Gå til innhold

ang. hund og bjeffing/ anspenthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

skriver her i håp om at noen har erfaringer å dele.

i september hentet jeg og min mann en hund som var 3 mnd. han har vært helt super. sosial med andre hunder, lærevillig osv.

for ca 4 mnd siden fikk vi broren hans i hus. han sto på en kennel hvor de ikke behandlet han bra, og bl.a dopet hundene ned. og vi følte for å "redde" han ut derfra da vi så han verken fikk tur, sosial trening, og ikke kunne grunnleggende ting.

det gikk kjempebra å få han i hus, og han var like lærevillig som broren.

så kom de i puberteten. vår hund har begynt å bli litt småhissig, eiersyk. når vi har barn på besøk er han veldig anspent, og jeg tørr ikke la han være rundt barn uten at jeg sitter rett i nærheten på gulvet.

han andre er fantastisk med barn. viser ingen form for agresjon eller anspenthet.

men når han er på tur, og treffer en annen hund, blir han helt utavseg. han bjeffer og bjeffer, og kommer inn i en bjeffetranse.

er det noen med erfaringer som kan komme med noen råd??

har prøvd å distrahere, og holde kontakt med han når vi går forbi hunder, og gir han en godbit hver gang han kommer seg forbi, men det er ikke ofte han klarer å gå forbi uten å bjeffe på dem.

noen med noen råd`???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en litt usikker type som trenger litt mer selvtillitt :-). Det er vanskelig å gi gode råd ut i fra så lite informasjon, men jeg vil anbefale å ha større avstand til de han går forbi, og trene på dette med noe som kalles paralellgåing. Dvs. at du går med hunden din sammen med andre og holder så stor avstand at hunden ikke bjeffer. Dette kan være alt fra 5 til 50 meter, alt ettersom hva hunden din takler uten å bjeffe eller reagere på den andre hunden. Deretter minsker en gradvis avstanden.

Kan hende du også har belønnet hunden for å bjeffe. Det kommer an på situasjonen og når du har gitt godbit. Det er ikke nødvendigvis din feil altså - for det er ikke alltid like enkelt å belønne riktig ift tid. En liten tommelfingerregel er at hvis en belønner innen 3 sek så belønner man for adferden en gjør der og da, og hvis en belønner senere enn 5 sek så er dette å avlære.

Ellers vil jeg anbefalte å kontakte en flink hundetrener for noen råd og tips i praksis. Det er som sagt enklere når man kan møte hund og eier og gi de beste rådene.

Synes det er helt supert at dere har tatt til dere disse hundene! Håper det ordner seg :-)

Skrevet

vet du om non bra hundetrenere?? det er litt sånn at det kan være fordi han er i puberteten, men om det ikke er det, er det skummelt. i går gikk vi på tur i halvannen time og begge to gikk kjempefint. når de skulle ut på en tissetur på kvelden, traff vi på en nabohund(jente) som hadde løpetid. han vi hentet på kennelen ble helt fra seg. vi gikk da motsatt vei av hva de hadde gjort, og han dro som en anna tulling(for der hadde jo tispa gått). vi gikk inn en liten vei for å komme bort fra sporet hans og det roet seg, men kan jo ikke holde på sånn når de treffer på kvinnfolk i løpetia

Skrevet

Noen er mer hormonielle enn andre, og det kan veldig godt være at den er i "spøkelsesperioden" og tenårene samtidig som hormonene er i fri flyt :-). Jeg kjenner mange gode hundetrenere - spørs hvor i landet du bor. Hvis du vil, så send meg en pm og fortell meg hvor du bor, så kan jeg muligens hjelpe deg videre til noen der du bor. Det er uansett veldig bra å ta tak i nå og vite hva du skal gjøre så det ikke blir værre og etablerer seg noen dårlige uvaner der :-)

• Liker 1
Skrevet

Hei, høres kanskje ut som den første hunden deres ser på barn som en "trussel"?

Eller att han er redd får at det skal komme noen og ta mere av mamma og pappa sin oppmerksomhet?

Å er det mulig att den andre hunden dere har har hatt dårlige opplevelser med andre hunder?

Har selv en hannagrisiv hund ,dette ble han etter og ha blitt skadet etter å ha slåss. Å når vi går med han i bånd reagerer han veldig på andre hunder, mere en uten bånd, han har jo ikke samme muligheten til og komme seg vekk eller forsvare seg. mulig att dette kan være noe grunner?

Skrevet

mens han har vært hos oss har han ikke vært borti no kamper med andre hunder, men han har stått på kennel, og de hundene kommer fra en dårlig "oppdretter". vår hund er skeptisk til enkelte menn f.eks

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...