Havmus Skrevet 24. juni 2013 #3101 Del Skrevet 24. juni 2013 (endret) For å slippe hysteriske svar fra svigermorhatere på graviditet/spedbarnforumet eller familieforumet spør jeg dere fornuftige damer her inne i stedet. Jeg og mannen var hos svigers for ikke lenge siden og der ble det naturlig nok tatt masse bilder av vesla, deriblant et badebilde. Dette bilde har svigermor nå lagt ut på facebook... og jeg sitter og lurer på om jeg skal reagere eller ikke. I forhold til fb er jeg svært privat og er veldig påpasselig med hva jeg legger ut og hva andre kan se. Jeg har gitt beskjed til alle kjente om at jeg vil godkjenne alle bilder som legges ut på nett av vesla. Når svigermor allikevel legger ut et nakenbilde av jenta mi kjenner jeg at jeg blir litt frustrert. Bør jeg gi henne tilbakemelding eller skal jeg la dette fare for denne gang og heller oppfriske regelen jeg har senere? Endret 24. juni 2013 av Myrvandrer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 24. juni 2013 #3102 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg er ingen svigermorhater og tyr ofte mer til henne en noen andre:) Jeg ville sagt til henne at jeg ikke syns noe om det. Naturligvis på en fin måte:) Vi har også gitt beskjed til noen familiemedlemmer at bilder på fb skal helst ikke legges ut. Ønsker de dette skal vi si fra om det er ok. Og naken bilder er ALDRI ok og håper din svigermor vil akseptere det du ønsker og tar det bort:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine889 Skrevet 24. juni 2013 #3103 Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg ville helt klart gitt beskjed. Dere bestemmer selv hva dere er komfortabel med, og hvem som kan se bildene. Vi har sagt at kun vi får legge ut bilder av henne, og har kun lagt ut to så kan de heller dele om de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 25. juni 2013 #3104 Del Skrevet 25. juni 2013 Takk for råd. Svigermor en ei super dame som jeg virkelig verdsettee. Det var bare så fryktelig ukritisk av henne å legge ut et slik bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 25. juni 2013 #3105 Del Skrevet 25. juni 2013 Jeg er enig. Og siden dere har et godt forhold så vil det vel gå veldig greit å si ifra. Når vi nå er inne på bilder av barn i sosiale medier osv så blir jeg selv litt usikker på om hva jeg synes er greit. Jeg har lagt ut bilder av vesla både på fb og instagram. Noen gang tenker jeg at hva gjør det mens andre gang så tar jeg meg å synes at det blir for mye å hva har hun der å gjøre. Hvilke tanker har dere rundt sånt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 25. juni 2013 #3106 Del Skrevet 25. juni 2013 Vi har også lagt ut noen bilder på FB og syns det er helt greit for oss så lenge det ikke er noen naken bilder. Tror jeg har lagt ut 2-3 av vesla og litt flere av storebror. Syns det er koselig for de som ikke får sett dem så ofte. De forandrer jo seg så fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 25. juni 2013 #3107 Del Skrevet 25. juni 2013 Jeg ville også sagt ifra på en allright måte Vi har ikke delt noen bilder på FB av bare S, men jeg har fått legge ut et par av oss og henne eller meg og henne. Vi kommer nok heller ikke til å legge ut så mange bilder, mest på grunn av at FB da eier bildene og alt det der (jeg er ikke like restriktiv med bilder av meg selv, men vil "beskytte" henne, Herr Tekola er litt mer skeptisk og flink på nettvett ) Men vi legger bare ut bilder av henne med klær på, og som sagt ikke av bare henne Gah, så skuffet. Får ikke dåpen jeg hadde drømt om, for eneste mulighet for dåp i den kirken jeg ville ha er 20. oktober, og det synes jeg blir alt for sent, da er hun seks og en halv måned. Så da blir det sannsynligvis i kirken vi hører til i her oppe, men litt usikre på når enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 25. juni 2013 #3108 Del Skrevet 25. juni 2013 Vi har også lagt ut noen bilder på FB og syns det er helt greit for oss så lenge det ikke er noen naken bilder. Tror jeg har lagt ut 2-3 av vesla og litt flere av storebror. Syns det er koselig for de som ikke får sett dem så ofte. De forandrer jo seg så fort. Jeg tenker samme som deg der. Har jo venner og familie som ønsker å se henne og jeg synes det er koselig. Jeg ville også sagt ifra på en allright måte Vi har ikke delt noen bilder på FB av bare S, men jeg har fått legge ut et par av oss og henne eller meg og henne. Vi kommer nok heller ikke til å legge ut så mange bilder, mest på grunn av at FB da eier bildene og alt det der (jeg er ikke like restriktiv med bilder av meg selv, men vil "beskytte" henne, Herr Tekola er litt mer skeptisk og flink på nettvett ) Men vi legger bare ut bilder av henne med klær på, og som sagt ikke av bare henne Gah, så skuffet. Får ikke dåpen jeg hadde drømt om, for eneste mulighet for dåp i den kirken jeg ville ha er 20. oktober, og det synes jeg blir alt for sent, da er hun seks og en halv måned. Så da blir det sannsynligvis i kirken vi hører til i her oppe, men litt usikre på når enda. Når det kommer til at fb eier bildene. Hva er det som kommer ut av det? Mot oss negativt? Jeg skulle sikkert hatt litt mer nettvett, men jeg klarer ikke å tenke meg at med så mange mennesker og bilder at noe kan skje. Legger ikke ut noe nakenbilder. Åh så kjedelig! Skjønner godt tanken på kirke. Det har så mye å si, værtfall for meg. Og er enig i at over 6 måned er litt sent. Håper det løser seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 25. juni 2013 #3109 Del Skrevet 25. juni 2013 Jeg tenker samme som deg der. Har jo venner og familie som ønsker å se henne og jeg synes det er koselig. Når det kommer til at fb eier bildene. Hva er det som kommer ut av det? Mot oss negativt? Jeg skulle sikkert hatt litt mer nettvett, men jeg klarer ikke å tenke meg at med så mange mennesker og bilder at noe kan skje. Legger ikke ut noe nakenbilder. Åh så kjedelig! Skjønner godt tanken på kirke. Det har så mye å si, værtfall for meg. Og er enig i at over 6 måned er litt sent. Håper det løser seg. Det er det jeg heller ikke heeeelt har skjønt, men det er visst noe med at de kan selge bildene til reklamebyråer og sånt, eller noe. Jeg gir ærlig talt litt beng, men så er vi to om det og han synes det er viktig, så da krangler jeg heller på andre ting Tror vi skal legge ut litt bilder på bloggen vi brukte som bryllupsinformasjon og så dele den linken med familie. Den er bare tilgjengelig for dem som har linken, så jeg tror det kan være en god måte å gjøre det på Mm, jeg synes det er innmari kjipt. Jeg har jo vokst opp med den kirken, hatt korøvelser der og farmoren og farfaren min ligger begravet rett utenfor. Men man kan'ke vinne hver gang! Kirken vi sogner til her oppe ser hyggelig ut i hvert fall, så det blir nok greit. Men da blir vi sannsynligvis nødt til å leie et lokale, om ikke vi skal spørre bestekompisen til svigerfar, da, om vi kan ha det der. De fungerer jo som reservebesteforeldre uansett. Det er jo en mulighet. Hm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 25. juni 2013 #3110 Del Skrevet 25. juni 2013 For å slippe hysteriske svar fra svigermorhatere på graviditet/spedbarnforumet eller familieforumet spør jeg dere fornuftige damer her inne i stedet. Jeg og mannen var hos svigers for ikke lenge siden og der ble det naturlig nok tatt masse bilder av vesla, deriblant et badebilde. Dette bilde har svigermor nå lagt ut på facebook... og jeg sitter og lurer på om jeg skal reagere eller ikke. I forhold til fb er jeg svært privat og er veldig påpasselig med hva jeg legger ut og hva andre kan se. Jeg har gitt beskjed til alle kjente om at jeg vil godkjenne alle bilder som legges ut på nett av vesla. Når svigermor allikevel legger ut et nakenbilde av jenta mi kjenner jeg at jeg blir litt frustrert. Bør jeg gi henne tilbakemelding eller skal jeg la dette fare for denne gang og heller oppfriske regelen jeg har senere? Vi har hatt akkurat samme dilemma her i heimen, begge bestemødrene er veldig ivrige på å dele bilder av tassen på fb. Vi tok det først opp med de en gang, uten at det gikk skikkelig inn, og så har vi nå tatt det opp en gang til. Med mamma har det faktisk gått så langt at jeg har bedt henne fjerne bilder to ganger, mens jeg har overlatt dialogen med svigermor til kjære. Nå har vi sagt skikkelig fra, og fortalt at hvis de ikke slutter så slutter vi å sende de bilder. Vi har også fortalt de hvorfor; nemlig at tassen neppe setter pris på at en eller annen skolekompis finner et nakenbilde av han på internett som han henger opp i kantina på skolen. Dette skjedde nemlig på kjæres skole, og det var i datamaskinens spede barndom. Bare tenk hvilke muligheter man har til å manipulerer bilder osv i dag! Vi er i alle fall veldig restriktive på bildedeling på facebook, og det må bestemødrene bare respektere. Litt ubehagelig når det står på, men jeg mener det er verdt å ta det opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 25. juni 2013 #3111 Del Skrevet 25. juni 2013 Jeg ville også sagt ifra på en allright måte Vi har ikke delt noen bilder på FB av bare S, men jeg har fått legge ut et par av oss og henne eller meg og henne. Vi kommer nok heller ikke til å legge ut så mange bilder, mest på grunn av at FB da eier bildene og alt det der (jeg er ikke like restriktiv med bilder av meg selv, men vil "beskytte" henne, Herr Tekola er litt mer skeptisk og flink på nettvett ) Men vi legger bare ut bilder av henne med klær på, og som sagt ikke av bare henne Gah, så skuffet. Får ikke dåpen jeg hadde drømt om, for eneste mulighet for dåp i den kirken jeg ville ha er 20. oktober, og det synes jeg blir alt for sent, da er hun seks og en halv måned. Så da blir det sannsynligvis i kirken vi hører til i her oppe, men litt usikre på når enda. Måtte bare si at de dåpene jeg har vært i hvor barnet har vært 6 mnd (to stk) - har egentlig vært helt fantastiske nettopp fordi barnet da er så stort og så "med". Nr de er 3 mnd er det jo svært lite de faktisk deltar i egen dag. Jeg ville ha det når minsten er 6 mnd, men vi får ikke det til å gå opp, så her blir det 3 mnd, Vi deler bilder på både fb og instagram - lettvint og hyggelig når jeg bor borte fra famile og venner:) Ikke bilder uten klær så klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 25. juni 2013 #3112 Del Skrevet 25. juni 2013 Må bare legge til at vi ikke er kritiske til at det legges ut bilder av tassen sammen med bestemødrene i en eller annen setting. Altså bilde av bestemor og tassen på grilltur i skogen, på 17 mai, på lekeplassen osv er greit, men bilder bare av tassen uten i noen som helst setting som vi gjerne har sendt til bestemødrene for å vise hvor søt han er, vil vi ikke skal legges ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 25. juni 2013 #3113 Del Skrevet 25. juni 2013 Måtte bare si at de dåpene jeg har vært i hvor barnet har vært 6 mnd (to stk) - har egentlig vært helt fantastiske nettopp fordi barnet da er så stort og så "med". Nr de er 3 mnd er det jo svært lite de faktisk deltar i egen dag. Jeg ville ha det når minsten er 6 mnd, men vi får ikke det til å gå opp, så her blir det 3 mnd, Vi deler bilder på både fb og instagram - lettvint og hyggelig når jeg bor borte fra famile og venner:) Ikke bilder uten klær så klart. Supert med sånne erfaringer! Tror det blir september, så da er hun jo fem måneder i hvert fall Det er så koselig å farte rundt med henne i bæresjalet! Både for kosens skyld, men også fordi man får så mye positiv oppmerksomhet fra folk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 25. juni 2013 #3114 Del Skrevet 25. juni 2013 Mannen fikk i oppgave å si ifra til sin mor og bildet forsvant fra fb i dag. Phu! For en dag! Var på helsestasjonen for en ekstra kontroll av vesla fordi hun spenner nakken mye (ligger ofte i bue). Uheldigvis fikk vi en ny barnelege som ble veldig opphengt i hodeomkretsen hennes som følger en egen kurve. Legen mente bestemt at det var økt press på fontanellen så vi ble sendt på st. Olavs for ul av hodet og generell helsekontroll. Jenta er kjempefrisk (har bare litt stort hode) og kjempeblid mens undersøkelsene pågikk. De stive nakkemusklene hennes ble på sin side glemt. Jaja, hun er nå i allefall frisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 25. juni 2013 #3115 Del Skrevet 25. juni 2013 Mannen fikk i oppgave å si ifra til sin mor og bildet forsvant fra fb i dag. Phu! For en dag! Var på helsestasjonen for en ekstra kontroll av vesla fordi hun spenner nakken mye (ligger ofte i bue). Uheldigvis fikk vi en ny barnelege som ble veldig opphengt i hodeomkretsen hennes som følger en egen kurve. Legen mente bestemt at det var økt press på fontanellen så vi ble sendt på st. Olavs for ul av hodet og generell helsekontroll. Jenta er kjempefrisk (har bare litt stort hode) og kjempeblid mens undersøkelsene pågikk. De stive nakkemusklene hennes ble på sin side glemt. Jaja, hun er nå i allefall frisk. Du kan jo ta henne med til manuellterapeut. I Trondheim er det to manuellterapeuter som jobber med barn, en dame i midtbyen og en mann på Leangen. Gratis er det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusleline Skrevet 26. juni 2013 #3116 Del Skrevet 26. juni 2013 Jeg har gjort ett forsok med dlaske, og da ville han ikke ha. Men jeg var borte kun et par timer, sa vet ikke om han ikke ville ha flaske eller om han ikke var sulten.. Men, når pumper dere? Ift at det skal være grei dose når bebisen er sulten men samtidig unngå å øke produksjonen og dermed få brystspreng..? Og lagrer dere i fryser eller kjøleskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine889 Skrevet 26. juni 2013 #3117 Del Skrevet 26. juni 2013 Jeg har gjort ett forsok med dlaske, og da ville han ikke ha. Men jeg var borte kun et par timer, sa vet ikke om han ikke ville ha flaske eller om han ikke var sulten.. Men, når pumper dere? Ift at det skal være grei dose når bebisen er sulten men samtidig unngå å øke produksjonen og dermed få brystspreng..? Og lagrer dere i fryser eller kjøleskap? Dette med pumping lurer jeg også på. Jeg har ikke nok melk til neste måltid om jeg pumper. Virker som jeg bare har akkurat nok melk til hun? Frustrerende for jeg vil jo samle opp litt sånn at jeg kan være vekke noen timer innimellom. Idag har snuppa vært våken siden 9 tiden til nå kl 00, med bare 1-2 timers søvn på dagen (ikke sammenhengende). Er ikke dette veeldig lite når hun bare er 7 uker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 26. juni 2013 #3118 Del Skrevet 26. juni 2013 Angående pumping og flaske, og om dere kanskje ikke har nok melk til neste måltid så ville jeg bare gitt MME en gang iblant, da får dere øvd på flaske og kanskje spart opp et lite lager av MM etterhvert. Jeg syntes MME er helt suverent å gi jeg, selv om jeg ammer så mye jeg kan ved siden av. Jeg får litt avlastning og pappan får kose seg med å mate frøkna Her får A en flaske MME hver kveld og hun syntes det er nammis virker det som. Men vi har en ts Malt i melka slik at hun ikke får hard mage.. Tre dager uten bæsjebleie er ikke stas for en liten kropp Men i mine øyne så syntes jeg MME er mer enn greit å gi vesla, så slipper jeg å tenke på styret med å pumpe meg om jeg skal bort i noen timer osv. Så mye enklere å bare mikse en flaske til henne. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor ikke flere gjør det. Men det er vel opp til hver enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 27. juni 2013 #3119 Del Skrevet 27. juni 2013 Idag har snuppa vært våken siden 9 tiden til nå kl 00, med bare 1-2 timers søvn på dagen (ikke sammenhengende). Er ikke dette veeldig lite når hun bare er 7 uker? Babyen min har også sovet lite i perioder. Det kan være lurt å prøve å hjelpe henne med å sovne hvis du ser at hun er trøtt (gnir seg i øynene, tar seg til øret). Det er ikke alltid de klarer å sovne av seg selv, men må bysses, bæres eller trilles i søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine889 Skrevet 27. juni 2013 #3120 Del Skrevet 27. juni 2013 Babyen min har også sovet lite i perioder. Det kan være lurt å prøve å hjelpe henne med å sovne hvis du ser at hun er trøtt (gnir seg i øynene, tar seg til øret). Det er ikke alltid de klarer å sovne av seg selv, men må bysses, bæres eller trilles i søvn. Ja jeg gikk en tur med hun, for hun sovner alltid i vognen. Men bare duppet litt og våknet igjen. Har heller ikke vært grinete eller virket veldig trøtt. Men nå sov hun i natt fra 00 til 05 :D det var bare fantastisk! Jeg syntes også det er helt greit å gi MME har gitt det et par ganger og både det og flaske går helt fint. Eneste er at hun gulper VELDIG mye av det. Av typen sprutgulp. Sist ga jeg det før sengetid, og morgenen etter stod spruten ut av munnen på henne to ganger, og måtte skifte body 5-6 ganger på noen timer. Er dette fordi hun ikke er vant til det kanskje? Har gitt den som er ferdig blandet, har hørt at den er mildere mot magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå