Gå til innhold

Hvordan får jeg vinterskoene mine tørre? Alltid fuktige!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er sikkert fordi jeg kun har et par vintersko og bruker dem hver dag at de dessverre holder på fuktigheten. Det som dessverre skjer, er at jeg fryser på bena siden de konstant er våte inni.

Hva kan man gjøre når man bare har et par og ønsker dem selvfølgelig tørre til neste dag?

Noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp deg en skotørker!!

De får du kjøpt på elektro forretninger - og er flotte for tørking av fuktige/våte sko. Vær forøvrig flink til å impregnere skoene dine - jevnlig!

Skrevet

Ikke det svaret du vil ha sikkert, men man bør alltid ha to par sko, også bytte mellom dem. Det er ikke bra for skoene (eller bena) å bruke de samme skoene hver dag, siden det blir et fint lite "miljø" av bakterier, fukt og innestengt lukt der nede.

Skrevet

Kjøp sånn skoblåser, koster ca 400 kr på en elektroforretning. Tørker skoene på en halvtime ca!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for råd. De tørkene eller sko sålene dere snakker om, er de bra for skoene da? De ødelegger vel ikke skinnet?

Skrevet

Når man kjøper nye sko bør man alltid spraye de et par tre ganger med en impregneringsspray. Dette gjør det mer vannavstøtende, pluss at de holder seg penere lenger fordi skitten ikke får satt seg så godt nedi skinnet.

Jeg ville kjøpt en impregneringsspray, og spraye de hver uke når det er så slapsete som nå. En slik spray koster ca. 65 kr. og det har de i skobutikkene. Om du har semskede sko skal du passe på å få en spray som egner seg til det. Ellers kan skoene dine bli blanke(semsket skinn er matt) Det finnes også flere typer universalsprayer som både går på glatt skinn og semsket skinn.

Skrevet

Jeg setter fuktige sko på badegulvet, hvor det er varmekabler i gulvet.

Skrevet

Jeg tar ut sålene og setter sko og såler ved ovnen på badet (som holder høy temperatur forøvrig). Et tips jeg har hørt med veldig våte sko er å legge sammenkrøllet avispapir i de som trekker til seg fukt.

Skrevet

Hvis du kun har ett par sko, kan det jo også hjelpe å kjøpe ett ekstra par såler (vaskbare er lurt mht vask og slikt...) slik at du kan bytte når det ene paret blir vått.

Avispapir er genialt. Bruker jeg bestandig etter å ha vasket tassen sine cherroxer og vintersko. Kombinert med varm peisovn tørker skoa over natta. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Sko av lære bør ikke tørkes nær varmekilder som ovn m.m. - da sprekker læret mye raskere. Vær flink til å pusse skoene ofte, og tørk dem UTEN såler men MED sammenkrøllet avispapir (NB! Ikke så mye avispapir at det ikke kommer luft til!) i et passe varmt rom - men altså ikke helt borttil en ovn e.l.

Noen nevnte impregnering, det er kjempelurt. Skoene må være rene og tørre før du impregnerer.

Skrevet

Hvis du har skinnsko, så sørg for å først rengjøre dem, så pusse dem skikkelig, så impregnere. Hvis du metter skinnet med skopuss (og fett), så trekker det til seg mindre fuktighet. Sørg for at skoene er tørre først, så sett dem på et varmt sted. Legg i avispapir for å suge ut fuktighet inni. Du kan lage såler av papp eller avispapir, som suger opp fuktighet. Eller kjøp noen av ull eller tilsvarende.

Gode skobutikker kan sikkert gi deg tips om både tørking og vedlikehold av sko. Der får du også kjøpt såler og skopussesaker.

Hvis skoene er semsket, så har du et problem når du går ute i snø.

Hvis du har råd, vurder å investere i et par sko eller støvler til, så du kan bytte. Hvis du har god råd, og ikke trenger å være superstilig, så gå for et par vinterstøvler med GoreTex. GoreTex er vannavstøtende og puster. Har et par fra Ecco, de er helt geniale. Varme og gode, og kan omtrent vasse i vanndammer uten at de blir våte. De koster litt, men det er kanskje verdt invisteringen å slippe å være kald og våt!

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...