Gå til innhold

Nybegynner, strikking, hvordan strikker jeg lappeteppe..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker å spare penger til høsten og da må jeg finne meg en billig fritidssyssel. Og som en terapi over exkjæresten jeg savner så forferdelig. Alltid hatt en drøm om å strikke et lappeteppe selv om jeg var en kløne i håndarbeid på skolen. Kan kun strikke rett men til gjengjeld er jeg en racer på det. Er det håp for meg allikevel å kunne strikke et lappeteppe? Har investert i noen gode trepinner.Hvordan går jeg fram?Tips anyone til en treneva som ivrer etter å begynne..`?

Anonym poster: 7f945d65ac352631c0a43c771c1013a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja dette kan du fint klare.

Her er et eksempel http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=88&d_id=13&lang=no

Om du kan strikke masker sammen så kan du også strikke pledd i ruter i vinkelstrikk (eller dominoruter som det heter i vedlagte link), det kan gjøre hele pleddet litt mer spennende. http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=132&d_id=33&lang=no

Du trenger ikke bruke garnet som er foreslått. Det viktigste er at du bruker samme garnkvalitet på alle rutene og at garnet har ca samme tykkelse. F.eks. ullgarn som passer til pinne 4. Du kan også velge hvor mange masker du skal bruke (hvor store ruter du lager), og du kan sy lappene sammen på den måten du synes er greit.

Nå er ikke strikking en veldig billig hobby, men du får tak i rimelig garn på Sparkjøp, Nille og Europris. Ellers har kanskje noen du kjenner noe restegarn du kunne fått?

Pass på at garnet passer til trepinnene du har kjøpt.

Lykke til! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger rillestrikkede lapper (altså rette masker både fram og tilbake) vil jeg anbefaler å strikke kvadratiske lapper og så snu annenhver lapp 90 grader når du monterer. Tror den ene oppskriften over her var strikket som striper som er sydd sammen, men min erfaring er at teppet blir bedre å pakke seg inn i, litt mer stabilt på en måte om du lar rillene gå begge veier. Gjør annenhver på både langs og tvers.

Altså:

=II=II=II

II=II=II=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...