AnonymBruker Skrevet 21. juli 2012 #1 Skrevet 21. juli 2012 Hei. Jeg har lyst til å starte en egen nettbutikk, men for å kunne få til dette, må jeg vel opprette et enkeltmannsforetak? På denne nettbutikken skal jeg selge varer i en bestemt varegruppe (ikke et spesielt merke nødvendigvis) som jeg selv har kjøpt fra ebay, da jeg ikke kunne finne noe regelverk på at det ikke er lov, går jeg ut i fra at det er greit. Men for å kunne gjøre dette, må jeg vel som sagt ha et enkeltmannsforetak, og da slår vel både moms og skatt inn? Hvordan er reglene ved dette? Jeg har jo først og frems lyst til å prøve dette for å se om nettbutikk er noe for meg, tror ikke nødvendigvis at jeg blir dødsrik eller kan leve av dette alene. Jeg syntes det høres så vanvittig skummelt ut at man kan gå på en ordentlig bom, i og med at jeg har verdier jeg ikke har råd til å miste pga skattesmell o.l, men samtidig sitter jeg ikke på en haug av penger, og kan dermed ikke betale om jeg skulle få en hard smell, enten i form av avgifter, skatter o.l. Er det noen her som har et enkeltmannsforetak, eller nettbutikk, og kan fortelle litt om hvordan det er? Mange takk for eventuelle svar. <br /><br /> Anonym poster: 1d418ad90bf5dca2cdaf9b50b4aa472a
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2012 #2 Skrevet 21. juli 2012 dytt. <br /><br /> Anonym poster: 1d418ad90bf5dca2cdaf9b50b4aa472a
flesvik Skrevet 22. juli 2012 #3 Skrevet 22. juli 2012 (endret) Det meste står vel her: https://www.altinn.n...-til-regelverk/ Og du trenger ikke å registrere deg for MVA før du har passert 140 000 kr i omsetning. Endret 22. juli 2012 av flesvik
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #4 Skrevet 22. juli 2012 Nå ble jeg litt forvirret her, jeg trodde grensen for mva var 50 000 kr jeg? og på altinn sin veiledning for næringsdrivende, står det jo; "For veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner er det en særskilt beløpsgrense på 140 000 kroner." <br /><br /> Anonym poster: 1d418ad90bf5dca2cdaf9b50b4aa472a
flesvik Skrevet 22. juli 2012 #5 Skrevet 22. juli 2012 Ja 50000 skulle det vere. Med mindre du skal ha noe veldedige saker da
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #6 Skrevet 22. juli 2012 Nei, ikke veldedighet, er salg av varer. <br /><br /> Anonym poster: 1d418ad90bf5dca2cdaf9b50b4aa472a
Gjest Morteno Skrevet 22. juli 2012 #7 Skrevet 22. juli 2012 Så vidt jeg vet så skal du betale moms dersom du passerer 50,000kr inntekt i løpet av ett år. Når det gjelder skatt så skal du sende ett eller annet til en eller annen kar i kommunen(?) eller noen skatte-folk, der du beregner din inntekt. Så vil du ut i fra det få en regning i posten som på en måte er skatten din. Tror jeg. Anbefaler at du lager et par kontoer i nettbanken, en for skatt, en for moms og en for inntekt. Når du selger noe overfører du 25% moms til moms-kontoen, og det du trenger til skatten, og resten går til inntekt. Du trenger ikke å registrere deg med MVA greiene enda, det er vel et gebyr for det på rundt 1500kr eller noe slikt. Vær også obs på at når du registrerer deg som enkeltmannsforetak (som er gratis), så vil du nok få noen telefonselgere på tråden.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #8 Skrevet 22. juli 2012 takk for svar. Ja, tenkte å ha en egen konto for dette, så jeg ikke blander det inn på min brukskonto. Er bla. dette med skatten jeg er veldig usikker på, vil ikke oppleve å få en form for avgiftssmell, for å si det slik. :-/<br /><br /> Anonym poster: 1d418ad90bf5dca2cdaf9b50b4aa472a
Gjest Morteno Skrevet 22. juli 2012 #9 Skrevet 22. juli 2012 takk for svar. Ja, tenkte å ha en egen konto for dette, så jeg ikke blander det inn på min brukskonto. Er bla. dette med skatten jeg er veldig usikker på, vil ikke oppleve å få en form for avgiftssmell, for å si det slik. :-/<br /><br /> Anonym poster: 1d418ad90bf5dca2cdaf9b50b4aa472a Det tryggeste du kan gjøre da er å bare passe på og alltid sette av en 20-30% av inntekten til skatt også. Det er bedre å betale litt mer skatt og få tilbake det senere, enn å gå på en smell og få en feit regning i posten på et tidspunkt der du kanskje ikke har mye penger.
CathFoto Skrevet 22. juli 2012 #10 Skrevet 22. juli 2012 Skatteetaten har skatt og mva kurs for enkeltmannsforetak, gå inn på hjemmesiden deres og sjekk når det er i ditt fylke. Det er gratis og veldig lærerikt. Hvis du driver enkeltmannsforetak må du betale trygdeavgift i tillegg til skatt, men du kan beregne skatt osv på skatteetatens skatteberegningsprogram på hjemmesiden deres. Mva er 25% for varesalg og må betales fra du runder 50.000,- Som mva-registrert får du igjen mva på det du kjøper til bedriften.
amalieli Skrevet 8. august 2012 #11 Skrevet 8. august 2012 Hvilke produkter tenker du å selge? Virker som vi tenker likt, så håper vi ikke blir konkurrenter
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #12 Skrevet 22. desember 2013 Har du hørt om toll? Anonymous poster hash: 8ecc4...466
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå