Gå til innhold

Toastmastertråden

MsLeela

Anbefalte innlegg

Hjelp, jeg skal være toastmaster i min venninnes bryllup!!! Jeg er ingen "naturlig taler", så jeg gruer meg en goood del :S Har begynt å forberede meg så smått. Funnet noen gode tips på nett og lurer på om jeg skal bestille en bok med tips for toastmastere.

Problemet mitt er at jeg aldri har vært i bryllup før (bortsett fra mitt eget), så jeg har ingen eksempler på gode evt. dårlige toastmastere. Den eneste jeg kan trekke paralleller fra er vår egen toastmaster (som gjorde en god jobb).

Har dere noen gode tips til en "nybegynner" toastmaster? :P

Mange steder står det at man skal finne en rød tråd og snakke ut fra den. Greit nok, men NÅR skal egentlig en toastmaster snakke? Jeg trodde oppgaven til en toastmaster var å komme med praktiske opplysninger, introdussere talere og holde styr på tid. NÅR skal en toastmaster komme med vittigheter og morsomheter???

Del gjerne gode og dårlig toastmastertips og erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En toastmaster i ett bryllup jeg var i var VELDIG punktlig. I begynnelsen var dette litt morsomt for han hadde en klokke som han slo på "på liksom" som en spøk, for da var tiden til taleren ute. Men etter hvert viste det seg at han var dønn seriøs og satt og kremtet og hintet til at NÅ må du avslutte. Ble skikkelig klein stemning og litt for voldsomt når bruden sitter å griner av talen til far mens toastmaster ser på klokka.

Finn en måte å holde styr på tid og taler uten å gjøre det hele til en skoletime hvor alt skal skje på slaget.

Ellers masse lykke til! Syns du er tøff som tar på deg jobben, tror ikke jeg hadde turt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Har bare vært i et bryllup selv, men synes toastmasteren var veldig flink og bdde på seg selv. Når det var lang tid mellom talene, var han raskt ute med en god "historie" om brudeparet. (Vitser alle har hørt, men som han hadde skrevet om til å gjelde brudeparet)

I tillegg var han veldig flink til å opplyse om hva som skulle skje når og hvor, og holdt oversikten over det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde tråden til vår toastmaster var Ole Brumm :) Kom med morsomme og søte sitater derfra før hver taler. Kan komme med noen eksempler om du ønsker,har de bare ikke her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En toastmaster trenger ikke å si så veldig mye, men du må si noe hyggelig til brudeparet, noe om praktiske opplysninger, og du bør også si at ordet ikke er fritt, men om noen vil si noe så kan de ta kontakt med deg. Da unngår du å miste kontrollen over selskapet. Det er også du som skal holde kontakten med kjøkkenet/ serveringspersonalet, slik at servering og taler ikke kræsjer.

Det som er veldig hyggelig er om du klarer å gjøre det hele litt personlig, og gjøre introduksjon av taler og sanger personlig. Det er ikke du som skal underholde, og jeg får kløe i øret av kleine vitser ala Se og Hør eller historier som driter ut folk og gjør dem flaue.

Noen fine måter jeg har hørt folk bli introdusert på er enten ved at toastmasteren på forhånd har ringt og snakket med alle som sal holde tale og bedt dem beskrive seg selv med 3 ord, jeg har hørt paralleller bli trukket til hva navnet til vedkommende betyr ( " den vi skal høre fra nå har et navn som betyr fager, og det passer henne virkelig på en dag som denne. For fager er hun virkelig. Mine damer og herrer: Bruden!")

Jeg har hørt folk bli introdusert som et instrument, i bryllupet til to musikere, og andre toastmastere gjør det veldig enkelt og bare introduserer og ferdig med det.

Det som kan være lurt er å be brudeparet om en liste over hvem de regner med vil si noen ord, og ta en prat med hver enkelt av dem og si noe om at det er fint om de holder seg innen en viss tidsramme. Om det er mange taletrengte faddere, venninner, søsken osv, så er det greit å forberede dem på at de antageligvis skal holde tale til kaffen eller senere på kvelden. Det er jo en del som kjører bildeshow osv og det må du vite om på forhånd. Det er veldig greit å dele opp litt slik at ikke middagen tar 5 timer.

Lykke til. Om du gjør det med varme og et smil, så går det sikkert greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Jeg skal snakke med brudeparret denne uken. Jeg har bedt dem om å gi meg en liste over hvem som skal holde tale og skrev 2-3 setnigner om hver av dem. Får se om jeg skal bruke det eller ikke, men da har jeg ihvertfall noe å ta utgangpunkt i. Jeg kjenner bare 2 av de som skal holde taler personlig, så det er veldig vanskelig å si noe personlig om hver taler.

Skal også lage en skikkelig kjøreplan for middagen, når ting skal serveres og når de enkelte skal holde tale. Alle de som skal holde tale har fått beskjed om at de har max 10 min på seg. Så jeg regner med at det ikke kommer til å skli så veldig ut.

Så er det bare å finne en rød trå som passer dem begge.. DET tror jeg ikke blir så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i hvert fall ikke nødvendlig å tvinge fram morsomheter og tørre vitser eller å si noe tull om dem som skal tale! Vi hadde en superflink toastmaster som bare sa det nødvendligste - men hun hadde en liten rød tråd om å "være" Marilyn Monroe, da (vi hadde 50talls bryllup) og hun begynte å synge a capella 50talls jazz for å få folks oppmerksomhet. Dette er jo ikke noe enhver tør å gjøre, men jeg tipser om å finne en fin liten "gag" for å få folks oppmerksomhet, og deretter bare introdusere talere for hvem de er på en enkel måte. Har vært i to bryllup der toastmaster liksom er sånn moromenn som ikke er morsomme, og det er kleint og unødvendig! Gjestene setter nok pris på en punktlig men fleksibel toastmaster som holder seg til å introdusere taler og gjerne sier litt om brudeparet. Jeg likte ideen om sitat fra Ole Brumm, da trenger man ikke tenke så mye selv :) det kunne jo også være sitat fra en person som brudeparet ser opp til eller liker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde tråden til vår toastmaster var Ole Brumm :) Kom med morsomme og søte sitater derfra før hver taler. Kan komme med noen eksempler om du ønsker,har de bare ikke her

Ja, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Toasmaster leste opp denne i ett bryllup her for leden, hvor mange gjester jobbet innen it, og de fleste jobber jo med en pc mye på jobb, så folk lo seg skakke. Har gjelder det åå ta pauser, og holde ordene rett i munnen.

Til Teknisk Support

I år oppgraderte jeg fra Kjæreste 7.0 til Kone 1.0. Etter kjø pet installerte Kone 1.0 seg selv i alle andre programmer.

Det dukker nå opp så snart jeg starter pc'en, overvåker alle mine aktiviteter, og foreslår stadig vekk krevende

tilleggsvare, som f.eks Barn 2.0, enda alle vet at DET programmet er dårlig utviklet.

Kone-programmet tar mye tid,og bruker masse ressurser. Det er umulig å holde Kone 1.0 i bakgrunnen mens jeg

prøver å bruke noen av mine yndlingsprogrammer. Gamle programmer som Pokeraften 10.3, Fest 2,5 og

Søndagsfotball 5.0 virker ikke lenger. Dette st od det ikke noe om i produktspesifikasjonen for programmet.

Jeg overveier å gå tilbake til Kjæreste 7.0, men jeg klarer ikke engang å avinstallere Kone 1.0. Kan dere hjelpe

meg??

Hilsen Forvirret og Frustrert.

Svar:

Kjære FF

Problemet ditt er veldig vanlig, mange klager over det samme, men det skyldes hovedsakelig en misforståelse.

Mange menn oppgraderer fra Kjæreste 7.0 til Kone 1.0 fordi de tror at Kone 1.0 er et nytte - og

underholdningsprogram.

Der tar de fleste feil.

Kone 1.0 er et styreprogram, designet for å styre alt. Det er umulig å

fjerne Kone 1.0 og gå tilbake til Kjæreste 7.0 når det først er installert. Noen har prøvd å installere Kjæreste 8.0

eller Kone 2.0, men har endt opp med flere problemer enn de hadde med Kone 1.0. Vi anbefaler at du beholder Kone

1.0 og gjør det beste ut av situasjonen.

Du kan eventuelt lese hele kapittel 6 i manualen "Alminnelige programfeil".

Systemet vil kjøre perfekt så lenge du tar hele ansvaret for alle programfeil, uansett hva de skyldes.

Det beste du

kan gjøre er straks å skrive UNNSKYLD for at styresystemet skal gå tilbake til normalen.

Kone 1.0 er et flott program, men det krever en høy grad vedlikehold.

Du kan overveie å kjøpe mer software for å forbedre yteevnen.

Vi anbefaler Blomster 2.1, Sjokolade 5.0, eller i ekstreme tillfeller Pels 2000.

Men du må under ingen omstendigheter installere Venninne_i_miniskjørt 3.3.

Dette programmet støttes ikke av Kone 1.0,og vil sannsynligvis få pc'en din til å plane helt ut.

Med vennlig hilsen

Teknisk Support

622449.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonders, den der var fantatisk morsom^_^

Bare håper var toastmaster klarer å ikke bli for flåsete. Hun har litt merkelig humor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var for første gang toastmaster i min venninnes bryllup i sommer og slet også med de samme problemstillingene som deg. Det som hjalp meg best var å forberede meg godt. Jeg leste mye, gjorde research om hva det vil si å være toastmaster, tips/råd, samt litt om de som skulle holde tale og kjøpte en toastmasterbok (til stor hjelp).

Noen uker før bryllupet:

Da begynte jeg å skrive på selve materialet, og dette ble finskrevet helt frem til dagen før bryllupet. Noen bruker lang tid på dette, andre kort tid. Jeg jobber nok best under press, hehe.

Jeg printet så dette ut og limte på små, fiolette pappkort (se vedlagt bilde). Disse ble nummeret, og jeg hadde i tillegg med meg en kjøreplan. Da hadde jeg god oversikt hele tiden. En toastmasters største oppgave er nettopp det, å være den som holder oversikt. Kjøreplanen skal gis til kjøkkenet og man bør egentlig snakke med dem dagen før selve bryllupet. Dette fordi de skal vite etter hvilken tale/sang/o.l. de kan servere mat/sjenke vin/etc. Så alt går som smurt, rett og slett.

Men, utforusette ting kan skje, taler tar lengre tid, etc. Jeg hadde derfor en del slækk i min kjøreplan og dette opplyste jeg også kjøkkenet om (så i stedet for at hovedretten ble servert 18:00, så skulle den bli servert etter vi hadde synget en bestemt sang, etc).

Selve toastmasterjobben:

Jeg hadde en rød tråd, bokstavelig talt (se på bildet). Dette tøyset jeg litt med ovenfor gjestene da det nettopp står i alle toastmasterguider at du MÅ ha en rød tråd (nei, du må ikke det, men det er veldig stilig om du har det).

Jeg hadde flere måter å presentere talere på. De jeg fikk beskjed om av brudeparet jeg ikke burde tøyse så voldsomt med, sanket jeg inn informasjon om selve dagen de er født på, samt det året (f.eks 18.mars, i 1950). Denne informasjonen presentere jeg i programlederstil og prøvde å linke det opp mot den personens interesse. Dette fikk jeg mye skryt for.

Andre hadde jeg morsomme sitater/ordtak/o.l. jeg brukte til å krydre introen med. Ord fra barnemunn om ekteskap og kjærlighet falt spesielt i smak (lett å finne på nett, mye morsomt som er sagt av kjente, og ukjente, folk).

Jeg lagde også noen smser jeg later som tikket inn på mobilen. 3 stykker alt i alt, fra presten, kongen og en kjendis. Disse var jeg veldig usikre på om jeg skulle bruke, men de høstet nesten mest latter.

Når jeg presentere brudgommen så leste jeg demonstrativt opp en rekke superlativer, og takket bruden for å ha "skrevet" introen til hennes mann.

Ei felles venninne startet jeg også med å lese høyt opp en kontaktannonse (3 linjer) og stoppet halvveis i en setning med en typisk "Nytt på Nytt"... "beklager XXX, men det ser ut som jeg har forvekslet din kontaktannonse med introen min". En slik intro visste jeg hun vil ta med godt humør.

Jeg hadde også printet ut noen gode sistater/ordtak til eventuelle spontantalere, som jeg ba melde seg til meg i pausen mellom hovedrett og dessert.

Øvrige tips:

1) Ikke ha for lange introer. En toastmaster skal gjerne være morsom (det heter jo vitsevert på vestlandet), men du trenger ikke være en stand-upkomiker :) Føler du at du ikke er særlig morsom ville jeg heller presentert fakta om taleren(e).

2) Kleine sex-vitser er sjeldent noe særlig gøy for den "litt eldre garde". Ei heller for de yngre, når jeg tenker etter. Jeg har vært i et bryllup hvor det ble litt for mye av den sorten og det ble rett og slett for dumt.

3) Ei venninne lagde alle sine introer på rim, det hadde falt i veldig god jord. Kanskje en idé?

4) Husk å ta alt praktisk med en gang. Hvor doene er, hva som blir servert til mat, når spontantalere kan melde seg, når det er pause, etc. Jeg leste i toastmasterboka at en god toastmaster også opplyser underveis hvor en ligger an i programmet. Det gjorde jeg og syns fungerte fint (e.g. "Vi har nå fire talere som skal til pers, før desserten blir servert. Nestemann ut ble født det året Bonnie Tyler sang seg hes på radioene med "Total eclipse of the heart".....osv).

Det er litt av en jobb å være toastmaster, og jeg var "på jobb" nesten hele kvelden. Men, det var verdt det for venninnen min sin skyld :)

post-62501-0-95910500-1344596825_thumb.j

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, pass deg for å gi for mye tid til talerne...10 minutters taletid er ALT for mye for de fleste!

Få brudeparet til å skrive i innbydelsen at alle talere må melde fra til toasmaster på forhånd og innen en viss dato...

Jeg har vært toastmaster i 4 brylluper (og utallige bursdager) og gir følgende tidsavgrensing til talerne:

Brud og brudgom - ubegrenset, men de må gi beskjed om hvor lang tid de tror de bruker. (jeg pleier å si at de bør få sagt det meste på et kvarter)

Foreldre: 10 minutter (de bruker nesten alltid 15-20, men gi dem 10 så drar det seg ikke mot halvtimen i allefall)

Søsken og forlovere: 10 minutter (beregn at de bruker 15 minutter i tidsskjema)

Øvrige: MAX 5 minutter... Det man ikke rekker å si på 5 minutter bare draaar ut middagen til flere timer med "meningsløse" historier og folk blir lei. (beregn 7 minutter)

Beregn 2-3 uanmeldte som slenger seg på talelisten på slutten.

Når du regner sammen tidene så ser du fort at middagen uansett vil dra ut i tid og at det er smart å være striks med timeplanen.

Fortell på starten når du regner med at middagen skal være ferdig, og si i en munter tone at det er talernes ansvar at vi også skal rekke kake og fest. Dersom noen som ikke på forhånd har meldt seg ønsker å si noe, så gi dem 3 minutters taletid.

Legg inn pauser, og informer om når de skal være.

Beregn minst 30 minutters slingringsmonn, da dopauser og røykepauser ofte drar ut... i tillegg kan severing, rydding og skjenking ta mer tid enn man tror.

Snakk med kjøkken og servitører på forhånd. Legg føringer for hvordan du ønsker at middagen skal fungere og lag et grundig og detaljert tidsskjema. Heng dette på kjøkkenet og ha kontinuerlig dialog med hovedservitør hele bordsettet.

Jeg er ikke en "morsom" toastmaster, men en ryddig og grundig en og har sett det som min oppgave å styre middagen slik at vi blir ferdige i brukbar tid (3-4 timer bør holde), at talerne blir godt introdusert slik at gjestene vet hvem som snakker og hvilken relasjon de har til brudeparet, at maten ikke blir kald og at det er tilstrekkelig med tid til å fylle på glass til skåling (husk å legge skjenking inn i tidsskjema med jevne mellomrom slik at glassene ikke er tomme når talerne utbringer skål)

Det er moro og slitsom å være toastmaster, men med litt grundig planlegging så gjør du dette lett!

Lykke til!! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...