Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Jeg pumper tidlig på dagen når jeg har mest melk, og så ammer jeg på begge brystene ved neste måltid dersom jeg ikke har nok i et bryst. Ofte blir det ubalanse i ammingen en hel dag etter jeg har pumpet, hvor jeg må amme på begge brystene ved hvert måltid.

Et annet tips er å gi en flaske mme, og så pumpe og fryse ned når du får spreng etter noen timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest asanti

Ferdigblandet er mildere for magen ja, og her tok det litt tid men sprutgulpingen stoppen opp når hun ble vant med mme. :)

Skulle ønske jeg kunne amme siden det er det desidert beste. Men jeg har funnet så mange fordeler for oss som familie ved å gi flaske. Siden samboer er borte så lenge av gangen er vi flink til at han tar mye mating når han er hjemme. Så hun er godt vant med at pappa å mater og har ingen antydning til mammadalt. :)

Og at jeg kan lettere ha barnevakt. Hadde ikke sjangs å pumpe opp noe lager når jeg ammet.

Men når jeg prøvde å pumpe opp produskjonen så ga samboer vesla mme mens jeg pumpet. Om dere gjør dette tidlig på dagen når det er mest melk så får dere jo ut et måltid og ungen blir mett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumper ikke. Gir heller litt mme ved behov hvis jeg skal bort. Jeg orker ikke styret med pumping og klusse til produksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pumpet til de gangene jeg har skullet noe til nå (fest, båttur osv) - har gått helt fint, pumpet en del på natt fordi hun nå sover ganske lenge av gangen, så det er uansett melk på morgenen til henne - men tar jo av "sovetid". Nå har jeg ikke giddet å pumpe noe i det siste (skal ikke noe spesielt nå, og om det dukker opp nå tror jeg det blir mme). Grunnen til at jeg ikke har gitt mme til nå er at jeg, siden det denne gang var mulig, ønsket at hun skulle få morsmelk som eneste næringskilde de første 3 mnd. Når hun nå bikker 3 mnd er det ikke så farlig lenger, og heller ikke så lenge til jobbstart - så da tyr vi heller til mme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumper tidlig på dagen når jeg har mest melk, og så ammer jeg på begge brystene ved neste måltid dersom jeg ikke har nok i et bryst. Ofte blir det ubalanse i ammingen en hel dag etter jeg har pumpet, hvor jeg må amme på begge brystene ved hvert måltid.

Et annet tips er å gi en flaske mme, og så pumpe og fryse ned når du får spreng etter noen timer :)

Herregud, noen ganger blir jeg helt oppgitt over meg selv. Hva for et råd er det å gi mme for å pumpe sprengen og fryse ned? Da kan man jo like gjerne gi mme i hvis man skal noe, så slipper man å styre med unødvendig pumping...

#ammetåke #kroniskforlitesøvn #hjernesvinn

:fnise:

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått til anskaffelse av en Stokke MyCarrier siden tassen ikke vil sitte vendt inn mot magen. Håper det blir en større suksess enn Ergobaby, tassen ble jo helt borte inni sælen og begynte å hyle etter et par minutter.

Mener å huske at du har Stokke Mycarrier Citrus? Er du fornøyd med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vesla begynte å vise tegn til rutiner i forhold til når hun våknet på natten pumpet jeg før jeg la meg, da hadde jeg nok til nattmåltidet. Kunne også pumpe om morgenen. Nå ser det ut som omproduksjonen har roet seg drastisk og jeg har ikke lenger behov for å pumpe.

Ah, skulle ordne med dåpsamtale i dag og fant ut at vi sogner til Nidarosdomen. Nå har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg har ordnet til dåp på hjemstedet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, noen ganger blir jeg helt oppgitt over meg selv. Hva for et råd er det å gi mme for å pumpe sprengen og fryse ned? Da kan man jo like gjerne gi mme i hvis man skal noe, så slipper man å styre med unødvendig pumping...

#ammetåke #kroniskforlitesøvn #hjernesvinn

:fnise:

Hehe :fnise: det var liksom akkurat det jeg tenkte også.. #hurraforammetåke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått til anskaffelse av en Stokke MyCarrier siden tassen ikke vil sitte vendt inn mot magen. Håper det blir en større suksess enn Ergobaby, tassen ble jo helt borte inni sælen og begynte å hyle etter et par minutter.

Mener å huske at du har Stokke Mycarrier Citrus? Er du fornøyd med den?

Er superfornøyd! Hun var ikke særlig fornøyd de tre første gangene vi forsøkte vendt inn mot magen, men etter det forstår hun hva som skjer og sovner omtrent med en gang vi begynner å bevege oss. Har også helt roen når hun er i den våken:) og så får ingen av oss vondt i rygg/nakke av den - herlig! Har ikke brukt den utovervendt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :fnise: det var liksom akkurat det jeg tenkte også.. #hurraforammetåke

Syntes jeg var innmari smart et øyeblikk, men heldigvis gikk det over :ler:

Andre som begynner å merke at flere måneder uten en sammenhengende natt med søvn begynner å tære på?

Jeg er helt i svima dagen; suser, roter og prater tull. Jeg er nesten på kontinuerlig leting etter smokk, gulpeklut, nøkler, mobil eller hva enn det er jeg trenger. Og i går tok jeg meg selv i å stå å titte ned i tørrvareskuffen på kjøkkenet når jeg egentlig skulle lage meg et glass saft.

Håper jeg ikke har blitt sånn, men at det går over etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Er superfornøyd! Hun var ikke særlig fornøyd de tre første gangene vi forsøkte vendt inn mot magen, men etter det forstår hun hva som skjer og sovner omtrent med en gang vi begynner å bevege oss. Har også helt roen når hun er i den våken:) og så får ingen av oss vondt i rygg/nakke av den - herlig! Har ikke brukt den utovervendt enda.

Ser det er flere rundt om som er fornøyd med den! Vi har jo et sjal nå, som er kjekt dét, men det eeer så tungvint.. Jeg syntes det er praktisk å bære henne rundt og hun elsker det!

Så jeg tenkte å kjøpe en Stokke Mycarrier til frøkna nå før ferien :) Er det spedbarnsinnlegg i den? Hun begynner å bli såpass stor nå at det trenger vi jo ikke å kjøpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt den fra ergobaby, men når jeg ser på stokke mycarrier så vil jeg jo ha den! :(

Siden vesla sliter med hoftene tror jeg ergobaby er et mye bedre valg for henne, den er mer ergonomisk og barnet sitter bedre. Bæring forovervendt er ikke anbefalt siden det da blir mye belastning på bekkenet til babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest asanti

Siden vesla sliter med hoftene tror jeg ergobaby er et mye bedre valg for henne, den er mer ergonomisk og barnet sitter bedre. Bæring forovervendt er ikke anbefalt siden det da blir mye belastning på bekkenet til babyen.

Ja det er vel det. :) Bra du sa det med forovervendt, det viste jeg ikke.

Vi skal forresten på ul av hoftene neste onsdag. Er så spent! Håper på så gode resultater at vi kun trenger puten på natta. Det hadde vært lykken over alle lykker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "godt" å høre at det er flere som svimer rundt pga lite søvn... Føler jeg har en tålmodig og "grei" baby, men uansett så tar det på med oppstykket søvn over lang tid...

Jeg har akkurat fått min Angelpack bæresele, og så langt er jeg veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mycarrier og ergobabyen er vel kjent for å være like ergomonisk korrekt for barnet (sitter jo likt med hofter/bein) - forskjellen er bare at mycarrier kan endres og brukes forovervendt når barnet er større om ønskelig (og da er den jo ikke like ergonomisk for barnet). Ergoen er litt lettere og har mindre "duppeditter", mycarrier er mer røff - som en friluftsbæresele nærmest, så det spørs jo litt hva man foretrekker.

Tror det viktige er å prøve det på sin egen og partners kropp i butikk, ikke alle seler fungerer på alle (høy mann, lav dame osv). De fleste butikker har "prøvedukker" (som er ekle og ligner for mye på ekte barn, wæh..) man kan teste med, for å se om det føles godt for rygg/nakke og om man liker hvordan man fester den osv. Mitt ønske var som sagt ergoen (ønsket meg den i lang tid), men etter å ha testet med begge fant vi ut at mycarrier var mest riktig for oss.

Her er vesla slapp og sliten i dag etter vaksinen:) Var 6,3 kg og 63 cm lang på 3 mnd kontroll. Flere som har vært? Fikk forresten anbefalt (faktisk) av helsesøster å kanskje begynne med litt mme, fordi vesla spiser såpass ofte fortsatt (annenhver time bortsett fra på natt stort sett, eller om vi er ute på farten og hun sovner veldig godt). Så gjør nok snart, hun vokser jo godt og alt sånn - men det er litt pes, og er ikke så viktig for meg når hun er over 3 mnd. Men at jeg snart er ferdig med amming, og aldri skal amme mer er faktisk ganske vemodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mycarrier og ergobabyen er vel kjent for å være like ergomonisk korrekt for barnet (sitter jo likt med hofter/bein) - forskjellen er bare at mycarrier kan endres og brukes forovervendt når barnet er større om ønskelig (og da er den jo ikke like ergonomisk for barnet). Ergoen er litt lettere og har mindre "duppeditter", mycarrier er mer røff - som en friluftsbæresele nærmest, så det spørs jo litt hva man foretrekker.

Tror det viktige er å prøve det på sin egen og partners kropp i butikk, ikke alle seler fungerer på alle (høy mann, lav dame osv). De fleste butikker har "prøvedukker" (som er ekle og ligner for mye på ekte barn, wæh..) man kan teste med, for å se om det føles godt for rygg/nakke og om man liker hvordan man fester den osv. Mitt ønske var som sagt ergoen (ønsket meg den i lang tid), men etter å ha testet med begge fant vi ut at mycarrier var mest riktig for oss.

Her er vesla slapp og sliten i dag etter vaksinen:) Var 6,3 kg og 63 cm lang på 3 mnd kontroll. Flere som har vært? Fikk forresten anbefalt (faktisk) av helsesøster å kanskje begynne med litt mme, fordi vesla spiser såpass ofte fortsatt (annenhver time bortsett fra på natt stort sett, eller om vi er ute på farten og hun sovner veldig godt). Så gjør nok snart, hun vokser jo godt og alt sånn - men det er litt pes, og er ikke så viktig for meg når hun er over 3 mnd. Men at jeg snart er ferdig med amming, og aldri skal amme

mer er faktisk ganske vemodig.

Kan jeg spørre om hvorfor du snart er ferdig med amming når hun bare er 3 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en veldig snill baby :) Sov fra 20.45 til 03.20 og sovnet igjen rundt kl 04 og våknet nå :) Deilig.. bare synd lillebror ville opp 06.30 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Jeg har også en veldig snill baby :) Sov fra 20.45 til 03.20 og sovnet igjen rundt kl 04 og våknet nå :) Deilig.. bare synd lillebror ville opp 06.30 :(

Ååh deilig. :) Godt å høre det er fler som får sove godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvorfor du snart er ferdig med amming når hun bare er 3 mnd?

Klart det! Fordi det bare er 3 mnd til jeg skal tilbake i jobb - og fordi sist gang vi begynte med noe mme ville ikke den lille ha pupp noe mer etter en kort stund, ser for meg at denne vesla er ganske lik på det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...