Gå til innhold

Urteplanter i vinduskarmen eller andre steder

Anbefalte innlegg

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg elsker friske urter, men jeg har foreløpig ikke noen grønne fingre.

Er det noen som har lyst til å opplyse meg rundt dette?

Jeg vil veldig gjerne ha basilikum i første omgang, men har hørt at denne er litt utfordrende å få til å vokse. En annen ting er at de visstnok er best å kjøpe på hageplantasjene i og med at de holder en høyere standard? Den jeg kjøpte i går holder jo allerede på å dø!

Basilikumsplanten trives ikke i direkte sollys, men den liker å ha det varmt. Den tåler lite kulde, og hvis den blir utsatt for minimum av kuldegufs så dør den?

Hvis disse basilikumsplantene bare dør uansett så er det bare til å bruke opp alt med en gang, virker som at de egentlig bare er fine i en dag og så blir de ulykkelige og dør hen.

Opplys meg! :-D

Ellers, er det andre urter som er veldig lettstelte? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vinduskarmen på kjøkkenet har jeg for tiden mynte, gressløk, persille og ja, en basilikum. Den er rimelig skranten for tiden, og jeg tror den er sin ende nær. Skitvanskelig plante å få til! ( jeg har heller ikke grønne fingre....)

Persille, gressløken og mynten derimot vokser og trives, selv om de blir delvis oppspist hver uke.

Gjest Indra
Skrevet

Jeg har mynte stående på kjøkkenet. Jeg har ikke gjort annet enn å vanne den og den blomstrer som bare det :) Måtte potte den om for noen dager siden da røttene var på vei ut av potta jeg kjøpte den i. Så, lettstelt må den være, siden jeg ikke har grønne fingre :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har basilikumen i en selvvanningspotte. Den står ute og får både sol, vind og regn på seg. Den stortrives og prøver faktisk å blomstre også. Kniper vekk dette. Har kjøpt min på hagesenter og potter den om i en stor potte.

De butikkjøpte kan jeg få til å vare en uke eller to. Da får den nok lys og den blir vannet hver dag. Det vil si at jeg vanner skåla og så får den ta til seg det den trenger.

Anonym poster: d81bdff7b7a81a7ba4bd0d911f560524

Skrevet

Har basilikum som jeg kjøpte for 2-3 mnd siden på butikken,den har blitt kjempehøy og til og med kommet hvite blomster på den :O Har den i vinduskarmen på kjøkkenet. Eier heller ikke grønne fingre,men har den stående på en skål og vanner kun skåla og ikke nedi potta,det ser ut til å funke bra :)

Skrevet

Basilikum tåler ikke trekk i det hele tatt.

La jorda tørke skikkelig mellom du vanner også, ellers har de lett for å stryke med. Kanskje du kan prøve å så fra frø? Det synes jeg er litt enklere iallefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...