Gå til innhold

Hvordan sparer du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lånet betaler vi renter på, og kommer (dessverre) aldri til å nedbetale før arven kommer. Vi tjener totalt halvannen million i året, men å spare er en festlig ide. Vi er alltid blakke, fordi barna er vår første prioritet.

Nei. Med 1,5 mill i årslønn, så er man ikke blakk fordi barna har første prioritet; man er blakk fordi man ikke evner å prioritere.

Du sier selv at dere ikke engang greier å nedbetale på lånet, men kun betaler renter. Dere har anslagsvis 80.000,- utbetalt i lønn (les: etter skatt!) i en vanlig måned, 100.000,- i desember og dere får absurde 180.000,- utbetalt i feriepenger. I tillegg kommer barnetrygd, men den utgjør jo sant nok bare en dråpe i deres hav av penger.

Hvis dere lever såpass fra hånd til munn, så hadde jeg kanskje prioritert annerledes enn å svi av 20 lapper på en cello(!), men jeg ser nå uansett ikke hvordan feriebudsjettet deres kan stryke (*ordspill*) med sånn uten videre. Hvis vi sier 20 på cello, og 20 på resten av barnas ferieaktiviteter, så blir det 40. Så legger vi til de 80 som dere åpenbart har i "normalt" forbruk, totalt 120 lapper. Da skal det fremdeles være 60 tusen blanke kroner igjen av feriepengene.

Det hadde jo faktisk vært gøy å se dere som deltagere i Luksusfellen, om ikke annet så bare for å se hvordan budsjettet i realiteten ser ut.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lånet betaler vi renter på, og kommer (dessverre) aldri til å nedbetale før arven kommer. Vi tjener totalt halvannen million i året, men å spare er en festlig ide. Vi er alltid blakke, fordi barna er vår første prioritet.

Hvor gode foreldre man er måles ikke i hvor bortskjemte man klarer å gjøre barna.

Anonym poster: d0a4c4140de264cca82b1c082251b9f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gode foreldre man er måles ikke i hvor bortskjemte man klarer å gjøre barna.

Helt enig. Kan heller ikke si at jeg deler ABs syn i hva det vil si å "prioritere barna", for disse barna blir jo åpenbart sendt vekk på alskens sommeraktiviteter. For all del, barna synes sikkert det er stas; men i min verden betyr barnefri at man prioriterer seg selv og voksentid.

Mine variant av "prioritere barna" går mer i retning av den forslitte floskelen "kvalitetstid", altså at man gjør noe sammen med barna - og da helt uavhengig av hvor mye det koster rent økonomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Sparer ved å sette studielånet på egen konto, og så ikke bruke noe av det. Bruker kun det jeg tjener i jobben, og deler av stipendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en liten jobb på siden av studiene, også har jeg fult stipend og lån.

Alle pengene som kommer inn setter jeg på BSU slik at den fylles opp. Utenom det har jeg 150 000 som jeg har utestående hos en fyr, de penga får jeg snart igjen. Jeg måtte gå rettens vei for de penga. Men, men. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanne__

Nå har jeg en liten jobb på siden av studiene, også har jeg fult stipend og lån.

Alle pengene som kommer inn setter jeg på BSU slik at den fylles opp. Utenom det har jeg 150 000 som jeg har utestående hos en fyr, de penga får jeg snart igjen. Jeg måtte gå rettens vei for de penga. Men, men. :)

Tommel opp for å ikke gi seg, det er sånt jeg liker! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loren

Når lønn/studielån kommer går det en sum til mini, en til min sparekonto og en til bsu.

Har ikke store summene å spare hver mnd, men prioriterer bsu da den skal være med på å gi meg og mini et eget hjem iløpet av forhåpentligvis ikke lang tid.

Hadde under 300.000 i inntekt i fjor, sparte ca 35.000 av dem (mest i bsu), og hadde fortsatt råd til to ferier med mini, en i Norge og en i utlandet, så at folk med fem ganger min inntekt ikke klarer å spare merker jeg at jeg får litt vondt av =S

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast trekk på kr 1100 i mnd. Det har jeg blitt trekt de siste 13 år.

Så har jeg microspar. Blir trekt 20 kr,hver gang jeg bruker kortet. Det er penger en ikke merker, men kal si det blir fort penger.

I sinitt blir det 5-600 kr på konto hver mnd. (bruker kun kort)

Dette er penger som går på konto som som jeg ikke kan ta ut på, samtidig overfører jeg mellom 3-500 hver mnd.

Som årene går, så blir små summer veldig mye.

Skattepengene vil ta samme veien.

Tror mange tror de ikke har noe å spare,men bare med microspar blir det mye penger.

Anonym poster: 1ce38dcd725cfc345617f357546630bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedre inntekt nå, men det har jeg ikke alltid hatt. Det var stunder der jeg hadde 70-80 000 i inntekt pga lav stillingprosent, ofte måtte spise eller sove hjemme for ikke å bukke under, fikk etterhvert litt penger til husleie osv fra NAV, men selv da klarte jeg spare! Ikke mye, ikke ekstravagante summer, men litt her eller litt der, til de store uforutsette utgiftene.

De som tjener opp mot 10-15 ganger mer enn det jeg gjorde den gang, og fortsatt ikke klarer sparing... Beklager, men noe er vesentlig galt budsjettene der..!

Anonym poster: f0f4d27dffa4def78c1e068544461648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alltid blakke, fordi barna er vår første prioritet.

Anonym poster: 605598bf01b0c8d7a4dedd4feb6c2748

Man kan da prioritere barn med billigere aktiviteter. Jeg er all for instrumenter og sport i barns hverdag, men man trenger jo ikke velge hest og cello, man kan velge fotball og et brukt piano som varer i flere tiår.

Jeg synes synd på dere. Barna kommer til å vokse opp en dag og få oversikt over situasjonen (hvis dere til en viss grad er en åpen familie). Jeg hadde følt det utrolig ubehagelig å vite at foreldrene mine i en alder av 70 hadde et høyt boliglån fordi de hadde prioritert dyre aktiviteter og sløst bort hundretusenvis av kroner uten å få betalt ned på lånet eller spare til dårligere tider.

Anonym poster: 8bd0645770244837dec7b7efd7934d14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ved å sette inn en fast sum hver mnd, nå er den bare på 1000kr men skal iallefall öke den til 2000 om ikke mer.

Samboeren overförer alt som er igjen på brukskonto på slutten av mnd inn på sparekonto, hadde det värt min metode hadde kontoen värt ganske tom innen jeg har overfört dit.

Vurderer å pröve konvuluttmetoden, en konvulutt med en viss sum penger til hver uke i mnd. Bruker kortet veldig mye og det er nok lettere å få forståelse for penger om jeg har de i kontanter tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lønna kommer inn, setter jeg fast beløp inn på regningskontoen, fast beløp til mat/husholdningspenger+ litt slik at jeg har det litt romslig. Resten av lønna går til sparing.

..og sånn går nå dagan :) Elsker å se at sparekontoen vokser :)

Anonym poster: ab8bc966988972589e7637c916be5f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å pröve konvuluttmetoden, en konvulutt med en viss sum penger til hver uke i mnd. Bruker kortet veldig mye og det er nok lettere å få forståelse for penger om jeg har de i kontanter tror jeg.

Jeg tar ut 1000 kr kontant hver fredag. Det er det jeg har å leve på til neste fredag. (Bensin kommer utenom, den tas på kort) Men ellers alt, da blir en flinkere å planlegge innkjøp, planlegge neste dags middag, bruke fryseren mer aktivt, det hender jeg kommer til langt ut i neste uke før jeg trenger å bruke tusenlappen min om jeg er flink å ta opp fra fryseren.

Har jeg 400 kr igjen på fredagen,så tar jeg ut 600 så har jeg tusen kroner min igjen :) Lar det gå litt sport i det å spare :)

Anonym poster: ab8bc966988972589e7637c916be5f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar ut 1000 kr kontant hver fredag. Det er det jeg har å leve på til neste fredag. (Bensin kommer utenom, den tas på kort) Men ellers alt, da blir en flinkere å planlegge innkjøp, planlegge neste dags middag, bruke fryseren mer aktivt, det hender jeg kommer til langt ut i neste uke før jeg trenger å bruke tusenlappen min om jeg er flink å ta opp fra fryseren.

Har jeg 400 kr igjen på fredagen,så tar jeg ut 600 så har jeg tusen kroner min igjen :) Lar det gå litt sport i det å spare :)

Anonym poster: ab8bc966988972589e7637c916be5f1b

Åh, det var en kul måte å spare på! Jeg kjenner at det kunne holdt litt hardt for min del... Men du må vel fylle opp frysern i blant? :) Hvordan gjør du det når du trenger nye sko og klær?

Selv setter jeg over penger til mat og husleie på felleskontoen til meg og samboer når studielånet kommer, mens resten av studielånet er penger til kontaktlinser, telefon, klær/sko, *hostkantinahost* og annet som dukker opp.

Alt jeg tjener på deltidsjobbing går inn på BSU og BSU 2.0, mens storstipendet havner på bufferkontoen. Hvis jeg går over BSU-grensene, blir jeg vel nødt til å opprette en høyrentekonto eller noe, men det har ikke vært nødvendig så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fast beløp på brukskontoen min. Når jeg får lønn inn på lønnskontoen fyller jeg opp bruktkontoen til dette faset beløpet, og det er det jeg har å bruke den måneden. Så har jeg en bufferkonto og en BSU-konto i tillegg. 1 januar overfører jeg hele BSU sparebeløpet på 20 000 fra bufferkontoen til sparekontoen. Resten av lønnen, som da ikke overføres til brukskontoen, brukes da enten til å fylle opp bufferkontoen (i januar og februar, typisk), eller til å betale ekstra ned på lånet. Jeg sparer som regel 10-15 000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så inspirert av denne tråden at jeg overførte de manglende 5000 (av årets 20000) på bsuen min! :) Nå slipper jeg å tenke mer på den.... For i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og dere som har microspar! Hvilken bank bruker dere? Det høres så lurt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste sparingen er å alltid ha nok penger på konto til å dekke minst en måned faste utgifter. Det anbefalte er vel 3 mnd.

Dette klarer vi stort sett alltid!:)

Ellers har jeg faste trekk til sparing til BSU, og kontoene jeg sparer til tantebarna.

Og så har jeg en god, gammeldags sparebøsse!:tommelopp: Runder beløpene opp i butikken, putter penger på kassa når jeg ikke kjøper meg noe jeg kandkje hadde lyst på der og da osv. Blir fryktelig motivert av å kjenne vekta på bøssa!:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ved å betale raskere ned på huslånet. Når lønninga kommer, overfører jeg til lånet sånn at det er 16.000 igjen på konto. 16.000 er valgt fordi jeg hadde det som utbetalt månedslønn på et tidspunkt, og syntes at jeg kunne leve fint på det.

Jeg synes det er veldig motiverende å se hvordan lånet synker, og ikke minst hvor mye mindre av innbetalingen som går til å betale rentene etter hvert som lånet blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som har microspar! Hvilken bank bruker dere? Det høres så lurt ut!

Nordea :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...