Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Gjest Tekola

Lillegutt kom til verden 30. april. Vi koser oss for tiden på barselhotellet og blir tatt utrolig godt vare på her :)

Gratulerer Smørblomst!

Gratulerer! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det ikke noen andre som skulle føde på ahus her forresten? Hvordan synes du det var?

Jeg fødte på Ahus, og er veldig fornøyd. :) Møtte bare på utrolig hyggelige og flinke folk både på fødeavdelingen og barselhotellet. :Nikke: Og så er det jo så nytt og fint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen din høres helt utrolig tøff ut, og synes du er en ordentlig fødekvinne som ikke sitter igjen med mye vonde følelser etter fødselen likevel. Jeg satt igjen med mye mye negativt etter første fødsel (som sammenlignet med din nærmest blir "lett") - og beundrer de som klarer å ikke ha det. Jeg hadde ingen kontroll i første fødsel, og ingenting fungerte - men det var ikke det som gjorde at det har satt så dype sport tror jeg, heller det at jeg var så livredd som jeg aldri før har vært i mitt liv før. Var 100% overbevist om at jeg eller barnet skulle dø. Dramaqueen?

Men om du skulle føde igjen: min andre fødsel var en ekstremt positiv opplevelse, hvor alt fungerte og jeg virkelig følte at jeg mestret fødselen.

Og ja, lystgass = min helt! Epidural får jeg aldri forsøkt.

Var det ikke noen andre som skulle føde på ahus her forresten? Hvordan synes du det var?

Kjenner følelsen av å være redd for at noe skal skje med deg eller babyen. Jeg hadde unormale blødninger som de trodde kanskje kom fra morkaka, i tillegg til at det var bekymring rundt fosterlyden de siste 10 timene av fødselen.

Siden vi har opplevd i nær slekt at både mor og barn holdt på å dø pga morkakesvikt så var jeg ganske bekymret for barnet gjennom mesteparten av fødselen. I tillegg så drev de elektrodene som var festet til babyen for å måle fosterlyd å mistet kontakten i hytt og pine, og det gjorde at fosterlyden som stod og duret i bakgrunnen ble helt stille. Jeg visste jo at det var pga teknisk svikt, men hver gang det sjedde så ble jeg redd for at det var noe galt med babyen.

Men merkelig nok så sitter jeg igjen med en ganske positiv opplevelse allikevel, og det kommer nok av at jeg følte meg veldig godt ivaretatt på Ullevål. Jeg hadde jo fødestua full av jordmødre, leger og barneleger den siste delen av fødslen, så jeg visste jo at jeg var i de beste hender.

Men noen god fødekvinne føler jeg meg ikke som siden kroppen ikke "fungerte". Men det er i og for seg greit. Og etter fødselen så bedyret jordmor at neste fødsl kom til å være myyye enklere ;)

Du er jo absolutt noe til en fødende kvinne og du bør være kjempe stolt. Er enig med citrus :)

Takk for det :)

Føler selv at kroppen ikke fungerte i det hele tatt, men sånn kan det gå.

Og alt gikk jo bra til slutt, og man får jo verdens beste premie til slutt så det er jo definitivt verdt det :rodmer:

Hvordan går det med deg? Hvordan er verdagen med to småttiser i hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, lystgass = min helt! Epidural får jeg aldri forsøkt.

Hadde jeg visst at de hadde lystgass på Ahus når jeg søkte fødeplass så hadde jeg defintivt søkt meg dit. Trodde det var slutt på lystgass på alle sykehus jeg, så jeg følte meg ganske snytt når jeg fant ut at de hadde lystgass på Ahus :fnise:

Jeg var veeeeeeeeldig fornøyd med epiduralen da. Faktisk så var jeg så fornøyd at jeg ble livredd for at de skulle ta fra meg siden kroppen min ikke responderte skikkelig på riene.

Til slutt ble jeg så bekymret at jeg så meg nødt til å ta en prat med jordmor om saken, og hun kunne forsikre meg om at ingen skulle ta fra meg epiduralen. Av en eller annen grunn så var det ingen som fortalte meg at den ble skrudd av den siste timen.... :fnise:

Som kjære sa "jeg så ikke noen grunn til å fortelle deg at den ble skrudd av, spesielt siden du hadde lovet at det ble bråk om noen rørte epiduralen din...." :ler:

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer såå masse Isrose! :rodmer:

Vi er vell bare to stk igjen nå? Ser ikke ut som kroppen min vil klare dette på egenhånd :( veldig oppgitt nå.. En dag igjen før jeg blir satt igang i helgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Isrose, hurra!!:)

Jeg fødte på Ahus, og er veldig fornøyd. :) Møtte bare på utrolig hyggelige og flinke folk både på fødeavdelingen og barselhotellet. :Nikke: Og så er det jo så nytt og fint der.

Var du på tun A eller B? Vi var så fornøyde! Var fornøyd sist også (ahus da også), men nå var det bare helt knall. Det er så fint - og alle ansatte vi var møtte på var fantastiske. Eneste negative må være maten i "restauranten" (den shabby kantinen..) på hotellet.. Dyrt og crap! Men også en enorm bagatell :fnise:

Gratulerer såå masse Isrose! :rodmer:

Vi er vell bare to stk igjen nå? Ser ikke ut som kroppen min vil klare dette på egenhånd :( veldig oppgitt nå.. En dag igjen før jeg blir satt igang i helgen..

Ja, nå er dere ikke mange igjen. Må være pes å gå så lenge.. Nå er det i alle fall overstått snart - uansett hvordan det starter. Håper du får en god opplevelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tekola

Jeg vagger rundt fortsatt, i hvert fall!

Hadde vært ideelt om det skjedde noe i dag eller i morgen. Men, kynnerne holder seg stabile og det er ingen andre tegn på at noe skjer, så jeg får bare finne frem den tuben med tålmodighet igjen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vagger rundt fortsatt, i hvert fall!

Hadde vært ideelt om det skjedde noe i dag eller i morgen. Men, kynnerne holder seg stabile og det er ingen andre tegn på at noe skjer, så jeg får bare finne frem den tuben med tålmodighet igjen. :fnise:

Skulle fått låne litt tålmodighet av meg, men min tube er helt skviset, oppklippet og vrengt for innhold :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du på tun A eller B? Vi var så fornøyde! Var fornøyd sist også (ahus da også), men nå var det bare helt knall. Det er så fint - og alle ansatte vi var møtte på var fantastiske. Eneste negative må være maten i "restauranten" (den shabby kantinen..) på hotellet.. Dyrt og crap! Men også en enorm bagatell :fnise:

Endte opp på tun B pga misfarget fostervann. Oppholdet der på 3 timer var veldig bra. ;) (fødselshistorie i dagboka mi). Maten var helt ok syns jeg. Var vel så sulten at alt gikk ned. :ler: Syns vi kunne fått litt mer oppfølging på hotellet, er ikke alltid man vet akkurat hva man skal spørre om som førstegangs.. Ellers var det supert der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp på tun B pga misfarget fostervann. Oppholdet der på 3 timer var veldig bra. ;) (fødselshistorie i dagboka mi). Maten var helt ok syns jeg. Var vel så sulten at alt gikk ned. :ler: Syns vi kunne fått litt mer oppfølging på hotellet, er ikke alltid man vet akkurat hva man skal spørre om som førstegangs.. Ellers var det supert der. :)

Ja, vi snakket en del om det - at for førstegangsfødende må det være lett for å bli litt for overlatt til seg selv på hotellet. Det er jo god bemanning og hjelp å få der, men ma må liksom ya initiativ til det selv - og det er ikke alltid så lett. Jeg var jo på barsel sist, så å få være på hotellet - og styre alt selv denne gang var himmelen! Og ja, sulten ja - du må ikke tro jeg ikke spiste. Synes det bare var litt voldsomtå kalle det en restaurant + ta 19 kr for et lite (1,5 dl) glass med dispenserjuice. Haha, nå høres jeg gniten ut altså - men man må jo alltid finne noe å klage på :fnise: Rundstykkene jeg fikk på rommet med salami etter ankomst på hotellet må være noe av det beste jeg har spist i hele mitt liv!! Å, nå ble jeg sulten....

Lillevesla har forresten nå lagt på seg 1,5 kg sisden fødsel - matglad liten frøken, blitt så stor jo!

Noen andre som er veldig sulten oppi all ammingen? Jeg er så sulten hele tiden - stor kontrast til alle månedene med hyperemesis kan man si.. :)

Endret av Citrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi kommet hjem fra barsel etter en litt slitsom dag.

Vi var på kontroll hos barnelegen i går, da var det en liten bilyd på hjertet. I dag måtte vi tilbake for å se om den fortsatt var der. Han lyttet lenge før han fortalte at bilyden fortsatt var der og at det burde sjekkes nærmere. Vi skulle egentlig dra hjem før kl 12, men kvart på 12 hadde vi fortsatt ikke hatt utreisesamtale siden vi ventet på svar om nærmere sjekk av hjertet. Heldigvis fikk vi komme til kardiolog ganske kjapt og det ble tatt ultralyd av hjertet. Kardiologen fant et lite hull i hjertet som sannsynligvis er opphavet til bilyden. Det var så lite at det ikke er noe å bekymre seg for, men vi skal tilbake på ny kontroll om ca. 8 uker.

I tillegg anbefalte legen blodprøve pga gulsott, selv om jordmor målte med lysmåler som viste en verdi godt innenfor akseptabel. Gulsottprøven kom tilbake ganske raskt og lå på det samme som lysmåleren, dessuten spiser han godt og er ikke slapp, så jordmor var ikke bekymret for det i det hele tatt.

Heldigvis kan vi ta det med ro hjemme i kveld :) Jeg har sendt ut mannen for å kjøpe noen småting mens jeg sitter her med megapupper og koser meg med nurket :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi snakket en del om det - at for førstegangsfødende må det være lett for å bli litt for overlatt til seg selv på hotellet. Det er jo god bemanning og hjelp å få der, men ma må liksom ya initiativ til det selv - og det er ikke alltid så lett. Jeg var jo på barsel sist, så å få være på hotellet - og styre alt selv denne gang var himmelen! Og ja, sulten ja - du må ikke tro jeg ikke spiste. Synes det bare var litt voldsomtå kalle det en restaurant + ta 19 kr for et lite (1,5 dl) glass med dispenserjuice. Haha, nå høres jeg gniten ut altså - men man må jo alltid finne noe å klage på :fnise: Rundstykkene jeg fikk på rommet med salami etter ankomst på hotellet må være noe av det beste jeg har spist i hele mitt liv!! Å, nå ble jeg sulten....

Lillevesla har forresten nå lagt på seg 1,5 kg sisden fødsel - matglad liten frøken, blitt så stor jo!

Noen andre som er veldig sulten oppi all ammingen? Jeg er så sulten hele tiden - stor kontrast til alle månedene med hyperemesis kan man si.. :)

Oi, ja det var jo svindyrt i "restauranten"! Fikk ikke med meg hva noe av det kosta jeg. :) syns kanskje det hadde vært fint med litt mer innblanding fra personalet ja, ofte måtte vi vente lenge på hjelp også. Men den siste dagen var det en veldig hyggelig kinesisk dame der som tok litt mer initiativ. ;)

Jeg er ogdå sulten om dagen, men ikke så mye som jeg hadde trodd. Og jeg veier allerede mindre enn jeg gjorde før graviditeten, så jeg må passe på å spise nok! Mage har jeg fortsatt da. :P

Igår var jeg på helsestasjonen og veide snuppa, hun veier nå 4,4 kg og følger kurven sin fint. :) har hatt litt ammeproblemer de siste dagene, bebis slipper taket etter å ha spist litt og hylskriker skikkelig. :( så søker hun iherdig etter brystet, tar tak igjen, spiser litt, slipper og hylskriker igjen. Noen som har vært borte i det samme? Aner ikke om det kommer av magevondt, vond nakke eller noe annet. :vetikke: Det har skjedd til alle døgnets tider, men nå går det stort sett veldig bra på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har hatt litt ammeproblemer de siste dagene, bebis slipper taket etter å ha spist litt og hylskriker skikkelig. :( så søker hun iherdig etter brystet, tar tak igjen, spiser litt, slipper og hylskriker igjen. Noen som har vært borte i det samme? Aner ikke om det kommer av magevondt, vond nakke eller noe annet. :vetikke: Det har skjedd til alle døgnets tider, men nå går det stort sett veldig bra på natta.

Tassen vår holder også på litt sånn til tider på dagen, og som regel betyr det at han har svelget luft og må rape. Ofte er han litt glupsk på starten, og da får han tydeligvis i seg en del luft. Etter litt raping spiser han som regel fint igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassen vår holder også på litt sånn til tider på dagen, og som regel betyr det at han har svelget luft og må rape. Ofte er han litt glupsk på starten, og da får han tydeligvis i seg en del luft. Etter litt raping spiser han som regel fint igjen :)

Jeg prøver alltid å få henne til å rape når hun slipper taket, noen ganger kommer det en rap og noen ganger ikke, men uansett fortsetter hun å skrike. :( Blir jo litt bekymra for at melken kommer for fort eller for sakte, eller at det ikke er nok av den, men så lenge hun fortsetter å gå fint opp i vekt så bør det jo være greit. :) Tror nok det er magen som plager henne, får håpe det går seg til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på første tur i Oslo sentrum med baby, og jeg må si jeg er litt skuffa over hvor få babyvennlige spisesteder som finnes. Vi endte til slutt opp på Hard Rock cafe hvor vi fikk veldig god hjelp til å få vogna opp i andre etasje, etter å ha fått beskjed om at vi ikke fikk ha med vogna inn på Fridays (Måtte sette den igjen inne i inngangspartiet). Jeg skjønner at det blir klønete med vogn inne i restauranten når det er mye mennesker der, men det var jo nesten tomt :vetikke: Og det går jo ikke å

spise uten bagen når man har med en liten baby.

Ammet også offentlig for første gang, og det gikk ganske greit selv om jeg stresset litt :) Har ammet på ammerom på kjøpesenter før, men det blir jo noe annet.

Fikk også kjøpt meg 2 pleplumtopper, ypperlige for å skjule bolledeigmagen :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver alltid å få henne til å rape når hun slipper taket, noen ganger kommer det en rap og noen ganger ikke, men uansett fortsetter hun å skrike. :( Blir jo litt bekymra for at melken kommer for fort eller for sakte, eller at det ikke er nok av den, men så lenge hun fortsetter å gå fint opp i vekt så bør det jo være greit. :) Tror nok det er magen som plager henne, får håpe det går seg til etterhvert.

Det er ikke alltid jeg finner ut hvorfor tassen kaver sånn heller. Men det jeg har lagt merke til er at han kaver mer hvis det går litt tid før jeg får gitt han mat sånn at han er veldig sulten.

Er ikke alltid like greit å tolke de små nei, det hadde vært mye enklere hvis de bare kunne fortelle hva de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

I dag har jeg vært på første tur i Oslo sentrum med baby, og jeg må si jeg er litt skuffa over hvor få babyvennlige spisesteder som finnes. Vi endte til slutt opp på Hard Rock cafe hvor vi fikk veldig god hjelp til å få vogna opp i andre etasje, etter å ha fått beskjed om at vi ikke fikk ha med vogna inn på Fridays (Måtte sette den igjen inne i inngangspartiet). Jeg skjønner at det blir klønete med vogn inne i restauranten når det er mye mennesker der, men det var jo nesten tomt :vetikke: Og det går jo ikke å

spise uten bagen når man har med en liten baby.

Ammet også offentlig for første gang, og det gikk ganske greit selv om jeg stresset litt :) Har ammet på ammerom på kjøpesenter før, men det blir jo noe annet.

Fikk også kjøpt meg 2 pleplumtopper, ypperlige for å skjule bolledeigmagen :nigo:

Åh, jeg er så enig! Skikkelig skuffende å dra til sentrum for å spise ja. Det er som du sier ingen resturanter som syntes barnevogn er stas, og man blir liksom gående rundt å føle at man er i veien uansett hvor man er.

Jeg skulle møte en venninne i sentrum for ett par uker siden og vi endte opp på Bagel&juice i vika, for de andre plassene vi ville hadde er koselig 'barnevognmedkryssover' skilt på døra. Hyggelig.

Så den eneste plassen jeg virkelig føler meg hjemme på nå om dagen er på Jordbærpikene på Storosenteret, sammen med samtlige mødre i Oslo omtrent :fnise: Der er det til enhver tid minst 20 barnevogner og en haug mødre med puppen ute, så da føler jeg meg mer komfortabel også.

Kjenner igjen den kavinga med puppen som ble nevnt her oppe, lille er slik HVER kveld.. Lurer på om hun er litt overtrøtt når hun begynner slik, eller at hun har en rap som ligger å venter. Men jeg har ikke klart å finne ut av det..

Har noen av dere andre en SINNA baby på kvelden? De siste kveldene har A nektet å finne søvnen selv og holder show her hjemme i timesvis, helt til hun er så overtrøtt at ungen ser i kryss og værtfall nekter å sove.. Jeg begynner å bli veldig oppgitt for jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne.. :sukk: Hun har ikke vondt noen plass tror jeg, der virker bare som om hun ikke klarer å slappe av selv og dermed blir overtrøtt.. :vetikke:

Slitsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den eneste plassen jeg virkelig føler meg hjemme på nå om dagen er på Jordbærpikene på Storosenteret, sammen med samtlige mødre i Oslo omtrent :fnise: Der er det til enhver tid minst 20 barnevogner og en haug mødre med puppen ute, så da føler jeg meg mer komfortabel også.

Kjenner igjen den kavinga med puppen som ble nevnt her oppe, lille er slik HVER kveld.. Lurer på om hun er litt overtrøtt når hun begynner slik, eller at hun har en rap som ligger å venter. Men jeg har ikke klart å finne ut av det..

Har noen av dere andre en SINNA baby på kvelden? De siste kveldene har A nektet å finne søvnen selv og holder show her hjemme i timesvis, helt til hun er så overtrøtt at ungen ser i kryss og værtfall nekter å sove.. Jeg begynner å bli veldig oppgitt for jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne.. :sukk: Hun har ikke vondt noen plass tror jeg, der virker bare som om hun ikke klarer å slappe av selv og dermed blir overtrøtt.. :vetikke:

Slitsomt..

Hehe, har vært en del på jordbærpikene på storo jeg også. Synes dog det er ganske dyrt der sett ifht kvaliteten på maten, men det er jo god plass der til barnevogner så jeg ender opp der rett som det er allikevel. Neste prosjekt blir å komme meg en tur til grunerløkka, men da må jeg ta trikken og jeg er litt nervøs for å ha med vogn på trikken :(

Har noen her vært på grunerløkka med vogn forresten? Har dere i såfall noen tips om barnevognvennlige cafeer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt..

Min lille er som regel ganske sinna når vi prøver å legge henne ja. :fnise: Som regel ammes hun i søvn eller så sovner hun liggende oppå meg, og så flytter jeg henne når hun sover tungt. Men i går sovnet hun faktisk ved siden av meg mens jeg strøk på henne, og da sov hun i 5 timer! :nigo: Hun har kun sovet en halv natt i sin egen seng da, vi har gitt opp det prosjektet for en liten stund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...