Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at den eneste måten det er mulig å få stipend/lån på er hvis du ikke bor hjemme. Stemmer dette? Er nettopp ferdig med videregående og skal nå begynne å studere, men kommer til å bo hjemme det første året. Kommer til å måtte betale litt penger til min mor hver måned, så det er ikke slik at jeg bor gratis, men bor billigere enn det jeg hadde gjort hvis jeg skulle bodd for meg selv..

Anonym poster: 59e6659699568fadb63e95a15e32bd8e

Videoannonse
Annonse
Gjest barista
Skrevet

Det stemmer. Du får ikke stipend hvis du bor hjemme...

Dessuten: Du får ikke i utgangspunktet stipend på Universitet eller høyskole. Men du får ett lån, hvor 40 % av lånet kan bli gjort om til stipend dersom du består alle eksamener

Gjest barista
Skrevet

Det stemmer. Du får ikke stipend hvis du bor hjemme...

Dessuten: Du får ikke i utgangspunktet stipend på Universitet eller høyskole. Men du får ett lån, hvor 40 % av lånet kan bli gjort om til stipend dersom du består alle eksamener

Dette er altså kun for folk som har annen adresse enn sine foreldre

AnonymBruker
Skrevet

Det er relativt sjeldent at Lånekassen kommer på besøk til hybeladressen du oppgir på søknaden for å sjekke, men kanskje ikke akkurat noe å spekulere i.

Anonym poster: 0810d3b5cb9cac5efbcaded6ad34419d

Skrevet

Uansett om du ikke får stipend, får du likevel fullt lån om du søker om det. :) Lure penger å ha, spesielt om du har litt vett i hodet og ikke bruker alt på alkohol, klær, cafébesøk og reiser. Sett de inn på høyrentekonto. Kan også brukes som egenkapital til fremtidig bolig. Studielånet er det beste lånet som finnes, så uansett om de må betales tilbake er det med en mye lavere rente enn andre lån.

Skrevet

Jeg har hørt at den eneste måten det er mulig å få stipend/lån på er hvis du ikke bor hjemme. Stemmer dette? Er nettopp ferdig med videregående og skal nå begynne å studere, men kommer til å bo hjemme det første året. Kommer til å måtte betale litt penger til min mor hver måned, så det er ikke slik at jeg bor gratis, men bor billigere enn det jeg hadde gjort hvis jeg skulle bodd for meg selv..

Anonym poster: 59e6659699568fadb63e95a15e32bd8e

Det får lån selv om du bor hjemme, men ingenting blir omgjort til stipend. Men du velger selv hvilket beløp du låner, du trenger jo ikke å søke om fullt lån.

Jeg er i samme situasjon og vurderer å gjøre som Miah skriver over her, men å spare det på BSU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...