Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Ja, her er det bare flaks om man får komme til jordmor i det hele tatt - jeg hadde flaks og ble via via litt forskjellig satt opp til time, hovedsaklig pga hyperemesis osv. Forrige graviditet fikk jeg bare vært hos jordmor de to siste kontrollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor er det 8 ukers ventetid på jordmor. Jeg visste om det og bestilte time i god tid. :) Har vært mest hos jordmor, synes det er mye bedre enn å gå til legen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har helt klart bedre forståelse av svangerskap, og ikke minst bedre tid og mindre ventetid. Jeg var jo til lege omtrent hver uke de første 5 månedene, så vet ikke om jeg uansett hadde orket jordmor i tillegg da - men nå er det supert. Selv om det er kjipt å starte "på nytt" hele tiden når man har mye plager. "Å, er du fortsatt kvalm? Jammen, det gir seg nok straks" "Åja, såpass ja, innlagt ja? Har du prøvd i ingefær, tørre kjeks, eplejuice/farris osv osv?" Er litt lei av hele greien. Tror begrepet hyperemesis brukes litt for vondt i noen situasjoner kanskje, for selv om man har diagnosen virker det som om spekteret kan være fra lett morgenkvalme til innleggelse x flere. (filleting ja, men man blir ganske lei av å prøve å nærmest overbevise leger osv om hvor dårlig man faktisk er, for dette med kvalme er så vanlig, mens denne type kvalme ikke er så vanlig).

Til slutt: forbanna møkka lønnskontor som aldri får gjort jobben sin, punktum!

Ellers er dagen god, altså :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner godt du blir lei av det der. Sikkert ikke noe morro å måtte forklare seg hele tiden.

Godt dagen ellers er god da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fult på alle helsestasjonene i tr.heim, og siden jeg var bortreist de første 4 mnd satte de meg på venteliste. Men greit å ha de siste 3 kontrollene hos JM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Princess: sent svar, men jeg var på de i Oslo Sentrum :) fikk du tak i boksen?

Litt overrasket over at det er så vanskelig å få time hos jordmor? Jeg er tydeligvis skikkelig bortskjemt, fikk time hos jordmor på helsestasjonen i bydelen min da jeg var 9 uker på vei. Etter det har jeg vært én gang i måneden omtrent hos jordmor der jeg skal føde (ABC). Kanskje litt annerledes hvis man skal føde på ABC? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Little Princess: sent svar, men jeg var på de i Oslo Sentrum :) fikk du tak i boksen?

Litt overrasket over at det er så vanskelig å få time hos jordmor? Jeg er tydeligvis skikkelig bortskjemt, fikk time hos jordmor på helsestasjonen i bydelen min da jeg var 9 uker på vei. Etter det har jeg vært én gang i måneden omtrent hos jordmor der jeg skal føde (ABC). Kanskje litt annerledes hvis man skal føde på ABC? :)

Jeg er å overrasket over at det skal være så vanskelig. Trodde det var noe alle fikk fra første svangerskapskontroll om det var ønskelig.

Nå bor ikke jeg i noe storby, men vi har bare en jordmor som skal dekke alle de gravide på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg er å overrasket over at det skal være så vanskelig. Trodde det var noe alle fikk fra første svangerskapskontroll om det var ønskelig.

Nå bor ikke jeg i noe storby, men vi har bare en jordmor som skal dekke alle de gravide på helsestasjonen.

Det er ikke bare-bare å få seg en jordmortime nei tydeligvis, ganske pussig der der.. Jeg var tidligere ,før vi flyttet, tilknyttet Grünerløkka helsestasjon og når jeg ringte dit en gang i uke 12 så møtte jeg en bister dame på telefonen som ikke skjønte hvorfor i alle dager jeg ringte NÅ og ba meg surt om å ringe tilbake mellom uke 25-30, "om du vil da.." la hun til på slutten. Veldig hyggelig jordmor må jeg si..

Så jeg er glad jeg er tilknyttet en annen bydel nå! Selv om den jordmoren jeg har nå er litt pussig så vil jeg tro hun er hyggeligere enn den bistre jordmoren på løkka..

Solstråle87: Jeg har skulle dratt i flere dager nå, men hver gang jeg har vært ute så har papirene mine vært hjemme :sjenert: *gravidhjerne*

Ellers så har bekkenet mitt begynt å gjøre opprør igjen de siste dagene, skikkelig ubehagelig å være ute å gå (værtfall i løs snø!) Så det er minimalt med bevegelse på meg nå om dagen, så jeg håper det ikke blir værre og værre. Men det er vel det jeg kan forvente meg tenker jeg? Vil ha vår!! (Og babytid :rodmer: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte jordmor etter første kontroll hos lege i uke 12, det var ikke noe problem og jeg ble invitert til gruppetime noen uker senere.

Veldig synd at det ikke er slik for alle, spesielt det å møte sure folk i telefonen er jeg glad jeg har sluppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen da jeg var 8 uker og jordmor da jeg var 13 uker så har det gått med en kontroll i mnd. Så er også veldig heldig da. Men bor jo ikke i Oslo, men har også bare en JM som skal dekke en del kommuner. Ny jordmor time neste uke og så er det ny UL i uke 32 :) Gleder meg til den. Har også skjønt at ikke alle tilbyr UL i uke 32..

Selv har jeg mye kynnere nå og ikke minst ekstremt vonde ligamentsmerter. Kjenner det godt i ryggen nå også ettersom jeg bærer en god del på storebror. Slitsomt og litt stressende å hente/levere i bhg med en bil og en mann som jobber veldig forskjellig..

Har heller nesten ingen ting å gjøre på jobb (så sitter å spiser sjokolade...) og da går tiden så seint. Har en stillesittende jobb og det er heller ikke noe godt for rygg og rompa :(

Men nok klaging...Misunner dere som er over uke 30 og tiden går fort.. Bør nesten starte med et opprop snart :)

Edit: skrivefeil

Endret av Smørblomst82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 30 uker idag :danse:

Varierer mye i Oslo også tror jeg i forhold til bydelene, noen har flere ansatt jordmødre, mens andre bydeler har en jordmor i deltidsstilling. I min bydel vil man nok alltid få jordmortime til slutt, men kan ikke regne med det før uke 25-32 et sted.

Vesla i magen har vært helt ekstremt aktiv i magen de siste dagene - aldri vært borti noe lignende. Sparker og slår på begge sider av magen konstant (håper hun sover når jeg gjør det) og magen hopper mange cm hver gang. Når jeg skriver nå ser jeg magen hoppe frem og tilbake. Forrige barn var også veldig aktiv i magen, men dette tar jo helt av. Bra hun blir stor og får litt mindre plass snart, hun får nyte det mens hun kan. Føler hun prøver å komme ut, men har ikke forstått hvor utgangen er enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og fikk time hos jordmor med en gang jeg ringte omtrent. Har nå gått hos jordmor siden uke 12, og skal fortsette å gå til henne fremfor fastlegen fremover også. Jeg er veldig fornøyd med fastlegen altså, men han er for det første mann, og for det andre så har jordmor mye mer peiling på svangerskap enn fastlegen. Dessuten har hun litt bedre tid også.

Dumt at det er så store forskjeller rundt om kring, for jeg setter iallefall stor pris på å få gå til jordmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 30 uker idag :danse:

Varierer mye i Oslo også tror jeg i forhold til bydelene, noen har flere ansatt jordmødre, mens andre bydeler har en jordmor i deltidsstilling. I min bydel vil man nok alltid få jordmortime til slutt, men kan ikke regne med det før uke 25-32 et sted.

Uke 25?! Wow. Da er det noe som ikke stemmer i systemet spør du meg. At tilbudet varierer så sterkt bare fra bydel til bydel er jo helt vilt.

Jeg er i uke 32 på fredag :sjokkert: tiden går voldsomt fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk forklart at årsaken til at det er venteliste her er fordi det er mange som har termin i perioden mars/april. Feks. Ei venninne av meg fikk i mars i fjor og da var det visst 22 andre som fødte samtidig, hvilket var rekord på ST. Olavs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det med stor pågang i mars/april/mai er litt kjipt faktisk. For man risikerer mindre oppfølging og mer stress på barsel eller fødsel..

Er mye vedre å føde på vinteren :) Enerom, mange pleiere innom å skravler, hjelper og passer på og ikke minst mindre stress..hehe.. Selv om jeg ser fram til vårbarn denne gangen.

Gleder meg til å ligge under en parasol på verandaen og kose med de to små i sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for alle dere som bikker 30 uker! Det går fort nå! Lurer på hvem som blir først ut! :jepp:

I dag skal jeg få den etterlengtede en time lange gravidmassasjen på Britannia SPA. Det skal bli så deilig! :rodmer:

Jeg er jo "bare" 27 uker på vei. Snart 28, til og med! Tiden sneglet seg så veldig avsted frem til UL og nå løper den bare fra meg. Ikke det at jeg klarer å ta dere igjen, men :ler:

Barnevogna og bilsetet er sendt fra butikken i Tyskland, så får vi se hvor mye tollen forsinker det :ler:

Mannen kom med en kopp te og en muffin på senga til meg i morges, fine, fine mannen! Har en dyp hoste som har satt seg i brystet og har vært sjaber hele uka, så om det ikke bedrer seg over helgen må jeg vel krype til korset og ta meg en tur til legen, selv om jeg har svangerskapskontroll hos henne 13. februar. :sjenert:

Jeg hadde jo først termin 26. april, men så ble den flyttet til 8. mai. Men her om dagen fant jeg ut at 25. april er det fullmåne. Klarer ikke helt slippe tanken på aprilbarn merker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, misunner deg den massasjen - så herlig :rodmer: Håper dagen blir superbra - og at formen ikke ødelegger noe.

Her ligger jeg i sengen etter forsøk på en tidlig dusj (09:30 er blitt tidlig for meg nå, ting tar tid på morgenen), og det gikk jo som det måtte gå med blodtrykksfall osv, så her ligger jeg og venter på at besvimelsestendensene skal roe seg litt så jeg får laget meg noe mat. Må ha vært kjipt å være gravid før data og internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for alle dere som bikker 30 uker! Det går fort nå! Lurer på hvem som blir først ut! :jepp:

I dag skal jeg få den etterlengtede en time lange gravidmassasjen på Britannia SPA. Det skal bli så deilig! :rodmer:

Jeg er jo "bare" 27 uker på vei. Snart 28, til og med! Tiden sneglet seg så veldig avsted frem til UL og nå løper den bare fra meg. Ikke det at jeg klarer å ta dere igjen, men :ler:

Barnevogna og bilsetet er sendt fra butikken i Tyskland, så får vi se hvor mye tollen forsinker det :ler:

Mannen kom med en kopp te og en muffin på senga til meg i morges, fine, fine mannen! Har en dyp hoste som har satt seg i brystet og har vært sjaber hele uka, så om det ikke bedrer seg over helgen må jeg vel krype til korset og ta meg en tur til legen, selv om jeg har svangerskapskontroll hos henne 13. februar. :sjenert:

Jeg hadde jo først termin 26. april, men så ble den flyttet til 8. mai. Men her om dagen fant jeg ut at 25. april er det fullmåne. Klarer ikke helt slippe tanken på aprilbarn merker jeg!

Jeg misunner deg jeg også og ikke minst den slille mannen din..hehe :) Jeg vil også ha frokost på sengen.

Men jeg lurte på en ting.. Du sier du snart er 28 uker på vei, men terminen din er jo 8.mai. Så da trodde jeg du var 26+3? Jeg er snart 28 uker (27+3/5 - kommer an på hvordan man regner) i dag.. med termin 29. april.. Hmm... har jeg misforstått hvordan man tolker eller regner ut uker?

Jeg syns tiden går så sakte.. Vil bare bikke uke 30 for da er det liksom ikke SÅ lenge igjen..hehe..

Fødte 4 dager før tiden med nr. 1, så hvis det er fullmåne 25, så stemmer det med 4 dager før termin på meg nå..hehe.. Så kan jo ha et håp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forresten nymåne den dagen vannet mitt gikk forrige gang..hmm.. kanskje det også har noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg surrer igjen, men legen min sier at jeg er 27 uker på vei når jeg er 26+3, f.eks. Om du henger med? Jeg er så sykt tallforvirra, men trodde at jeg nå endelig hadde skjønt konseptet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...