Gå til innhold

Holder på med en bachelor - si ja til et nytt studie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer for øyeblikket til en bachelor på Høgskolen som jeg har fullført 1 år av nå, men er usikker på om jeg vil fortsette. Har derfor søkt på en ny bachelorutdanning. da på Universitetet, og kom inn.

Noen som vet om jeg mister plassen på mitt nåværende studie hvis jeg svarer ja på det nye?

Trenger nemlig lengre tid på meg enn fram til 26, på å finne ut av hva jeg vil gjøre!

Takk på forhånd! :)

Anonym poster: 267e7a16c03112b1b8d72daa58f83002

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg VET ikke, men kan da ikke tenke meg det? Jeg er også i et bachelorprogram ved én institusjon, og la nettopp inn en søknad på restetorget for et deltidsstudium ved en annen, for å ta samtidig. Har ikke falt meg inn at jeg kan miste plassen på programmet jeg er midt inne i pga dette! Så håper noen sier i fra hvis de vet noe annet! Skal følge med på tråden...

Skrevet

På UiO har jeg forstått det slik at de sletter studieretten på det første programmet automatisk dersom du takker ja til ny studieplass, men du kan beholde den gamle studieretten i tillegg dersom du snakker med fakultetet/instituttet. Det er liksom ikke så vanlig å studere på to bachelorprogram samtidig. Jeg har selv søkt (og kommet inn) på et annet bachelorprogram på UiO nå, og da slettes min nåværende studierett i løpet av juli/august og erstattes med den nye.happy.png

Skrevet

Strixvaria, det du snakker om er jo på samme institusjon, og det blir vel en ganske annen sak, som ikke angår mn eller ts sin situasjon?

AnonymBruker
Skrevet

Når begynte de å automatisk slette på UiO? Jeg har studierett på tre programmer der og har aldri gjort noe for å beholde de gamle.

TS dette skal gå bra, kjenner mange som går flere studier på ulike instutisjoner=)

Anonym poster: e118e7ccec5c94dd3532ed00dc99bcf8

AnonymBruker
Skrevet

Flere? Tydeligvis litt ulikt hvordan folk har forstått dette...

Anonym poster: a5a564e8f0c9a2cdd3d893ddbb0fb6c7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Men er det ingen som vet? :)

Anonym poster: 267e7a16c03112b1b8d72daa58f83002

Skrevet

Hm. Jeg ble fortalt av de på SV at det skal slettes automatisk ved overgang med mindre utdanningsinstitusjonene får beskjed om noe annet, så det regner jeg da selvsagt med at det gjør.

Men hvis det ikke gjør det, hvordan "bytter du mellom" de studierettene du har? Har du liksom 3 utdanningsplaner eller noe?

Dette ble jo helt rart. Der igjen ville det ikke vært første gang jeg ble fortalt én ting fra UiO/SiO mens virkeligheten viste seg å være veldig annerledes.. :sjenert:

Skrevet

Jeg tror ikke at man mister studieretten dersom man søker andre studier. Jeg søkte på samordna opptak nå i vinter, men jeg takket fremdeles ja til å beholde studieplassen min på høgskolen hvor jeg studerer. Har betalt semesteravgift og alt slikt.

Man har jo rett til å bruke nesten 50% lenger enn ordinær tid på en bachelor (5 år på å fullføre en 3-åring bachelor), og jeg vet at man kan betale semesteravgift og stå som student ved et program, men samtidig f.eks. melde seg av alle eksamener og ta et friår. Det burde dermed også i teorien være mulig å være student ett sted, men samtidig søke og takke ja til studieplass ved et annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...