Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess

Håret mitt er egentlig ganske likt som før, tror faktisk jeg mister litt mindre hår enn vanlig. Men jeg har fått utslett på siden av magen da, deilig, rødt kløende utslett på begge sider :(

Har fått kortisonkrem av fastlegen min, men utslettet kommer bare tilbake med en gang jeg slutter med den. Tror jeg må be om å bli henvist til hudlege, for jeg er redd for at det er PUPP eller noe.

Noen som har noen tips utover kortisonkrem?

Jeg har atopisk eksem og har hatt det siden jeg var 6 mnd gammel, så utslett og sår kan jeg dessverre mye om. Det jeg bruker når jeg blir plaget av kløende sår er Elocon, en kortisonkrem som jeg syntes er fantastisk, jeg vet ikke om det var den du fikk av legen? Og siden huden er tørr og kløende så vil det si at den mangler fuktighet og evnen til å holde på fuktighet, så da trenger huden din mer Karbamid (tror jeg) den hjelper huden i å holde på fuktigheten den mister.

Etter å ha prøvd flere hundre kremer oppover årene har jeg funnet en favoritt, ingen over og ingen ved siden. (Til og med min bror og tante som er ekstremt plaget av eksem sverget til disse) og den heter Carbaderm og ser slik ut: https://www.google.no/search?hl=no&client=safari&q=carbaderm&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.&bvm=bv.1355272958,d.bGE&bpcl=39942515&biw=1024&bih=672&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=rMXIUJXVEciJ4gTJs4GgDw#biv=i|1;d|BLpZVedxuXAC7M:

Den er helt super! Den kan svi litt de første minuttene men etter det så gjør den underverker for huden din :)

Den rosa er med parfyme og den grønne er uten, jeg bruker begge litt om hverandre, men den rosa lukter best og den er ikke så parfymert at jeg reagerer, for jeg tåler i utgangspunktet ikke parfymerte kremer.

Håper det hjalp noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har atopisk eksem og har hatt det siden jeg var 6 mnd gammel, så utslett og sår kan jeg dessverre mye om. Det jeg bruker når jeg blir plaget av kløende sår er Elocon, en kortisonkrem som jeg syntes er fantastisk, jeg vet ikke om det var den du fikk av legen? Og siden huden er tørr og kløende så vil det si at den mangler fuktighet og evnen til å holde på fuktighet, så da trenger huden din mer Karbamid (tror jeg) den hjelper huden i å holde på fuktigheten den mister.

Etter å ha prøvd flere hundre kremer oppover årene har jeg funnet en favoritt, ingen over og ingen ved siden. (Til og med min bror og tante som er ekstremt plaget av eksem sverget til disse) og den heter Carbaderm og ser slik ut: https://www.google.n...BLpZVedxuXAC7M:

Den er helt super! Den kan svi litt de første minuttene men etter det så gjør den underverker for huden din :)

Den rosa er med parfyme og den grønne er uten, jeg bruker begge litt om hverandre, men den rosa lukter best og den er ikke så parfymert at jeg reagerer, for jeg tåler i utgangspunktet ikke parfymerte kremer.

Håper det hjalp noe :)

Tusen takk! :klemmer:

Jeg regner med at jeg må ha resept på de kortisonkremene? Men den andre kremen, kjøper man den på apoteket?

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Tusen takk! :klemmer:

Jeg regner med at jeg må ha resept på de kortisonkremene? Men den andre kremen, kjøper man den på apoteket?

Ikke noe problem :)

Den kortisonkremen Elocon må man ha resept på, men de andre kjøper du på apoteket til en 100 lapp ca, men jeg syntes den er veldig drøy, den holder vel en ukes tid hos meg og jeg smører inn hele kroppen hver dag.

Favorittkremen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret mitt har gått fra å ha skikkelig fall, på grensen til krøller til plutselig å være helt rett.. Og ingen produkter biter på det for å få mer liv i det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Håret mitt har gått fra å ha skikkelig fall, på grensen til krøller til plutselig å være helt rett.. Og ingen produkter biter på det for å få mer liv i det :P

:ler: Mitt har gått fra å være helt rett til å bli pinnstritt! Ser ikke ut altså, vurderer å klippe av halve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Mitt har gått fra å være helt rett til å bli pinnstritt! Ser ikke ut altså, vurderer å klippe av halve..

Haha :D

Jeg fikk frisøren til å ta halve lengden for to uker siden. Deilig med "kort" hår!

Endret av Myrvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det uproblematisk å bruke streke kortisonkremer under graviditet? Jeg er også litt plaget av eksem og har brukt Elocon og andre sterke kortisonkremer tidligere. Foreløpig går det greit med bare fete hudkremer, men utover vinteren pleier det å bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk jeg mister mindre hår nå enn tidligere, mindre hår i sluket etter dusj og på hårbørsten. Håret mitt blir håpløst tørt og elektrisk om vinteren uansett, graviditeten har heldigvis ikke gjort dette verre :)

Ellers har jeg også fått gleden av røde prikker på magen, tror det har litt å gjøre med at den gnisser mer mot klær nå enn tidligere. Heldigvis klør det ikke så mye og det er ikke vondt, så det holder med en god krem. Mannen smører inn magen min med krem om kvelden før vi legger oss, det har blitt en veldig koselig rutine :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk jeg mister mindre hår nå enn tidligere, mindre hår i sluket etter dusj og på hårbørsten. Håret mitt blir håpløst tørt og elektrisk om vinteren uansett, graviditeten har heldigvis ikke gjort dette verre :)

Det er dette som er veldig vanlig. Jeg mister også mye minde hår under graviditeten. Dette er p.g.a. hormoner. Så når barnet er rundt 3-6 mnd og hormonene forvinner så plutselig faller håret av og man tror man blir skallet.. Men det er bare det man egentlig skulle mistet underveis :)

Ellers har jeg også fått gleden av røde prikker på magen, tror det har litt å gjøre med at den gnisser mer mot klær nå enn tidligere. Heldigvis klør det ikke så mye og det er ikke vondt, så det holder med en god krem. Mannen smører inn magen min med krem om kvelden før vi legger oss, det har blitt en veldig koselig rutine :rodmer:

Endret av Smørblomst82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det uproblematisk å bruke streke kortisonkremer under graviditet? Jeg er også litt plaget av eksem og har brukt Elocon og andre sterke kortisonkremer tidligere. Foreløpig går det greit med bare fete hudkremer, men utover vinteren pleier det å bli verre.

denne nettsiden finner du bedre info om legemidler enn felleskatalogen. Min lege anbefaler meg å bruke denne siden når jeg lurer på noe ang. medisiner knyttet til graviditet bl.a. Søk opp produktene du bruker og se om du finner informasjonen du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryggmammamedisin.no ble jeg anbefalt på helsestasjonen for å sjekke opp medisiner og graviditet! :jepp:

Vi begynner faktisk å bestemme oss for vogn! Vi vil ha en trehjuling, siden vi er såpass avhengige av buss og slikt, og hittil ser Mountain Buggy Urban Jungle eller Phil&Ted Classic ut som "vinnerne". De er enkle å slå sammen, veier 11 kilo og kan "vokse med barnet". Fordelen med Phil&Ted er at den også kan fungere som søskenvogn etter hvert! Svigerinna og svogeren min har Phil&Ted-vogna og er megafornøyde med den, spesielt nå som de har to små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tryggmammamedisin.no ble jeg anbefalt på helsestasjonen for å sjekke opp medisiner og graviditet! :jepp:

Vi begynner faktisk å bestemme oss for vogn! Vi vil ha en trehjuling, siden vi er såpass avhengige av buss og slikt, og hittil ser Mountain Buggy Urban Jungle eller Phil&Ted Classic ut som "vinnerne". De er enkle å slå sammen, veier 11 kilo og kan "vokse med barnet". Fordelen med Phil&Ted er at den også kan fungere som søskenvogn etter hvert! Svigerinna og svogeren min har Phil&Ted-vogna og er megafornøyde med den, spesielt nå som de har to små.

Jeg elsker vår MB :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dette som er veldig vanlig. Jeg mister også mye minde hår under graviditeten. Dette er p.g.a. hormoner. Så når barnet er rundt 3-6 mnd og hormonene forvinner så plutselig faller håret av og man tror man blir skallet.. Men det er bare det man egentlig skulle mistet underveis :)

Interessant. Antar det føles ganske kjpt hvis håret blir merkbart tynnere, selv om man bare er tilbake der man var før graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Antar det føles ganske kjpt hvis håret blir merkbart tynnere, selv om man bare er tilbake der man var før graviditeten.

Ja det er faktisk ikke så morro. Jeg har liksom fått pannelugg. Så er ikke alltid man merker det på lengden og at håret er så mye tynnere, men de aller fleste jeg kjenner har merket det i hårfeste :) Så fra å ikke miste så mye så drar man av hår etterhvert..rare prosesser vi må gjennom :)

Men man kan sikkert være heldig å slippe unna også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Ja det er faktisk ikke så morro. Jeg har liksom fått pannelugg. Så er ikke alltid man merker det på lengden og at håret er så mye tynnere, men de aller fleste jeg kjenner har merket det i hårfeste :) Så fra å ikke miste så mye så drar man av hår etterhvert..rare prosesser vi må gjennom :)

Men man kan sikkert være heldig å slippe unna også..

Nei, jeg er enig i at det ikke er noe morro. Hadde jeg ville hatt pannelugg så hadde jeg klipt meg pannelugg, faktisk. Står småhår ut overalt..

Men jeg kjøpte meg Joico K-pac ettellerannet i går, som gjorde underverker for håret mitt værtfall! Det er ikke like sprøtt og tørt i dag som det var før kuren i går :jepp:

Så om dere trenger hårkur så anbefales den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er enig i at det ikke er noe morro. Hadde jeg ville hatt pannelugg så hadde jeg klipt meg pannelugg, faktisk. Står småhår ut overalt..

Men jeg kjøpte meg Joico K-pac ettellerannet i går, som gjorde underverker for håret mitt værtfall! Det er ikke like sprøtt og tørt i dag som det var før kuren i går :jepp:

Så om dere trenger hårkur så anbefales den!

Takker for tips. Da skal jeg vurdere den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket nettsidene dere tipset om, ser ut til at svake kortisonkremene går greit, men de streke bør unngås for sikkerhets skyld. :) Godt å vite, for nå klør jeg snart av meg huden på leggene,,,:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Da har jeg sjekket nettsidene dere tipset om, ser ut til at svake kortisonkremene går greit, men de streke bør unngås for sikkerhets skyld. :) Godt å vite, for nå klør jeg snart av meg huden på leggene,,,:(

Ja, jeg må bruke Elocon på utslettet mitt ellers går det ikke bort. Kroppen klarer ikke ta seg av det selv og da blir jeg bare værre og værre. Svir og klør og gjør vondt! :(

Jeg ber til høyere makter om at vesla ikke arver dette av meg altså, men det ser ut som de som har eksem og har fått barn i slekta mi har fått unger uten eksem. Mens de uten eksem får barn med eksem.. Så det ser ut til at det hopper litt. Pussig dette med gener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atopisk eksem er noe dritt... Hos meg startet det ikke før jeg ble voksen men det har nok ligget der latent hele tiden. Håper ikke bebisene våre arver det nei. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...