aowi Skrevet 13. februar 2004 #1 Skrevet 13. februar 2004 Hei! Bar lurer litt på.. hva gjør dere når barnet har gjort noe galt? Har ei venninne som gir ungen et klaps på baken når han har gjort noe galt, jeg har aldri sett det , men hun er flink til å trkke det fram... Har sagt det til henne at jeg ikke hadde gjort det sånn.... blir litt kvalm over måten ho sier det på.... "ungen har bare godt av det, da lærer han hvertfall!!" Jeg lærte hva som var riktig og galt uten annet enn litt sinte blikk og en skjennepreken... var nok i hauevis... Har ikke unger selv men har jobba i bhg, har vært så sint at jeg har hatt lyst til å klabbe til dem, men jeg hadde aldri greid å gjort det.... Hva mener dere ? vennina mi er en ting... , hva ville dere gjort ift til ditt eget barn?
Suzy Skrevet 13. februar 2004 #2 Skrevet 13. februar 2004 Har mer tro på mindre tv-tid, sitte på en stol en halvtime, bli vist bort fra rommet..og andre lignende saksjoner enn slag. Tror ikke unger lærer noe nyttig av det, men jeg har syndet sjøl når tinga har kokt over for meg... Tror de fleste unger lærer av konsekvent straff som rammer der de bryr seg. Har de fått beskjed om at "du får ikke bli med meg på butikken mer om du ikkke slutter å mase om å få godteri" og de likevel maser - da blir de hjemme neste gang. Slike straffer er mer krevende for foreldre fordi man må være konsekvent, men jammen virker det også.
Laina Skrevet 13. februar 2004 #3 Skrevet 13. februar 2004 Jeg tror på kommunikasjon i alle forhold mennesker imellom. Også når det gjelder barneoppdragelse. Det er bare å bestemme seg for at grensen skal gå ved "Nei". Selvfølgelig vil barna prøve ut grensene, og noen ganger må man ty til litt hardere virkemidler. F.eks som nevnt ovenfor: Ikke se på tv o.l. Og jeg er av den oppfatning, at om man prater med brna, forteller hvorfor de ikke kan gjøre som de vil, hvilken innvirkning det har på oss og andre personer, vil de lettere forstå rekkevidden av egne handlinger etterhvert som de blir eldre. De skal jo lære å gjøre det som er rett og galt ut fra egne ønsker om å fremstå som akseptable mennesker, ikke for å unngå straff av forskjellige slag. Og om en mor/far lar "sin grense" gå ved et klaps over hånden, ris på baken o.l., vil de innimellom bli nødt til å ty til ENDA hardere virkemidler om barnet tråkker over grensen. Dessuten gir det ingen trygghet. En mor eller far som til stadighet gir fysisk avstraffelse overtramper barnets rett til å bestemme over egen kropp!!! Ingen har rett til å gjøre noe mot andres kropp uten at de vil det. (For meg gjelder ikke dette begrepet kun seksuelle overgrep, men alle fysiske overgrep.)
Gjest Tex Skrevet 13. februar 2004 #4 Skrevet 13. februar 2004 Jeg har tro på innskrenking av goder og frihetsberøvelse. Det hjelper ikke å slå, det er langt mer effektivt å fjerne playstation for en periode.....
:-) anna Skrevet 13. februar 2004 #5 Skrevet 13. februar 2004 Unnskyld meg, men folk kan være så DUMME!! Jeg kan ikke fatte og begripe at noen i år 2004 kan tro at det er greit å rise barn, eller bruke fysisk avstraffelse på noen som helst måte. Ettersom jeg har norsk lov på min side så gir jeg blanke i om jeg tråkker noen på tærne her. det er selvsagt at voksne mennsker ikke skal straffe barn med vold... og da mener jeg faktisk alt fra "knipsing" til å "slå tilbake" til å "bite tilbake" til å faktisk rise... Blir man fristet bør man ta en time out der man roer seg kraftig ned. Det er feil!! Feil!! Feil!!!! Ulovlig, ondskapsfult mot et lite barn som opplever deg som en trygg person, og om det virker så er det ikke fordi barnet har skjønt noe, men derimot fordi det har lært å frykte at du vil gjøre det vondt. Det var dagens fredagsutblåsning. Ser jeg noengang et voksent menneske som slår/dasker/knipser barnet sitt så kommer jeg til å si fra og/eller ringe barnevernet.
Lille Rosin Skrevet 13. februar 2004 #7 Skrevet 13. februar 2004 / || || AMEN!!! Signerer på denne jeg!!!
Gjest gotthard Skrevet 13. februar 2004 #8 Skrevet 13. februar 2004 jeg var ca 10 år og fikk brev med fra skolen hvor det sto at jeg hadde sloss med en i klassen under meg , den kvelden lærte min far meg hvordan jeg skulle banke de som var mindre en meg!!! om du må bruke vold for at barne ditt skal "respektere" deg så har du faktisk tapt på forhond....
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #9 Skrevet 13. februar 2004 Hos oss er det time-out der vår 4-åring må sitte stille i sofaen i 5-10 min., når han har gjort noen spesielt galt. Som oftest får han noen advarsler først. Dette fungerer greit.
*Lene* Skrevet 13. februar 2004 #10 Skrevet 13. februar 2004 Unnskyld meg, men folk kan være så DUMME!! Jeg kan ikke fatte og begripe at noen i år 2004 kan tro at det er greit å rise barn, eller bruke fysisk avstraffelse på noen som helst måte. Ettersom jeg har norsk lov på min side så gir jeg blanke i om jeg tråkker noen på tærne her. det er selvsagt at voksne mennsker ikke skal straffe barn med vold... og da mener jeg faktisk alt fra "knipsing" til å "slå tilbake" til å "bite tilbake" til å faktisk rise... Blir man fristet bør man ta en time out der man roer seg kraftig ned. Det er feil!! Feil!! Feil!!!! Ulovlig, ondskapsfult mot et lite barn som opplever deg som en trygg person, og om det virker så er det ikke fordi barnet har skjønt noe, men derimot fordi det har lært å frykte at du vil gjøre det vondt. Det var dagens fredagsutblåsning. Ser jeg noengang et voksent menneske som slår/dasker/knipser barnet sitt så kommer jeg til å si fra og/eller ringe barnevernet. Som jeg skulle sagt det selv :-) BRA!!
Gjest Far til 2 Skrevet 14. februar 2004 #11 Skrevet 14. februar 2004 Jeg synes Laina er inne på noe viktig. Kommunikasjon kan faktisk brukes også for ganske små barn. Å sette seg ned sammen med barnet og få øyekontakt gir ofte sterke signaler til barnet om at det har gjort noe galt. Problemet er vel heller at vi fra tid til annen kan la det gå litt langt og "sprekker". Da kan straffen bli langt hardere enn det som var tiltenkt. Om barnet med vilje velter et melkeglass eller en tallerken (f.eks. 3-4 år ++) tror jeg øyekontakt og en forklaring er alngt bedre enn f.eks. å slå noen på baken. Og om det skulle skje igjen er det kansje et signal om at barnet har behov for mer oppmerksomhet. Barneoppdragelse er vanskelig. Men jeg fikk selv ALDRI juling av foreldrene mine og ser ingen grunn til å gjøre det mot mine barn. Ex'en derimot fikk ofte juling og har fortsatt denne avstraffelsesmetoden, noe jeg har kritisert henne sterkt for. Jeg tror mye av "problemene" er basert rundt vårt eget reaksjonsmønster. At vi ofte unnlater å sette oss ned sammen med barnet fordi vi "ikke har tid" eller "håper at det går over". Resultatet blir ofte at vi, etter en del skarpe meldinger til barnet, sprekker og gjør ting vi ikke burde gjort. Dette kan være både slag på baken, ørefiker, stenge barn inne på soverommet, eller andre former for overgrep. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2004 #12 Skrevet 14. februar 2004 Jeg synes også det er ille når barnehagen bruker det å stå i skammekroken som straff.
Gjest gotthard Skrevet 14. februar 2004 #13 Skrevet 14. februar 2004 til gjest. det er veldi få om noen barnehager som bruker det som straff , jeg jobber med barn som har adferds problemer og bruker da "tenkestolen" i noen få tilfeller. skammekroken blei brukt så barnet skulle skamme seg over hvordan det var "gå i kroken og skamm deg du slemme barn , hva skal det bli a deg slik du driver osv osv) tenkestolen er at barnet skal sette seg ned (hovedsaklig for og bryte en oppførsel , få barnet inn på nye spor)så ber jeg barnet tenke på hva det har gjort og hvordan vi kan ungå at det skjer igjen (sammarbeid med barn) , etter noen minnuter går jeg bort til barnet og spørr hvordan det går , jeg holder ikke noen moral preike om rett og galt osv (ofte nedverdigenne for barnet og det har hørt det utrolig mange ganger før), om barnet ikke har en løsning så legger jeg frem et forslag , kort og rett på. før barnet går så gir jeg det en kos (om det vil ha)og forklarer at det ikke er barnet jeg er sint på men det barnet gjorde. denne metoden bruker jeg med stort hell og barna lider ikke slik de gjorde i skammekroken , har også diskutert denne metoden med både ppt og bup og de mener dette er en god metode for de lit vriene barna.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2004 #14 Skrevet 14. februar 2004 til gjest. det er veldi få om noen barnehager som bruker det som straff , jeg jobber med barn som har adferds problemer og bruker da "tenkestolen" i noen få tilfeller. skammekroken blei brukt så barnet skulle skamme seg over hvordan det var "gå i kroken og skamm deg du slemme barn , hva skal det bli a deg slik du driver osv osv) tenkestolen er at barnet skal sette seg ned (hovedsaklig for og bryte en oppførsel , få barnet inn på nye spor)så ber jeg barnet tenke på hva det har gjort og hvordan vi kan ungå at det skjer igjen (sammarbeid med barn) , etter noen minnuter går jeg bort til barnet og spørr hvordan det går , jeg holder ikke noen moral preike om rett og galt osv (ofte nedverdigenne for barnet og det har hørt det utrolig mange ganger før), om barnet ikke har en løsning så legger jeg frem et forslag , kort og rett på. før barnet går så gir jeg det en kos (om det vil ha)og forklarer at det ikke er barnet jeg er sint på men det barnet gjorde. denne metoden bruker jeg med stort hell og barna lider ikke slik de gjorde i skammekroken , har også diskutert denne metoden med både ppt og bup og de mener dette er en god metode for de lit vriene barna. Vel, jeg har selv opplevd å se mitt barn stå "kuet" i skammekroken. (Hvorfor har jeg mitt barn der????? )
Gjest Madam Felle Skrevet 14. februar 2004 #15 Skrevet 14. februar 2004 Du kan jo spørre venninnen din om hvordan hun hadde følt det om en som var dobbelt så stor som henne gjorde noe slikt mot henne. :evil: Jeg blir så forbanna på mennesker som gjør slikt mot forsvarsløse barn, for det er det de er med tanke på størrelse. Det finnes mange andre metoder en kan bruke for å "straffe" barn, men den metoden burde hun blitt straffet for. Og tenk det kan hun, for det er ulovlig å legge hånd på sine egen barn her i landet. Be henne slutte eller så kommer en eller annen til å anmelde henne for barnemisshandling, og det bør de også. :evil:
Gjest Tex Skrevet 15. februar 2004 #16 Skrevet 15. februar 2004 Vi opererer ikke med skammekrok, men med time-out. Hvis du ikke kan sitte fint ved bordet selv etter advarsler, får du ikke sitte ved bordet. Da blir du flyttet vekk. På samme måte blir voksne folk som ikke kan oppføre seg fex på restaurant bedt om å forlate stedet. Vi må faktisk lære barna sosiale normer, enkelte barn trenger ekstra trening på dette uansett om mor og far syns det er "ille"
aowi Skrevet 16. februar 2004 Forfatter #17 Skrevet 16. februar 2004 Hei alle sammen !! Flott å se at de fleste har litt vett i hue :-) Uten at det er noen som helst unnskyldning så må det sies at det skal veldig masse til før sånt skjer hoss min venninne .... kan være med års mellomrom... men jeg får fortsatt frysninger og ubehag når hun forteller om det. Blir nesten litt tragikomisk når hun i tillegg sitter å sier at hun ikke har tatt skade av at hennes foreldre brukte denne "metoden" ...... DET ser (hører) vi jo........ :evil: Hun er stort sett grei men har sånne småting som jeg vemmes litt over og blir flau av... men det er et helt annet tema.. back to the case!!! Vi som har vokst opp uten sånne avstraffelser har jo blitt fornuftige mennesker vi og :-) skulle bare ønske jeg hadde noe vitenskaplige faktum eller noe sånt å slå i bordet med !!!!!!! hvertfall når hun påstår de ikke tar skade av det.... Har lissom en liten formening om at de kan gjøre det.. Jaja... ALDRI om jeg skal gjøre sånt mot mine fremtidige (forhåpentligvis mange ) barn !!!!!!
Laina Skrevet 16. februar 2004 #18 Skrevet 16. februar 2004 Du får fortelle henne at barna selvfølgelig tar skade av det. At det er overveiende stor sannsynlighet for at de kommer til å arve hennes atferdsmønster, og vil ha problemer med å oppdra sine evt barn uten å ty til fysisk makt. Det er hennes oppgave å lære barna hvordan de skal opptre ute i samfunnet: Livets Lære Dorothy Law Nolte Barn som er vant til spydigheter, lærer å bli usikre Barn som er vant til kritikk, lærer seg å fordømme Barn som er vant til mistillit, lærer å fare med fusk Barn som er vant til motvilje, lærer seg å hate Barn som er vant til hengivenhet, lærer å bli glad i andre Barn som er vant til oppmuntring, lærer å vise tillit Barn som er vant til oppriktighet, lærer å skjelne sannhet fra løgn Barn som er vant til ros, lærer å påskjønne andre Barn som er vant til hjelpsomhet, lærer å vise omtanke Barn som er vant til lesning, lærer seg å tenke Barn som er vant til tålmodighet, lærer seg å vise forståelse Barn som er vant til lykke, vil finne kjærlighet og skjønnhet
aowi Skrevet 16. februar 2004 Forfatter #19 Skrevet 16. februar 2004 Så sant som det er sagt !! :enig_animasjon: Har prøvd å si det men hun hører ikke lenger da... plutslig døv lissom.... Kanskje jeg skal gi henne diktet Livets Lære sånn en gang i uka eller noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå