Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Vi har ikke barnehageplass for august ´14 så jeg må ta ut ulønnetpermisjon, begynte å spare til det mens jeg var gravid.

Planen har hele tiden vært at jeg skal tilbake til jobb i november og samboer er hjemme fra da til februar. Meeen som dere muligens husker så har jo jeg den mest idiotiske arbeidsplassen som finnes. Så jeg ønsker for alt jeg klarer å utsette jobbstart. Jeg har ikke rørt mine fem uker med ferie, er det mulighet for at jeg kan ta de ut før samboer starter sin permisjon?

Jeg sliter med hypermobileledd, altså overbøy på alle ledd. Noe som ikke er i sjakk om dagen siden jeg er alene så mye med vesla og tiltider er hun vanskelig og bare vil bli holdt å gått rundt. Så det har slitt på ankler og kner. Da er ikke servitøryrke noe gunstig, værtfall ikke julebordsesongen som er da jeg kommer tilbake på jobb.

Jeg har værtfall inngått en fin avtale med foreldrene mine om at jeg har barnevakt fra dem to ganger i uken så jeg får dratt og trent styrke på treningsstudio da det hjelper mye. :)

Jeg tror arbeidsplassen din må godkjenne ferie, men hvis jeg ikke tar helt feil har du rett til å ta ut ferien din i år. Så lenge det er fedrekvote pappen skal ta ut er det i hvertfall ikke noe problem for NAV å utsette denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal tilbake i 100% jobb i slutten av oktober og mannen blir hjemme til mars. Satser på plass i familiebarnehage da og over i vanlig fra august av. Kjipt at permisjonen snart er ferdig - kunne gått hjemme alltid:) Men blir godt å treffe andre voksne er også, og bruker meg selv på en annen måte i jobbsituasjon. Blir også herlig for mammen å komme ut i permisjon - det gleder jeg meg til, det er så godt å se at de koser seg sånn:)

Her går det fint ellers, hatt noen dårlige soveuker nå - klassisk 5-6 måneders netter. Tror vi må starte med middag nå, virker mer sulten. Er ellers verdens blideste barn, smiler så og si alltid. Båndet mellom søknene er utrolig, helt utrolig. Hver eneste gang lillesøster høres stemmen til eldstemann storgliser hun og vifter med armene. De koser, leker og har det så fint sammen - jeg som trodde det skulle bli sjalusi osv. Heldige!

Er trøtt som fy, og jeg og mannen har bjeffet litt for mye de siste ukene - vi kan bli litt bjeffete mot hverandre når vi er veldig trøtte. Men er obs på det, og skal ta oss sammen - kjipt for 3-åringen, som er veldig obs på sånt for tiden. Vi har det jo så bra i forholdet, det er ikke personlig eller noe med forholdet vårt å gjøre - er bare så trøtt, og har ikke alltid energi til å være hyggelig. Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå endelig fått bekreftet at jeg får fedrekvoten, så jeg har permisjon fram til midten av januar. Blir vel å ta ulønnet permisjon fram til vesla blir et år så får vi se hvordan det blir med barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir vi hjemme med tassen frem til han skal i barnehage neste august. Jeg skal først ha permisjon frem til februar (80% varianten), og så må vi bli enige om hvem som skal være hjemme de 2,5 resterende månedene frem til barnehagestart etter pappapermen. Tipper (og håper ;) ) jeg kommer til å forlenge permisjonen min sånn at jeg blir hjemme to ekstra måneder. Jeg stortrives hjemme med tassen og blir gjerne hjemme litt ekstra :jepp:

Ellers så kjenner jeg meg igjen i at lunta er litt kort om dagen :sjenert:

Jeg skal innrømme at 5 måneder uten en eneste natt med sammenhengende søvn har tæret litt på meg, men heldigvis så har jeg og kjære et såpass solid forhold at det tåler noen måneder med litt kort lunte.

For å bøte på så har jeg laget chiliburger med hjemmelagede hamburgerbrød og potetstaver til middag til kjære i dag. Tipper han kommer til å bli fornøyd når han kommer sliten hjem fra jobb etter en lang dag med overtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at dere blir trøtte og at det tar hardt på med ingen sammenhengende søvn på så lang tid. Kan ikke si jeg sover hele netter, men jeg slipper værtfall våkne for mat og bleieskift. Så hatten av til dere altså. :)

For å utsette jobbstart blir jeg å søke om fem uker ferie før samboer tar sin permisjon. Men etter å ha vært i møte med jobben så tviler jeg at jeg bli å holde ut så lenge der. Arbeidsoppgavene mine er blitt helt annerledes og mye mye tyngre. Sjefen sa at jeg måtte trene masse styrke og utholdenhet for å klare hverdagen. Ja, for det er jo lett å få tid til som alenemamma. Kollegaer av meg sa at dagene nå er så tunge og utmattende at de siste som er igjen slutter. Så jeg kommer tilbake til en arbeidsgiver jeg ikke trives å jobbe for, en fysisk tung jobb og en hel hau med nye svensker.

Gruer meg virkelig altså. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er frøken vims :) Da får du nok en glad mann hjem.

Jeg har permisjon til desember, men blir hjemme til mai/juni så tar mannen sin kvote før snuppa begynner i barnehage i august :) kunne også vært hjemme mye lengre! Elsker dagene sammen med lille skatten :)

Tenker også på å finne en ny jobb eller begynne på skole neste høst. Eventuelt beholde min jobb og heller bli ekstrahjelp.

Skal ha ulønnet permisjon fra januar til sommeren, men man kan jobbe litt selvom sant? Altså om arbeidsplassen går med på det. Da kan jeg jobbe 1-2 kvelder i uken og tjene litt penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tror jeg det hadde blitt mord, om ikke vesla hadde fått flaske og jeg sovetabletter for å klare å sovne. Klarer jo ikke å legge meg nedpå på dagtid heller, får bare ikke sove.

Så virkelig, hatten av til dere alle!

Ååh, så utrolig slitsomt, Asanti! Hvordan er mulighetene for å finne ny jobb, da? :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det hadde blitt mord, om ikke vesla hadde fått flaske og jeg sovetabletter for å klare å sovne. Klarer jo ikke å legge meg nedpå på dagtid heller, får bare ikke sove.

Så virkelig, hatten av til dere alle!

Ååh, så utrolig slitsomt, Asanti! Hvordan er mulighetene for å finne ny jobb, da? :kose:

Det er veldig vanskelig å finne jobb her jeg bor. Det meste går på bekjentskap eller om man har spesifik utdanning. Jeg har jo bare utdanning som hudterapeut og pga leddene kan jeg ikke gjøre massasje, så da blir jeg alltid sist i rekka.

Så tror det blir skole, har en god del fag å ta før jeg får generell studiekompetanse siden jeg bare har ett år vgs før jeg tok utdanningen.

Vi skal til uken til nav for å løse permisjonen best, tror jeg skal ta en tur innom karrieresenteret for å finne ut hvor jeg skal starte. Trives best å studere alene der jeg kan jobbe hjemme, så å begynne nå tror jeg skal gå greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg har nå endelig fått bekreftet at jeg får fedrekvoten, så jeg har permisjon fram til midten av januar. Blir vel å ta ulønnet permisjon fram til vesla blir et år så får vi se hvordan det blir med barnehageplass.

Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne ta over mannens permisjon.. Det hadde gjort hverdagen såå mye enklere! Mannen er jo mye hjemme med snuppa allikevel, siden han er student. Men det er vel for sent å søke etter mannen har søkt om perm tenker jeg.. Er det en spesiell grunn til at du fikk din mann sin kvote?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lik linje med mor må også far ha hatt inntekt seks av ti mnd før han går ut i permisjon og han må søke om fedrekvoten før fellesperioden går ut. Her har ikke gubben pga. studie fått jobbet seg opp dette før fellesperioden er over... han klarer ikke å opparbeide seg rett til dette før i desember og fellesperioden er over i slutten av oktober.

Har han fått godkjent søknaden da Little Princess? Har han jobb ved siden av studiene?

Forresten dere Trondheimsboere, er det bare rykter eller har det kommet nye regler i bartebyen ang. barnehageplass hvor alle barn har krav på barnehageplass når de fyller 1 år uansett når på året de er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så trøøøøøtttttt.. Klokka er 04.44 og frøkna har vært våken i 1,5 time!!!! Ho skriker ikke, men søker oppmerksomhet og babler. Slik har det vært i en uka. At hun er våken midt på natten. Og ikke tro hun vil sove lenge... Våkner kl 06-07 igjen!!

What to do????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten dere Trondheimsboere, er det bare rykter eller har det kommet nye regler i bartebyen ang. barnehageplass hvor alle barn har krav på barnehageplass når de fyller 1 år uansett når på året de er født?

Det hadde jeg ikke hørt om, men ser ut som det er noe i det: http://www.trondheim.kommune.no/content/1117737620/Utvidet-mal-om-barnehageplass

Man har ikke krav på plass da, men de skal prøve. Før kunne visst ledige plasser stå tomme selv om det var noen som gjerne ville ha de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjeleglad for at jeg bor på en plass med full bhg.dekning og at man får tilbud om plass midt i året:) skulle naturligvis ønske vi hadde mulighet til ulønnet permisjon slik at frøkner var litt eldre, men slik er det nå ikke så da får man gjøre det beste ut av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Little princess

På lik linje med mor må også far ha hatt inntekt seks av ti mnd før han går ut i permisjon og han må søke om fedrekvoten før fellesperioden går ut. Her har ikke gubben pga. studie fått jobbet seg opp dette før fellesperioden er over... han klarer ikke å opparbeide seg rett til dette før i desember og fellesperioden er over i slutten av oktober.

Har han fått godkjent søknaden da Little Princess? Har han jobb ved siden av studiene?

Han har jobbet ved siden av studiene, så da sa NAV at søknaden ville bli avvist. De er jo så strenge på den der psppakvoten..

Så nå er planen at han heller jobber 100% de siste 4 ukene før perm.start slik at lønnen blir bra. Er ikke ideelt men jeg sier som Smørblomst, vi får gjøre det beste ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så trøøøøøtttttt.. Klokka er 04.44 og frøkna har vært våken i 1,5 time!!!! Ho skriker ikke, men søker oppmerksomhet og babler. Slik har det vært i en uka. At hun er våken midt på natten. Og ikke tro hun vil sove lenge... Våkner kl 06-07 igjen!!

What to do????

Vi har litt samme nå for tiden. Den siste uken har hun våknet alt fra kl 4 til i 6-7 tiden (som for oss er litt tidlig) Og hun ligger bare å babler, gliser og når hun meg så vekker hun meg ved å pjuske meg på armen. Men om jeg bare prøver litt så sovner hun med sutten i munnen, meeen da er jo jeg våken å ligger våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt samme nå for tiden. Den siste uken har hun våknet alt fra kl 4 til i 6-7 tiden (som for oss er litt tidlig) Og hun ligger bare å babler, gliser og når hun meg så vekker hun meg ved å pjuske meg på armen. Men om jeg bare prøver litt så sovner hun med sutten i munnen, meeen da er jo jeg våken å ligger våken.

Ja det er bare babling og diverse her også så er jo litt søtt, men kunne drøyd det til 07 ihvertfall:) til slutt så går det over til irritasjon og da vil ho ha sutt og gjerne bysses litt. Er jeg heldig så sovner ho uten å vekke storebror som ligger vegg i vegg, ellers så ligger vi alle i senga...trøtte som fy;)

Meeeeen går seg vel til etter hvert.. Nå skal jeg snart begynne med smaksprøver og det blir nok stas!

Må også ta i bruk sportsdelen snart siden hun begynner å bli lang. Går ikke med vognpose i baggen.... Men håper hun passer til hun er litt over 5 mnd da og at det ikke blir så kaldt innen den tid:)

Endret av Smørblomst82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er bare babling og diverse her også så er jo litt søtt, men kunne drøyd det til 07 ihvertfall:) til slutt så går det over til irritasjon og da vil ho ha sutt og gjerne bysses litt. Er jeg heldig så sovner ho uten å vekke storebror som ligger vegg i vegg, ellers så ligger vi alle i senga...trøtte som fy;)

Meeeeen går seg vel til etter hvert.. Nå skal jeg snart begynne med smaksprøver og det blir nok stas!

Må også ta i bruk sportsdelen snart siden hun begynner å bli lang. Går ikke med vognpose i baggen.... Men håper hun passer til hun er litt over 5 mnd da og at det ikke blir så kaldt innen den tid:)

Vi er å forresten tilbake til der hun kaver mer og blir mer surkete mellom de to siste måltidene på ettermiddagen.

Hvor lang er hun nå? På kontroll for noen dager siden veide vesla 7900g og 67cm om jeg husker rett, glemte å få det skrevet ned i helsekortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh de nettene har vi hatt mange av i det siste. Våkner i 5 tiden og vil ikke sove igjen! Er så slitsomt, spesielt siden hun ikke sovner før i 21-22 tiden og kan våkne 2,4 og 5-6.

Her har vi begynt med litt smaksprøver. Hun har fått litt tynn grøt og hun elsker det :) så herlig å høre "mmm" lydene. Hun fikk også smake sviskemos for første gang igår og det var visst litt surt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er å forresten tilbake til der hun kaver mer og blir mer surkete mellom de to siste måltidene på ettermiddagen.

Hvor lang er hun nå? På kontroll for noen dager siden veide vesla 7900g og 67cm om jeg husker rett, glemte å få det skrevet ned i helsekortet.

Ho er 6500 og 66 cm om jeg ikke husker helt feil. Så er vist lang for alderen (4 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...