Gå til innhold

For høy formue for lånekassen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har hele tiden hatt ekstrahjelp jobb ved siden av årene mine på VGS og dermed opparbeidet meg litt penger på sparekontoen. Dette er penger jeg selv har satt inn.. (Penger som er tjent og penger jeg har fått i feks bursdagsgave) Det har blitt en grei sum og planen har hele tiden vært å bruke de til bolig når den tid kommer. Men nå når jeg skal ta høyere utdannning flytter jeg inn hos en venn (ingen leiepris, men deltakelse i mat++) trenger jeg lånet og stipend fra lånekassen. Men så ser jeg nå at det finnes en formuegrense - og at denne overstiger jeg. Jeg har pratet med min far og han har sagt at han kan ha pengene stående i sitt navn inntil jeg er ferdig med utdanningen også setter han de tilbake til meg. Spørsmålet mitt da er: blir dette et problem? Vil lånekassen sjekke og synes det er rart at jeg har gått fra så mye penger til ingenting og dermed kunne nekte meg lån og stipend?

Håper noen kan gi litt svar på dette og gjerne forklar hvorfor det ene eller andre så jeg kan sette meg litt inn i dette :-) Tusen takk!!

Anonym poster: 756b041c5ac2c51ae0cfba967f095220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har hele tiden hatt ekstrahjelp jobb ved siden av årene mine på VGS og dermed opparbeidet meg litt penger på sparekontoen. Dette er penger jeg selv har satt inn.. (Penger som er tjent og penger jeg har fått i feks bursdagsgave) Det har blitt en grei sum og planen har hele tiden vært å bruke de til bolig når den tid kommer. Men nå når jeg skal ta høyere utdannning flytter jeg inn hos en venn (ingen leiepris, men deltakelse i mat++) trenger jeg lånet og stipend fra lånekassen. Men så ser jeg nå at det finnes en formuegrense - og at denne overstiger jeg. Jeg har pratet med min far og han har sagt at han kan ha pengene stående i sitt navn inntil jeg er ferdig med utdanningen også setter han de tilbake til meg. Spørsmålet mitt da er: blir dette et problem? Vil lånekassen sjekke og synes det er rart at jeg har gått fra så mye penger til ingenting og dermed kunne nekte meg lån og stipend?

Håper noen kan gi litt svar på dette og gjerne forklar hvorfor det ene eller andre så jeg kan sette meg litt inn i dette :-) Tusen takk!!

Jeg hørte noe om dette på radioen. Det er noen nye regler på gang, men når de kommer eller om de har kommet vet jeg ikke. Jeg tror at det skulle gå an å ha litt penger på BSU-konto, men prøv å ring til banken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hørte noe om dette på radioen. Det er noen nye regler på gang, men når de kommer eller om de har kommet vet jeg ikke. Jeg tror at det skulle gå an å ha litt penger på BSU-konto, men prøv å ring til banken din.

Dette er vel ikke akkurat relevant til hva TS spør om.

For å svare på spørsmålet så er det ikke forbudt å flytte pengene sine over til noen andre. Det er jo ikke snakk om lureri, det er jo helt legitimt å flytte penger over. Jeg hadde mine sparepenger hos min far en periode da han hadde forhandlet seg til høyere rente enn jeg fikk på min konto. Å ta ut alle pengene i kontanter og ikke oppgi formuen i selvangivelsen er noe annet, men det gjør du jo ikke. Det blir jo regnet med i din fars formue.

Anonym poster: 547417658b9b1f1f7b4604f2b16afd9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke akkurat relevant til hva TS spør om.

For å svare på spørsmålet så er det ikke forbudt å flytte pengene sine over til noen andre. Det er jo ikke snakk om lureri, det er jo helt legitimt å flytte penger over. Jeg hadde mine sparepenger hos min far en periode da han hadde forhandlet seg til høyere rente enn jeg fikk på min konto. Å ta ut alle pengene i kontanter og ikke oppgi formuen i selvangivelsen er noe annet, men det gjør du jo ikke. Det blir jo regnet med i din fars formue.

Jeg tenkte at hvis det var lov å bruke BSU, så kunne det være verdt å undersøke.

Men hvis en stor sum overføres til far, så tror jeg den bør tilbakeføres på en skattemessig smooth måte. Jeg tror nemlig skattevesenet vil regne det som gave, og beskatte det slik. Jeg tror en måte å tilbakeføre mykt på er å la far betale husleia på studenthybelen, og innbiller meg å ha lest noe om at dette er måten å gjøre det på.

Det er veldig fint at dere som kan mer enn meg kommer inn og skriver nå. Ikke mitt felt, men jeg prøver å finne noen spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får lån uansett. Og å sette pengene over på faren din sin konto gjør til hans penger, skulle han bestemme seg for å være jævlig, så har du ingen jurdisk rett på å se de pengene igjen.

Anonym poster: 8f2af9cd0ceb5bf5b7c7bac7be277e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å ha det sagt: Du trenger ikke overføre ALLE pengene dine til han heller, bare nok til at du kommer under grensen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gagaen

Ellers syns jeg det er helt greitt at de som har formue ikke får stipend , strengt tatt trenger de ikke stipend når de har penger på konto .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange flotte svar! Jeg ringer nok banken i morgen :-)

Som sagt er min formue opparbeidet av meg selv og jeg kan tildels forstå hva du mener Gagaen ang. at de med formue ikke bør få stipend fordi de har penger.. men er det så mye bedre at de som har vært late (noen kan selvfølgelig ha valgt å ikke jobbe for å gjøre det best mulig på skolen..menmen) og ikke jobbet en dag ved siden av VGS, i ferier eller i det hele tatt før de begynner på høyskolen får stipend penger? Jeg har faktisk stått på for disse pengene, det er nok mer enn en del andre har gjort som får stipend.

Men tilbake til saken, jeg ringer banken i morgen og hører. Veldig flotte svar her for det var flere ting jeg ikke hadde tatt med i beregningen her.. slik som renter og skatting av "gaver" o.l.

Igjen, tusen takk :-)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for mange flotte svar! Jeg ringer nok banken i morgen :-)

Som sagt er min formue opparbeidet av meg selv og jeg kan tildels forstå hva du mener Gagaen ang. at de med formue ikke bør få stipend fordi de har penger.. men er det så mye bedre at de som har vært late (noen kan selvfølgelig ha valgt å ikke jobbe for å gjøre det best mulig på skolen..menmen) og ikke jobbet en dag ved siden av VGS, i ferier eller i det hele tatt før de begynner på høyskolen får stipend penger? Jeg har faktisk stått på for disse pengene, det er nok mer enn en del andre har gjort som får stipend.

Men tilbake til saken, jeg ringer banken i morgen og hører. Veldig flotte svar her for det var flere ting jeg ikke hadde tatt med i beregningen her.. slik som renter og skatting av "gaver" o.l.

Igjen, tusen takk :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel fått svar på det du spurte om, men pass på å få overført pengene tilbake over flere år som skattefrie gaver før du skal kjøpe bolig. Jeg var treg med det og endte opp med å måtte få forskudd på arv for å få de tilbake tidsnok (så jeg "brukte" opp noe av den skattefrie arven for å få tilbake mine egne penger ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers syns jeg det er helt greitt at de som har formue ikke får stipend , strengt tatt trenger de ikke stipend når de har penger på konto .

Det er klart man må straffe de som sparer!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er riv ruskende galt.

Selvfølgelig er det tillatt å overføre penger til andre, men dette skal i så fall enten regnes som en gave, eller det er et lån. I ditt tilfelle må det åpenbart regnes som et lån, hvor du altså låner ut penger til din far. Du skal for øvrig ha renter av lånet.

I din selvangivelse (under kapitalinntekter og innskudd, post 3.1.2/4.1.6) skal du da føre renteinntekten du har hatt i løpet av året og lånets saldo ved årets slutt. Tilsvarende skal din far føre det som et vanlig lån med påløpte renter.

Ditt innskudd (les: pengene du har lånt ut) godskrives din formue i likningen, og dette blir tilsvarende trukket fra i formuen hos din far. Likningsmessig får dette utlånet altså ingen konsekvenser for din formue. Lånekassen leser selvfølgelig likningen, de bryr seg jo ikke om hvordan du har plassert formuen din (altså om pengene står på bankbok, er lånt ut til familie, spekulert i aksjer eller ligger under madrassen).

PS: Hvis dere er kreative, så kan du selvfølgelig bare overfører penger til din far uten å dokumentere dette i likningen. Aberet er bare at dere risikerer å bli tatt for skattesnyteri, og dere er åpenbart i ond tro hva gjelder ytelsene fra lånekassa. Hvis din far plutselig skulle falle fra før du har fått pengene tilbake, så vil du trolig måtte betale arveavgift for å få tilbake dine egne penger. Kjempesmart.

PS2: Dersom du skal "bli kvitt" formue i likningen, så er eiendom trolig den beste løsningen. Der er nemlig markedsverdien typisk tre ganger så høy som likningsverdien. La oss si du har 750' i formue, og så kjøper du et lite krypinn til 1,125 mill. Da må du låne 375' for å finansiere boligen, men samtidig får boligen en likningsverdi på nøyaktig samme beløp. Du får altså den samme verdien på boligen som du har i gjeld = din likningsmessige formue blir 0.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart man må straffe de som sparer!

Amen! Ikke glem at de som er flinke og sparer også får bidra med 28% av renteinntektene til statskassen. Hvis de er flinke nok til å spare, så får de til slutt ta del i den eksklusive "formueskatt"-klubben. Der får man betale skatt for de pengene som allerede ble beskattet i inntjeningsåret.

Det lureste er åpenbart å bruke opp pengene på piker, vin og sang. =)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det tillatt å overføre penger til andre, men dette skal i så fall enten regnes som en gave, eller det er et lån. I ditt tilfelle må det åpenbart regnes som et lån, hvor du altså låner ut penger til din far. Du skal for øvrig ha renter av lånet.

I din selvangivelse (under kapitalinntekter og innskudd, post 3.1.2/4.1.6) skal du da føre renteinntekten du har hatt i løpet av året og lånets saldo ved årets slutt. Tilsvarende skal din far føre det som et vanlig lån med påløpte renter.

Ditt innskudd (les: pengene du har lånt ut) godskrives din formue i likningen, og dette blir tilsvarende trukket fra i formuen hos din far. Likningsmessig får dette utlånet altså ingen konsekvenser for din formue. Lånekassen leser selvfølgelig likningen, de bryr seg jo ikke om hvordan du har plassert formuen din (altså om pengene står på bankbok, er lånt ut til familie, spekulert i aksjer eller ligger under madrassen).

PS: Hvis dere er kreative, så kan du selvfølgelig bare overfører penger til din far uten å dokumentere dette i likningen. Aberet er bare at dere risikerer å bli tatt for skattesnyteri, og dere er åpenbart i ond tro hva gjelder ytelsene fra lånekassa. Hvis din far plutselig skulle falle fra før du har fått pengene tilbake, så vil du trolig måtte betale arveavgift for å få tilbake dine egne penger. Kjempesmart.

PS2: Dersom du skal "bli kvitt" formue i likningen, så er eiendom trolig den beste løsningen. Der er nemlig markedsverdien typisk tre ganger så høy som likningsverdien. La oss si du har 750' i formue, og så kjøper du et lite krypinn til 1,125 mill. Da må du låne 375' for å finansiere boligen, men samtidig får boligen en likningsverdi på nøyaktig samme beløp. Du får altså den samme verdien på boligen som du har i gjeld = din likningsmessige formue blir 0.

:) Det er fint å lese så kunnskapsrike innlegg som Horge kommer med!

Å investere i bolig er mest sannsynlig genialt , dersom det er ett pressområde der tomter er mangelvare, som f.eks sentralt i Oslo. I Oslo er det prognoser for befolkningsvekst på 200 000 i løpet av relativt få år, samtidig som vi er innesperret av markagrensen. En økonom har gått ut og sagt at prisene snart vil snu på boligmarkedet. Det er fullt mulig at han har rett, hvis han bor på landet. Men jeg gjetter at vi får prisstigning i pressområder, og jeg har lest gjetninger på 20% prisstigning i Oslo de neste tre år. Men det er jo bare gjetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Så de av oss som har jobbet ved siden av skolen siden vi var 15, både i ferier og på kveldene, men aldri tjent nok til at det har vært noe særlig å sette av (restauranttariff), vi burde ikke fått stipend vi eller? Er vi liksom late også? For en holdning. Javisst finnes det mennesker som ikke vil/gidder å jobbe ved siden av vgs, men du bør kanskje huske på at dette er det mange andre grunner til enn f.eks. å ville bruke tiden til lesing. Noe så "banalt" som at det kanskje ikke er noe særlig med jobber der du bor, og at kampen om de få som er blir tilsvarende hard. Og hvorfor i all verden er det slik at de MÅ jobbe, det er da ingenting som tilsier at en 16-17-åring trenger en jobb, hvis man ser bort fra aspektet ved "kjekt å ha noe på CVen", og "fint å ha litt penger". En person i denne alderen har normalt utdanning som sin hovedbeskjeftigelse, og det er ikke å forvente at vedkommende skal ha en deltidsjobb i tillegg til den fulltidsjobben vedkommende allerede har (skole). At man har en jobb i den alderen er et stort pluss, javisst, men dersom det skal bli et slags krav om at man både må ha jobb + gode karakterer + trene x antall ganger i uka osvosv. (denne lista kan bli lang), så tror jeg det blir litt som å skyte seg selv i foten. Det er denne typen forventninger som gjør at mange ungdommer sliter med psykiske problemer - presset blir rett og slett for mye fra for mange kanter, og en sånn attitude bidrar ikke nevneverdig i en positiv retning.

Selvsagt er det surt ikke å få noe stipend, og ekstra surt når den formuen man har er noe man har jobbet seg opp helt selv. Det har jeg ingen problemer med å forstå. Samtidig er det klart at grensa må gå et eller annet sted, og det ville blitt problematisk hvis man i tillegg til å se på verdi/beløp også skulle sett på hvordan noen ervervet seg disse pengene, og i så måte drøfte hvilke ervervelser som er "ok" og hvilke som ikke er. Skal man bli straffet fordi man arver (arvesummer over et visst beløp blir jo skattet, ergo mer penger til skattekassen og potensielt mer penger til Lånekassen, ergo er vel det kanskje ikke det en helt rettferdig fordeling?), mens dersom man har opparbeidet pengene selv (og kanskje ikke betalt noe særlig skatt engang jfr. frikort?) er det greit? Hva hvis det er en blanding, man arver litt og tjener litt - skal man få stipend da, i så fall hvor går beløpsgrensene i slike tilfeller?

Og som et lite ps vil jeg si at jeg gleder meg til den dagen boligboblen endelig sprekker, da skal jeg le godt! laugh.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ganske sikker på at jeg ikke sa at disse:

"Så de av oss som har jobbet ved siden av skolen siden vi var 15, både i ferier og på kveldene, men aldri tjent nok til at det har vært noe særlig å sette av (restauranttariff), vi burde ikke fått stipend vi eller? Er vi liksom late også? For en holdning." ikke bør få stipend, det var vel heller bare brukt for å vise at de som har klart å spare penger OGSÅ bør få stipend.

Det må ikke være enten/eller her og jeg tror nok de fleste som har lest her har klart å forstå akkurat det.. hvis ikke hadde nok flere kastet seg inn her for å rive av et par hoder! Men hvis du opplevde at jeg skulle sette grensen for hvem som skulle få og ikke få penger her, så beklager jeg det. Det var på ingen måte sånn ;) he-he. En fortsatt fin dag til deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke ruskende galt, jeg gikk bare ikke gjennom alle valgene hennes. Jeg gikk ut fra at hun ikke ville gjøre det som et lån, men gave. Ditt innlegg hjalp selvsagt mer, men hun ga ikke så mye informasjon, så jeg svarte bare kort på at ja, det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmål som dette kan du få svar på ved å gå inn på laanekassen.no og skatteetaten.no..

Anonym poster: 5f825966e7ef8e5d951e975c8c6df434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke ta pengene ud af banken og gemme dem hjemme? der er jo næsten ingen rente at få i bankennu alligevel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...