Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Fikk svar fra samordna opptak om at jeg ikke var tatt opp, men kan stå på venteliste hvis jeg vil med liten sjanse for etterfylling. Noen som har erfaring med om det likevel er en brukbar sjanse for å få tilbud om plass?

Var 0,4 poeng unna, så det er utrolig kjedelig om jeg ikke får plass.

Noen skrev at det kan være lurt å møte opp første skoledag hvis man ikke får tilbud, fordi man kan bli tilbudt plass om noen ikke møter opp. Stemmer dette?

Har også hørt at de kan ta inn folk hvis noen trekker seg de første ukene. Da regner jeg med at de tar kontakt med de fremste på ventelisten?

Håper noen svarer!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liten sjanse. Er det 30 plasser og de har gitt 50 tilbud, må 21 trekke seg før ventelisten i det hele tatt beveger seg.

Å møte opp første dag har overhodet ingenting for seg. Hvis noen ikke møter til registrering, går plassen til noen som står på ventelisten gjennom Samordna opptak.

Anonym poster: 0442ff0b30574538a235e1f29219e03d

• Liker 3
Skrevet

Liten sjanse. Er det 30 plasser og de har gitt 50 tilbud, må 21 trekke seg før ventelisten i det hele tatt beveger seg.

Å møte opp første dag har overhodet ingenting for seg. Hvis noen ikke møter til registrering, går plassen til noen som står på ventelisten gjennom Samordna opptak.

Er du sikker på at noen på ventelisten får plassen, hvis de ikke møter opp? Er vist flere som har fått plass ved å møte opp. Syns også det hørtes rart ut.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at noen på ventelisten får plassen, hvis de ikke møter opp? Er vist flere som har fått plass ved å møte opp. Syns også det hørtes rart ut.

Ja, jeg er sikker. Det er en myte at man bare kan møte opp. Det er ingen som får plass på den måten, selv om noen "har hørt om det". Den er såpass vanlig at den dementeres på hjemmesiden til SO og de fleste skoler. Det eneste du vil gjøre om du møter opp er å irritere stakkaren som har ansvar for oppmøteregistreringen.

• Liker 3
Skrevet

Men grunnen til at man skal møte opp de første skoledagene er vel fordi hvis man står på ventelisten og noen av de som har fått plass ikke dukker opp, så kan de som er på ventelisten bli tilbudt plass? Da er det jo lurt å ha fulgt undervisningen fra dag 1 i stedet for å begynne å gå på undervisning fra og med uke 2? Tror ikke at grunnen til at SO nevner det er fordi de selv tror at professoren bare peker på en elev å sier du skal få plass her..?

AnonymBruker
Skrevet

Men grunnen til at man skal møte opp de første skoledagene er vel fordi hvis man står på ventelisten og noen av de som har fått plass ikke dukker opp, så kan de som er på ventelisten bli tilbudt plass? Da er det jo lurt å ha fulgt undervisningen fra dag 1 i stedet for å begynne å gå på undervisning fra og med uke 2? Tror ikke at grunnen til at SO nevner det er fordi de selv tror at professoren bare peker på en elev å sier du skal få plass her..?

Du er ikke garantert å komme inn om du står høyt på ventelista, mange skoler driver med overbooking for å slippe å forholde seg til venteliste og studenter som kommer inn sent. Overbooking betyr at man tar opp ekstra studenter basert på tidligere års frafall etter studiestart.

De første ukene foregår det mye bli kjent opplegg, men forelesninger er åpne for alle. Jeg vil tro det ikke er særlig behagelig å sitte der blant studentene som faktisk er tatt opp når man skal fortelle om motivasjonen for faget eller lignende.

Anonym poster: 790acc8b8dad1a3ed2a9263fff36e515

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du prøver å si. Hvis du står på venteliste er det ikke meningen at du skal møte opp og du er ikke velkommen. For veldig mange studier vil du ikke en gang slippe inn døren.

Hvis det mot formodning skulle være ledige plasser og det forsatt er aktuelt å fylle de opp etter skolestart, vil de på venteliste bli kontaktet. Det er slik lovverket er og litit av poenget med at Samordna opptak ble opprettet i sin tid. Det skal være orden på det og alle skal ha samme muligheter.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke det er måten ting skjer på. Hvis du får plass, så blir du kontaktet. Du har ikke noe å gjøre der uten studieplass. Spurte 2 jeg kjenner som jobber i 2 forskjellige universiteter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...