cornflake_girl Skrevet 20. juli 2012 #1 Skrevet 20. juli 2012 Jeg skal gå løs på et studie som går over 5 år +. Saken er bare den at tanken på over 5 år uten hund er temmelig grusom. Det jeg lurer på er om det overhodet er mulig å kombinere hundehold med studentliv? Kommer selvfølgelig ikke til å bo midt i byen, og som student har man jo temmelig fleksibel "arbeidstid". Er det noen som har erfaring med dette?
Kraula Skrevet 20. juli 2012 #2 Skrevet 20. juli 2012 Jeg kjenner ei som tar juss (5 år) i Bergen, som har hund. Hennes hund er en turhund, og de går tur sammen hver dag hun sier det er veldig stas, men litt stress om hun vil reise no' sted, selvsagt, men slik er det uansett med kjæledyr.
Gjest Fairydust Skrevet 20. juli 2012 #3 Skrevet 20. juli 2012 Jeg har god erfaring med dette. Å kombinere hund og studier er som oftest ikke et problem, annet enn det praktiske med f.eks. bolig, økonomi og tid. Mange studenter opplever at de ikke har nok økonomiske midler til å betale for det hunden trenger, for forsikring eller dersom den skulle trenge veterinærhjelp eller annet. Ellers er det det med tidspress. Skal du jobbe ved siden av studiene har du i alle fall ikke tid til hundeholdet. Om du bare skal studere, og ikke er veeeldig sosial av deg (type person som er ute veldig mye på byen eller på andre sosiale arrangementer) kan det gå godt i hop. Den siste lille biten med bolig er nok kanskje det viktigste å vurdere. Hvordan bor du til? Leilighet, hybel...? Det er jo svært få som leier ut til studenter med hund. Det er vanskelig nok å komme seg inn på leiemarkedet som studenter, og med hund er det verre. Det bør du vurdere nøye før du kjøper deg hund.
Sulosi Skrevet 20. juli 2012 #4 Skrevet 20. juli 2012 (endret) Jeg pendler til studiested, har hund, katt og barn. Går helt fint Det kan nok være en utfordring å finne bosted men personlig er hunden såpass viktig for meg at jeg kunne bodd nesten hvor som helst for å få det ti Endret 20. juli 2012 av Sulosi
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #5 Skrevet 20. juli 2012 Vi har hund, og både jeg og mannen studerer. Vi har forøvrig valgt å heller kjøpe leilighet, da dette gir oss sikkerhet om at hunden ikke kan kastes ut. Det er nok ikke så mange utleiere som ønsker å leie ut til noen med hund. Kan også nevne at vi er mye hjemme, og vi velger å gå lange turer med hunden framfor å dra ut å feste etc. Økonomisk går det helt fint å ha hund, det er ikke egentlig så dyrt som folk skal ha det til. Anonym poster: e8957c3a6c89a85df3267819c68b07d1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #6 Skrevet 20. juli 2012 Jeg syns faktisk det var litt hemmende jeg, jeg hadde en god reisevei fra skolen og hjem og visste at rett etter en skoledag så kunne jeg ikke bli med på cafe med vennene mine, eller gå i butikker f.eks. Jeg måtte rett hjem til hunden enten jeg ville eller ikke for den må jo ut. Syns også det var slitsomt på vinteren å stå opp i femtiden for å rekke å gå morgentur med hunden før jeg måtte på skolen, men sånt blir man vant til. Men så en vinter ble hunden skadet og jeg måtte spise hos venninner i nesten fem måneder for alle pengene mine unntatt husleien gikk med til operasjonen og rehabiliteringen, var sulten hele tiden for det er jo begrenset hvor mange som vil ha besøk hvert eneste måltid, og fordi han trengte så mye den perioden så kunne jeg knapt nok jobbe ved siden av, han måtte ha barnevakt om jeg hadde lang dag. Sånne ting er jo heldigvis sjeldent skjer, men det er sånne ting man må tenke på om man faktisk klarer, for min ble påkjørt, og det kan hvilken som helst hund bli. I dag er jeg glad jeg holdt hodet over vannet, men det er kun fordi jeg hadde fantastiske venner som gadd å fore meg, sitte barnevakter for hunden og låne meg penger når jeg trengte det. Anonym poster: a7ad2bd00d21578f858636692f53f1e4
cornflake_girl Skrevet 20. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2012 Tusen takk for optimistiske svar! Ang. boplass så kommer jeg selvfølgelig til å være sikker på at jeg har en ok og stabil bosituasjon før jeg kjøper. Er vel forsåvidt sosial, men ikke noe utpreget festmenneske, liker heller å jogge en tur i skogen med bikkja, eller trene agility. Sånne ting. Savner det enormt! Har tidligere hatt BC, men skjønner jo at det er helt urealistisk å kombinere en tidvis ustabil studiesituasjon med det å ha en BC. Vet bare ikke helt hva for slags annen rase som passer mine interesser (dvs løping og agility, det jeg drev med med forrige hunden min, og som passet oss begge veldig godt). Om noen tilfeldigvis har noen geniale tips på det området er dette tidspunktet å komme med de på! Uansett, tusen takk for svar!
Sulosi Skrevet 20. juli 2012 #8 Skrevet 20. juli 2012 Shetland sheepdog ligger ikke så langt unna BC. Liker de samme aktivitetene men krever mindre, størrelsen skremmer ikke heller.
korallen Skrevet 22. juli 2012 #9 Skrevet 22. juli 2012 Er student med border collie, fungerer veldig fint. Nå bor jeg på østlandet og landlig til, men holdt tidligere til på skole i Bergen, og bosatt meg da litt utenfor byen (Askøy) hvor det var litt mindre hektisk. Skal sies at jeg bodde allikevel midt i ett boligfelt, med 20 min å gå til nærmeste skog, og leiligheten var på 35 kvadrat. Det gikk over all forventning (hadde en periode to BC'er på den beskrevne plassen, fungerte fint det også)
Gjest Badabing Skrevet 25. juli 2012 #10 Skrevet 25. juli 2012 Jeg kommer med et litt negativt svar jeg da.. Jeg kjenner absolutt følelelsen, for jeg syntes det var fryktelig i den perioden fra jeg flyttet fra foreldrene mine (hvor vi hadde hund) til jeg fikk meg egen hund. Men man blir så bundet! Søsteren min har hatt hund under studiene, men jeg har passet den med jevne mellomrom. Hun sier at hun aldri angrer og det er stort sett jeg som tilbyr meg å passe hunden hennes, men hun hadde hatt det veldig tøft i perioder om ikke vi med glede passer hunden. I løpet av et fem års studie er det mye som skjer. Kanskje du får lyst til å dra på utveksling? Eller vil gjøre feltarbeidet utenlands? Kanskje du må jobbe ved siden av studier og også i eksamensperioder? I tillegg bør man være sikker på at man har råd til hundeforsikring, for man har jo sjelden mye å gå på økonomisk når man er student. Det er absolutt mulig, det er bare et stort ansvar alene. Anbefaler heller å skaffe hund siste halvår av studiene eller lignende. Vi ventet til det, og da hadde jeg mye egenstudier og skriving av hovedoppgave. Det funket veldig bra, for jeg trengte en luftetur innimellom siden jeg er av typen som kan sitte et døgn i strekk om jeg får ånden over meg. Må bare legge til at søsteren min aldri har angret på at hun fikk hund da, det er mest jeg som ser det utenfra som synes det virker tøft og samvittighetsgnagende innimellom. Ville i alle fall hatt en venn/foreldre/søsken som kunne passe hunden litt i perioder når det blir for hektisk. I 1
ballerinan Skrevet 27. juli 2012 #11 Skrevet 27. juli 2012 Tusen takk for optimistiske svar! Ang. boplass så kommer jeg selvfølgelig til å være sikker på at jeg har en ok og stabil bosituasjon før jeg kjøper. Er vel forsåvidt sosial, men ikke noe utpreget festmenneske, liker heller å jogge en tur i skogen med bikkja, eller trene agility. Sånne ting. Savner det enormt! Har tidligere hatt BC, men skjønner jo at det er helt urealistisk å kombinere en tidvis ustabil studiesituasjon med det å ha en BC. Vet bare ikke helt hva for slags annen rase som passer mine interesser (dvs løping og agility, det jeg drev med med forrige hunden min, og som passet oss begge veldig godt). Om noen tilfeldigvis har noen geniale tips på det området er dette tidspunktet å komme med de på! Uansett, tusen takk for svar! Papillon har jeg faktisk sett vært kalt mini BC Den ligner i fargen, er smart og utholden, og er fin å bruke i agility! Har en 7 mnd gammel tass her. Vi er ferdig med valpekurs og skal videre på unghundkurs nå. Han elsker det. Men de er jo selskapshunder, så ville tenkt over hvor mye tid du har og hvor mye du vil ha den med på ting, men siden du har hatt BC så vet du jo at de krever! Papillon krever også mye mental trening slik som border collien. Lykke til med valget!
Surriball Skrevet 27. juli 2012 #12 Skrevet 27. juli 2012 Jeg kjenner ei som har en svær leonberger som er på femte året som student nå. Det går fint for henne, selv om hun måtte hjemom og lufte hunden under lange dager med mye lab. Pluss at hunden er på eksamensperiodeferie hos foreldrene hennes to ganger i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå