfølgelig oppdatere her;) Joda, vi kommer til å ha litt alene tid, vi er sammen med dem 7 dager og etter det skal jeg og kjæresten til mine foreldre noen dager. Men det blir ikke skikkelig quality time for da må vi jo være litt sosiale med foreldrene mine.

Jeg har snakket med henne om det med at jeg syns hun er alt for ettergivende med dem og at jeg ikke vil at det blir slik når ungen kommer. (vi snakket om det før hun ble gravid). Etter den samtalen ble hun litt strengere med dem men ikke streng nok i mine øyne. Men hun syns selv at nevøene hennes er alt for bortskjemte og at hun ikke vil at våre unger blir slik. I tillegg blir hun flau pga nevøene sin oppførsel når vi er ute med dem, så jeg tror hun blir mye strengere/ mer konsekvent med vår unge;)

Edit: og som personen over meg kommenterte er det mye enklere å være streng med sine egne barn enn med andre sine:)

Endret av marielle171

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...