AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #1 Skrevet 20. juli 2012 Har gått 1 år på sykepleie, og sykehjem var IKKE noe for meg. Overhodet. Synes også studiet har for mye omsorg og fokus på teorier og teoretikere osv. Har vurdert flere ganger å slutte, og nå sitter jeg her og har ca 6 dager igjen å finne det ut. (Har nemlig søkt et nytt studie også) Det jeg lurer på er - hvordan er 2 og 3 året på sykepleien i forhold til 1 året? Er det bedre? Mer spennende? Mindre stell og den typiske nærkontakten med pasientene? Jeg har ikke planer om å bli en "typisk sykepleier" på sykehus etc, men jobbe på gjerne en hudklinikk. Setter STOR pris på svar, og takker så mye på forhånd! -Tine Anonym poster: c01b7f7e5928751fd286c664b8927c53
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #2 Skrevet 20. juli 2012 dette er veldig avhengig av hvor du går. de ulike studiestedne har ulikt opplegg Anonym poster: 1c715572f6c5da4375bf658f0a34f26c
Lilje:) Skrevet 20. juli 2012 #3 Skrevet 20. juli 2012 (endret) Feil post Endret 20. juli 2012 av Lilje:)
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #4 Skrevet 20. juli 2012 Men sykepleieutdanningen går vel ut på det samme, selv om det er ulikt opplegg fra skole til skole? Hvis det har noe å si, så studerer jeg for øyeblikket på HioA, men er ute etter erfaringer fra andre skoler også - TS Anonym poster: c01b7f7e5928751fd286c664b8927c53
Gjest piapeanøtt Skrevet 20. juli 2012 #5 Skrevet 20. juli 2012 Har gått 1 år på sykepleie, og sykehjem var IKKE noe for meg. Overhodet. Synes også studiet har for mye omsorg og fokus på teorier og teoretikere osv. Har vurdert flere ganger å slutte, og nå sitter jeg her og har ca 6 dager igjen å finne det ut. (Har nemlig søkt et nytt studie også) Det jeg lurer på er - hvordan er 2 og 3 året på sykepleien i forhold til 1 året? Er det bedre? Mer spennende? Mindre stell og den typiske nærkontakten med pasientene? Jeg har ikke planer om å bli en "typisk sykepleier" på sykehus etc, men jobbe på gjerne en hudklinikk. Setter STOR pris på svar, og takker så mye på forhånd! -Tine Anonym poster: c01b7f7e5928751fd286c664b8927c53 Hvis "den typiske nærkontakten med pasientene" er noe du mistrives med, så er nok sykepleier rett og slett ikke yrket for deg.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #6 Skrevet 20. juli 2012 Jeg skal begynne på sykepleien 3 året til høsten og da blir det mye forskning, pedagogikk og ledelse på planen. Første året er mye teoretikere og geriatri, helt enig. Men det er de eldre som man kommer mest borti, også på sykehuset. Andre året vårt bestod av tre praksiser, sykdomslære, sosiologi og psykiatri. Jeg likte andre året mye bedre enn første året, tredje året blir mye oppgaveskriving noe jeg ikke er så glad i, så jeg går fram mot det med skepsis Anonym poster: f51976c5927f99b7f2383572b5c88c0e
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #7 Skrevet 23. juli 2012 Hvis man ikke trives på sykehjem, så trives man ikke på sykehus heller. Flertallet av de som legges inn på sykehus er i dag gamle mennesker. Det kommer sikkert an på hvilken avdeling man jobber på, men det kan bli mye stell der også. 2. året på sykepleien er mye praksis på sykehus, så det kan bli veldig tungt hvis du ikke trives med dette. Jeg snakker ut i fra egen erfaring. Trives du ikke så studer noe annet. Anonym poster: eb6e262fda2fb9170c8d05c10e56aaba
Tabudrue Skrevet 24. juli 2012 #8 Skrevet 24. juli 2012 Hvis man ikke trives på sykehjem, så trives man ikke på sykehus heller. Flertallet av de som legges inn på sykehus er i dag gamle mennesker. Det kommer sikkert an på hvilken avdeling man jobber på, men det kan bli mye stell der også. 2. året på sykepleien er mye praksis på sykehus, så det kan bli veldig tungt hvis du ikke trives med dette. Jeg snakker ut i fra egen erfaring. Trives du ikke så studer noe annet. Anonym poster: eb6e262fda2fb9170c8d05c10e56aaba Den første påstanden der er jeg sterkt uenig i. Jeg kunne aldri tenke meg å jobbe på sykehjem, jeg virkelig hater det, men jeg stortrives på sykehus på blant annet geriatrisk avdeling. Sykepleien som ytes på sykehus er helt forskjellig på flere måter selv om grunnprinsippene for god utøvelse av sykepleie er den samme. Når det kommer til omsorg og teoretikere har jeg to ting å si; sykepleieteori i studiet kunne de med fordel droppet for noe man i større grad benytter når man er ferdig utdannet praktiserende sykepleier, feks akuttmedisin, eller farmakologi. Hvis du derimot synes det er for mye omsorg i studiet, er jeg redd du har havnet på litt feil utdanning. Den typiske nærkontakten med pasienten og relasjonen dere i mellom er en stor del av det å være sykepleier, og stell av mennesker blir en naturlig del av hverdagen for svært mange av oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå