Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 20 månder som bare vil gjøre fra seg i bleien. Hun kan godt sitte litt på potten, men med engang hun kjenner at noen er på vei ut bak får hun panikk. Kniper igjen å vil av potten så fort som mulig. Og gråter. Roper:"bleie mammaaaa!" Doen har vi prøvd, men da får hun panikk fordi den er høy ser det ut til. Hun har ikke noe unormalt hard avføring. Så det burde ikke gjøre vondt når det kommer.

Noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen gode tips, egentlig, men masse medlidenhet til dere!! Har selv hatt et barn med ekstrem bæsje-vegring, og det var en fryktelig slitsom periode! Vår ville ikke ha på bleie heller (hun var stor jente skal vite), så vi fløy ut og inn på do, ungen hylte og skreik, og gjorde i buksa til slutt gang på gang. Det føltes som om hele livet vårt sirklet rundt hennes do(u)vaner. Vi var på ferie i Danmark den sommeren, og jeg kjenner alle Aalborgs offentlige toaletter fra innsiden... Det var virkelig en tålmodighetsprøve.

Jeg tenker at du skal være glad hun i det minste vil ha på bleie! Også får du bare trøste deg med at det kommer til å gå over. Prøv å gi blaffen i "gode råd" fra folk rundt, for de skjønner ikke hva det dreier seg om!

Jeg fikk faktisk en unnskyldning fra min søster, fire år etter, da deres barn begynte med det samme. Hun hadde tenkt sitt da vi holdt på, men skjønte plutselig at enkelte ting får man ikke styrt.

Skrevet

Ja, jeg vet om noen som har hatt samme problemet. Men det skjedde først en stund etter barnet hadde lært seg å gå på do. Å hun knep igjen i flere dager til hun tilslutt ikke klarte mer. Å da gråt hun å do, men fikk belønning av foreldrene hver gang hun gikk på do. Det funket for de. Men datteren vår er så liten enda at hun ikke skjønner så godt om jeg sier du skal få det eller det hvis du går på potte.

Kan godt skjønne at det må ha vært vanskelig. Alle barn er ulike. Noen går og andre ikke.

Men tenkte kanskje noen hadde gjort noe "lurt" eller sånn så barnet synst det ble gøy å gå på potten. Vil jo ikke at det skal bli en situasjon der hun synest det er fælt. Å det hadde vært ganske greit å fått henne i gang med det siden hun snart begynner i barnehagen.

Skrevet

Vente? Ungen er berre 20 mnd, og viss du held på slik, kjem ho til å forbinde potte/do med noko negativt, og bleieavvenninga vil ta lengre tid enn det elles hadde tatt. Vent nokre månader, og prøv igjen då. Det går ikkje an å tvinge ein unge til å gå på do. Det er heilt normalt at ein unge som ikkje er 2 år ein gong, brukar bleie! Er vel heller unntaka som ikkje gjer det. Vent til ungen er 2 før du prøver igjen, kan hende ting er annerleis då. Viss ikkje, vent litt lenger.

• Liker 5
Skrevet

Enig med Imli. Det virker ikke som barnet er klar til å bæsje andre steder enn i bleien, noe som er helt normalt når barnet er så lite. Vent til barnet er klart.

Skrevet

Er jo dette jeg prøver å få fram. Jeg vil IKKE forbinde potten med noe vondt. Derfor står den fortiden på stuen så hun kan se den og sitte på den når hun har lyst. Hun har tisset på den 1 gang. Jeg tvinger henne ikke til å sitte på potten. Bare så det er sagt.

Skrevet

Ta den helt vekk, og prøv igjen om noen måneder.

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre, ikke stress. Min sønn er to år, har hatt potten synlig på badet og blitt tilbudt å bruke den i månedsvis, men han er ikke interessert. Helt greit, tenker jeg, jeg anstrenger meg foreløpig ikke noe med dette og tar det som det kommer.

Skrevet

Sliter med potte/do trening her og. Treåringen liker ikke å gå med bleie, vil heller ha på de kule trusene. Men tisser og bæsjer hvor enn det måtte være. Liker ikke å sitte på potte eller do i det hele tatt.

Så om noen har tips så er jeg på randen til å bli desperat! Merker at jeg gir litt opp og bare bruker bleien, for jeg orker ikke løpe rundt og vaske tiss og bæsj fra gulvene hele tiden.

Skrevet (endret)

Sliter med potte/do trening her og. Treåringen liker ikke å gå med bleie, vil heller ha på de kule trusene. Men tisser og bæsjer hvor enn det måtte være. Liker ikke å sitte på potte eller do i det hele tatt.

Så om noen har tips så er jeg på randen til å bli desperat! Merker at jeg gir litt opp og bare bruker bleien, for jeg orker ikke løpe rundt og vaske tiss og bæsj fra gulvene hele tiden.

Eg skjøner at dette er kjedeleg - ungen din er tross alt 3 år, ungen til TS er ikkje 2 ein gong, og TS har ingenting å uroe seg for. Men når ungane byrjar å verte 3 år og framleis ikkje vil gå på do, er det utruleg frustrerande. Eg har opplevd det sjølv. Eldstemann her nekta å sitje på potte/do, hylte og skreik viss eg prøvde. Viss eg tvang han, gjorde det berre alt verre. Det var fyrst du eg "gav opp" heile greia, at han plutseleg ein dag fant ut at han ville slutte med bleie. Då var han 3 år og 3-4 mnd. Slutta med bleie både dag og natt, har knapt hatt eit einaste uhell sidan det. Det er rett og slett sånn at ungane må ville det sjølv, det nyttar ikkje å tvinge dei. Dei som har hatt ungar som slutta så lett sm berre det då dei var 2,5, anar ikkje kva dei snakkar om når dei seier at "det er berre å ta av bleia og setje ungen på do".

Sett bleia på igjen, det er klart du ikkje kan gå rundt og vaske tiss og avføring dagen lang! Prøv heller med trusebleie, enklare å dra ned viss ungen skal sitje på do. Kanskje du kan be barnehagen om hjelp og. At dei ser andre ungar som går på do, hjelp ofte veldig!

Endret av imli
  • Liker 2
Skrevet

Eg skjøner at dette er kjedeleg - ungen din er tross alt 3 år, ungen til TS er ikkje 2 ein gong, og TS har ingenting å uroe seg for. Men når ungane byrjar å verte 3 år og framleis ikkje vil gå på do, er det utruleg frustrerande. Eg har opplevd det sjølv. Eldstemann her nekta å sitje på potte/do, hylte og skreik viss eg prøvde. Viss eg tvang han, gjorde det berre alt verre. Det var fyrst du eg "gav opp" heile greia, at han plutseleg ein dag fant ut at han ville slutte med bleie. Då var han 3 år og 3-4 mnd. Slutta med bleie både dag og natt, har knapt hatt eit einaste uhell sidan det. Det er rett og slett sånn at ungane må ville det sjølv, det nyttar ikkje å tvinge dei. Dei som har hatt ungar som slutta så lett sm berre det då dei var 2,5, anar ikkje kva dei snakkar om når dei seier at "det er berre å ta av bleia og setje ungen på do".

Sett bleia på igjen, det er klart du ikkje kan gå rundt og vaske tiss og avføring dagen lang! Prøv heller med trusebleie, enklare å dra ned viss ungen skal sitje på do. Kanskje du kan be barnehagen om hjelp og. At dei ser andre ungar som går på do, hjelp ofte veldig!

Takk for svar! Jeg får høre det så utrolig ofte, bare ta av bleien så går det av seg selv! Huff.

Men da tenker jeg at jeg venter en stund til før jeg begynner på en til avvenningstappe. Kanskje det hjelper seg med barnehagestart og stor avdeling i høst. Håper det.

Skrevet

Takk for svar! Jeg får høre det så utrolig ofte, bare ta av bleien så går det av seg selv! Huff.

Men da tenker jeg at jeg venter en stund til før jeg begynner på en til avvenningstappe. Kanskje det hjelper seg med barnehagestart og stor avdeling i høst. Håper det.

Lukke til! det går til slutt, sjølv om det ikkje kjennest sånn no ;)

Skrevet

Slik har jeg det også, omtrent. Min er nettopp fylt 3 og tisser eller bæsjer ikke på do. Hun har stort sett ingenting imot å sitte på do (bruker doring), og hun forstår konseptet (presser for harde livet, men litt på liksom, tror jeg). Likevel, når hun går uten bleie, for det vil hun gjerne ("ha på underbukse"), så tisser hun i den, tar den av seg og leker videre. Spør jeg om hun vil gå på do, svarer hun sjelden ja, og selv om vi går på do, kommer det ingenting. Men vi er på vei, føler jeg, selv om det går tregt. Vi begynte med doringen for nesten et år siden.

Gjest Gjest
Skrevet

Min er 3 1/2 og nekter å verken tisse eller bæsje på do. Alle hans venner i barnehagen bruker do og hans yngre fetter. Vi har prøvd å tisse ute, prøvd å gå med truse, prøvd belønning osv. Han nekter plent. Nå har jeg ikke nevnt doen for han på flere uker og snart drar vi på ferie.

Håper han kommer på dette med dogåing av seg selv snart.... Svigermor sier at mannen brukte bleie til han var nesten fire.Til tross for at hun var hjemmeværende og dette var på 70-tallet, så han har vel noe å "slektes på der".. :( Jeg og mine yngre søsken sluttet alle ved ca 2 års alder, og jeg husker jo bleieavvenningene til småsøskenene mine. Så jeg må innrømme at jeg trodde dette skulle gå like greit som det gjorde med dem for ca 30 år siden.. Men den gang ei.

En unge på under to år ville jeg bare droppet hele doen med. Ta det igjen når han er godt over to år om han ikke nenver det selv før den tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...