AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #1 Skrevet 20. juli 2012 Pga en skade så fikk jeg masse penger igjen fra forsikringselskapet mitt.... Så hva gjør jeg med pengene? Til nå så har jeg satt de inn på sparekonto, men lurer på om jeg burde se litt på fond og aksjer.......har null peiling! Har meget god rente på sparekontoen pga beløpet som ble satt inn (over 500 000). Så, om noen har peiling her så setter jeg pris på svar! Anonym poster: 2133f8bfc83e2554acb5a4435a8ebb03
Gjest loren Skrevet 20. juli 2012 #2 Skrevet 20. juli 2012 (endret) Egenkapital til bolig, et nedbetaling av lån? Det tror jeg iallfall at jeg ville prioritert, men vet jo ikke hvilken situasjon du er i økononmisk og i fht bolig. Fond og sånt vet jeg ikke nok om til å gi svar på :-) Endret 20. juli 2012 av loren
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #3 Skrevet 20. juli 2012 Ts; Vi har bolig, kjøpte huset for 8 år siden. Studielånet er nedbetalt, og har ingen andre lån. Har såklart boliglån på nå ca 2mill. Har ei grei samlet inntekt på litt over 2mill i året. Anonym poster: 2133f8bfc83e2554acb5a4435a8ebb03
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2012 #4 Skrevet 21. juli 2012 Til å kompensere for skaden? Anonym poster: 6adb7db364ff5d9fd94cf603b46e1a89 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2012 #5 Skrevet 21. juli 2012 Til å kompensere for skaden? Anonym poster: 6adb7db364ff5d9fd94cf603b46e1a89 Ts; Jeg fungerer ganske greit etter skaden, er operert og har brukt 3 år på å trene meg opp igjen.... Tror bare de pengene skal få stå på sparekonto ei stund, også får jeg tenke meg godt om. Noe av pengene går til ting vi har planlagt å utbedre huset med:-) Også setter jeg såklart en sum inn på sparekontoen til barna. Anonym poster: 2133f8bfc83e2554acb5a4435a8ebb03
Horge Skrevet 21. juli 2012 #6 Skrevet 21. juli 2012 (endret) All den tid dere har boliglån, så vil høyst trolig renten der være høyere enn på sparekontoen, ergo bør du i utgangspunktet betale ned på gjeld. Det jeg derimot tror kan være enda mer fornuftig for dere, er å gjøre om boliglånet til et flexilån/boligkreditt. Da får dere langt større fleksibilitet når dere skal utbedre huset, og dere slipper at så mye penger tårner seg opp på lønnskonto til dårlig rente. Husk at med 2 mill i inntekt, så har dere opp mot 100.000,- utbetalt per måned (skattemessig avhenger det jo litt med fordelingen mellom dere). Med et flexilån så vil dere da umiddelbart nedbetale på boliglånet hver gang dere får lønn, samtidig som pengene er tilgjengelig hvis man trenger dem. Tilsvarende kan du bruke forsikringsutbetalingen til å nedbetale gjeld umiddelbart, men pengene fremdeles er disponible ved behov. edit: skrivefeil. Endret 21. juli 2012 av Horge 1
Sulosi Skrevet 21. juli 2012 #7 Skrevet 21. juli 2012 Enig med Horge. Legg pengene inn i boligen så lånet reduseres. Du kan alltids ha flexilån eller låne opp på huset senere når du har bestemt deg for hva du vil bruke de til. Men, mens du venter gjør pengene langt mere nytt i boligen enn på en sparekonto. Da unngår du også å bruke av pengene til lite gjennomtenkte småting.
Gjest RamaLama Skrevet 22. juli 2012 #8 Skrevet 22. juli 2012 Det høres lurt ut å sette pengene i boligen, evt. en høyrentekonto (så lenge den matcher den renta på på lånet). Så vidt det er meg forstått så har man jo slike forsikringer fordi man skal ha ekstra penger til behandling, og en sikkerhet i tilfelle skaden går ut over inntekt. Men jeg synes også at du skal unne deg noe ekstra, om det hjelper på smerter/psyken å tilbringe en måned i karibien f.eks så synes jeg det er en fin investering
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #9 Skrevet 22. juli 2012 Pga en skade så fikk jeg masse penger igjen fra forsikringselskapet mitt.... Så hva gjør jeg med pengene? Til nå så har jeg satt de inn på sparekonto, men lurer på om jeg burde se litt på fond og aksjer.......har null peiling! Har meget god rente på sparekontoen pga beløpet som ble satt inn (over 500 000). Så, om noen har peiling her så setter jeg pris på svar! Anonym poster: 2133f8bfc83e2554acb5a4435a8ebb03 Må du ikke utbedre skaden da? Det m jo ha vært en stor skde, og det koster Anonym poster: 991da2f2d3fc044eee59557cabe11d11
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #10 Skrevet 22. juli 2012 Ts her; Jeg har utbedret skaden, to år siden jeg ble operert og gikk fra to uker på sykehus, til sykeseng hjemme, fysio 4 ganger i uken, nå må jeg trene 5 ganger i uken og går jevnt til fysio. Er ryggen som har fått en trøkk, og jeg har stivet av halve ryggen og transplantert hoftebein inn i ryggen. Men jeg fungerer! Har hatt tapt inntekt disse årene, men nå er jeg i jobb igjen. Eller delvis da, jobber ikke helt 100% enda. Beløpet står ikke inn på lønnskonto, men på en høyrentekonto. Til nå har jeg nedbetalt mastercardgjelda og satt inn en sum på sparekontoen til barna, ellers ingenting. Bortsett fra huslån så har vi ikke noe andre lån, bortsett fra at mannen min har en liten sum igjen på studielånet sitt. Helt ufornuftig, men jeg kommer til å ta en tur med mann og barn.......så har bestilt Kenya og Mosambik-tur med mann og barn (inkludert safari), litt glede av pengene har jeg lyst til å ha:-) Mest trolig så går resten inn i utbedring av huset og huslån! Anonym poster: 2133f8bfc83e2554acb5a4435a8ebb03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå