Lille Rosin Skrevet 13. februar 2004 #1 Del Skrevet 13. februar 2004 Setter opp en ny trå om folk som bryr seg jeg. Men denne historien er ikke om babyer. En dag hadde jeg med meg 6 åringen min til et kjøpesenter. Vi skulle hente tante som var hos frisøren. Tante var ikke ferdig da vi kom så i mellomtiden gikk vi inn i en Nille butikk bare for å kikke. Min 6 åring er som alle andre 6 åringer og blir selvfølgelig fristet av både det ene å det andre. Hvorpå jeg forklarer at jeg ikke har penger til dette nå. Min datter blir veldig lei seg og begynner å gråte sårt. Vi går ut av butikken og setter oss på en benk og jeg trøster henne. Da skjer det!!! En godt voksen dame kommer bort til oss. Setter seg på huk og sier at hun har overhørt samtalen vår inne i butikken :-( . Hun lurer på om hun kan gi datteren min noen penger så hun kan kjøpe seg noe. Vet dere jeg ble helt perfleks! Prøvde å takke nei på en høffelig måte, men damen bare stakk en 50 lapp i handa på ungen. Jeg kunne ikke gjøre annet en å be ungen takke pent. Må si jeg følte meg en smule fattig da. Hva synes dere om denne måten å bry seg på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. februar 2004 #2 Del Skrevet 13. februar 2004 Helt grusom! Hvordan skal man kunne lære barn grensesetting om andre på død og liv skal blande seg? En venninde bar sin hylgråtende trasstreåring (som ville ha sjokolade) ut av butikken og hjem til middag. Hun fikk tilsnakk av n mann på gaten "Du må værra snill med ungen din. Hun gråter!" Venninden min (alenemor) ble så lei seg at hun gik hjem og gråt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aowi Skrevet 13. februar 2004 #3 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg hadde holdt et lite foredrag om utviklingspsykologi, pedagogisk oppdragelse , sosialisering og en innføring i barns forskjellige trassaldrer!!!! Tror dere de hadde holdt kjeft da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 13. februar 2004 #4 Del Skrevet 13. februar 2004 Da hadde jeg blitt sint ja! Å forklare barn at vi ikke har penger til det nå handler i stor grad om å lære dem at ting koster penger, og om prioiteringer. Å lære barn at man ikke kan få alt. At fremmede blander seg i dette ødelegger jo hele opplegget. Folk burde holde seg for god til å blande seg i sånne ting. Jeg skjønner at man bryr seg om man ser unger som ikke har det godt, det skal man jo (ref tråden om "grense for innblandignav barnevernet" her på forumet) men når fremmede blander seg i oppdragelse og generelt i ting som unge ikke lider under, som dette, da mangler dette voksne mennesket oppdragelse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky! Skrevet 13. februar 2004 #5 Del Skrevet 13. februar 2004 :fy: att det går ann! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 13. februar 2004 #6 Del Skrevet 13. februar 2004 Er det mulig...... alt voksne folk kan få seg til å gjøre...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenny Skrevet 13. februar 2004 #7 Del Skrevet 13. februar 2004 fortvilende at andre mennesker skal blande seg opp i alt,for det om det kan være godt ment,de skjønner antagelig ikke bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 13. februar 2004 #8 Del Skrevet 13. februar 2004 Kan ikke tenke meg at slike mennesker har hatt/har barn selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 13. februar 2004 #9 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg synes ikke noe om en slik innbalnding heller, emn ha litt i bakhodet at damen sikkert hadde de beste intensjoner. Kanskje hun ikke har barnebarn selv som hun kan stikke til en 50-lapp.......... Synes vui er litt snare til å "dømme" noen ganger jeg da. Og så må jeg fortelle en liten historie... Da jeg satt i kassen i en matbutikk, hadde jeg en gang en kunde - en ung mor med et lite barn (ca tre-fire år). Barnet hadde fått så veldig lyst på en sjokolade, men moren sa høflig men bestemt nei. Barnet hadde ikke tenkt å gi seg så lett tydeligvis, og fortsatte å mase om denne sjokoladen. Det endte med at moren sa "Nei, lille venn.Mamma har ikke med seg så mange pneger". Barnet så forundret på moren og utbrøt; "Men mamma - du kan da bare hente mere penger ute i veggen!" Det skal nå tilføyes at det på utsiden av butikken , var det en minibank........... Og så sporet jeg heeelt av..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 13. februar 2004 #10 Del Skrevet 13. februar 2004 Helt tragisk gjort, men sikkert godt ment...! Personlig hadde jeg blitt rasende om jeg hadde opplevd noe sånn! :evil: Saken er jo oftest at man har penger, men de skal brukes til andre ting! Barn må også lære seg at man kan ikke alltid få det man vil ha.......! Når jeg sier til min 6 åring at "det har mamma ikke penger til å kjøpe akkurat nå", kan han si "men, kan vi ikke bare hente noen penger i minibanken da???".... daaaa må man begynne å forklare livets realiteter...! Dina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2004 #11 Del Skrevet 15. februar 2004 Jeg blir alltid så sint når folk blander seg! Jeg har selv ingen barn, men har en liten søster (atpåklatt) som jeg er med på å oppdra! I min familie har vi en tante som tror at det er ok å kjøpe alt man har lyst på...Hun prøver å overbevise både mine søskenbarn og søsken om hva hun synes foreldrene burde kjøpe til barna sine... :evil: Jeg prøvde å si på en fin måte at man ikke kan få alt man ønsker seg og at ting koster penger, så presterer hun å si til min søster at hun skal mase på pappa, for han har penger til og kjøpe "ditten og datten" til henne.. Det må også nevnes at hennes barn er det mest borskjemte jeg noen gang har kjent, nå når de har begynt å bli eldre lider de av "overfloden" de ble tvunget til da de var små..(nerver, ting har ingen verdi, ingen kontroll over økonomi...) Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå