Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess

Janei det er ikke så morsomt å være så mye alene. Men vi klarer det nu, får iallefall en god mestringsfølelse som er sterkere enn ensomheten. :)

Okei. Det høres ut som en grei løsning. Siden vi ikke får barnehageplass for i august '14 så driver vi å sparer til at jeg går i ulønnet permisjon fra sambers endt permisjon fram til hun begynner i barnehage. Jeg har lyst å finne en annen løsning samtidig som at jeg ønsker å slippe å dra tilbake på jobb lengst mulig. Trives ikke der jeg er nå og de som jeg jobbet med har alle sluttet pga situasjonen som er der. Mest talentlause arbeidsplass jeg har vært borti. Så jeg driver å søke ny jobb.

Ja, ikke lett dette med jobbing og barnehageplass høsten 2014 nei. Jeg blir jo å gå hjemme med A til da jeg også, så det passer nok best med en kveldsjobb tenker jeg. Så får mannen være på skolen på dagen og jeg får være med mini :)

Har ikke ville hatt henne i barnehage før hun er 1,5 år uansett egentlig, så det gjør ikke noe. Har spart masse under permisjonen nå, så da kan vi gjøre det slik det neste året.

Uff, udugelige arbeidsplasser er ikke greit! Jeg hadde jo en helt forferdelig sjef i min forrige jobb, han ødela arbeidsmiljøet og var generelt en p*kk. Så jeg kjenner igjen følelsen..

Du var servitør tidligere du? Titter du etter samme type jobb nå? Tror det blir det som passer best for meg værtfall! Men her i Oslo er jo tipsen så latterlig bra, at det gjør ikke noe faktisk. Mannen kom hjem med 3000 kr i går. Jei for tips :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ikke lett dette med jobbing og barnehageplass høsten 2014 nei. Jeg blir jo å gå hjemme med A til da jeg også, så det passer nok best med en kveldsjobb tenker jeg. Så får mannen være på skolen på dagen og jeg får være med mini :)

Har ikke ville hatt henne i barnehage før hun er 1,5 år uansett egentlig, så det gjør ikke noe. Har spart masse under permisjonen nå, så da kan vi gjøre det slik det neste året.

Uff, udugelige arbeidsplasser er ikke greit! Jeg hadde jo en helt forferdelig sjef i min forrige jobb, han ødela arbeidsmiljøet og var generelt en p*kk. Så jeg kjenner igjen følelsen..

Du var servitør tidligere du? Titter du etter samme type jobb nå? Tror det blir det som passer best for meg værtfall! Men her i Oslo er jo tipsen så latterlig bra, at det gjør ikke noe faktisk. Mannen kom hjem med 3000 kr i går. Jei for tips :nigo:

Jobber som servitør, var det eneste jeg fant som var 100% da min tidligere jobb ble lagt ned. Det er elendig betalt, såvidt 100kr i tips i uka og like elendige arbeidsforhold og sjef. Vil helst ha noe annet som er bedre betalt og dagtid siden samboer jobber borte. :)

Hadde jeg fått 3000kr i tips så hadde jeg blitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som om jeg skulle skrevet dette selv, så jeg er så enig så enig :)

Uff, jeg føler meg så alene nå om dagen.. Mannen jobber døgnet rundt fordi det er ferieavvikling og sykdom på jobben hans, og de vennene mine med barn er bortreist. Og det har dessverre blitt slik at det funker vist dårligere og dårligere å være med de barnløse vennene mine, vi har veldig forskjellige liv. Har kun 2 venninner med baby/barn her i Oslo også, så jeg er mye alene.

Vurderer å reise (rømme, som mannen sier :fnise: ) til hjembyen min i slutten av mnd igjen, der har jeg mange venninner med småttiser.

Noen som kjenner seg igjen? (Føler meg litt dum som skriver dette :sjenert: )

Kjenner meg igjen ja...

Jeg har kun en perifer venninne med barn, ellers er alle mine nære venninner barnløse. Noen er appåtil single, og da blir avstanden mellom min og deres hverdag veldig stor.

I tillegg så vi jo jeg gjerne finne på noe på dagen, for når klokka blir syv på kvelden begynner jeg ofte å bli tung i øyelokkene.

Heldigvis så har jeg fått ganske god kontakt med et par i barselgruppa, så jeg har i det minste noen å prate baby med.

Men vi bor jo ikke så langt fra hverandre, så vi kunne kanskje trillet en tur en dag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Ja, ikke sant? Klokka 19 er jeg midt i legging med mini og ser fram til noen timer alene, der jeg får ryddet leiligheten og slappet av. Mens mine venninner helst vil møtes etter 18 en gang.. Det går faktisk ikke og de skjønner lissom ikke hvorfor.

Men ja! Det var jo en god idé, Vims :) Sender deg en Pm jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne med barn sa til meg mens jeg var gravid at man blir ensom når man får barn. Merket det ja. Det er forsåvidt greit, som du sier Vims så blir avstanden mellom oss og single venninner stor, men når man blir så mye alene uten samboeren så merkes det ennå mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva dere mener, selv om jeg har en veldig forståelsesfull vennegjeng. Veldig spent på hvordan det blir til høsten. Riktignok er de jo fortsatt studenter, men allikevel. De er superhjelpsomme og kommer med middag på døra, hjelper meg med husvask/underholding av baby imens jeg ordner, men det blir allikevel en viss forskjell. Sikkert mest fra min side. Sikkert litt derfor også at jeg vil sørover, for der kjenner jeg flere med barn.

Og vi har prøvd et par kvelder nå å ha henne med på ting etter sin leggetid, men hun må rett og slett ha det litt mer stille rundt seg når hun skal sove på kveldene nå, og da synes jeg det er like greit å være hjemme hos oss. Folk kan jo komme til oss, da, det funker jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker også at det er verre å dra bort på kveldene med snuppa nå, da blir det som regel til at hun må sove på fanget vårt. Hun sover forresten ekstremt mye nå om dagen! Er såvidt våken i en time før hun er trøtt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å være gode på å invitere venner hjem til oss - det er ofte lettere, besøk til andre eller ting og tang meg venner utenfor hjemmet gjøres oftere i helgene. Blir mindre tid sammen med venner uten barn enn de med barn, egentlig mest fordi det er mest praktisk at barna kan delta - og jeg forstår at det ikke alltid er superspennende for venner uten barn (barn tar mye, om ikke all oppmerksomhet under besøk, vi røver og prøver, men det er alltid vanskelig å få til ordentlige samtaler om ting som interesserer venner uten barn mer enn nettopp barna). Å ha besøk litt seinere på helger fungerer, slik at vi kan henge når barna er lagt.

Jeg er nok litt rar der, jeg synes noe av det deilige med permisjonstiden er atman blir litt asosial og noe isolert. Kanskje jeg egentlig er ekstremt asosial av meg? Nei, men seriøst, dagene går så fort at jeg rekker ikke tenke på at jeg skulle hatt mer kontakt med andre. Og så har jeg en manna som stort sett jobber 09:30-13-14:00:) Ikke akkurat mange timene jeg er "alene".

Med ammeslutt og returnering av mens, og hormonbalanse kom det ikke uventede behovet for søvn tilbake. Akk.... er så trøtt!!!! Heldigvis er mannen en engel med hår på. Nå har han tatt med seg ungene ut så jeg skal få alenetid i leiligheten, så nå blir det smoothie og true blood :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt mer asosial av meg, men etter å ha vært hjemme nå ett år med en tung graviditet som gjorde meg litt innestengt så merker jeg et større behov for folk å være med når samboer er borte. Og hun jeg er sammen med mest har å barn, som er morsomt, men hun er så oppslugt i barnet at hun hører ikke alltid når jeg prater. Det er mange ganger vanskelig å ha en samtale og nå som ungen er i barnehagen så kan hun ikke komme på besøk om formiddagen for å komme på besøk til oss uten ungen blir jo rart?

Bah. Jeg ønsker samtaler uten dulling og babypludder noen gang også da.

Men ikveld blir det True Blood og Dexter! Kos deg med smoothie og True Blood da Citrus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Little princess

Sitter å ser på Fødeavdelingen på Fem nå, og der var det en fødsel som holdt på å gå feil. Babyen satt fast med begge skuldrene og når de endelig fikk henne løs var armen til babyen brukket, hun var i sjokk og pustet ikke, så hun måtte bli gjenopplivet :grine: Men det gikk heldigvis bra men den lille til slutt.

Det gjør meg bare så utrolig takknemlig for at min fødsel gikk så bra og at jeg nå har verdens vakreste baby som sover i armene mine. For jeg skjønner ikke hvordan man kan overleve tapet av et barn. Bare tanken gjør meg kvalm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på Fødeavdelingen på Fem nå, og der var det en fødsel som holdt på å gå feil. Babyen satt fast med begge skuldrene og når de endelig fikk henne løs var armen til babyen brukket, hun var i sjokk og pustet ikke, så hun måtte bli gjenopplivet :grine: Men det gikk heldigvis bra men den lille til slutt.

Det gjør meg bare så utrolig takknemlig for at min fødsel gikk så bra og at jeg nå har verdens vakreste baby som sover i armene mine. For jeg skjønner ikke hvordan man kan overleve tapet av et barn. Bare tanken gjør meg kvalm..

Så forferdelig!! Vi skal være kjempe glad og takknemlig som har fine og friske barn, for det er absolutt ingen selvfølge.

Pleier også å se på det innimellom, og tårene triller hver gang en blir født. Fått et helt nytt syn på det etter å ha født selv :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så fælt. :( tenk å komme til verden på en så traumatisk måte. :( er evig takknemlig for min egen fødsel og den herlige datteren min. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ikke rørt av one born every minute jeg - men blir lettet og glad for at jeg er ferdig med graviditet og fødsler:)

Hva med å ta en liten oppdatering på babyene? Synes det hadde vært gøy å høre litt konkret hvordan det går med de alle, når vi først har fulgt hverandre gjennom et helt år:)

MAT:

Her ble det ammeslutt i juli - helsesøster anbefalte å starte med noe tillegg pga hun ikke var fornøyd, og fortsatt spiste annehver time. Fikk flaske to ganger, og ville etter det ikke se på puppen en gang. Brå slutt, men har fått et lykkeligere barn - så det går bra:) Var lei meg i en uke, og savnet den nære, nære kontakten, men nå er det bare deilig! Spiser grøt til frokost og kveldsmat og fruktmos midt på dagen (måtte begynne med fast føde, for hun var nesten oppe i 2 liter mme per døgn). Matmons!

SØVN:

Legger seg for kvelden samtidig som eldstemann i 20-20:30-tiden, får som oftest en flaske i 01:30-tiden og igjen rundt 05:30-07:00 en gang (dette varierer, men dette er gjengangeren). Sovner igjen etter en times tid og sover til eldstemann våkner. Gråter ikke på natt, aldri, så nettene vil jeg si er gode. Jeg har likevel blitt veldig trøtt etter ammeslutt og mensretur osv. Får som oftest sovet 1 times tid uten noe ansvar (mammen står opp med barna) på morgenen, og det hjelper veldig! På dagen sover hun mye nå etter at hun ble så aktiv, blir nok sliten. Er våken 1-2 timer, sover 1 time osv.

UTVIKLING:

Har skjedd utrolig mye siste måneden: begynt å rulle, både fra mage-rygg og rygg-mage, åler seg rundt, så beveger seg rundt i hele stuen nå egentlig - slik var eldstemann også - tidlig med slikt, ikke bare positivt: hun blir frustrert av å ikke nå så langt som hun vil i motsetning til før når hun kunne ligge å pludre i evigheter på gulvet. Så nå må vi plutselig huske på å lukke griner osv igjen - men det er gøy da, så klart! Griper etter leker og alt annet, og alt skal puttes i munn, Tar seg i tærne hele tiden, men har enda ikke helt fått de inn i munnen, selv om hun har veldig lyst:) Er treig med å le: har til nå bare humret ca 6-7 ganger, men er smilende og blid!

GENERELT:

Fornøyd, gråter når det er noe hun vil. Elsker å være sammen med eldstemann.

Ting er ikke idyllisk, men ganske nære - vi har det godt. Sex er stas igjen, glede! Har for mange kg fortsatt og en litt for stor mage, men har hatt "tenke-på-kropp"-pause i sommer, spist det jeg ville, vært lykkelig og lagt på meg 5 deilige feriekg:) Gjør ingenting, de går bort når hverdagen kommer. Har bare 2 mnd igjen av permisjonen nå, så nå er det bare å nyte:)

Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt!

MAT:

Får flaske med mme hver andre/tredje time, varierer det selv. Skal begynne med grøt etter firemånederskontrollen :)

SØVN:

Legger henne mellom 19:30 og 20:30 (prøver å følge med på når hun blir trøtt), og så sovner hun (enten av seg selv eller med litt hjelp) og sover ca. 12 timer uten å våkne.

UTVIKLING:

Ting gripes tak i og hun blir sinna om hun ikke klarer å putte dem i munnen. Fortsatt en del justeringer, men hallo, tre måneder, jeg synes det går rasende fort :ler:

Ruller fra mage til rygg og rygg til side, når hun føler for det. Aldri når vi skal vise det til noen eller filme det :ler:

GENERELT:

Hun er en bestemt, men fornøyd liten frøken. Verden skal utforskes og å se på det samme for lenge er kjedelig.

Sexlivet vårt begynner å komme seg igjen, men med en fødselsdepresjon går det så som så. Jeg skal til behandling nå på mandag, så tar vi det derfra. Har i hvert fall fått innsovningstabletter, så jeg fikk den søvnen jeg skulle ha i natt (baby har sovet de siste månedene, jeg har ikke fått sove :sukk: ).

Det er fortsatt veldig sårt å ikke ha fått til ammingen, men jeg håper på å få lagt det bak meg nå, med litt hjelp. Vesla er jo kjempefornøyd, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å legge det bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese.

Mat:

Vesla fullammes fremdeles og vokser godt på det. Helsesøster har spøkt om at hun får fløte. Ingen faste spiserutiner enda, men det kommer vel gradvis med innføring av fast føde. Hun er forøvrig VELDIG interessert i maten mamma putter i munnen.

Søvn:

Jeg prøver hardt med å få innført rutiner mtp søvn. På kvelden går det greit. Hun stelles for kvelden rundt 19 og er i seng før 20 da sover hun til ca 07. Vet ikke når hun våkner for mat om natten siden jeg klarer å sovne mens hun mates. Ved dagsoving har vi ingen rutine. Hun sover ca. 30 min ved hver dupp og er våken 2-3 timer mellom hver dupp.

Utvikling:

Hva kan jeg si... det skyter avsted. For 1, 5 mnd siden n rullet hun fra mage til rygg.. og så sluttet hun med det. Når hun ligger på ryggen vrir hun seg slik at hun får tak i ting som ligger ved hodet hennes. Hun holder alltid tak i beina sine og smaker gjerne på dem. På fanget jobber hun mye med magemusklene og heiser seg fram slik at hun sitter selv. Ellers vil hun opp og fram, hun elsker å ha oversikt og hun smiler og ler til alle som prater med henne.

Generelt:

Hun er veldig tålmodig og gråter sjeldent.

Her er forholdet mellom meg og mannen veldig svingende, og at jeg har hatt en mild fødselsdepresjon har ikke gjort ting bedre. Vi har nærmest gått inn i et forhold som room mates framfor kjærester. Vi klarer ikke å prate sammen uten at det blir diskusjoner og ukvemsord mellom oss. Men vi jobber med det og skal ta kontakt med familievernkontor så snart vi kommer litt mer i orden fra flyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt initiativ Citrus! :jepp:

MAT

Tassen fullammes fortsatt, og er fornøyd med det. Han spiser hver tredje/fjerde time døgnet rundt, og legger godt på seg. Når vi veide han sist for to uker siden veide han 7500 gram og var 67 cm lang, så han er fin og rund :) Han ligger midt på guttekurven, så han er helt normal størrelsesmessig.

Vi tenkte å begynne med smaksprøver når Tassen er 5 mnd, og grøt når han er 6 mnd :)

SØVN

Han har helt siden han var et par uker sovnet for natten rundt kl 20/21, og det gjør han fortsatt. Vi merker dog nå at vi kan legge han tidligere, men velger å heller gi han en ekstra dupp på kvelden sånn at vi kan legge han rundt 21 slik at han ikke våkner til ukristelige tider på morgenen :ler:

Når han legges rundt kl 21 så sover han til ca 9 på morgenen, avbrutt av mating hver tredje/fjerde time.

Skulle ønske han kunne sove litt lengre strekk på natten, for det begynner å tære på at jeg ikke har fått en skikkelig natts søvn på leeeeenge :sjenert: Det går som regel greit hvis jeg ikke har mye på agendaen, men hvis jeg må stresse litt en dag går jeg rett i kjelleren og blir utslitt.

UTVIKLING

Det har skjedd så utrolig mye utviklingsmessig den siste måneden!

Han har liksom gått fra å være en liten baby til å bli en liten sosial gutt, og det er så herlig! :rodmer: Han babler og hoier, og er generelt en utrolig blid og fornøyd gutt :)

Fysisk sett så knakk han koden med å rulle fra rygg til mage for et par uker siden, men må fortsatt ha hjelp til å rulle fra mage til rygg. Håper han lærer seg det snart, for jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må rulle han fra magen i løpet av en dag :ler:

Han har også oppdaget tærne sine, og synes de er alldeles nydelig å spise på :fnise:

Ellers så har han begynt å prøve å løfte på rumpa for å komme seg fremover når han ligger på magen, og spinner rundt sin egen akse når han ligger på både mage og rygg, så jeg tipper det ikke er lenge før han begynner å bevege litt på seg.

GENERELT

Generelt så er tassen en veldig blid, fornøyd, og tålmodig gutt. Hvis han griner er han som regel enten trøtt, sulten eller sint fordi han ikke vil ligge på magen mer ;) Jeg tror rett og slett vi har fått en veldig enkel baby!

I forhold til sex så er aktiviteten tatt opp igjen, men foreløpig er kjære mer gira enn meg. Søvnmangel er ikke akkurat drivstoff for sexlysten... :sjenert:

Jeg mistenker også at jeg er blitt sydd litt for stramt, uten at det er så galt at jeg gidder å gjøre noe med det. Det kunne vært verre liksom :ler:

Som nevnt tidligere så begynner det å tære på at jeg ikke har hatt en god natts søvn på veldig lenge. Særlig hvis jeg har mye å gjøre eller stresser så blir jeg går jeg helt i kjelleren, og jeg som pleide å ha ørten baller i luften er blitt litt tiltaksløs.

Jeg kjenner også at jeg rett og slett blir litt frynsete i nervene av å sove lite. Katastrofetankene er ofte ikke langt unna hvis det skjer noe, og jeg uroer meg unødig for ting. Heldigvis så går det over når jeg får hvilt, så da er det bare å legge seg samtidig med tassen et par kvelder, så blir jeg normal igjen.

Ellers så koser jeg meg masse hjemme med verdens fineste, nydeligste og herligste lille guttetass (helt objektivt vurdert selvsagt) :hjerte: Jeg er helt fortapt i den lille karen, og priser meg lykkelig over at jeg er så heldig at jeg får være mamma til den lille hjerteknuseren min!

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...