TKP Skrevet 20. juli 2012 #1 Skrevet 20. juli 2012 Jeg kommer til å flytte ut fra foreldrene mine før studiestart, og sånn jeg har forstått det, er dette det eneste kriteriet for å få stipend av Lånekassen. Men jeg flytter ikke så langt vekk, og skal bo i loftsleiligheten til besteforeldrene mine. Her får jeg bo gratis, men skal betale for strøm og evt. andre ting jeg måtte forbruke. Jeg har vel enda rett på de ca. 4000,- i måneden som blir omgjort til stipend? Og sånn jeg har forstått det, er det større sjanse for at Lånekassen sjekker om du faktisk har flyttet når du ikke flytter langt, men for min del må de gjerne banke på døren og se at jeg bor der. Men er det ikke heller slik at de ber om noen form for skriftlig dokumentasjon? Jeg vet ikke om jeg kommer til å endre postadressen min siden foreldrene mine bor så nært, men burde vi da skrive en husleiekontrakt eller noe slikt?
Tropic Skrevet 20. juli 2012 #2 Skrevet 20. juli 2012 Så lenge du ikke bor gratis til foreldrene dine kan du bo gratis hvor som helst ellers. Eneste de krever er at du har adressen din der. Men du trenger ikke noen leiekontrakt eller noe nei.
Gjest snoopy_93 Skrevet 20. juli 2012 #3 Skrevet 20. juli 2012 Du burde lage en kontrakt sammen med de du flytter inn hos. Tror ikke du får borteboer stipend dersom du bor veldig nære foreldrene dine (mindre enn 4mil eller km, er litt usikker på distansen)I så fall må du ha en spesiell grunn som du må dokumentere og sende inn til lånekassen. (Jeg gjorde dette da jeg flyttet ut. Samarbeidet med psykologen min om et brev vi sendte inn sammen i forhold til situasjonen hjemme og grunnen til at jeg så meg nødt til å flytte.) Det er også viktig at du melder flytting til folkeregisteret. (Er du under 18 må du ha med underskrift av en eller begge foreldrene)
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #4 Skrevet 20. juli 2012 Jeg antar du snakker høyere utdanning (ikke vgs), og da gjelder ikke 4 km reglen Du bør ha en kontrakt med de du bor hos. Det er ikke nødvendig å bytte folkeregistrert adresse før enda. Jeg har studert i 6 år og har fortsatt folkeregistret adresse hjemme. Dette for bla annet fordi jeg da dekkes av forsikringene til mor og far. Nå som jeg flytter inn i egen leilighet med kjæresten kommer jeg til å endre adressen i folkeregistret. Men husk kontrakt og infomer lånekassen om semesteradressen din. De kan komme på stikkprøve besøk og da må en ha kontrakt som viser en bor der. Anonym poster: 026ec83e079ed2d23294de2441551d09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå