AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Evt, jeg er ikke helt lost- men pga depresjoner så har jeg gått opp masse. "Finnes det et håp for denne kroppen?" spør jeg meg selv hver gang jeg går i speilet. Den tyngste delen av depresjonen er over, nå er det opp og ut blant folk igjen! Men da jeg meldte meg inn på SATS i april, så trodde jeg at nå skulle det bli andre boller for denne kroppen! Slik gikk det ikke, hver gang jeg har vært der så har jeg gått litt rundt, eller surret litt rundt passer bedre. Har rett og slett IKKE peiling på hvordan jeg skal slanke meg ned igjen, har aldri gjort det før! Det er altså trening jeg tenker på mest, kostholdet jobber jeg mer aktivt med. (Begynt i det enkle med fullstendig kutt i drittmat og usunn godis utenom fredag eller lørdag- gått fint så langt.) Hvor mye trener jeg? Hvor ofte? Hva? Noen som kan gi meg en enkel innføring? Ser så mye info overalt, og alt er så forskjellig. Blir forvirret! Legger ved et bilde av status idag, og ja det er tungt redigert i frykt for å bli gjenkjent. Spesielt siden jeg poster som AB, og ikke kan fjerne bildet -info om meg- 25år Høyde: 1,62 cm Vekt: 60kg Cm rundt midje: 77cm Cm rundt mage: 91 cm Cm rundt rumpe/hofte: 96 cm Tusen takk, om noen kan hjelpe meg Anonym poster: 43ae39d591b5cb07b2829b440494ed19 Bildet fjernet etter ønske. Rainbow81, mod Endret 13. november 2012 av Rainbow81 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Kroppen din er da ikke lost. Makan. Du har knapt noe overvekt å snakke om sammenlignet med meg på 170 og 95 kg. Skjerp deg! Anonym poster: 75548480478424f4786024f816565827 15
SemperFi Skrevet 22. juli 2012 #3 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Jeg syntes du så veldig fin ut, normalvektig. Men om du skal ned i vekt pga eget selvbilde er det cardio som gjelder. Spis jevnlig, kutt ut sukker og stivelse. Tren ca 3-4 ganger i uken. Endret 22. juli 2012 av SemperFi 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #4 Skrevet 22. juli 2012 Du er overhodet ikke noe "lost case", du er ikke tykk en gang! JEG var tjukk, 170 og 80 kg! Nå drar jeg på meg 34 i bukser:) Men om du ikke vet hvor du skal starte med kosthold og trening så vil jeg anbefale at du leser deg litt opp på det, fitnessbloggen har mye bra, og så kan du ta det derfra, google BMI, BMR, fett prosent etc, for å få litt mer kontroll. Det hjalp nå meg i alle fall:) Anonym poster: c1577bfdcc6c0b652a690c47cf1b4699 1
Gjest loren Skrevet 22. juli 2012 #5 Skrevet 22. juli 2012 Jeg er litt større enn deg, dvs noen cm høyere og noen kg tyngre, men med ganske lik kroppsbygning ser det ut til. Synes SemperFi har gode råd, holder du kostholdet og trener jevnt vil du være der du vil være på kort tid. Lykke til :-) 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #6 Skrevet 22. juli 2012 Kroppen din er da ikke lost. Makan. Du har knapt noe overvekt å snakke om sammenlignet med meg på 170 og 95 kg. Skjerp deg! Anonym poster: 75548480478424f4786024f816565827 Neei, snakker ikke overvekt, men starten på en. Så ja, jeg skjerper meg og håper du ikke tok dette personlig. Kropper er forskjellige, og min kropp trenger mer trening selv om jeg kanskje i andres øyne ikke er tykk. Jeg syntes du så veldig fin ut, normalvektig. Men om du skal ned i vekt pga eget selvbilde er det cardio sol gjelder. Spis jevnlig, kutt ut sukker og stivelse. Tren ca 3-4 ganger i uken. Takk:) Men er ikke fornøyd nei, fått en del håndtak jeg ikke trenger. Målet mitt er ikke å bli tynn, men trent. Hva er cardio sol? Takk for svar. Ts<br /><br /> Anonym poster: 43ae39d591b5cb07b2829b440494ed19 1
For the ladies Skrevet 22. juli 2012 #7 Skrevet 22. juli 2012 Ikke noe å grine over den kroppen der, er vel det de fleste vil annse som gjennomsnittlig vil jeg tørre påstå. Så burde ikke ha noe panikk i den forbindelse. Men selvfølgelig forstår jeg deg, hvis du var en del tynnere før, så er jo all ekstra vekt for mye vekt. Vil vel alltid basere bedømmelsen av sin egen kropp ut i fra når den var på sitt beste eller noe i den retningen. I forhold til å komme deg tilbake til ditt gamle deg så er det aldri en over natta fix, men det virker det som du allerede er klar over =) Bra innstilling du har til kosthold høres det ut som, men ville kuttet ut fredag OG lørdag med godt og kos. Begrens det til en av dagene, å heller trykk i trynet den ene dagen, da det er begrenset hvor mye fett og andre saker kroppen klarer å ta opp og lagre i løpet av en dag. Derfor det er bedre å heller frotse en dag i uka, enn å bare spise bittelitt ekstra hver dag. Ellers i forhold til trening, så er jo alltid beste starten på en vekt reduksjon kondisjon trening. DVS at du hiver deg på tredemølle, sykkel, ro maskin eller liknende når du kommer på SATS. Og da er det best med intervall trening, da dette er det som er mest effektiv i forhold til vekt reduksjon. Etter kardio økten så kan du jo selvfølgelig trene styrke for å "stramme opp" kroppen, og da "lange" sett. Det vil si at det ikke trenger være super tungt siden du ikke er på jakt etter større muskler. Så 12-20 ganger per sett på hver øvelse for eksempel, og da med vekt som du klarar å fullføre dette med 3-4 ganger. Det er bare et eksempel, men du bør nok uansett får hjelp av de som jobber på SATS til å demonstrere riktig teknikk samt sette opp et passende trenings program til ditt formål. Bortsett fra dette burde du jo ha kontrollen, prøv å hold deg mest mulig unna sofa og søtt. Drikk vann i stedet for alt annet styr, da du får i deg nok sukker og andre saker gjennom en balansert diet. Er bare en grov retningssnor dette, men vil se for meg at dette kan være en vei å komme steget videre for å nå målet ditt. Men mest av alt, prøv å aksepter kroppen du har, og nyt den. Du har ingen annen kropp, så like godt akseptere den hver dag i stedet for å se på den som et problem som motarbeider deg. Masse lykke til, og tror nok ikke du har noe du trenger å stresse for =) 5
For the ladies Skrevet 22. juli 2012 #8 Skrevet 22. juli 2012 Cardio = Kondisjonstrening, DVS sykkel, jogging, roing og det meste som kan vurderes som kondisjonstrening. (Tror ikke det sku stå sol men som på ene opplegget til han tidligere.) 1
SemperFi Skrevet 22. juli 2012 #9 Skrevet 22. juli 2012 Neei, snakker ikke overvekt, men starten på en. Så ja, jeg skjerper meg og håper du ikke tok dette personlig. Kropper er forskjellige, og min kropp trenger mer trening selv om jeg kanskje i andres øyne ikke er tykk. Takk:) Men er ikke fornøyd nei, fått en del håndtak jeg ikke trenger. Målet mitt er ikke å bli tynn, men trent. Hva er cardio sol? Takk for svar. Ts<br /><br /> Anonym poster: 43ae39d591b5cb07b2829b440494ed19 Mente å skrive cardio som gjelder. Husk at maxpulsen din skal være på 80-90% det er da du får mest ut av treningen. Jeg kjører 30-15-15 rundet på elipsemaskin. Det er på de maskinene jeg har mistet det fettet jeg ønsker å ha vekk. 1
For the ladies Skrevet 22. juli 2012 #10 Skrevet 22. juli 2012 Mente å skrive cardio som gjelder. Husk at maxpulsen din skal være på 80-90% det er da du får mest ut av treningen. Jeg kjører 30-15-15 rundet på elipsemaskin. Det er på de maskinene jeg har mistet det fettet jeg ønsker å ha vekk. På maxpuls i korte intervaller legger jeg til her. Intervall knuser alt annet av måter å trene kardio i forhold til forbrenning. Og da får du bonusen av at kroppen vil fortsette å forbrenne noen timer etter du er ferdig på trening og =) Som nevnt tidligere på tråden av en annen, søk og les deg opp. Mangen gode kilder, men ikke stol blindt på en kilde, da ikke alle kildene er like seriøse som andre. Nok av trenings sider som er for husmødre som annser en spasertur på søndagen som trening, og er ikke akkurat der man finner "skikkelige" råd til effektiv og riktig trening for vektnedgang ;-) 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #11 Skrevet 22. juli 2012 AB #4, takk for oppmuntring. Sjekket fitnessbloggen, og lagret som bokmerke til senere tid for mer lesing Loren- takk til deg også for lykkeønskninger fremover. Ble veldig motivert av setningen din om å nå målet også.. Hehe :-) Der fikk jeg MASSE hjelp! Akkurat den skumle biten på SATS er hva gjøre hvor, når, hvor mye. Jeg skulle gjerne gitt deg en klem, så glad jeg ble. Tusen trillioner takk for den informasjonen (nybegynner-guiden) du snekret til meg der, For the ladies! En liten psst fra meg nå til evt lesere. Jeg ser ikke på meg som direkte tykk, overvektig eller noe -ennå. Men da jeg ble så deprimert som jeg var, så spiste jeg nesten ingenting. Raste ned til en ubehagelig liten størrelse, for så å gå opp 12kg på bare noen mnd. Det er ca 5-6kg mer enn utgangspunktet før jeg ble deprimert. Nå tenker jeg ikke så mye på tall forøvrig, for de tallene gir ingen pekepinne på hvor tykk eller ikke jeg måtte være. Det er musklene hovedsaklig jeg savner, de er blitt erstattet av mer fett enn ønsket. Ts <br /><br /> Anonym poster: 43ae39d591b5cb07b2829b440494ed19
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #12 Skrevet 22. juli 2012 Mente å skrive cardio som gjelder. Husk at maxpulsen din skal være på 80-90% det er da du får mest ut av treningen. Jeg kjører 30-15-15 rundet på elipsemaskin. Det er på de maskinene jeg har mistet det fettet jeg ønsker å ha vekk. *nysgjerrig* jeg har kjøpt egen elipsemaskin, hvor ofte trente du for å gå ned?<br /><br /> Anonym poster: ff4ec419f9b6592d7fafce5e9655a938
For the ladies Skrevet 22. juli 2012 #13 Skrevet 22. juli 2012 AB #4, takk for oppmuntring. Sjekket fitnessbloggen, og lagret som bokmerke til senere tid for mer lesing Loren- takk til deg også for lykkeønskninger fremover. Ble veldig motivert av setningen din om å nå målet også.. Hehe :-) Der fikk jeg MASSE hjelp! Akkurat den skumle biten på SATS er hva gjøre hvor, når, hvor mye. Jeg skulle gjerne gitt deg en klem, så glad jeg ble. Tusen trillioner takk for den informasjonen (nybegynner-guiden) du snekret til meg der, For the ladies! En liten psst fra meg nå til evt lesere. Jeg ser ikke på meg som direkte tykk, overvektig eller noe -ennå. Men da jeg ble så deprimert som jeg var, så spiste jeg nesten ingenting. Raste ned til en ubehagelig liten størrelse, for så å gå opp 12kg på bare noen mnd. Det er ca 5-6kg mer enn utgangspunktet før jeg ble deprimert. Nå tenker jeg ikke så mye på tall forøvrig, for de tallene gir ingen pekepinne på hvor tykk eller ikke jeg måtte være. Det er musklene hovedsaklig jeg savner, de er blitt erstattet av mer fett enn ønsket. Ts <br /><br /> Anonym poster: 43ae39d591b5cb07b2829b440494ed19 Bare kjekt å kunne bidra =) Er ikke så skummelt på SATS, huske at de fleste er der av samme grunn ;-) Og de fleste av de har selv prøvd å være lost i apparater. Hadde du holdt til i distriktet mitt (stavanger) sku jeg mer enn gjerne hjulpet deg i gang. Du kan jo sjekke litt rundt i vennekretsen og om det er noen som er ivrige trenings folk, så kan man ofte henge seg på disse i starten for å lettere bli trygg på treningen. Er ikke så nøye hva formål de trener for, da man stort sett bruker alt av samme utstyr uansett om man skal bli stor å sterk eller liten å stram. Hvis du ikke er redd for litt "størrelse" så kan du fint mixe protein inn i dieten din og, men da vil du ikke gå noe særlig ned i vekt, men heller forbrenne fett og øke muskler. Når jeg "slanket" meg på det hardeste uten å være villig til å miste vekt men helle kompensere med muskler, så gikk jeg som en jojo opp og ned +/- 2kg på det meste, mens fetprosenten endret seg drastisk og alt ble mye strammere. Er som regel mye letter å bli stram enn tynn. Da man med større muskler vil få strammere hud og bedre definerte muskler, kontra å prøve å slanke seg i det evige uten å nødvendigvis bli seende noe spesielt mye bedre ut. For min del synes jeg dette er en mye enklere fremgangsmåte, da dette gir meg et veldig enkelt kosthold. I de periodene jeg holder på med det, består kosten min i hovedsak av kylling, grønnskaer og protein. Men kan da spise (magert) kjøtt og grønnsaker i store mengder uten å trenge å ha dårlig samvittighet, men trener riktignok rimlig mye også i disse periodene. Essensen er vel til syvende å sist å prøve å samle mest mulig kunnskap og tips om forskjellige måter man kan nå målet på, og da basere planene og valgene sine ut i fra dette. Det som funker supert for meg, kan være helt ræva for deg, så viktig å finne noe man kan trives med og vedlikeholde. MEn til syvende og sist, finn ut hva du holder på med før du gjennomfører. Da man kan like fort risikere å ødelegger like mye for seg selv som man gjør godt hvis man bare hopper i det. Kjenner utallig med folk som har brukt halve livet på å trene, kosthold og livsstil uten noe merkbar effekt, bare som en følge av mangel på kunnskap og det faktum at de ikke gidder å investere noe tid og energi på forarbeidet. BTW, gruppetimer på SATS kan jo være en ide for å kickstarte trenings opplegget ditt. Er jo veldig populært og ikke så veldig skummelt. Men mesteparten av gruppetimene er ikke "direkte" effektive i forhold til å få resultat, men kan være et godt avbrekk fra vanlige treningsrutiner ;-) 1
For the ladies Skrevet 22. juli 2012 #14 Skrevet 22. juli 2012 *nysgjerrig* jeg har kjøpt egen elipsemaskin, hvor ofte trente du for å gå ned?<br /><br /> Anonym poster: ff4ec419f9b6592d7fafce5e9655a938 Hvor ofte du trener er en vurdering du må gjøre selv, jo oftere jo fortere vil du kunne gå ned i vekt. Vanlig "rutine" er 3 ganger i uken, men de som er litt over gjennomsnittet ivrig trener ofte 4-6 dager i uken. Du bør vurdere hvor fort du ønsker å gå ned i vekt og se på hvor ofte og mye tid du er villig til å sette av til treningen. Er like viktig at du ikke ofrer så mye at det blir slitsomt å skulle trene så ofte som du bestemmer deg for. Da dette for går ut over motivasjon og hvor lenge du gidde å drive med treningen, hjelper lite å trene hver dag, hvis man blir drit lei etter en måned og da gir opp eller bare ikke makter å stresse mer med det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #15 Skrevet 22. juli 2012 Forresten, TS her, jeg skrev i startinnlegget at jeg spiste litt godis fredag eller lørdag- ble kanskje litt rotete skrevet. Det jeg mente var at jeg spiste usunn godis kun 1 dag i uken, enten fredagen eller lørdagen, og ikke begge. Det er ikke hver uke (kuttet ut dette for bare 1 mnd siden ca) jeg har søtsug, mens de to første ukene gledet jeg meg til fredagen kom Måtte bare oppklare den! Ønsker dere en fin søndag, jeg skal kle på meg skikkelige klær å ta meg en liten tur ut i naturen denne søndagen Anonym poster: 43ae39d591b5cb07b2829b440494ed19
SemperFi Skrevet 22. juli 2012 #16 Skrevet 22. juli 2012 *nysgjerrig* jeg har kjøpt egen elipsemaskin, hvor ofte trente du for å gå ned?<br /><br /> Anonym poster: ff4ec419f9b6592d7fafce5e9655a938 Jeg trener ca 4-6 ganger i uka.
Margit25 Skrevet 22. juli 2012 #17 Skrevet 22. juli 2012 Unnskyld meg, men overvektig? Da vil jeg bare si at kroppen vårs er ikke bygd for å ha en helt flar mage.. Du skal ha litt å ta i, men ikke for mye. BMI = Normal! Rekna det ut for deg. Du har normal BMI og det er bra. Dette er kanskje bare noe i hodet ditt? Mener ikke noe vondt med det! Håper du innser det at du er normal
Gjest *Maja* Skrevet 22. juli 2012 #18 Skrevet 22. juli 2012 Du er ikke tjukk en gang. Alt du trenger er å fokusere på er sunt kosthold og starte å trene jevnt så vil fettet renne av deg 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #19 Skrevet 23. juli 2012 Unnskyld meg, men overvektig? Da vil jeg bare si at kroppen vårs er ikke bygd for å ha en helt flar mage.. Du skal ha litt å ta i, men ikke for mye. BMI = Normal! Rekna det ut for deg. Du har normal BMI og det er bra. Dette er kanskje bare noe i hodet ditt? Mener ikke noe vondt med det! Håper du innser det at du er normal Ts- jeg har ikke brukt ordet overvektig om meg selv, og målet mitt er ikke å få en helt flat mage. Men jeg kan ikke ignorere fakta, jeg er veldig utrent, og kroppen min har kanskje normal bmi, men bmi viser ikke hvor sunn eller usunn man er. Jeg har fått både håndtak og valker her og der pga usunn periode av livet mitt. Det er dette jeg ville ha hjelp til på KG At jeg er normal, er bra, men det hjelper så lite når man ikke aksepterer sin egen kropp på samme måte som før. Alltid hatt litt ekstra, i den grad at jeg ikke er eller har vært tynn. Men det er så mye lettere å akseptere det når man føler seg frisk, opplagt og ikke minst trent. Du er ikke tjukk en gang. Alt du trenger er å fokusere på er sunt kosthold og starte å trene jevnt så vil fettet renne av deg Er i gang Etter gode råd i tråden, så har jeg brukt hele natten (ups) til å lese meg litt opp på hvordan jeg skal gjøre dette fremover. Herlig følelse å få så god hjelp som jeg har fått. Finnes det håp for denne kroppen? Ja absolutt, sier jeg nå. Så får jeg klamre meg til denne tråden om depresjonen blusser opp i fremtiden Ts<br /><br /> Anonym poster: 43ae39d591b5cb07b2829b440494ed19 5
Gjest Pia22 Skrevet 23. juli 2012 #20 Skrevet 23. juli 2012 Siden du er medlem på SATS så kan du jo melde deg på en time med spinning. Det er veldig grei kondisjonstrening, og så slipper du "skumle" aerobic-aktige timer hvis du ikke er vant med sånn type trening. Du kan også spørre om å få en veiledningstime og få satt opp et styrketreningsprogram til deg. Prøv å spise mere proteiner for da holder du deg mett mye lengre og slipper søtsug. Et godt tips til mellommåltid som er både sunt og innholder masse proteiner er Mager Kesam blandet med fun light og/eller frukt oppi. Eller enda bedre valg, Skyr naturell med fun light og/eller frukt. Ta gjerne kanel oppi også. Du skal forresten bruke ublandet fun light saft. ca 1 ss eller mer. Det er smak og behag. Wild Berries er veldig godt å blande med. Hold deg unna raske karbohydrater alá hvitt brød, ris, pasta og poteter. Spis heller grovt brød eller knekkebrød, grov pasta, grønnsaker og brun ris eller cous cous. Spis gjerne etter GI-metoden, så holder du blodsukkeret stabilt og unngår å gå på en smell og sprekke. Lag deg en gratis profil på www.diett.no Den siden er veldig fin hvis du vil ha oversikt over hva du spiser og hva det inneholder, og der kan du også skrive inn aktiviteter. Lykke til! Jeg er helt sikker på at du klarer å nå målet ditt!!! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå