Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess

Jeg har et spørsmål til dere, jeg har googlet masse men jeg finner ikke svar på det.

Jeg lurer på å begynne å studere fra høsten av, og har lest på nett at det skal gå helt fint ifht å studere under permisjonen. Men kan jeg søke om stipend og lån fra Lånekassen samtidig? Permisjonen min er jo ferdig tidlig i november så da hadde det vært fint å fått litt tilskudd til økonomien etterhvert :)

Noen som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest asanti

Jeg har et spørsmål til dere, jeg har googlet masse men jeg finner ikke svar på det.

Jeg lurer på å begynne å studere fra høsten av, og har lest på nett at det skal gå helt fint ifht å studere under permisjonen. Men kan jeg søke om stipend og lån fra Lånekassen samtidig? Permisjonen min er jo ferdig tidlig i november så da hadde det vært fint å fått litt tilskudd til økonomien etterhvert :)

Jeg vurderer det samme så jeg lurer også på det. Men har til å ikke sjekket så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg vurderer det samme så jeg lurer også på det. Men har til å ikke sjekket så mye.

Jeg laget en ny tråd inne på graviditet og spedbarn nå om dette, får se om noen vet noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går helt fint å studere under permisjonen, regner meg at man kan få studielån også, men vet ikke. :)

Jeg syns det var utrolig deilig med den varme helga, men syns det var så vanskelig å vite hva jeg skulle kle på snuppa. Hadde body og bukse på i vogna, og droppet teppe og lue. Hun ble litt svett allikevel.. Syns også det er litt vanskelig å unngå å få sol inn i vogna på trilletur, driver og justerer parasoll og solskjerm hele tiden, skikkelig stress. Skal man forresten bruke solkrem på de små når de er i skyggen? Strålene reflekteres jo så man kan bli solbrent i skyggen også.

Her er det også utrolig opp og ned med dagsoving. I går sov hun store deler av dagen, mens idag har hun stort sett vært våken og er nå rimelig overtrøtt. Hun har gulpet enormt mye idag så det er nok noe av grunnen, det plager henne tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke parasoll eller solskjerm på vognen, så her får vesla litt sol på seg - blir smurt med solkrem.

Hvordan går det i forhold til planlegging av dåp/navnefest (for de som skal ha) egentlig?

Her er nå dato booket, det samme med lokale og catering - nå er det på leting etter fint å pynte bord med på ebay - min favorittdel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Til dåpen så er lokale og kirke booket. Invitasjonene kom i posten igår så regner med å få sendt de i løpet av få dager. Tilsammen inviterer vi 32 stk. :)

Kanskje jeg skal ta en tur til catringen idag. Kaken skal jeg lage selv da vi ikke har noe spennende kakebakere her i byen. Så utstyr er bestilt fra en super nettside. Gleder meg masse til å sette igang med prøvebaking! :)

Bordpynt har jeg ennå ikke tenkt på, er usikker på temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere fått personnr på barnet forresten? Husker ikke helt hvordan dette fungerer fra sist - det kommer vel automatisk bare?

- Ammetåke. Dette vet jeg jo. Og har det. Er det mulig?

Endret av Citrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Har dere fått personnr på barnet forresten? Husker ikke helt hvordan dette fungerer fra sist - det kommer vel automatisk bare?

- Ammetåke. Dette vet jeg jo. Og har det. Er det mulig?

Det kom da vi meldte inn navnet på altinn. Sto i samme skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha dåpen hjemme denne gangen så satser på fint vær så vi kan være ute.. Blir spekemat og litt annet ved siden av tenker jeg. Må bare finne en dato.

Frøkna får sol på seg her også så prøver å skjerme men må smøre henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du tas opp til en utdanning som støttes av lånekassen og ikke har brukt opp de 8.årene man kan få støtte av lånekassen, så er det vel ingen grunn til at du ikke kan få det. Jeg er student selv, får støtte fra lånekassen i tillegg til permisjonspenger fra NAV da jeg har hatt deltidsjobb ved siden av studiene. ;) Om du tjener mer enn beløpsgrensene i løpet av et år mister du retten på deler eller alt av stipend og får i verste fall alt som lån. Om du har vært student siste 6mnd før fødsel blir alt du ville fått som lån og stipend omgjort til stipend i opptil 44 uker etter fødselen. ;) Vet ikke om dette var til noen hjelp?

Skal man forresten bruke solkrem på de små når de er i skyggen? Strålene reflekteres jo så man kan bli solbrent i skyggen også.

Spurte helsesøster om dette når vi va på 6-ukerskontroll i går. Hun sa at de ikke skulle ha solkrem når de var så små, at det var nok at de lå i skyggen med et tynt teppe over seg. Hun sa at det var greit å vente lengst mulig før man begynte med smøring, men om vi blir mye ute ved lengre fineværsperioder i sommer kunne vi smøre han litt, men helst ikke før han er i alle fall 3mnd. ;)

Endret av Nyx88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte også helsesøster om solkrem og hun sa også at man bør unngå det hvis man kan, men at det ble vanskelig om sommeren siden man var mye ute. Da sa hun vi burde smøre når vi så behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Husk bare på at solskader før fylte 18 år øker faren for kreft med 80%. Jeg smører frøkna om hun ligger ute i skyggen. Men et tynt lag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Vi skal begynne å finne ut litt om dåp nå til uka. Vil gjerne ha det i "min" kirke i hjembyen vår og helst med en prest som ikke jobber der lenger, og aller helst på en lørdag siden det er mange som må reise litt for å komme dit. Jeg er på fornavn med store deler av kirkekontoret siden jeg var svært aktiv i ungdomsarbeidet helt til vi flyttet, men har en følelse av at jeg må fire litt på noen av kravene allikevel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøker også å ordne til dåp der jeg kommer fra. Problemet mitt er at det er så mange som har meninger om dato, særlig svigers som alltid er på farten legger føringer for når vi skal ha dåpen... så da er det vanskelig å bestille noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også og ordner med dåp om dagen. Vi har bare plukket en dato og så får de som ikke kan la være å komme. Vi er såpass mange at vi bare må gjøre det sånn, så jeg håper ingen blir sure :)

Planen nå er å lære meg å bake makaroner sånn at jeg kan servere lyseblå og lysegrønne makaroner :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sikret oss at de nærmeste og mest viktige kunne på dato som passet i forhold til kirken vi ville ha - vi var fleksible i en 2 måneders periode (var ikke så farlig for oss, annet enn at vi kunne kombinere noe ferie med datoene) - og har faktisk klart å få det til å passe for alle inviterte selv om det er i juli, hurra:)! I forhold til baking sprer vi det utover familien - et ekte kakebord på Vestlandet må ha en del kaker :fnise: Jeg tenker ikke å bake noe særlig, tror jeg. Skal heller slappe av i forkant og nyte ferie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Little princess

I forhold til baking sprer vi det utover familien - et ekte kakebord på Vestlandet må ha en del kaker :fnise: Jeg tenker ikke å bake noe særlig, tror jeg. Skal heller slappe av i forkant og nyte ferie:)

Jeg har delegert kakebakingen til momor, mamma og en haug med tanter! Så slipper jeg å begynne å styre selv ;)

Vi blir 25 stk totalt og ut tror vi ender opp med 9 kaker og 2 desserter. Altså i ekte vestlandsstil som du sier :ler:

----------

Vi har dåp om 3 uker! Gleder meg veldig :)

Skal dere kjøpe gave til babyen?

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. jeg blør igjen. Trodde ammingen skulle utsette mensturasjonen enda lenger jeg, men den gang ei. Nå må jeg for alvor bli flink til å ta pillene mine ellers kan jeg vel opprette termingruppe mars/april 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. jeg blør igjen. Trodde ammingen skulle utsette mensturasjonen enda lenger jeg, men den gang ei. Nå må jeg for alvor bli flink til å ta pillene mine ellers kan jeg vel opprette termingruppe mars/april 2014.

Kan jo være fint med to tette. ;) Er nok best du er flink og tar pillene dine ja. Lurer på når jeg begynner å blø igjen, og hva slags prevensjon jeg skal satse på da....

Vi driver også og tenker på dåp, dvs jeg har bedt samboer om å planlegge det da det er han som er mest opptatt av det. Så da er jeg spent på om han har tenkt til å ta tak i det snart. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mensen (og da var den i gang regelmessig) 6 uker etter fødsel med førstemann - husker jeg ble ordentlig irritert på kroppen min som mente jeg var klar for å bli gravid igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...