Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

MAT

Vesla spiser mme, vokser og har mer en nok tatt igjen det tapte fra starten. Hun er over gj.snittet både i vekt og lengde, men er fortsatt ingen michelin. :ler:

Hun har fått noen smaksprøver av frukt, men vi venter med noe faste rutiner på det og grøt til hun er nærmere 6 måneder.

SØVN

Hun har siden hun var nærmere to måneder sovet hele natten, og nå er vi inne i en fin rutine på at hun legger seg i 7-8tiden alt etter når hun sto opp. Hun sover 12t etter det. Men på dagen er det ennå litt variabelt.

UTVIKLING

Hun henger litt etter motorisk pga puten, men kommer seg. Hun griper tak i leker, bytter hånd, putter alt i munnen og er stødig på hode. Men hun haaater å ligge på magen. Så nå er det bestilt en slik magegym fra lamaze i håp om at den vil gjøre treningen litt enklere når jeg er alene. Vi går til fysio ca en gang i måneden. :)

GENERELT

Ellers går det veldig bra. Men jeg er mektig lei av å være hjemme og det merkes godt når samboer er borte på jobb. Det er ensomt å få barn. Og siden den jeg prater med om dagene pludrer de vakreste lydene ønsker jeg ofte samtaler uten barn eller prat om barn, men de vennene har visst forduftet. Men jeg stortrives med vesla. Herregud for en fantastisk hverdag vi har egentlig. Hun er kjempesnill med mammaen som er alene og jeg er utrulig stolt av hennne.

Gnisten til samboer er større enn noen sinne. Vi har det veldig fint sammen, men savner hverandre når han er borte og det tror jeg er godt for oss to. Selv om at det er tungt å høre alt han opplever i løpet av to uker på jobb, men jeg er heldig som får være med jenta vår.

Gøy å lese hvordan dere andre har det, og jeg vil si at vi alle sammen har vært utrolig heldige. Tenk at ett år er gått allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MAT:

Her fullammes det ennå, og det går ganske bra. I det siste har det variert mellom at snuppa omtrent ikke har tid til å spise og at hun spiser hele tiden. :ler: Har tenkt litt på å begynne med litt smaksporsjoner med grøt snart. :) I går veide hun 6350 g og var 62,5 cm, så hun er helt gjennomsnittlig for alderen.

SØVN:

Hun legger seg nå vanligvis mellom 19:30 og 21:00, noe som er stooor framgang for oss! :) Mye lettere å få henne til å sove nå enn tidligere, da vi kunne bruke timesvis på legginga. Våkner for mat 2-4 ganger før hun våkner ca 12 timer etter at hun la seg. Har deretter en lur før kl 12, og 2-3 lurer mellom kl 12 og 18. Ofte varer de rundt 30-40 min, hvis ikke vi triller i vogna eller kjører bil da. ;) Da kan hun sove mye lenger.

UTVIKLING:

Her skjer det mye om dagen! Snuppa smiler og ler, og kommuniserer med mange forskjellige lyder. Hun blir stadig mer aktiv, og er veldig nærme å rulle fra rygg til mage! :) Hun har blitt mye sterkere i magemusklene, og prøver å komme seg opp når hun ligger på fanget. Hun holder og leker lenge med lekene sine. Hun har tatt på tærne sine noen ganger, men ligger som oftest med beina i lotusstilling og hendene på lårene - som en liten buddha. :fnise:

GENERELT:

Vesla er en fornøyd og blid liten jente, med bein i nesa. ;) Hun sier ifra hvis det er noe, gråter sjeldent ellers. Syns jeg merker litt mammadalt-tendenser allerede, og fremmede mennesker kan være skumle hvis de er for brå med henne.

Jeg koser meg veldig hjemme med babyen min! :rodmer: Har vært mye trøtt i det siste pga hyppig spising på natta, men nå har det bedret seg de siste dagene og hun har bare spist 2 ganger hver natt. Herlig! :nigo:

Vi ventet lenge med sex, nesten 3 mnd tror jeg det var. Men nå går den biten veldig bra, bortsett fra at det går litt lenge mellom hver gang...får prøve å prioritere tid til å pleie kjæresteforholdet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si noe som smeltet både mamma og pappahjerte idag. Vesla lo for første gang bare minutter etter at pappan var kommet hjem fra jobb. :hjerte: Jeg ble så rørt at tårene trillet samtidig som jeg lo med. Gjett om samboer ble fornøyd. Hun sparer på store ting så han får oppleve det sammen med oss. :)

Ha en fin helg da jenter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si noe som smeltet både mamma og pappahjerte idag. Vesla lo for første gang bare minutter etter at pappan var kommet hjem fra jobb. :hjerte: Jeg ble så rørt at tårene trillet samtidig som jeg lo med. Gjett om samboer ble fornøyd. Hun sparer på store ting så han får oppleve det sammen med oss. :)

Så, perfekt! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAT:

Her fullammes det ennå, og det går ganske bra. I det siste har det variert mellom at snuppa omtrent ikke har tid til å spise og at hun spiser hele tiden. :ler: Har tenkt litt på å begynne med litt smaksporsjoner med grøt snart. :) I går veide hun 6350 g og var 62,5 cm, så hun er helt gjennomsnittlig for alderen.

Åj - vår jente er tjukkabollafeita skjønner jeg - var 6,7 kg i juni... har ikke veid henne siden - bruker str 74. Jaja, sånn er det å være like glad i mat som mamman sin :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åj - vår jente er tjukkabollafeita skjønner jeg - var 6,7 kg i juni... har ikke veid henne siden - bruker str 74. Jaja, sånn er det å være like glad i mat som mamman sin :fnise:

Har en tjukkebolle jeg også, han veide 7,5 kg for nesten 3 uker siden :fnise:

Det skal sies at han var nesten 67 cm lang da :)

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! :rodmer: Ha en nydelig helg! :)

Oi! :) Men det er jo bare herlig med tjukkebabyer. :rodmer: Snuppa mi har alltid vært velfødd og hatt gode valker her og der, men hun er ikke noen tungvekter. Var jo nesten 4 kg når hun kom til verden, men har hatt et par flate partier på vekstkurven sin. Har vært litt bekymra for om hun ikke la på seg fort nok, men helsestasjonen sier det er greit heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun kunne ikke valgt et bedre tidspunkt. :)

Når vi var på kontroll sist i juni så veide vesla 6720g og 64,5cm. Så hun er litt tyngre hun også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

MAT: Jeg ammer fortsatt så mye puppene mine klarer, men det er ikke så enorme mengder.

Så hun får grøt til frokost, melk fra pupp/flaske på dagen og grøt til kveldsmat. Hun hadde noen dager der hun var utrolig sutrete og gråt mye, og etter litt fundering så kom jeg fram til at hun sikkert var sulten og at de stakkars puppene mine ikke holdt lengre. Så med to grøtmåltider pr. dag syntes jeg hun har blitt mye roligere.

SØVN: Søvn ja.. Hun legger seg 19 hver kveld, da er hun virkelig klar for senga. Så det er veldig godt å få kvelden for seg selv! Men hun våkner til gjengjeld mellom 6 og 7 om morgenen.. Så etter to uker med å våkne før 6 helst så er jeg nå TRØTT. For hun spiser hver 2-3 time på natten også nå for tiden, så jeg ber om at det bare er øking på gang.. For jeg er smått frynsete nå om dagen.

På dagtid sover hun hver 1,5 time plutselig, veldig uvanlig for å være henne egentlig.

Ellers så nekter hun å sove i vogna si for tiden, uansett hvor trøtt hun er. Så Stokke-selen blir brukt hver dag! Beste kjøpet jeg har gjort tror jeg.

UTVIKLING: Er så mye som skjer på kort tid med A nå at jeg rekker såvidt å henge med i svingene :fnise: Hun ruller begge veier når hun kommer på at hun kan det, griper etter ting, er veldig nysgjerrig, prøver å åle seg bortover gulvet men armene henger ikke helt med enda ;) Tærne har nettopp blitt oppdaget, så når hun ligger alene på gulvet stikker beina rett opp i lufta :fnise:

GENERELT: Vi har merket etter hun passerte 4 mnd at vi har ei VELDIG bestemt lita frøken som vet hva hun vil. Og gjør vi ikke som hun mener er rett kan hun gråte seg blå.. Må stryke henne med hårene kan man si. Men det er vel er fase dette som alt annet. Jeg ser ikke noe poeng i å "ta en kamp" på visse ting, for hun forandrer seg så fort uansett at det kan hende det går seg til av seg selv.

Men uansett hver trøtt og sliten jeg er så er det virkelig herlig å være mamma :rodmer: At et så lite vesen kan være grunnen til så mye glede er egentlig utrolig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese :)

MAT: Fullammer fortsatt og hun virker fornøyd med det. Får en flaske mme om kvelden for at hun skal være vant til det og flaske. Hadde også et lite håp om at hun kom til å sove litt lengre av det, men det virker ikke sånn.

SØVN: Åh, den søvnen.. Jeg syntes at hun sover veldig lite jeg da. Vi legger hun kl 22 og sovner som oftest greit da. Våkner igjen i 2 tiden, 4-5 tiden og 6-7, da er hun ofte klar for å starte dagen. Venter bare på at hun skal sove litt lengre om gangen, men syntes ikke det har forandret seg siden fødselen. Kjenner jeg trenger litt mer enn 2-3 timer sammenhengende søvn ja :/ Om dagen sover hun mellom 3-4 ganger som kan være alt fra 20 min til 2 timer (ofte en lag lur om dagen).

UTVIKLING: Hun har rullet en gang fra mage til rygg uten hjelp (som jeg ikke fikk sett :grine: ) men vi fortsetter å prøve. Hvis vi holder en leke foran hun eller på babygymmen så griper hun den og rett i munnen. ALT skal i munnen og hun blir kjempe sint om det ikke går. Jeg lurer på om det kan være tenner på gang for det virker som hun klør veldig, og syntes jeg kan se noe hvitt nede i gommene.

Hun drar seg også opp selv hvis vi holder hun i hendene.

GENERELT: Her har vi også en bestemt frøken. Hun vet hva hun vil og gir klar beskjed om vi ikke gjør som hun vil :fnise: Hun virker litt irritert om dagen, at ingenting er godt nok, og jeg tror det er fordi hun klør. Før kunne hun ligge på babygymmen alene en stund, men nå drar hun bare i lekene og blir sint når de ikke går i munnen. Så det blir mye bæring og underholdning for tiden. Tror også latteren kommer snart :) hun prøver hardt og det er så herlig å høre på :hjerte: Er fascinert over hvor glad man kan bli i et menneske på bare 3 mnd! Føler hun alltid har vært her med oss :)

Endret av stine889
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Da tror jeg vi er ferdige med bagdelen av vognen :sad: Hun har lagt vognen for hat i det siste, så jeg plukket fram sportsdelen i dag. Og den var mye mer populær! Så da ser det ut som om det er på tide å pakke bort den fine lille bagen med rosa elefanter på. Jeg syntes dette er oppriktig trist, føles som slutten på babytiden nesten.

Er jo selvfølgelig positivt at hun vokser og blir stor! :fnise: Men jeg forbinder den lille fine bagen hennes med så mye.. Så det stikker litt i hjertet at jeg nå må pakke den bort. Og sikkert selge den, siden jeg ikke kommer til å bruke den igjen. Åh dette syntes jeg er litt vemodig.

(Føler meg litt dum som legger så mye følelser i dette da men... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt til å gjøre det samme da jenta bare lager leven når hun ikke får sett seg rundt, men helsesøster sa nei... så da kuttet jeg ut vogna fullstendig :) Sjalet blir brukt flittig, jeg koser meg med nærheten og jenta får tilfredsstilt sin nysgjerrighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg vi er ferdige med bagdelen av vognen :sad: Hun har lagt vognen for hat i det siste, så jeg plukket fram sportsdelen i dag. Og den var mye mer populær! Så da ser det ut som om det er på tide å pakke bort den fine lille bagen med rosa elefanter på. Jeg syntes dette er oppriktig trist, føles som slutten på babytiden nesten.

Er jo selvfølgelig positivt at hun vokser og blir stor! :fnise: Men jeg forbinder den lille fine bagen hennes med så mye.. Så det stikker litt i hjertet at jeg nå må pakke den bort. Og sikkert selge den, siden jeg ikke kommer til å bruke den igjen. Åh dette syntes jeg er litt vemodig.

(Føler meg litt dum som legger så mye følelser i dette da men... :P )

Hehe, jeg føler akkurat det samme rundt bagen. Den er på en måte selve symbolet på det å ha en baby.

Heldigvis så trives tassen godt i bagen fremdeles, så jeg håper å kunne bruke den til rundt 6 mnd. Jeg har også alltid med bæreselen da sånn at jeg kan ta han opp om han blir for utålmodig. Alt for å kunne bruke bagen en stund til liksom :ler:

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg hadde tenkt til å gjøre det samme da jenta bare lager leven når hun ikke får sett seg rundt, men helsesøster sa nei... så da kuttet jeg ut vogna fullstendig :) Sjalet blir brukt flittig, jeg koser meg med nærheten og jenta får tilfredsstilt sin nysgjerrighet :)

Hvorfor sa helsesøster nei? Er de fordi de skal kunne sitte alene først? Jeg har ikke rådført med med noen jeg, men jeg syntes det var slitsomt å gå på tur med en hylende baby som lå å tok situps i vogna si, så da bare byttet jeg. Men om det ikke er bra for henne så må jeg nok revurdere.

Hehe, jeg føler akkurat det samme rundt bagen. Den er på en måte selve symbolet på det å ha en baby.

Heldigvis så trives tassen godt i bagen fremdeles, så jeg håper å kunne bruke den til rundt 6 mnd. Jeg har også alltid med bæreselen da sånn at jeg kan ta han opp om han blir for utålmodig. Alt for å kunne bruke bagen en stund til liksom :ler:

Bæreselen er alfa og omega om dagen ja! Hadde ikke klart meg uten den, og jeg er såå glad jeg kjøpte den Stokke selen til henne. Fikk ikke helt dreisen på det (5meter lange..) sjalet vi først kjøpte.

Jeg har lagt en pute under madrassen hennes i hodeenden slik at hun skulle få se mer også, slik at jeg kunne drøye byttet av bag og samidig la henne se litt. Men det virket kun i noen dager.

Herregud så sta datter jeg har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror på ingen måte at verken din eller min jente har vondt av å sitte i vognas sittedel Little Princess. Så lenge de får god støtte og sittedelen kan legges flatt (nesten) når de skal sove. Jeg kan jo også si at noe av grunnen til at jeg spurte helsesøster om jeg kunne bytte var fordi jenta snart er lengre enn bagdelen :o

Jeg byttet ikke fordi vi (vesla og jeg) nok en gang har blitt kasteball i helsesystemet med stadig ny helsesøster.. og for å ikke tirre på meg en gammel helsesøsters harme venter jeg til vi er ferdig med kontrollene i Tr.heim (i morgen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Little princess

Tror på ingen måte at verken din eller min jente har vondt av å sitte i vognas sittedel Little Princess. Så lenge de får god støtte og sittedelen kan legges flatt (nesten) når de skal sove. Jeg kan jo også si at noe av grunnen til at jeg spurte helsesøster om jeg kunne bytte var fordi jenta snart er lengre enn bagdelen :o

Jeg byttet ikke fordi vi (vesla og jeg) nok en gang har blitt kasteball i helsesystemet med stadig ny helsesøster.. og for å ikke tirre på meg en gammel helsesøsters harme venter jeg til vi er ferdig med kontrollene i Tr.heim (i morgen).

Du har en lang frøken, Myrvandrer! Mi er ikke så lang, bare utålmodig :ler:

Ja du blir vel overflyttet til en ny helsestasjon nå ja, håper du får en helsesøster du er fornøyd med.

Må forresten bare dele denne med dere: http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?sbk=1&nav=SEARCH&itemId=321187814421

Noe så kjekt! Fått den anbefalt av flere venninner, så jeg gleder meg til den kommer i posten :) Håper mini liker den så godt som jeg håper hun blir å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er stor. 5 mnd og veier 8kg og er 69cm lang. Håper vi får fast helsesøster framover som kan bli kjent med jenta (og oss) slik at h*n ser utvikling framfor å bare påpeke de punktene hvor jenta ikke følger normalen. Ikke det at jeg ikke tåler å høre det, men helsesøstrenes bekymring for at jenta ikke holdt blikket lenge nok på kontoret.. at hodeomkretsen stadig skal påpekes etc. begynner å bli slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Hun er stor. 5 mnd og veier 8kg og er 69cm lang. Håper vi får fast helsesøster framover som kan bli kjent med jenta (og oss) slik at h*n ser utvikling framfor å bare påpeke de punktene hvor jenta ikke følger normalen. Ikke det at jeg ikke tåler å høre det, men helsesøstrenes bekymring for at jenta ikke holdt blikket lenge nok på kontoret.. at hodeomkretsen stadig skal påpekes etc. begynner å bli slitsomt.

Ja, skjønner at det kan være slitsomt om dere blir kastet rundt til forskjellige helsesøstre, uten at noen av de blir ordentlig kjent med jenta di ja. Babyer vokser jo veldig forskjellig da, noen er større enn andre, noen er lengre enn andre, noen får tenner når de er 2 mnd gamle og andre når de er 10 mnd gamle. Så jeg forstår at du syntes det er slitsomt om det konstant blir påpekt at hun ligger litt over normalen ja.

Her er det omvendt.. Hun legger ikke på seg nok.. Vi fikk beskjed på 3 mnd kontrollen at hun ikke fulgte sin egen kurve og at jeg burde begynne med grøt ikke lenge etterpå og at vi burde øke på med mer MMe. Så jeg begynte med grøt, gav mer MMe og ammet henne så ofte hun virket sulten.

Men de siste to ukene har hun virket veldig utilpass, grått mye og vært urolig, ikke villet spise som hun vanligvis har gjort og vært generelt "rar". Så vi dro på sjekk på helsestasjonen i går og veide henne, og det viser seg at hun kun har gått opp 720gr på 1,5 mnd og dermed så fortsetter kurven hennes å gå ned.

Så hun veier nå 6745 og er 64 cm lang, men hun burde vært ca 7400 eller mer.

Så i morgen skal vi til legen med henne, helsesøster antydet at hun kunne ha en form for allergi/intoleranse og at det burde sjekkes opp fort. Grøten er dermed kuttet helt ut og det samme er sviskemosen hun pleide å spise etterpå, håper det hjelper. Så jeg har en litt vond følelse i magen nå :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har glemt å svare på denne jeg da.

MAT:

Har fullammet frem til nå, men må gi en flaske på kvelden og en på dagen pga liten vektøkning. Er snart 4 mnd og har bare lagt på seg 100gram siden 3 mnd kontrollen! Så nå må jeg veie hver uke :( Veier 6085g og er 64 cm lang. Så er lang og tynn.. Så har nok litt lite melk og hun blir veldig fort utålmodig ved puppen. Er veldig sårt siden jeg kunne amme storebror frem til han var 7 mnd. Men er jo en mer hektisk hverdag med to og er ikke så flink til å spise og drikke dessverre. Så håper flaskene gjør at vekten stiger litt mer.

SØVN:

Legger seg for natta mellom kl 19-20 og sover stort sett til klokken 07.00 uten mat. Men etter jeg har fått mindre melk så har hun våknet i 04 tiden for mat. Men sovner stort sett raskt igjen og sover til 07.00 ca. Da våkner vi at at storebror skal i barnehagen.

UTVIKLING:

Det skjer jo en del på i denne alderen. Hun har rullet rundt begge veier, men det var ikke kontrollert:) Så nå prøver hun på det hele tiden. Ler og babler utrolig mye og det er jo så sjarmerende. Prøver også å sette seg opp hele tiden og drar seg opp (ved litt hjelp) i stående når vi holder i hendene. Da er hun så stolt :)

GENERELT:

Ho er kjempe blid og fornøyd hele tiden. Elsker kos av storebror og da bare ler hun :)

Sover lite på dagen, men det gjør egentlig ikke så mye. Liker seg i selskap med andre babyer da ligger hun å kikker og smiler. Samler hendene for å ta tak i en leke. Ligger mye på magen og liker det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...