Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt bakgrunnsinformasjon først; Jeg ble i 2009 diagnosert med crohns - kronisk tynntarmbetennelse. Dette er en sykdom som er slitsom i perioder, og en slik periode har jeg hatt siden januar/februar i år. Etter å ha brukt mange måneder på å manne meg opp tok jeg kontakt med sykehuset, og ble satt på medisiner og venteliste til en operasjon. Men akkurat slik det ser ut nå så ser det ut til at medisinene endelig virket såppas bra at jeg kanskje kan utsette operasjonen enda lenger.

Og så har det seg sånn at jeg har en jobb jeg egentlig ikke trives med, jeg er telefonselger. Jeg liker menneskene jeg jobber med, jeg liker produktet jeg selger, og jeg liker miljøet på jobb. Men jeg trives ikke med å "presse" mennesker, liker ikke å forstyrre folk, og jeg har det ikke spesielt godt når jeg får kjeft i fem timer. Pluss at lønna går på provisjon, noe som betyr at jeg har en svært ustabil inntekt.

Til høsten skulle jeg rent teoretisk sett ha begynt på mitt 3 år som bachelorstudent, men etter lang overveielse har jeg bestemt meg for å utsette det med et år for å få rettet opp resten av livet mitt, finne en egen plass å bo, få stabil inntekt, og bli frisk(ere)!

Derfor har jeg lyst på ny jobb, og jeg har bestemt meg for hva jeg vil jobbe med. Jeg har et brennende ønske om å jobbe i en bokhandel. Men så blir jeg usikker - burde jeg søke nå med en gang, og risikere at jeg må sykemelde meg to uker inn i jobben fordi jeg plutselig får/har behov for en operasjon? Burde jeg fortsette i den jobben jeg har, slite meg ut mentalt og ganske sikkert bli syk og ta en operasjon - for SÅ å søke meg på en ny plass? Burde jeg ta en ny jobb, og satse på at jeg fortsetter å være frisk?

Kan ikke helt se for meg at en fremtidig arbeidsgiver vil bli så veldig glad for å ansette en syk person, så jeg vil være sikker på at jeg ikke må operere med en gang. Men jeg kan umulig vite om jeg får/har behov for den operasjonen nå uansett! Og så lenge betennesen ikke er aktiv så har jeg ingen problemer med å jobbe. Egentlig ikke når betennelsen er aktiv heller, jeg må bare ta det litt mer med ro..

Så.. Hva ville du ha gjort? Er det noen her som er arbeidsgivere, og som kanskje kan gi meg råd i fra deres ståsted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke arbeidsgiver, så du får bare droppe å lese om du virkelig ikke ønsker meninger fra noen som ikke er det :fnise:

Du bør nok dessverre vente til sykdommen er litt mer stabil før du skaffer deg ny jobb. Den nye jobben vil jo ha en prøvetid på kanskje opptil 6 mnd, og blir du syk før dette kan de jo si deg opp. Om du blir sparket/sagt opp/ikke forlenget kontrakt mens du er sykemeldt får du fremdeles sykepenger, så det er ikke noe problem så lenge du er sykemeldt, problemet blir jo om du bare er sykemeldt i 2 uker. Når sykdommen ikke er så aktiv lengre og du har en god periode bør du søke ny jobb. Du trenger ikke informere om sykdommen på intervju, de kan heller ikke spørre deg om dette.

Kan jo også nevne at du kan være uheldig med arb.giver, jeg fikk ikke forlengret kontrakt da jeg ble sykemeldt (var det i 2 uker og fikk beskjed om at jeg ikke fikk fortsette).

Når det gjelder studie vil jeg bare tipse deg om at du kan søke om ekstra stipend fra lånekassen om du ikke klarer å jobbe vedsiden av studie pga sykdom. (Nedsatt funksjonsevne), ut i fra det du skriver kan det være du har krav på det, da er det bare studiene du trenger å stresse med, ikke jobb ved siden av. Vet ikke om du har krav på det, men du kan jo lese litt om det og undersøke det.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke arbeidsgiver, så du får bare droppe å lese om du virkelig ikke ønsker meninger fra noen som ikke er det :fnise:

Du bør nok dessverre vente til sykdommen er litt mer stabil før du skaffer deg ny jobb. Den nye jobben vil jo ha en prøvetid på kanskje opptil 6 mnd, og blir du syk før dette kan de jo si deg opp. Om du blir sparket/sagt opp/ikke forlenget kontrakt mens du er sykemeldt får du fremdeles sykepenger, så det er ikke noe problem så lenge du er sykemeldt, problemet blir jo om du bare er sykemeldt i 2 uker. Når sykdommen ikke er så aktiv lengre og du har en god periode bør du søke ny jobb. Du trenger ikke informere om sykdommen på intervju, de kan heller ikke spørre deg om dette.

Kan jo også nevne at du kan være uheldig med arb.giver, jeg fikk ikke forlengret kontrakt da jeg ble sykemeldt (var det i 2 uker og fikk beskjed om at jeg ikke fikk fortsette).

Når det gjelder studie vil jeg bare tipse deg om at du kan søke om ekstra stipend fra lånekassen om du ikke klarer å jobbe vedsiden av studie pga sykdom. (Nedsatt funksjonsevne), ut i fra det du skriver kan det være du har krav på det, da er det bare studiene du trenger å stresse med, ikke jobb ved siden av. Vet ikke om du har krav på det, men du kan jo lese litt om det og undersøke det.

Vil gjerne ha tips og råd fra de som ikke er arbeidsgivere også! Hehe.. Det er akkurat det, per i dag er sykdommen så stabil som den kan bli! Og jeg har hatt det bra nå i en måned. Men det er så uforutsigbart. I morgen kan ligge i ei seng på akutten. Eller om en måned, eller om et år. Jeg vet ikke! Jeg vet bare at sykdommen blir "værre" av stress. Og den jobben jeg har nå er en stor kilde til stress.

Ble bedre delvis fordi legen misforsto når jeg ba om sykemelding en uke, og fikk nesten en måned. (Så det ikke selv før jeg leverte sykemeldingen..) Men iløpet av den tiden fikk jeg tatt igjen mye savnet søvn, og jeg fikk tenkt mye. Jeg bestemte meg for å ta en pause fra studiene, og heller betale ned studielånet. Slik at jeg senere har en ting mindre å bekymre meg for. Det er mange argumenter for å ta det friåret. Og jeg har mange argumenter for å finne meg ny jobb.

"Du trenger ikke informere om sykdommen på intervju, de kan heller ikke spørre deg om dette." - Det har jeg også lært. Min i min første ordentlige jobb så jobbet jeg der i 3 mnd før jeg gav beskjed om sykdommen. Ville vise at jeg KAN jobbe selv om jeg er syk. Hehe..

Men som som sagt så vet jeg jo ikke om jeg er like frisk om en uke som det jeg er nå. For øyeblikket holder medisinene ting i sjakk, men det kan endre seg fort. Så burde jeg ta sjansen på å søke nå, eller skal jeg vente på noe jeg ikke vet om kommer til å skje?

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Klart du søker på ny jobb nå.

Jeg sto på venteliste i forhold til en operasjon. Tok meg drøye 2 år før det skjedde. Da var jeg i ny jobb. Ga bare beskjed om at jeg ble sykemeldt og at dette hadde jeg ventet på lenge. Sa ikke et pip om hva operasjonen gikk ut på. 2 uker er ingenting.

Skrevet

Da synes jeg du bør søke på jobb nå! Om jobben er kilde til stress bør du absolutt finne deg en ny jobb. Stress er ikke bra for den sykdommen. Prøv å finn deg en jobb du trives med, så slipper du forhåpentligvis stress.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Følg hjertet, før eller senere faller ting alltid på plass :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Søk ny jobb. Nå! Det er ingen grunn til å vente. Livet består av altfor mye venting, det meste er det ingen grunn til å utsette. (Skal begynne å trene snart, skal slutte å røyke, skal begynne å spise sunnere, skal klippe gresset snart, skal sette opp de listene, skal fri til samboeren min snart. Blabla.)

I en bokhandel er det mange som gjør samme arbeid, det vil alltid være en som kan gjøre dine arbeidsoppgaver om du blir sykemeldt for en periode.

Lykke til! Start jobbjakten nå!

Anonym poster: dae03333e479c8196c3280e0a6b623ac

• Liker 1
Skrevet

Klart du søker på ny jobb nå.

Jeg sto på venteliste i forhold til en operasjon. Tok meg drøye 2 år før det skjedde. Da var jeg i ny jobb. Ga bare beskjed om at jeg ble sykemeldt og at dette hadde jeg ventet på lenge. Sa ikke et pip om hva operasjonen gikk ut på. 2 uker er ingenting.

Det jeg mente med to uker var om jeg får operasjonen etter å ha jobbet i to uker. Operasjonen går ut på å sprette opp hele magen min og klippe ut en del av tynntarmen. Sist gang hadde jeg ikke lov til å løfte noe som er tyngre enn en melkekartong på 2 mnd. Noe som var ganske frustrerende ettersom de gav meg sykemelding i 1 mnd, og forventa at jeg, som butikkansatt skulle være i stand til å finne noe som ikke innebar løfting. Heldigvis hadde jeg en forståelsesfull sjef (som tilogmed sendte blomster til meg på sykehuset!). Mens min nåværende sjef får hetta hvis jeg bare må bytte dag fordi jeg ligger med 39 i feber og diaré fra helvete.

For de som lurer; Symptomene på sykdommen min er en kombinasjon mellom diaré og forstoppelse, pluss en god mengde smerter. Og det er når det IKKE er akutt.

• Liker 1
Skrevet

Bytt jobb du. Skal se du får det lettere med sykdommen når du slipper det ubehaglige stresset på gamlejobbe. Om operasjonen kommer ubeleilig på så tar du det som det kommer, ikke kvern så mye på hva som kan skje at du går glipp av gode muligheter.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! :klemmer:

Har tenkt så mye på dette veldig lenge, føler jeg har tenkt det hele ganske i stykker. Det hjelper ofte å få en "utenforståendes" syn på saken! Da er det bare å klaske sammen en CV, og å løpe til nermeste bokhandel. Ser for meg at jeg egentlig har gode muligheter for å få en jobb der, i forhold til at jeg har holdt ut som telefonselger i et år, og har ervervet meg tålmodighet som en engel (på jobb!), og jeg har lest bøker nesten før jeg begynte på barneskolen. Og så har jeg jobbet i en vanlig dagligvarebutikk tidligere, så jeg er ikke helt ukjent med kassesystemet.

Gleder meg skikkelig nå! :hoppendeglad:

• Liker 1
Skrevet

Bytt nå for guds skyld jobb. Du vil ikke være den første nyansatte som går mer eller mindre rett ut i sykemelding eller permisjon, om det blir slik. Vi ansatte en ny i fjor, han var på jobb en halv uke før han gikk ut i pappaperm med påflgende ferie. Ikke noe vi kunne gjøre noe med. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bytt nå for guds skyld jobb. Du vil ikke være den første nyansatte som går mer eller mindre rett ut i sykemelding eller permisjon, om det blir slik. Vi ansatte en ny i fjor, han var på jobb en halv uke før han gikk ut i pappaperm med påflgende ferie. Ikke noe vi kunne gjøre noe med. :)

Et spørsmål angående dette til deg: når dere ansatte denne mannen, sa han da på intervju at han ville gå ut i pappaperm etter en halv uke? Skaper det ikke litt dårlig stemning og mistillit når han kommer tilbake hvis han ikke sa det?

Anonym poster: 270168f86bbb77236066086ddcf38bfe

Skrevet

Et spørsmål angående dette til deg: når dere ansatte denne mannen, sa han da på intervju at han ville gå ut i pappaperm etter en halv uke? Skaper det ikke litt dårlig stemning og mistillit når han kommer tilbake hvis han ikke sa det?

Oppfølgerspørsmål, pappaperm VET man at man skal ut i, men hva med en "uforutsett" operasjon. Slik som i mitt tilfelle - jeg vet at jeg må operere, men jeg vet ikke om det blir i neste måned, eller om et år.. Burde man nevne det også? Eller er det slike ting som "bare skjer"?

Skrevet

Oppfølgerspørsmål, pappaperm VET man at man skal ut i, men hva med en "uforutsett" operasjon. Slik som i mitt tilfelle - jeg vet at jeg må operere, men jeg vet ikke om det blir i neste måned, eller om et år.. Burde man nevne det også? Eller er det slike ting som "bare skjer"?

Jeg er ingen arbeidsgiver men jeg bruker bare litt sunn fornuft her og kaster ut: jeg ville sagt ifra om at jeg var syk hvis jeg var deg. Da er det lettere for arbeidsgiver å legge til rette for deg/ta hensyn til deg. Bare være ærlig og si det som det er: at du fungerer som oftest helt normalt, tom.når du er syk, men at du vil komme til å trenge en operasjon i nær fremtid. Jeg tror det gjør det lettere for både deg og arbeidsgiver at hun/han vet dette. Men ikke gjør det til hovedfokus i et evt. intervju. Du kan jo også nevne at du trives med bøker og at du ikke trivdes med det du gjorde i den andre jobben, og si at det å få en jobb der du liker det du gjør kan virke positivt inn på sykdommen i form av mindre stress.
  • Liker 1
Skrevet

Nei, det ga han ikke beskjed om før etter at kontrakt var skrevet. Litt misstemning var det jo, men han har fint gjort opp for fraværstid og vel så det i etterkant.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ingen arbeidsgiver men jeg bruker bare litt sunn fornuft her og kaster ut: jeg ville sagt ifra om at jeg var syk hvis jeg var deg. Da er det lettere for arbeidsgiver å legge til rette for deg/ta hensyn til deg. Bare være ærlig og si det som det er: at du fungerer som oftest helt normalt, tom.når du er syk, men at du vil komme til å trenge en operasjon i nær fremtid. Jeg tror det gjør det lettere for både deg og arbeidsgiver at hun/han vet dette. Men ikke gjør det til hovedfokus i et evt. intervju. Du kan jo også nevne at du trives med bøker og at du ikke trivdes med det du gjorde i den andre jobben, og si at det å få en jobb der du liker det du gjør kan virke positivt inn på sykdommen i form av mindre stress.

Men er det ikke større sannsynlighet for at jeg IKKE blir ansatt da? Jeg mener, hvis det for eksempel står mellom meg og en annen person, og vi begge i utgangspunktet står ganske likt, så sier det seg jo selv at arbeisgiver velger en person som er frisk?

I tidligere jobber så har jeg valgt å vente til det har vært nødvendig med å gi beskjed om sykdommen. Fordi, som jeg sier tidligere i tråden, så er jeg ganske kapabel til å jobbe selv når sykdommen er i en veldig aktiv periode. - Så lenge jeg har en do tilgjengelig, har muligheten til å sette meg ned et øyeblikk når det blir for ille, og eventuelt har smertestillende med meg.. Jeg greide meg fint i en vanlig butikk, med alt "stresset" det innebærer, så da vil jeg tro at jeg greier meg enda bedre i en bokhandel når jeg i tillegg får jobbe med noe jeg elsker :)

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe. Og det er ikke for å lure en potensiell arbeidsgiver, men fordi jeg ikke ville ønsket å redusere mine sjanser til å få en jobb når jeg vet at jeg er en like god arbeidstaker som andre søkere. Og det virker jo ikke som om du har spesielt mye mer fravær enn andre arbeidstagere, så lenge du blir kvitt en jobb som gjør sykdommen din verre. ;)

Jeg har ikke Crohns selv, men jeg kjenner folk med det. Det er folk som i det store og det hele fungerer helt fint i jobb, men de legger også inn betydelig egeninnsats på kosthold og trening for å holde sykdommen så godt under kontroll som de kan. Hun ene vet jeg at ikke har sagt noe til arbeidsgivere om dette, ikke før hun måtte ha én dag fri i måneden for å få cellegift.

Skrevet

Jeg hadde ikke nevnt det. Har selv en kronisk sykdom som kan (merk kan) komme ut av kontroll en gang, men jeg er velregulert på medisiner. Hadde aldri kommet på å nevne sykdommen.før strengt tatt nødvendig, grunner fordommer elns.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...