Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess

Når er det egentlig greit å begynne med smaksprøver med grøt? Jeg vet det står 4 mnd på alle pakkene, men mini virker egentlig konstant sulten for tiden så jeg må si jeg vurderer å begynne med litt smaksprøver snart.. Er dette greit eller bør jeg vente til hun værtfall har passert 4 mnd? Mamma mener det er helt greit å begynne nå, men jeg er litt usikker.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest asanti

Dette lurer jeg også på. Vi har økt mengde mme nå for hun var hele tiden mer sulten. Kunne tenkt å begynne med litt grøt til middag for det går knappe to timer til hun er sulten igjen på ettermiddagen.

Å hva starter man med egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Dette lurer jeg også på. Vi har økt mengde mme nå for hun var hele tiden mer sulten. Kunne tenkt å begynne med litt grøt til middag for det går knappe to timer til hun er sulten igjen på ettermiddagen.

Å hva starter man med egentlig?

Som å lese om oss det du skriver her, pupp og mme hver 2 time eller under. Hun ligger også under kurven sin, så jeg tror hun trenger litt mat med litt mer substans i magen.

Men jeg er litt redd for allergier osv så derfor er jeg litt tilbakeholden.

Skal man ha sviskemos i grøten for å hindre forstoppelse?

Jeg kjøpte Nestlé sin risgrøt med mais og banan tidligere i dag, så det blir nok den vi prøver først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Som å lese om oss det du skriver her, pupp og mme hver 2 time eller under. Hun ligger også under kurven sin, så jeg tror hun trenger litt mat med litt mer substans i magen.

Men jeg er litt redd for allergier osv så derfor er jeg litt tilbakeholden.

Skal man ha sviskemos i grøten for å hindre forstoppelse?

Jeg kjøpte Nestlé sin risgrøt med mais og banan tidligere i dag, så det blir nok den vi prøver først :)

Vi skal på kontroll i neste uke så venter til da og hører hva hun sier. Selv om at våre egne erfaringer på mat har vært bedre for vesla. ;) Spent på hvordan hun ligger på kurven sin nå da den var meget opp og ned i starten.

Jeg kan svært lite om fast føde, men jeg tror det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med smaksprøver til 4 mnd. På grunn av at tarmene ikke er ferdig utviklet. Heller økt mme/amming (husker ikke hvem som ammer og ikke). Men de sier vel at mme barn kan begynne med det tidligere kanskje? Hør med helsesøster dere.

Når jeg startet med smaksprøver på storebror så smakte han først div.fruktmos og grønnsaksmos og avokado. Så var det litt grøt og da hadde jeg sviskemos i.

Er ikke lett det der. Men hvis de ikke legger på seg så må man jo gjøre noe for å øke vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

A har vært veldig "rar" i litt over en ukes tid nå, jeg klarer ikke helt å skjønne meg på hva som skjer.

Fra å sove fra 22-04 og 04-09 på morgenen, så sover hun nå til kanskje 01-02 før hun våkner og vil ha mat. Etter det våkner hun igjen hver 2 time der hun vil ha mat og når hun sover imellom matingen så ligger hun å kaver og kaver og kaver... Armer og bein går som en hjulvisp og jeg får meg et slag titt og ofte.

I dag mente hun det var morgen kl 06..

Hun er fullstendig ugjenkjennelig ifht sitt tidligere/vanlige søvnmønster. Ikke sover hun for mye på dagtid heller akkurat.

Hun har hatt en flott døgnrytme siden hun var nyfødt, men nå har det blitt helt håpløst og jeg kjenner meg litt rådvill. Er det utviklingssprang? Er det varmen? Noen som kjenner seg igjen eller har noen råd?

Etter over en uke med dette så sår jeg på minus på søvnkontoen og ser ikke fram til å tilbringe 2 uker hos svigers neste uke :P

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt noe av det samme her, med oppvåkning hver 2. time gjennom natta. Det er vel en slags økeperiode kanskje? Ganske slitsomt ihvertfall! Har vært mye kaving også, aner ikke hva det kommer av. Men kanskje de er sultne og derfor kaver i søvne en stund før de våkner? Nå sover vesla lenger av gangen igjen, men det forandrer seg stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte deres og sove mer om natten? Eller har de gjort det hele tiden? Her sovner hun fortsatt i 00-01 tiden for å våkne mellom 03-05 og så hver andre time etter det. Håper hun sover litt lengre om gangen snart :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Vesla sovner for natta mellom 21 og 22 engang av seg selv, og så sover hun som oftest til en gang mellom 5 og 7 og kan kanskje overbevises om å duppe til 8/9 etter litt mat. Men så får hun jo mme da.

Skal skaffe oss babycall og begynne å prøve på litt soving alene på rommet vårt før vi legger oss når vi kommer hjem fra ferie. Tror ikke det skal være noe problem, men det skal bli spennende å se!

Er veldig fascinert over The Wonder Weeks boka og appen, synes det har stemt bra med vesla hittil!

Gleder meg til midten av august og inntakssamtalen med psykolog. Selv om sol, sommer, familie og blid baby hjelper, skal det ingenting til før jeg er lang nede igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A har vært veldig "rar" i litt over en ukes tid nå, jeg klarer ikke helt å skjønne meg på hva som skjer.

Fra å sove fra 22-04 og 04-09 på morgenen, så sover hun nå til kanskje 01-02 før hun våkner og vil ha mat. Etter det våkner hun igjen hver 2 time der hun vil ha mat og når hun sover imellom matingen så ligger hun å kaver og kaver og kaver... Armer og bein går som en hjulvisp og jeg får meg et slag titt og ofte.

I dag mente hun det var morgen kl 06..

Hun er fullstendig ugjenkjennelig ifht sitt tidligere/vanlige søvnmønster. Ikke sover hun for mye på dagtid heller akkurat.

Hun har hatt en flott døgnrytme siden hun var nyfødt, men nå har det blitt helt håpløst og jeg kjenner meg litt rådvill. Er det utviklingssprang? Er det varmen? Noen som kjenner seg igjen eller har noen råd?

Etter over en uke med dette så sår jeg på minus på søvnkontoen og ser ikke fram til å tilbringe 2 uker hos svigers neste uke :P

Det er desverre helt vanlig. Når man tror man har fått en rutine så skifter det. Slik vil det være mange ganger.

Er mye som spiller inn: varme, sult, utvikling, tenner osv osv. Man må bare følge etter og glede seg til det snur igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dåpen vel overstått! Glad jeg ikke arrangerer slike selskap ofte for i mitt allerede svirrete ammetåkehode ble det fullstendig kaos. Hovedpersonen tok det heldigvis med knusende ro at dåpskjolen nesten ble glemt hjemme og at vi var sent ute til oppmøtet før dåpen. Ikke betydde det mye for henne at matserveringen startet seint og at vi bare hadde akkurat med mat. Ikke spilte det stor rolle om sølvlenka til bunaden er for kort pga store pupper, eller at mammaen glemte å ta av sommerskjørtet da hun tok på seg bunaden.. og at kvelden ble avrundet med at pappaen tok med seg både mammaens mobil og lommebok på vei til tr.heim

Det var en kaotisk, men så absolutt fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vesla de siste par ukene gått fra å sove så og si natten gjennom, til å våkne ca 3 ganger for mat per natt. Det samme skjedde med eldstemann i denne perioden - for oss har det en tydelig sammenheng med utviklingssprang. Hver gang barnet lærer noe nytt, så øver de på det - gang på gang på gang, dag og natt. Kroppen gjør det helt automatisk, så mye at det forstyrrer barnet i søvnen - og tar mye energi, Vesla har oppdaget armer og ben, og begynt å rulle nå - og dette beveges på, studeres, smakes på og gjøres hele tiden.

Dåp er vel overstått og det var, tror jeg, min beste dag i livet så langt. Alle de nærmeste i familie og av venner samlet (vi ble nesten 40 stk), mine to herlige barn (der eldstemann storkoste seg hele dagen), herlig mat, var sammen fra morgen til sen kveld, sol fra blå himmel, vesla som skrek til hun ble lilla av varmen i kirken og gjorde oss alle svette (helt likt som elstemann, og gjør meg ingenting), godt øl på kvelden... det var en herlig, herlig dag! For oss vel og merke, dåpsbarnet selv var ganske varmt og sliten - gren en del mer enn vanlig, og var ikke noe særlig keen på å være supersosial. Men koste og smilte en de oppe, gjemte seg ellers i vognen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Vi prøvde litt grøt i går vi! Totalt en spiseskje kanskje, men det var stas!

De første mini-munnfullene var hun ikke helt fornøyd med, hun kikket bare rart på meg og så veldig undrende ut :ler:

Men etter hun skjønte hva hun skulle gjøre så fikk jeg kjeft av henne når jeg ikke var kjapp nok med neste skje, søta :rodmer:

Har ikke planer om å gi henne mer enn en spiseskje+ om dagen, bare for å tilvenne henne med smaken og magen med mat med litt mer konsistens. Men det var ingen magevondt å spore etter smaksprøven i går heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest asanti

Vi prøvde litt grøt i går vi! Totalt en spiseskje kanskje, men det var stas!

De første mini-munnfullene var hun ikke helt fornøyd med, hun kikket bare rart på meg og så veldig undrende ut :ler:

Men etter hun skjønte hva hun skulle gjøre så fikk jeg kjeft av henne når jeg ikke var kjapp nok med neste skje, søta :rodmer:

Har ikke planer om å gi henne mer enn en spiseskje+ om dagen, bare for å tilvenne henne med smaken og magen med mat med litt mer konsistens. Men det var ingen magevondt å spore etter smaksprøven i går heldigvis :)

Så bra. :) Hvilken grøt ga du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg ga Min første risgrøt, med banan og mais fra Nestlé. Veldig glad det gikk såpass bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så gøy når de begynner med mat! De store øynene når de får noe på tungen og forsiktig begynner å smatte, først bare masse spytt og mat om hverandre, litt inn, litt ut - før de skjønner greien og blir så glade for mat! (de fleste i alle fall... :fnise: ) Her har vi ikke startet enda, startet da eldstemann var 3,5 mnd men da var barnet allerede vist stor interesse for mat og det føltes bare het riktig, Med vesla her tror jeg vi venter til 4 mnd, virker ikke helt klar enda.

Har forresten startet med en kveldsflaske mme nå, bare gjort det noen dager, men virker noe mindre kavete ved brystet allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk råd fra helsesøster om å vente til tassen er 5 mnd med smaksprøver siden han er fornøyd og tilfreds med kun pupp. Er der vanlig å starte før? Jeg synes nesten alle starter rundt 4 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å begynne med smaksprøver :) men er nok en stund til her ennå. Har begynt å gi mme før leggetid, men hun blir raasende når hun får flaske. I helgen var jeg borte i noen timer og da gikk det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her virker det som om vesla er tilfreds med pupp, men hun viser også litt interesse for maten vi spiser, så jeg tenker jeg skal høre med helsesøster ang. smaksprøver. Blir gøy!

Endret av Myrvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Idag har vi vært på fire mndskontroll. Vesla veier 6700g og endelig fikk vi målt lengden som var på 64,5cm. Så hun er i følge babyverden appen både tyngre og lengre enn gjennomsnittet. Hun har tatt igjen det tapte fra de to første mnd hennes. :)

Så vi blir ikke å starte med noe grøt ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...