Gå til innhold

Hvordan sparer du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan andre gjør det. Setter du/dere av et fast beløp hver måned, eller settes pengene som er til overs sist i måneden på sparekonto?

Jeg har lurt på om jeg kan motivere meg ved å sette vekk penger til sparing når jeg lar være å bruke på noe som er unødvendig, f. eks sette 300kr på sparekonto når jeg lar være å kjøpe noe jeg egentlig ikke trenger til den prisen.

Hører gjerne andre forslag som kan gjøre sparing litt mer moro underveis! <br /><br /> Anonym poster: b3b8a07fce8e705223d897585926f42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer på litt forskjellige måter. Jeg trekker litt mer skatt, rett og slett fordi da har jeg ike noen tilgang overhodet på pengene, og får en fin "overraskelse" i juni :) Jeg vil ikke ha baksmell, det er målet hehe.

Så hvis du er en av de som må ha pengene vekk for ikke å bruke de, er det forsåvidt en god løsning. Taper litt renter på det, men hvis det er viktigere for deg at de er ute av syne, er det verdt det.

Jeg sparer også en fast sum til sparekonto hver måned, i tillegg til at jeg også overfører det som måtte bli til overs pr mnd, bonus, gaver, overtidspenger osv.

Jeg har også en egen buffer-konto der jeg har litt stående, og til og med en sparebøsse for moro skyld :smilorange:

Når man får litt penger på konto er det utrolig moro og mer motiverende etterhvert. Men man må begynne et sted. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Jeg har alltid rundt 18.000 på brukskonto som skal være målet mitt å ha der hele tia. Alt over overfører jeg til sparekonto. Men tror jeg skal ha grensa mi på 15.000 istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar være å kjøpe ting jeg ikke trenger, og fyller frys og skap når ting jeg bruker er på tilbud. Man *trenger* egentlig ganske lite, så pengene hoper seg opp.

Anonym poster: d0a4c4140de264cca82b1c082251b9f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer i en annen bank enn den hvor brukskontoen er, da ser jeg jo aldri de pengene. Sparer uansett i en annen bank pga bedre rente, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glenfarclas

Sparesøyle! Setter meg et mål og tegner en søyle som går fra 0 nederst til målet øverst (f.eks. 20.000 på BSU). Så fyller jeg på med gul tusj etterhvert som jeg sparer. Funker jo best om man ser søylen ofte, jeg tegner dem i almanakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer på flere måter. Har ikke fasttrekk - gjør det litt fra måned til måned.

Det meste av sparing går inn på en felles sparekonto (brukes også som buffer). Overfører fra den til BSU fullt beløp 1/1 hvert år.

Om jeg ikke har mange ekstrautgifter en måned, og har jobbet litt overtid og slik, setter jeg over et par tusen når jeg får lønn, hvis ikke venter jeg til slutten av måneden/lønna.

I tillegg setter jeg gjerne over litt småbeløper her og der for å "runde av" kontoen. F.eks har jeg 3678 kroner på brukskonto, kan jeg sette over 178 kroner til sparekontoen, og har da et rundere tall å forholde meg til.

Har gjort noe lignende som Glenfarclas, nemlig der at jeg har laget en graf - med årsperspektiv, pengesum oppover, og tid/måneder bortover. En fin måte å se beløpet stige på.

En annen ting jeg også har gjort er å lage en tabell over de ulike kontoene jeg har (brukskonto, drift, sparing, sparing til barn og BSU). Fører inn saldo på dem gjennom året - kanskje hver andre måned. En fin måned å se utviklingen i de ulike kontoene gjennom året.

Sparer også litt ved å prøve å unngå å dra på handling i byen, og å ikke ha for mye tilgjengelig på brukskontoen. Har heller bruksbeløpet for en måned på drift, og mater over litt og litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste datter trengte nettopp en egen cello juni. Den kostet glatt 20 000.

Der forsvant feriepengene gitt- og det meste hadde allerede gått til barnas aktiviteter. Hudøy, strykerkurs, fotballskole, Norway Cup, obo-kurs på en gård for et ukesopphold. Tenk omtrent 4000 for hver, og flere barn. Dette går året rundt.

Vi blør penger, selv om vi tjener mye og er ganske strikte. Selv tenåringen i huset leter etter salgskupp når vi ser etter klær.

Lånet betaler vi renter på, og kommer (dessverre) aldri til å nedbetale før arven kommer. Vi tjener totalt halvannen million i året, men å spare er en festlig ide. Vi er alltid blakke, fordi barna er vår første prioritet.

Anonym poster: 605598bf01b0c8d7a4dedd4feb6c2748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid rundt 18.000 på brukskonto som skal være målet mitt å ha der hele tia. Alt over overfører jeg til sparekonto. Men tror jeg skal ha grensa mi på 15.000 istedet.

Mener du at du har 18 000 eller mindre på kontoen til enhver tid? At du overfører alt over 18 000 til en annen konto? Eller at du skal ha rundt 18 000 hele tiden. ikke mer ikke mindre?

Anonym poster: b4f6e4e95e91a92cd7302457960f4be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Mener du at du har 18 000 eller mindre på kontoen til enhver tid? At du overfører alt over 18 000 til en annen konto? Eller at du skal ha rundt 18 000 hele tiden. ikke mer ikke mindre?

Anonym poster: b4f6e4e95e91a92cd7302457960f4be8

Det første. =) Du får unnskylde min dårlige forklaring. :P

Endret av Mortem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fører budsjett og har en pott satt av til utgifter etc. Resten blir spart. Det er forskjellige beløp som spares hver måned, alt ettersom hva jeg tjener. Sparer mellom 10-14000 kr pr mnd. Nå som BSU'en er fylt opp setter jeg pengene inn på høyrentekonto. Sparer også et fast beløp på 300 kr hver mnd i fond.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GirlDreamer

Jeg har satt opp budsjett på hvor mye jeg vil bruke på mat osv i måneden, og setter inn alt over det jeg vil bruke. Har også en sparebøsse hvor jeg legger på alt av mynt jeg har i lommeboka når jeg kommer hjem. Er også alt for glad i vendingmaskinene på jobb, så har en regel på at bortsett fra lørdager, skal jeg kun ha med kort til jobb, ingen kontanter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer 8000 fast hver lønning.. harryhandler i sverige.. også hadde jeg 150 000 i BSU og de kom godt med når jeg kjøpte meg hus for ikke lenge siden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en egen sparekonto som jeg har automatisk trekk inn på, så de pengene ser jeg ikke. Likedan setter vi inn 500kr på sparekontoen til jentene hver måned. Vi hadde BSU, men den ble brukt da vi kjøpte hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hver gang jeg får penger på konto setter jeg av penger på sparekonto etter regninger er betalt og penger til mat overført til husholdningskonto. Resten som er igjen kan jeg da bruke som jeg vil. Jeg må gjøre det på denne måten, det som fungerer for meg.

Kan jo nevne at samboeren min overfører til sparekontoen sin når brukskontoen har nådd et vist beløp. Det fungerer best for han. Jeg hadde ikke klart å gjøre det på den måten. De pengene jeg har på brukskonto er penger jeg får bruke med god samvittighet, hans måte hadde jeg ikke taklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer et fast beløp på sparekonto og bsu i mnd, automatisk trekk. Har jeg penger til overs, og ingen regninger igjen ( kjøper sjeldent ting jeg ikke trenger, og får ofte beskjed om å begynne å leve litt) så går det og inn på konto. Samt jeg har en buffer på brukskonto til krisepenger. Er lærling, og skjønner meg lite på mennesker som tjener opp mot 1 mill i året, sammen, og som ikke får til å spare. Da lever man over evner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dårlig til å spare, men har microspar, så blir trekt 10kr til sparekontoen hver gang jeg trekker kortet. Blir et par 100lapper i måneden av det altså! :jepp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter 500 kr på sparekonto hver måned og betaler ekstra på flexilånet. Alt fra 2000-5000 kr. Vi tar ferie snart, så vi får se hvor mye vi har til overs etterpå. Det skal settes på flexilånet.

Anonym poster: f0ea87ab554c1b1fb937a9ea284e44e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...