Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Antall tøybleier? Det sies at om man beregner vask hver 3.dag så trenger man 24 stk, vi har vel 30 stk nå og det holder. For oss er ikke det avgjørende hvor mye bleier koster, men mengden avfall det etterlater og gasser. En bleie tar ca 500år på å bryte ned, så ja, det blir fort mye søppel og mye metangass ved enkelte anlegg.

Når det gjelder stelleprodukter så har jeg gått å lest bakpå de fra Libero,Natusan og andre man får på dagligvaren. Og mye av de ingrediensene som står der er med på å utvikle allergier og eksem. Mye fyllstoff som er unødvendig og som bare er puttet i for å gi et rimeligere produkt.

Så enkelte reagerte på at Tomtom var dyr, det er fordi det kun er rene stoffer i og ikke masse fyllstoff som kan gi allergi. Produktene er utrolig drøye i bruk så for meg går det opp i opp. :)

Her tenkte jeg at litt sengekos skulle vi få til etter et langt og deilig bad sammen igår, men neida, jeg blir jo helt utslitt av varmen i badekaret så å få til sex etterpå gikk jo ikke. :ler: Kos for mannen ble det, utrolig hva pupper og såpe kan gjøre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke så miljøvennlig selv kan man si, så jeg glemmer helt at andre tenker på slikt, tenkte bare økonomi med en gang :fnise: Godt noen tar ansvar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å gjøre opp for andre ting vi kanskje ikke er så flinke på når det gjelder miljøet. :) Men det har visst seg til nå å være ganske kjekt økonomisk også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Antall tøybleier? Det sies at om man beregner vask hver 3.dag så trenger man 24 stk, vi har vel 30 stk nå og det holder. For oss er ikke det avgjørende hvor mye bleier koster, men mengden avfall det etterlater og gasser. En bleie tar ca 500år på å bryte ned, så ja, det blir fort mye søppel og mye metangass ved enkelte anlegg.

Når det gjelder stelleprodukter så har jeg gått å lest bakpå de fra Libero,Natusan og andre man får på dagligvaren. Og mye av de ingrediensene som står der er med på å utvikle allergier og eksem. Mye fyllstoff som er unødvendig og som bare er puttet i for å gi et rimeligere produkt.

Så enkelte reagerte på at Tomtom var dyr, det er fordi det kun er rene stoffer i og ikke masse fyllstoff som kan gi allergi. Produktene er utrolig drøye i bruk så for meg går det opp i opp. :)

Her tenkte jeg at litt sengekos skulle vi få til etter et langt og deilig bad sammen igår, men neida, jeg blir jo helt utslitt av varmen i badekaret så å få til sex etterpå gikk jo ikke. :ler: Kos for mannen ble det, utrolig hva pupper og såpe kan gjøre. ;)

:ler: Herlig! Flax for mannen at du er så snill å stiller opp med puppene dine! ;)

Jeg nevnte tidligere at jeg syntes at Tomtom var litt dyr, jeg hadde jo planer om å kjøpe det i utg.punktet men hvis andre alternàtiver fungerer så avventer jeg litt. Har som sagt en del eksem i slekten så jeg har forhørt meg litt med de andre mødrene og hos dem har de "vanlige" produktene fungert helt fint, feks Dr.Greve :)

Så vi får bare se, fungerer de ikke så bytter jeg kjapt for å si det slik.

Skal på stelleutstyr-shopping på fredag med en venninne som er 22 uker på vei, hun skal begynne handlingen til sin lille og jeg skal gjøre meg ferdig ;)

Når bør man ha sykehusbagen klar? Rundt uke 36?

Her er det skikkelig winter-wonderland i dag! Det har snødd i hele natt og i hele dag, så det ser ut som et postkort ute. Tror det har lavet ned over 20 cm fakrisk, så fint! :Nikke: (Men akk så lei jeg er av snø..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Citrus :) Kjempe bra andre tar ansvar når man ikke er like flinke selv.

Trodde apotek og de merkene som er spesialisert seg på barneprodukter var fri for slike stoffer jeg da. Kjempe bra du sier fra for da skal jeg begynne å kikke etter andre produkter.

Hvilke produkter anbefales og hvor får man kjøpt dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Herlig! Flax for mannen at du er så snill å stiller opp med puppene dine! ;)

Jeg nevnte tidligere at jeg syntes at Tomtom var litt dyr, jeg hadde jo planer om å kjøpe det i utg.punktet men hvis andre alternàtiver fungerer så avventer jeg litt. Har som sagt en del eksem i slekten så jeg har forhørt meg litt med de andre mødrene og hos dem har de "vanlige" produktene fungert helt fint, feks Dr.Greve :)

Så vi får bare se, fungerer de ikke så bytter jeg kjapt for å si det slik.

Skal på stelleutstyr-shopping på fredag med en venninne som er 22 uker på vei, hun skal begynne handlingen til sin lille og jeg skal gjøre meg ferdig ;)

Når bør man ha sykehusbagen klar? Rundt uke 36?

Her er det skikkelig winter-wonderland i dag! Det har snødd i hele natt og i hele dag, så det ser ut som et postkort ute. Tror det har lavet ned over 20 cm fakrisk, så fint! :Nikke: (Men akk så lei jeg er av snø..)

Jeg hadde nesten baggen klar i uke 38-39. Er ikke nødvendig å ha den klar så tidlig for mye av det må du jo fulle opp rett før du drar til sykehuset også.. Alt av toalettsaker o.l.Men hadde jo en liten plan. Så gikk utrolig fort å pakke den.

Brukte heller ikke halvparten av det som var oppi den..hehe.. Husker jeg stressa over alt som skulle med i den baggen etter alt jeg hadde lest på nett. Men har man glemt noe så kan mannen hente det. Og du brukte ikke mange skift de dagene du er på sykehuset :)

Det jeg absolutt ikke hadde tenkt på hva var jeg skulle ha på meg og hvordan vi skulle gjøre det hvis vannet gikk hjemme! Alle sa at førstegangsfødende gikk over tida og ble satt igang (og det stemte for alle venninnnene mine) Så når vannet gikk på ettermiddagen før termin og jeg satt på do så ante jeg ikke hva jeg skulle reise i for vannet bare fosset..Hehe.. Så det er nesten viktigere enn baggen :)

Endret av Smørblomst82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke si sånt uten å si hva løsninga ble, da! :ler:

Det der er det jeg tenker mest på. Hva gjør jeg når vannet går? Hva om jeg er på butikken?

Fant nettopp ut at japanskkurset mitt har blitt forlenget på grunn av ferier og slikt, så nå er det ferdig 8. april i stedet for 20. mars. Så, jada. En måned før termin. Får vel bare håpe at kroppen holder :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke si sånt uten å si hva løsninga ble, da! :ler:

Det der er det jeg tenker mest på. Hva gjør jeg når vannet går? Hva om jeg er på butikken?

Fant nettopp ut at japanskkurset mitt har blitt forlenget på grunn av ferier og slikt, så nå er det ferdig 8. april i stedet for 20. mars. Så, jada. En måned før termin. Får vel bare håpe at kroppen holder :ler:

Hehe.. Sorry :)

For å si det sånn så håper jeg at denne fødsel starter på akkurat samme måte som sist. Fordi det var veldig lett å forstå hva som var i gang med å skje. Man ble ikke forvirret av maserier, ubehag osv.

Vannet gikk, satt meg på do og ringte kjæresten for han var på jobb. Ringte føden og de sa jeg skulle ta på et bind og avvente litt. For vannet kan gå i flere etapper. Hvis ikke det stoppet opp så kunne jeg bare komme. Vannet bare rant og da avtalte vi at vi ikke skulle stresse for jeg hadde ingen rier, man pakke ferdig baggen og kjøre til sykehuset. Vi har 1 time til sykehuet. Hodet var festet og da er det ikke noe problem å bevege seg etter vannavgang.

Så oppsod dilemmat..Hva i alle dager skulle jeg ha på meg siden vannet rant og rant og rant! Tok på nattbind, men det var overfult rask. Men endte med bind, tights som jeg bare kunne kaste, lang turnika, to bæreposer og to håndkler i bilsete! Hver gang vi lo eller kom i en fartsdump kom det ennå mer vann så jeg kunne nesten ikke si noe.

Mens jeg var gjennomvåt når vi ankom (vann i skoa og jeg etterlot meg spor fra parkeringen og opp til føden) så var bilen helt tørr :) HELDIGVIS sa mannen..hehe...Fikk skift og tørre klær og det var himmelsk :)

Så håper på samme start egentlig for den var rolig og fin :)

Hvis hodet er festet så setter du deg på do hvis du har mulighet. Ikke stress og så ringer du føden og hører. Det kan ta lang tid før du er i fødsel selv om vannet går. Mange blir sendt hjem igjen også etter vannavgang. Pakk ferdig og gjør det klar til en sjekk. Har du rier så tell dem slik at du har litt kontroll.

Har ikke hodet festet seg så legg den ned og ring føden og de vil nok sende ambulanse. For man skal ikke gå hvis hodet ikke er festet..

Dette går så bra atte jenter :)

Endret av Smørblomst82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker faktisk ikke i det heeele tatt hva jeg hadde på meg da vi dro til sykehuset, hadde ikke vannavgang jeg da før rett før barnet kom ut omtrent - her startet det med pangrier selv om jeg var førstegangs og ingenting å tvile på. Har kjappe fødsler i familien, spent på om det går enda fortere denne gangen. Det er virkelig spennende med fødsel, skulle bare ønske man kunne planlegge mer - en dato hadde f.eks vært utrolig praktisk når man har et barn til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal finne en liten oversikt over hva man burde styre unna. Og det som står først i innholdsfortegnelsen er det som er mest av. Så står en av de litt fystoffene først så bør det gå av en alarm, mens andre ganger kan den stå så langt bak at det ikke vil påvirke.

Feks uten at jeg husker nøyaktig hva det het annet enn forkortelsen SLS, det som gjør at produkter skummer er allergifremkallende.

Kjøpte her for en stund siden en liten prøveshampoo fra Nisim til samboer, kommer hjem å han prøver den og aldri har jeg sett noe skumme så mye. Leser bakpå å jo der står SLS først! Den gikk fort i søpla. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ryggen er ikke god her heller. Sliten hele uka og så er helgen bedre for da er vi to hjemme og får hvilt meg. Eneste tipset er å ikke støvsuge - overlat det til mannen. Og legg den ned og strekk ut :)

Jeg prøver å overlate det som gjør at jeg må bøye meg til samboer for å unngå vond rygg. Tømming av oppvaskmaskinen er døden for ryggen og bekkene her. Ellers så prøver jeg å strekke ut ordenlig ofte og tar meg et bad om det blir ille. :)

Burde nok bli flinkere til å overlate husarbeidet til mannen ja. ;) Nå som vi nesten er ferdig med oppussing her blir det lettere for han å få gjort det. :) Nå har vi endelig fått opp skyvedørsgarderobe på soverommet, deilig å få litt orden i kleshaugene. :Nikke: Bare koselige ting som gjenstår, som fiksing av barnerom!! :danse:

Har sett litt på kili-sengen, syns den er veldig fin. Men veeeldig dyr da. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde nok bli flinkere til å overlate husarbeidet til mannen ja. ;) Nå som vi nesten er ferdig med oppussing her blir det lettere for han å få gjort det. :) Nå har vi endelig fått opp skyvedørsgarderobe på soverommet, deilig å få litt orden i kleshaugene. :Nikke: Bare koselige ting som gjenstår, som fiksing av barnerom!! :danse:

Har sett litt på kili-sengen, syns den er veldig fin. Men veeeldig dyr da. :blink:

Det er ikke lett å la andre overta oppgaver man er vant med å gjøre og som går på automatik. Jeg klarer feks ikke la være å hjelpe til med snømåkingen, klarer ikke stå å se på at andre sliter seg ut for at jeg skal komme meg ut. :ler:

Den sengen er så fiiin! Har lyst på den selv, men siden det ble to senger her så gikk vi for en fra ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i samme gate ang det å la mannen ta seg av flere arbeidsoppgaver, men likevel ikke det samme.

Jeg har nå en 80% +++ stilling i nåværende midlertidige jobb, og merker at dette tar på noe voldsomt nå.

Jeg er vikar for ei som har vært i permisjon og som kommer tilbake, men som sliter med store bekkenproblemer og er derfor delvis sjukemeldt. For å spare denne ansatte ber min sjef meg om å ta over hennes vakter (altså jobbe lengre) samt at jeg skal ta imot varer løfte tungt etc.

Selv om jeg er oppegående med relativt få problemer vet jeg ikke helt hvordan jeg skal takle situasjonen. På en måte har jeg lyst til å vise at jeg klate, men jeg kjenner nå at hode og kropp skriker etter pause. Ut fra skiftlista skal jeg jobbe godt over 120 timer denne måneden, og dette er jobb jeg ikke kan sette meg ned å hvile.

Endret av Myrvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Little princess

Den sengen er så fin! Har sett på den selv også men syntes prisen er litt stiv for en barneseng ja..

Mulig lille får noe slik når vi deler soverommet i 2, men det er ikke før flere måneder.

Nå ligger jeg utslått på sofaen og ser Unge mødre Danmark og jeg må bare si at jeg er helt sjokkert :blink:

Der sitter man gjerne med det lille spedbarnet sitt på armen mens man tenner seg en røyk, inne!

Og det ser ut som alle som er med i programmet røyker både før, under og etter graviditeten. Er det virkelig såå vanlig å røyke eller ser det bare slik ut??

Også ser det ut til at alle røyker jo OPPI barna, mor, far besteforeldre, venner, ja alle røyker med de stakkars ungene liggende midt i tåka.. Stakkars små!

Kjenner jeg blir helt frustrert av det programmet og det er ikke bare røykingen jeg reagerer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge mødre dk representerer ikke "hvermannsen" i Danmark - ekstreme tilfeller som er med, i alle fall i de siste sesongene, og ja: det er sjokkerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg så skuffet over at jeg ikke egentlig har skikkelige cravings! Er litt ekstra glad i sure ting, men ikke sånn hardcore cravings. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade her!! Spiser aldri det til vanlig, men alltid når jeg er gravid.. Litt irriterende for det gir meg også halsbrann...

Og pepsi max da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har kjøpt stellebag? Hvilken, hvor og pris?

Den vi brukte sist lånte vi bare og skal levere den tilbake. Har brukt en vanlig veske etter det, men blir litt liten med utstyr til to barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte aldri stelleveske sist vi, brukte bare en vanlig veske - tenkte i kjøpe en ordentlig nå, litt kulere for mannen å gå rundt med :fnise:

Sjokolade her!! Spiser aldri det til vanlig, men alltid når jeg er gravid.. Litt irriterende for det gir meg også halsbrann...

Og pepsi max da...

Spiser du aldri sjokolade til vanlig? :hakeslepp: You crazy woman! Hvordan vet man at det er helg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...