Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Tilslutt sovnet far og sønn på ett rom og mor og datter på et annet:) Gruer meg til denne denne uka da far er borte! Så blir spennende i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde kjempefin dag ute i går vi også, gikk lang tur med tassen som lå å sprellet i vogna i bare kortermet body :hjerte: Det er utrolig deilig når været tillater at man kan amme og skifte bleie i en park altså, så slipper man å være så avhengig av barnevognvennlige steder.

Så når kvelden kom var alle fornøyde, kanskje spesielt mor som har fått litt farge på de lyseblå bena sine ;) Det er skikkelig lekker med lyseblå ben som er fylle av blåmerker på leggene pga at jeg sparker borti den %&/&#¤#¤ senga når jeg i halvørska vandrer inn på badet for å skifte bleie på tassen på natta :fnise:

Hva gjør dere for å skjerme sola fra å skinne inn i vogna forresten? Hittil har jeg brukt et sjal som jeg spenner fra bak i kallesjen til foran under vogna sånn at det er stramt og kan flyttes ifht hvor sola skinner, OG slipper masse luft inn i vogna. Har tittet litt på solskjermer, men kan ikke skjønne at de skal hjelpe når man har sola i ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt noe som helst enda - så lenge jeg legger snupp langt nok opp i vognen får hun ikke den skarpeste solen i øynene (pga den store kalesjen på simovognen), og kroppen er smurt og aldri superlenge i direkte sol så den lar jeg bare skinne i vognen. Har et heklet (store hull) vognteppe som jeg en dag lå slik at litt av kanten var øverst på kalesjen (for da var solen så lav at hun fikk det litt i øynene). Hadde solskjerm sist, men fikk det aldri helt til å fungere, og bare styrte veldig med dette lyset. Merker allerede at denne snuppa er vant til lys nå og det er ganske deilig. Kommer nok likevel til å kjøpe en solskjerm i sommer til å bruke når jeg går lengre turer hvor solen konstant er i vognen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minifom er vel et av de få preparatene som er kjent for å ikke ha bivirkninger, og brukes rett som det er mot såkalt "3-måneders kolikk". Det er jo en del andre preparater der ute med samme virkning, men Minifom anbefales alltid pga av ingen registrerte bivirkninger. Ellers er det jo så klart greit å forsøke andre løsninger enn preparater først (ikke la barnet drikke av fullt bryst, ta rapepauser underveis i mating osv osv), men om barnet fortsatt har smerter (og heller ikke kan roes) er det jo greit å forsøke. Om det ikke har noen effekt etter 3-4 dager er det bedre å kontakte lege for andre eventuelle løsninger, og ikke noe poeng i å fortsette med Minifom. Har brukt det mye i jobbsammenheng, både på barn og voksne - og diskutert preparatet mye med leger, og ingen har noen gang nevnt for meg at det ikke er noe bra. Men noe mer enn det vet jeg ikke.

Ja jeg syntes jo det er rart om det ikke er bra, men det fortsatt er på markedet. Nå har vi ikke prøvd det ennå, var heldigvis bare to dager med litt magevondt :)

Kan jeg spørre når dere (hvis dere har hatt det ennå) hadde sex første gang etter fødsel? Er det sånn at man bør vente 6 uker uansett, eller er det greit om man føler seg fin nedentil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

På vogna vår er det solskjerm med som går helt fram til håndtaket. Veldig kjekt. :)

Hadde vel sex første gang etter 6 uker, men da var det fortsatt litt ubehagelig. Nå går det bare supert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre når dere (hvis dere har hatt det ennå) hadde sex første gang etter fødsel? Er det sånn at man bør vente 6 uker uansett, eller er det greit om man føler seg fin nedentil?

Hadde vel ikke sex før ca. åtte uker etter fødsel. Jeg hadde ikke særlig lyst, men fordi mannen liksom blir borte i alt dette med baby følte jeg at jeg måtte. Anbefalingene er vel at man skal vente seks uker pga. renselse og at livmormunnen skal lukke seg igjen (samme grunn til at man ikke skal bade før etter seks uker), men føler man seg grei nedentil går det vel greit dersom man bruker kondom. :vetikke:

Haha, kom nettopp på en samtale mellom meg og samboer på fødestuen da pressriene startet:

Han: (masserer meg på korsryggenen) Er det godt?

Jeg: (trekker meg unna og utbryter sint) Nei, er du helt dust! - For det jeg hørte var "Er du kåt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg syntes jo det er rart om det ikke er bra, men det fortsatt er på markedet. Nå har vi ikke prøvd det ennå, var heldigvis bare to dager med litt magevondt :)

Har ikke hatt det enda :fnise: (8 uker siden fødsel) Har ikke vært noe særlig tid, eller fristet voldsomt. Men føler meg klar nå, men hver gang vi har "begynt" har noen av ungene krevet sin oppmerksomhet. Skit i - de vokser til:) Så lenge man vil og det føles greit - skal man vel kunne ha før 6 uker med kondom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kom nettopp på en samtale mellom meg og samboer på fødestuen da pressriene startet:

Han: (masserer meg på korsryggenen) Er det godt?

Jeg: (trekker meg unna og utbryter sint) Nei, er du helt dust! - For det jeg hørte var "Er du kåt?"

Haha :fnise: Ja det hadde jo vært litt av et spørsmål å få under fødselen!

Er jo bare 3 uker siden fødsel nå og blør pitte litt ennå så føler meg ikke klar akkurat nå. Men om blødningene stopper snart så tror jeg at jeg føler meg klar før det er gått 6 uker. Men da blir det med kondom hvertfall. Tenker å få satt inn spiral, men helsesøster anbefalte å vente 8 uker? Noen som har satt det inn og er det vondt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble klippet under fødsel, så sex har vært HELT uaktuelt frem til nå siden arret har vært vondt. Men når jeg var på seksukerskontroll forrige uke så så alt helt fint ut i følge legen min, så da får jeg vel kaste meg ut i det igjen snart. Var veldig glad for at alt så fint ut, for jeg har hatt litt katastrofetanker rundt hvordan "ståa" er der nede. Har ikke orket å sjekke noe særlig selv heller i tilfelle jeg skulle finne at noe var helt galt.

Føler meg som en jomfru som skal ha sex for første gang :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex er uaktuelt her frem til jeg ihvertfall har vært på kontroll. Mannen prøver seg stadig, men da får han fikse jobben selv. Har ikke sex når jeg selv ikke er klar bare for jeg syns synd på han.

Nå jobber han borte hele kvelden så jeg har to unger aleine.. Ikke like lett når storebror er kjempe vanskelig å legge og lillesøster skikkelig urolig på kvelden og vil helst ha pupp hele tiden.

Er deres små urolige på kvelden? Hun vil liksom ikke slappe av for seg selv heller. Nå har hun sovnet i fanget og jeg er redd for å flytte henne... Men jeg dauer av sult:(

Endret av Smørblomst82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Sex, ja. Nei, jeg vet ikke helt når jeg tør å prøve egentlig! :ler:

Det minner meg på at jeg må få bestilt kontroll hos legen. Prøve å huske det i morgen!

S er veldig urolig enkelte kvelder, men nå i kveld har hun vært veldig rolig. Smokk hjelper veldig på henne! Men hun foretrekker å ligge på meg eller mannen, og jeg har ikke turt å flytte på meg nå etter at hun sovnet... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille varierer mye fra dag til dag.. våkendager og sovedager. Den siste tiden har det ikke lenger vært nødvendig med byssing og bæring for å få henne til å sovne (bank i bordet), hun gir tydelige signaler på at hun er trøtt, enten sovner hun på meg ellers så vil hun ligge for seg selv. Får hun det som hun vil er hun rolig, hvis vi skulle mistolke signalene er hun urolig og blir lett overtrøtt.

Nå har hun sovnet under babygymmen mens jeg satte på en klesvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Hun er en del urolig på kveldene. Men stortsett roer hun seg når hun blir lagt. Ikveld lå jeg en time i sengen med henne, vi lekte visst smokkeleke. Men jeg hadde ipaden med så låå så serie mens jeg puttet smokken tilbake 40 ganger. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med solskjerming er ikke så lett, vi har både solskjerm som fulgte med vognbagen og parasoll. Allikevel kommer det jo litt sol inn i vogna innimellom. Og solkrem har jeg forstått at de små ikke skal ha på seg før ihvertfall etter 3 mnd, så man må heller bruke klær til å beskytte huden mot solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Det med solskjerming er ikke så lett, vi har både solskjerm som fulgte med vognbagen og parasoll. Allikevel kommer det jo litt sol inn i vogna innimellom. Og solkrem har jeg forstått at de små ikke skal ha på seg før ihvertfall etter 3 mnd, så man må heller bruke klær til å beskytte huden mot solen.

Det er ikke noen grunn til at små babyer ikke kan ha solkrem. Men de skal ikke bruke den typen med kjemisk filter da den trekker ned i huden og skaper en reaksjon, i verste tilfelle en allergisk reaksjon.

Cosmica kids er godkjent til disse små og har fysisk solfilter. Den på tuben og ikke sprayen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Sex? :klo: Det har gått så lenge siden jeg hadde oppriktig lyst på sex at jeg ikke husker hvordan det var engang :ler: Mistet jo all lyst når kvalmen kom i uke 6.. Og dét er jaggu en stund siden nå.

Jeg må jo komme meg tilbake på hesten (mannen :fnise: ) før eller siden, men min kjære skal få ansvar for å ta initiativet.

Men når finner dere tid til å ha sex? Mini legger seg ca 23 i disse dager og da nyter vi bare å sitte stille en liten stund. Og under dagblunden hennes er jeg ute på tur og mannen på skolen, og som oftest så sover hun ikke mer enn det på dagen, utenom oppå meg under amming selvfølgelig. Og da passer det ikke kan man si :P

Føler jo at det er på tide igjen da..

Mini her er ikke urolig på kvelden lengre, hun var det tidligere men det har gått over. Hun kan kave litt ved puppen på kvelden, men da er det bare en rap som skal opp, og etter den er kommet ut roer hun seg med en gang :)

Jeg måtte avbestille min 6 ukers kontroll til legen fordi jeg skulle ut å reise da, men har dere alle vært? Hva gjorde dere? Er det vanlig med GU? Min kvinnelige fastlege er langtidssykemeldt og hennes vikar er en kjekk mann i midten av 30 årene. Det frister IKKE å ha GU med han kan man si, av åpenbare grunner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest asanti

Faktisk så fikk jeg en enorm lyst på sex bare uker etter fødselen. Var så deilig å få kroppen tilbake. :ler:

Vi finner tiden om hun sover på dagen eller etter leggetid. Men det har ikke vært så mange ganger da, han er jo ikke hjemme så mye så jeg får tid til å savne han og bygge opp litt lyst på to uker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex? :klo: Det har gått så lenge siden jeg hadde oppriktig lyst på sex at jeg ikke husker hvordan det var engang :ler: Mistet jo all lyst når kvalmen kom i uke 6.. Og dét er jaggu en stund siden nå.

Jeg må jo komme meg tilbake på hesten (mannen :fnise: ) før eller siden, men min kjære skal få ansvar for å ta initiativet.

Men når finner dere tid til å ha sex? Mini legger seg ca 23 i disse dager og da nyter vi bare å sitte stille en liten stund. Og under dagblunden hennes er jeg ute på tur og mannen på skolen, og som oftest så sover hun ikke mer enn det på dagen, utenom oppå meg under amming selvfølgelig. Og da passer det ikke kan man si :P

Mini her er ikke urolig på kvelden lengre, hun var det tidligere men det har gått over. Hun kan kave litt ved puppen på kvelden, men da er det bare en rap som skal opp, og etter den er kommet ut roer hun seg med en gang :)

Jeg måtte avbestille min 6 ukers kontroll til legen fordi jeg skulle ut å reise da, men har dere alle vært? Hva gjorde dere? Er det vanlig med GU? Min kvinnelige fastlege er langtidssykemeldt og hennes vikar er en kjekk mann i midten av 30 årene. Det frister IKKE å ha GU med han kan man si, av åpenbare grunner :P

Har akkurat samme setting med min fastlege - ba om å få time til en av de andre legene på senteret når jeg fikk time (annen kvinnelig lege), først var de noe motvillig på legekontoret, men da sa jeg bare at jeg ikke var komfortabel med vikaren, men at om det ikke var mulig fikk jeg meg heller en time privat. Plutselig var det helt uproblematisk å få en time til en annen kvinnelig lege, dagen etter til og med :fnise: (booket selvfølgelig ikke tim før i uke 7, i forkant kan man jo ikke være... det er farlig det)

Det varierer veldig om det er GU på 6 ukers eller ikke - spørs på fødsel (mange sting, hvordan sting, andre problemer som oppstod) og på deg, om du ønsker eller ikke. Jeg ble undersøkt bare fordi det var over 3 år siden forrige celleprøve - så det var på tide. Veldig greit å få høre at alt er som normalt der nede uansett, selv om jeg synes GU er ondskap :fnise:

Ellers pratet vi om fødsel, hvordan kroppen kjentes ut nå, sjekket blodtrykk/blodprosent/jernlager (mistet en del blod under fødsel) og fikk ordnet med resept på Cerazette.

Haha :fnise: Ja det hadde jo vært litt av et spørsmål å få under fødselen!

Er jo bare 3 uker siden fødsel nå og blør pitte litt ennå så føler meg ikke klar akkurat nå. Men om blødningene stopper snart så tror jeg at jeg føler meg klar før det er gått 6 uker. Men da blir det med kondom hvertfall. Tenker å få satt inn spiral, men helsesøster anbefalte å vente 8 uker? Noen som har satt det inn og er det vondt? :)

Fikk satt in hormonspiral 3mnd etter fødsel sist gang - var ikke noe vondt (annet enn at jeg generelt synes GU er noe vondt) - føltes litt som noe akutte menssmerter, som vedvarte noen timer etterpå. Tok den ut etter en måned, var vondere å ta den ut synes jeg. Skal sies at jeg er særs pysete med alt som harmed "oppi der nede å gjøre" (synes det vondeste med fødsel er å sjekke cm .feks)

Endret av Citrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat overveldet av lyst om dagen jeg heller.. Men det er vel som du sier bare å komme seg oppå "hesten" igjen :fnise:

Ifht GU så ba jeg om at legen skulle gjøre gjøre en GU pga at jeg ble klippet, men han spurte om jeg ville ha, så du må nok ikke hvis du ikke føler behov for det. Evt. så kan du be om henvisning til gynekolog for å gjøre GU?

Fikk satt in hormonspiral 3mnd etter fødsel sist gang - var ikke noe vondt (annet enn at jeg generelt synes GU er noe vondt) - føltes litt som noe akutte menssmerter, som vedvarte noen timer etterpå. Tok den ut etter en måned, var vondere å ta den ut synes jeg. Skal sies at jeg er særs pysete med alt som harmed "oppi der nede å gjøre" (synes det vondeste med fødsel er å sjekke cm .feks)

Jeg har bestemt meg for hormonspiral, selv om jeg skal innrømme jeg egentlig ikke har lyst til å gå på hormonprevansjon igjen. Men når alternativet er kondom eller pessar så er ikke valget så vanskelig allikevel ;)

Kan jeg få spørre hvorfor du tok ut spiralen igjen? Og fikk du typiske hormonbivirkninger av spiralen? Andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat overveldet av lyst om dagen jeg heller.. Men det er vel som du sier bare å komme seg oppå "hesten" igjen :fnise:

Ifht GU så ba jeg om at legen skulle gjøre gjøre en GU pga at jeg ble klippet, men han spurte om jeg ville ha, så du må nok ikke hvis du ikke føler behov for det. Evt. så kan du be om henvisning til gynekolog for å gjøre GU?

Jeg har bestemt meg for hormonspiral, selv om jeg skal innrømme jeg egentlig ikke har lyst til å gå på hormonprevansjon igjen. Men når alternativet er kondom eller pessar så er ikke valget så vanskelig allikevel ;)

Kan jeg få spørre hvorfor du tok ut spiralen igjen? Og fikk du typiske hormonbivirkninger av spiralen? Andre erfaringer?

Var en del ting som spilte inn, men hovedsaklig fordi jeg fikk kraftig blødning og menssmerter som varte i en måned (til jeg tok den ut) - det var sommer + skulle gifte meg, så jeg bare ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...