Gå til innhold

Pusse opp/innrede leilighet fra 70-tallet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte inn i en utleieleilighet som er helt grusomt stygg. Huseierne skal pusse den opp litt, dvs male veggene i lyse farger i stedet for de grelle fargene som er nå. Men f. eks på stua er det brystningspanel (?), og jeg tror ikke de har tenkt til å gjøre noe med det. Jeg får også lov til å pusse opp det jeg vil for mine egne penger, utover det de har tenkt til å gjøre, derfor lurer jeg på hvordan man maler panel? jeg tror det er ubehandlet, vanlig tre.. Er det dyrt å male? Noen sa til meg at jeg må male mange strøk.. Vet at dere ikke kan si hvor mye det koster, fordi dere ikke vet størrelsen på rommet osv. Men priser på typer maling og kanskje kvistlakk?

En annen ting jeg lurer på, er hvordan jeg kan gjøre det beste ut av gulvene. har lagt ved bilder, så dere ser hvordan de ser ut. Jeg har iallefall ikke råd til å legge nytt gulv, og huseierne skal ikke gjøre noe med det. Er det veldig vanskelig å innrede med slikt gulv? Har dere tips? Det første gulvet er på kjøkkenet, og det andre er på stua.

post-37809-0-00621500-1342947090_thumb.j

post-37809-0-12608800-1342947524_thumb.j

Hvordan maler man "tapet" som er på badet? Ser ut som tapet iallefall, for et sted har det løsnet.. Og igjen, er det dyrt for maling man bruker på et bad? Badet er ikke stort. Et dusjkabinett, en vask, en do, en liten varmtvannstank og er plass til en liten vaskemaskin..

Bruker man annen maling på dører og vinduskarmer? Hva slags? Er det dyr maling?

Tusen takk for svar :) Håper noen orker å hjelpe en stakkar, som må bo i en veldig stygg leilighet (til gjengjeld er det veldig billig!).

Anonym poster: b8a085b47515295c4fb52e524b5a0a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at maling koster litt. Jeg har kjøpt Jotun maling på Byggmakker og tror jeg betalte ca 400kr for 3l. (1l holder til 8-10 kvaderatmeter). Det er mulig andre merker som f.eks Becker eller Flugger er rimeligere. Obs! Bygg har av og til gode tilbud på maling. Malingsbutikkene anbefaler alltid koster og ruller fra dem, men jeg har en kolega som har begynt å kjøpe malingsutstyret på Europris og sier det er god nok kvalitet.

Ubehandlet panel kan du godt male, men du må først bruke kvistlakk og så grunning (evnt. Jotun sperregrunn - kvitstlakk og grunning i ett, anbefales) og så male to strøk. Så ja, det er litt jobb men det tar ikke SÅ lang tid. Synes selv det er ganske morsomt å male... Bruk maling som er beregnet for panel (jeg bruker Jotun interor finish).

Tapet på badet kan du male, men da må du bruke våtromsmaling. Er usikker på prisen, men tror den er noe dyrere enn vanlig veggmaling.

Jeg har malt vinduskarmene med Jotun Superior finish som er en ekstra holdbar og slitesterk maling, men den er litt dyrere enn Jotun interior finish. Siden du ikke eier denne leiligheten ville jeg gått for en rimeligere maling. Så da kan du kanskje bruke samme på panelet og vinduene. Det er nok vanlig å bruker blankere maling på vinduer og lister, men det er ikke noen big deal.

Gulvene var ikke de penneste nei, men når veggne blir malt tror jeg ikke du legger så mye merke til dem lengre. Det går jo også ann å friske opp med tepper og filleryer. Jeg hadde ganske stygt gulv i den forrige leilighenten og tenkte "hvordan skal jeg holde ut med disse gulvene?!", men la på noen tepper og ble fort vant til dem ;)

Lykke til med eventuell oppussing! Det kan jo faktisk være litt gøy å holde på med, og samtidig er det ikke sikkert du vil legge for mye tid og penger i noe som ikke er ditt. Det blir ofte bedre når du flytter inn med dine egne ting og gardiner ol. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Var veldig nyttig! Jeg har lest at man bør vaske ned panelet før man maler, kan jeg blande ut salmiakk med vann og vaske med det? Hva slags blandeforhold i såfall?

Stemmer at jeg ikke vil bruke så altfor mye penger selv, men kan godt bruke litt tid på det, da planen er å bo der i ca 3 år.

Ellers håper jeg flere kommer med innspill :) Jeg vet heller ikke hva slags interiør jeg vil ha, kanskje noen kan komme med tips. Er veldig åpen for forslag, for jeg har ikke klart å funnet min interiørstil enda, samtidig som at det ikke kan kræsje helt med gulvene.. Det eneste jeg vet jeg skal ha, er svart skinnsofa. Har husdyr som hopper opp i sofaen, så er ikke lurt med lyse farger, og skinn er enklere å tørke av (skal finne gratis/kjøpe billig brukt). Har en stor hvit kommode, og et hvitt stuebord. Kan henge opp så mye jeg vil på veggene.

Jeg er absloutt IKKE fan av shabby chic.. Hmm, vanskelig dette.

Hjelp? :)

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, går det an å male gulvene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte inn i en utleieleilighet som er helt grusomt stygg. Huseierne skal pusse den opp litt, dvs male veggene i lyse farger i stedet for de grelle fargene som er nå. Men f. eks på stua er det brystningspanel (?), og jeg tror ikke de har tenkt til å gjøre noe med det. Jeg får også lov til å pusse opp det jeg vil for mine egne penger, utover det de har tenkt til å gjøre, derfor lurer jeg på hvordan man maler panel? jeg tror det er ubehandlet, vanlig tre.. Er det dyrt å male? Noen sa til meg at jeg må male mange strøk.. Vet at dere ikke kan si hvor mye det koster, fordi dere ikke vet størrelsen på rommet osv. Men priser på typer maling og kanskje kvistlakk?

En annen ting jeg lurer på, er hvordan jeg kan gjøre det beste ut av gulvene. har lagt ved bilder, så dere ser hvordan de ser ut. Jeg har iallefall ikke råd til å legge nytt gulv, og huseierne skal ikke gjøre noe med det. Er det veldig vanskelig å innrede med slikt gulv? Har dere tips? Det første gulvet er på kjøkkenet, og det andre er på stua.

post-37809-0-00621500-1342947090_thumb.j

post-37809-0-12608800-1342947524_thumb.j

Hvordan maler man "tapet" som er på badet? Ser ut som tapet iallefall, for et sted har det løsnet.. Og igjen, er det dyrt for maling man bruker på et bad? Badet er ikke stort. Et dusjkabinett, en vask, en do, en liten varmtvannstank og er plass til en liten vaskemaskin..

Bruker man annen maling på dører og vinduskarmer? Hva slags? Er det dyr maling?

Tusen takk for svar :) Håper noen orker å hjelpe en stakkar, som må bo i en veldig stygg leilighet (til gjengjeld er det veldig billig!).

Siden leiligheten er grusom stygg, som du skriver,kansje du kan spørre huseier om han kan sponse maling om du gjør jobben?

Evt. kutte vekk en husleie. Han vil jo ha nytte av det da han skal leie ut igjen.

På vegger bruker jeg vannbasert maling. Billig maling får du kjøpt. Ta en sjekkrunde på div. butikker.

På dører,karmer bruker jeg halvblank oljemaling. To strøk.

Husk og "matte" ned med salmiakkvann først, er det eks fett på, så sitter ikke malingen.

På panelvegg,hadde jeg ikke giddet å lagt mye jobb i. Vask ned med salmiakk,og mal to strøk oljebasert maling. Har gått greit der jeg har gjort det.

Å male gulv går,men usikker på hvilke maling, så tenker jeg på at du har dyr som skal bruke gulvet.

Tapetet som har løsnet kan limes med lim,beregnet på bad. Ja,jeg har malt tapet på bad i min fattige tid. brukte også der oljebasert maling

Kansje spørre huseier om lov til å male gulvene?

Ruller og koster kjøper du ikke på typiske malingsbutikker. Jeg er så lat at jeg hiver de når jeg er ferdig. Så kjøper billig på Ergo,Europris, Biltema.Bare husk at du kjøper en kost som ikke busta fyker av til karmene dine.

Et eks på Maxbo og en annen butikk vi kjøpte kost i dag. For en og samme kost så tok Maxbo 100 kr mere. Den andre butikken var coop xstra

For meg virker det som du skal komme rimelig ut av det.

Anonym poster: 2fa6aa5e3f9af8708b5c76deb8142eec

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :) Da blir det til at jeg og huseier skal male det meste, men badet skal vi spare litt.

Kjempenyttig lesing, har iallefall hjulpet meg veldig. Det enste jeg lurer på nå, er hvor mye hensyn jeg må ta til gulvene når jeg skal velge hvilken farge jeg vil ha på veggene? Skal ha en lys farge av noe slag, men bør det være noe brunt i den, for at det skal passe eller? Hjelpes.. Og bør jeg male brystningspanelet i noen nyanser mørkere enn veggen over, eller ta samme farge?

Takk igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...