Gå til innhold

Kan jeg erstatte 40 min jogging med 70 min rask gange?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo :)

Er jente\dame på 164 cm og 60 kg. Er relativt fornøyd med proposjonene mine, men nå har jeg altså startet prosjekt oppstramming av lår og rumpe. Er fornøyd med stort sett hele kroppen, bortsett fra de utrolig dvaske lårene mine og den slappe rumpa.

Har skaffet meg et treningsprogram som har annenhver dag styrke og kondisjon, med noen hviledager i mellom. Som kondisjonstrening er det satt opp 40 min jogging, men: JEG HATER Å JOGGE. Det er det kjedeligste jeg vet, og jeg kan mye heller gå en 70-80-minutters rask gåtur.

Er dette en dårlig erstatning? Vil denne gåturen ha mindre effekt på oppstrammingen enn joggingen? Selv om jeg hater å jogge, gidder jeg jo ikke å gå laange turer om det ikke har noen virkning på lårene og rumpa...

Håper noen vet! :)

Anonym poster: bb3debf9948849c612757f51cdb18eb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på om power walk kan erstatte jogging/løping, så følger med her ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det mindre kjedelig å gå i dobbelt så lang tid, enn å jogge på halve tiden.. Det er halve tiden å kjede seg på!

Hvis du er relativt ung og skadefri, syns jeg du skal prøve, for å se om du kan lære deg å like det. Det gir en helt annen følelse å jogge og bli varm i hele kroppen så svetten siler. Det er vel først da disse berømmelige endorfinene setter inn.

Hemmeligheten etter min mening er å ikke presse deg så hardt at det blir en dårlig opplevelse. Begynn rolig, jogg i rolig tempo og blir det for anstrengende, gå innimellom.

Ikke utelukk at, med noe tålmodighet i begynnelsen, at dette etterhvert kan bli en besettelse, som det er for så mange andre.

Anonym poster: a7abaa85c14e581b61e9aedcc94300d7

Skrevet (endret)

Jeg er ikke noe trenings-ekspert, men jeg jogger ALDRI fordi jeg kan ikke fordra det, så jeg går lange turer istedet, og sørger for å gå i ulendt og bratt terreng. Kan fint trene intervall med gåing også, for meg funker det flott :)

TS, du trenger jo ikke nesten doble tiden med trening bare fordi du velger å gå fremfor å jogge. Gå så du får opp pulsen godt, tren intervall, og kom deg i ordentlig terreng hvis du har mulighet.

Endret av 2shy
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Har begynt på et joggeprogram hvor jeg jogger 3 ganger i uken, men jeg vil mye heller erstatte det med rask gange. De gangene jeg har trent på den måten, har jeg kjent det veldig godt etterpå, mer enn etter jogging.

Har hørt at jogging går mer på trening av muskler, mens rask gange går mer under kondisjonstrening?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på det samme. Har begynt på et joggeprogram hvor jeg jogger 3 ganger i uken, men jeg vil mye heller erstatte det med rask gange. De gangene jeg har trent på den måten, har jeg kjent det veldig godt etterpå, mer enn etter jogging.

Har hørt at jogging går mer på trening av muskler, mens rask gange går mer under kondisjonstrening?

Det skal godt gjøres å gå så raskt at pulsen blir høyere, enn når du jogger!

Hvis du ikke er et kappgang-talent, tipper jeg at du både bruker mer muskler og får bedre kondisjonstrening ved å jogge.

Og jeg tipper, - korriger meg vis det er noen eksperter som vet bedre, at du også bruker flere core- og støttemuskler i overkroppen når du jogger...

Selv har jeg store problemer med å gå så raskt at jeg får opp pulsen, så det er mulig at jeg ikke er veldig objektiv her... :)

Anonym poster: a7abaa85c14e581b61e9aedcc94300d7

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke slik at man forbrenne mer ved rask gange?

AB over her; det er veldig lett å få opp pulsen ved rask gange, og det går jo også an å gå i terrenget så

man bruker kroppen mer enn flat mark.

Det som også går an, er å ha rask gange for å slå over i litt jogging i korte strekk :)

Skrevet

Det aller viktigste er uansett å finne treningsformer man trives med. Og å få opp pulsen (noe man absolutt kan få opp ved rask gange).

Tror nok at jogging er noe man kan bli vant til, så det kan jo være at du blir det ved intervalltrening? Uansett er det nok lurt å finne det du selv trives med, for trening skal være morsomt!

(Og ja, dette innlegget var til meg også :hoppe: )

Skrevet

Rask gange i terreng og oppoverbakker er god trening. :)

Jeg presser meg til det ytterste når jeg jogger, så å gå i stedet hadde ikke funket for meg, men..kommer jo litt an på utgangspunktet også da.

Men viktigste er at du finner noe du trives med slik at du fortsetter med det. :)

Gjest skravle
Skrevet

Dropp joggingen. Som du sier er jogging kjedelig dessuten får du lettere belastningsskader.

Det aller beste er intervalltrening. Finn en bratt bakke/fjell. Gå raskt gange oppover, lett jogg ned igjen. Her trener du lår/rumpe ekstra.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg kan oppklare litt myter her :)

Man brenner IKKE mer kalorier ved powerwalk enn ved jogging. Når en powerwalker så brenner kroppen kun fett, men den brenner ikke mer kalorier enn den gjør ved jogging, da det kreves mye mer energi for å forflytte seg ved jogging en med gåing.

Poenget er at om en løper hardt så brenner ikke kroppen BARE fett, noe av energien går på å jobbe med musklene også.

Jeg startet med powerwalking og gjorde det 1 år før jeg startet å jogge. Jeg var også en joggehater og skulle ALDRI I VERDEN begynne med det. Men etter lang tid med powerwalking så ble jeg i for god form til at det gav meg nok til å føle at jeg faktisk hadde trent. Det ble naturlig å begynne med små joggeintervaller.

Etterhvert som formen ble bedre ble det mer løping og mindre gåing og det er STOR forskjell på kroppen min da og nå. Da jeg startet å løpe så raste fettprosenten ned og jeg fikk definerte muskler.

I dag er jeg joggefrelst og løper 4-5 mil i uka, og angrer på at jeg ikke startet å jogge tidligere :hjertesmil:

Kan absolutt anbefale å starte med powerwalking om du er totalt utrent for det tar ganske lang tid å opparbeide en løpeform og ikke minst en god løpeteknikk slik at en unngår skader. Men jeg ville startet relativt tidlig med små joggeintervaller sammen med powerwalkingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...