Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En liten ting jeg spekulerer på..

Jeg begynte for litt over en mnd siden i en ny jobb. Skal bare jobbe litt nå og da, og skal ikke betale mye skatt(5-10%). Fjern som jeg er ble jeg forsen til å bestille skattekort så regnet jo med at når jeg fikk lønnen ble jeg trukket 50 %, men så kom lønnen for noen dager siden og jeg ble tydeligvis trekt bare 36%. Syns dette var litt rart, men er det vanlig?

Skal selvsagt spørre sjefen om dette, men har allerede dratt på ferietur nå så det får vente til jeg kommer tilbake.

Og et spørsmål til :) Er disse 36 % jeg betalte i skatt noe jeg får i gjen på skatten neste år selv om jeg ikke har betalt for mye MED skattekort? Er det noen regler på at man ikke får igjen beløpet man har betalt over hvis grunnen er at man ikke har levert inn skattekortet?

Anonym poster: 5f4d0c878c410dc3fb3d9af8f1aef9e4

Videoannonse
Annonse
Gjest RamaLama
Skrevet

Det er nok ikke noe straffeordning, har du betalt for mye i løpet av året så får du dem tilbake neste år:)

Jeg har som regel blitt trukket 50% første måneden, for jeg er sen med skattekortet hvert år. Det kan være at satsen bestemmes lokalt, det vet jeg ingenting om.

Skrevet

Jeg regner med at dette henger sammen med ordningen med elektroniske skattekort som begynte i år. Slik jeg har forstått det, får "alle" nå et skattekort, og arbeidsgiver kan laste ned skatteopplysningene elektronisk uten at du har trengt å levere papirutgaven din. Reglene er fortsatt slik at du _skal_ levere skattekortet selv om det er elektronisk tilgjengelig for arbeidsgiveren, og, dersom du ikke har gjort dette, skal du trekkes 50% i skatt, så sånn sett har nok arbeidsgiver gjort en feil.

Dette er nok årsaken til at du er trukket 36% og ikke 50%. Og for å svare på det andre spørsmålet (selv om andre allerede har gjort det), så vil det du har blitt trukket for mye i skatt i løpet av året bli tilbakebetalt når skatteoppgjøret kommer uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...