Gå til innhold

Høydespørsmål

Silfen

Anbefalte innlegg

Når folk bor høyt til fjells, som for eksempel folk i Himalaya og slike grisgrendte strøk, så er de jo vant med rimelig tynn luft.

Hvordan er det da med babyer når de blir født? Er de vant til den tynne luften gjennom navlestrengen, eller er det kjipt for de i begynnelsen fordi det er mer stress å puste i forhold til hva det ville vært lengre nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oksygenmengden i blodet er relatert til oksygenmengden i luften, så det vil ikke være noe forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm!

Jeg tror ikke det er noen stor utfordring for en baby som stort sett holder seg helt i ro, at det er lite oksygen tilgjengelig. Lungekapasitet og hemoglobintall er forhøyet hos folk som har levd hele livet i tynn luft, men det er en miljømessig tilpasning, og vil vel komme etter hvert som kravene til oksygen stiger i takt med øket aktivitetet hos barnet.

Tror jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller mot Presis sin forklaring. Det skal veldig lite til før nyfødte sliter med å puste og dropper i o2metning, sånn generelt. Så om de ikke var forberedt via utero på livet utenfor, så tror jeg de hadde slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Det er ikke noe "tynn luft" i blodet babyen får. Snarere tvert i mot. Dersom mor har lav oksygenmetning vil de to kroppene kompensere for dette gjennom morkaken, og gi barnet mer oksygenrikt blod. Dette skyldes morkakens evne til å få "prioritet" på oksygenrikt blod. Det samme gjelder næring.

Anonym poster: 5e565c356be2f8c228d61c5f7bf046ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så da sliter baby med pusten når det blir født?

Nei.. Så da sliter IKKE babyen med pusten når den blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei.. Så da sliter IKKE babyen med pusten når den blir født.

Babyen bruker lungene sine for første gang rett etter fødslen, og sliter hverken med O2-metning eller med å puste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så har den vært vant med høy 02 og plutselig får den dette ikke lenger. Når vi som er født ved havoverflaten kommer høyt, så sliter jo vi ofte. Hvorfor vil da en baby som er vant med høy 02 ikke slite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men så har den vært vant med høy 02 og plutselig får den dette ikke lenger. Når vi som er født ved havoverflaten kommer høyt, så sliter jo vi ofte. Hvorfor vil da en baby som er vant med høy 02 ikke slite?

Hva mener du med høy O2? Den er vant med normal mengde O2... Hvis babyen er i mors liv, og mor har lite oksygen, vil kroppen fordele det lav-O2-mettede blodet slik at mor får "enda" dårligere, mens barnet opprettholder normale verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så blir barnet født. Så må det bli vant til å puste mindre mengder enn det har fått gjennom blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, så blir barnet født. Så må det bli vant til å puste mindre mengder enn det har fått gjennom blodet.

Når barnet ligger i mors liv, bruker det ikke lungene, men får oksygenriktblod via morkaken. Oksygenrikt blod, vil si blod med metning på opp i mot 98% pO2. Altså det samme som du og jeg har når vi puster med lungene våre. Skulle mor få en lavere oksygenmetning; rundt 92%, vil kroppen til mor og morkaken gjøre så godt de kan for å opprettholde barnets pO2, så nært 98% som mulig, mens mor får underkompansert metningen i egen sirkulasjon.

Når barnet så forløses og bruker lungene for første gang, har barnet etter få minutter et helt normalt pO2 nivå som andre. Rundt 98%.

Så jeg er ikke helt sikker på om dette er svaret du er ute etter, eller om det egentlig er noe helt annet du vil ha svar på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den biten med akkurat likt som jeg ikke helt forstår. Hvorfor ville jeg slitt med pusten om jeg plutselig befant meg i Himalaya, men ikke babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det er den biten med akkurat likt som jeg ikke helt forstår. Hvorfor ville jeg slitt med pusten om jeg plutselig befant meg i Himalaya, men ikke babyen?

Hvis en baby var på toppen av himalaya ville den slitt med pusten.

Hvis en UFØDT baby som lå i mors mage var 'sammen' med mor på toppen av himalaya, ville nok begge slitt litt, men mor mer enn babyen, i og med at kroppen til mor og morkaken ville forsøkt å kompensere og sørge for at oksygenrikt blod ble prioritetert til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det jeg mener. Det bor jo folk temmelig høyt til fjells enkelte steder. Om ikke toppen av Himalaya, så iallfall veldig høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp. Kroppen til mor prøver jo så godt den kan, men ingenting er bankers og alt har jo en grense. Hvor grensen går, eller hvilken høyde som må nåes, for når barnet også påvirkes, kan jeg ikke si sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så da tenkte jeg at det blir slitsomt for barnet når det fødes, å opprettholde 02 på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, så da tenkte jeg at det blir slitsomt for barnet når det fødes, å opprettholde 02 på egenhånd.

Altså, i de ekstreme tilfeller hvor et barn fødes på en fjelltopp med tynn luft, er det nok like slitsomt for barnet, som for andre mennesker der, å puste ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte. :) Så da håper jeg du har levert meg rett svar, hehe. Takk for tålmodigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var det jeg tenkte. :) Så da håper jeg du har levert meg rett svar, hehe. Takk for tålmodigheten.

Hehe ja. Jeg er sykepleierstudent, så dette med barn og oksygenmetning er jeg ganske sikker på. Men husk at jeg ikke er lege. Så hvis du planlegger å føde på fjellet, anbefaler jeg at du spør fastlegen din nærmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...