Gjest asanti Skrevet 6. august 2013 #3281 Del Skrevet 6. august 2013 Godt, da er jeg ikke helt på jordet! (selv om det nok er nok av folk som mener jeg planlegger noe som er totalt bak mål). Hva er det egentlig med gamle damer og personlige spørsmål? Tre ganger i sommer opplevde jeg gamle damer som stoppet opp og pratet litt med meg om vesla, og så spør om jeg har mat til barnet mitt. Og siden jeg ble tatt på senga så svarte jeg jo at jeg ikke fikk til amminga, og da får jeg "Åja. Prøvde du hardt nok, da?". Drittfolk. Fikk en sånn kommentar på butikken i dag også. Så da svarte jeg bare at jeg prøvde til jeg fikk fødselsdepresjon og tok ansvar for begges helse etter det. Og så snudde jeg bare og gikk. Ja du det lurer jeg å på. Det første eldre damer spør om er om man har melk til babyen. Ja, har jo det. Bare på flaske. Måtte flire en dag jeg var hos min mormor. Hun kommer bort til meg med en kaffekopp for hun skulle gi meg det, og samtidig spør hun om jeg har melk. Jeg trudde et sekund om hun mente at hun ville ha melk av meg til kaffen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine889 Skrevet 6. august 2013 #3282 Del Skrevet 6. august 2013 Folk får seg til å si hva de vil når man er gravid eller har en liten en! Her er mine foreldre ganske rolig med hun, mens mannen sine skal holde fra vi kommer til vi går. Jeg får nesten ikke ha hun selv. Syntes det blir litt mye jeg da. Nå skal vi straks å få vaksiner mammahjertet gruer seg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 6. august 2013 #3283 Del Skrevet 6. august 2013 Folk får seg til å si hva de vil når man er gravid eller har en liten en! Her er mine foreldre ganske rolig med hun, mens mannen sine skal holde fra vi kommer til vi går. Jeg får nesten ikke ha hun selv. Syntes det blir litt mye jeg da. Nå skal vi straks å få vaksiner mammahjertet gruer seg!! Jeg syntes faktisk ikke noe om at babyen måå sitte på fanget til de som er på besøk konstant jeg. Min lille er jo ikke vant med å være så mye til andre enn meg og pappan, så jeg hører veldig godt når hun blir utrolig og ikke klarer å slappe av. Og når hun da ikke får komme til meg å slappe av så syntes jeg det blir litt mye jeg å.. (Hønemor ) Vaksinene var litt ekle ja, vesla gråt så hun ble rød i ansiktet stakkar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 6. august 2013 #3284 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg syntes faktisk ikke noe om at babyen måå sitte på fanget til de som er på besøk konstant jeg. Min lille er jo ikke vant med å være så mye til andre enn meg og pappan, så jeg hører veldig godt når hun blir utrolig og ikke klarer å slappe av. Og når hun da ikke får komme til meg å slappe av så syntes jeg det blir litt mye jeg å.. (Hønemor ) Vaksinene var litt ekle ja, vesla gråt så hun ble rød i ansiktet stakkar. Enig.... Vi har ganske stor familie/slekt, og alle vil jo selvfølgelig ha tassen på fanget når de treffer han. Stakkars tassen blir sendt rundt som en annen bløtkake. Spesielt når han begynner å bli trøtt så synes jeg det er vanskelig, for det er jo som regel bare jeg som ser at han er trøtt, og jeg føler jeg lett oppfattes som hønemor. Og det er jeg jo sikkert også, men jeg mener fortsatt at tassens ve og vel er viktigere enn voksne menneskers behov for å holde en baby. Jeg har vært veldig forsiktig rundt dette da, for jeg vet jo at det kommer til å oppfattes helt feil.. Jaja, han tar vel ikke skade av det stakkars Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 6. august 2013 #3285 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Godt, da er jeg ikke helt på jordet! (selv om det nok er nok av folk som mener jeg planlegger noe som er totalt bak mål). Hva er det egentlig med gamle damer og personlige spørsmål? Tre ganger i sommer opplevde jeg gamle damer som stoppet opp og pratet litt med meg om vesla, og så spør om jeg har mat til barnet mitt. Og siden jeg ble tatt på senga så svarte jeg jo at jeg ikke fikk til amminga, og da får jeg "Åja. Prøvde du hardt nok, da?". Drittfolk. Fikk en sånn kommentar på butikken i dag også. Så da svarte jeg bare at jeg prøvde til jeg fikk fødselsdepresjon og tok ansvar for begges helse etter det. Og så snudde jeg bare og gikk. Jeg tror nok ikke spørmål om melk er vondt ment, men heller en sånn ting man kan prate med "felleskapet" av kvinner som har født om. Både farmor og mormor spør meg om melka hver gang jeg møter de, og farmor er åpen på at hun kun hadde nok melk til 2 av 4 barn. Jeg tror grunnen til at de spør er at det også i "gamledager" var veldig vanlig å ikke ha nok melk, og på den tiden så var det jo et stort problem om man ikke hadde nok. Og damene på den tiden var nok like opptatt av amming som oss. Jeg har iallefall inntrykk av at å spørre om amming og melk kan sidestilles litt med at kvinner spør hverandre om fødsel og mensensmerter, og at de som ikke har hatt vonde følelser knyttet til det ikke forstår hvordan det kan være for en som har det. En annen ting jeg vil si er at INGEN jeg kjenner ser på det å ikke ha nok melk som at moren er mislykket på noe som helst vis. Det er mer sånn at "sånn er det bare noen ganger" og at det kan skje hvem som helst. Derfor føler nok mange "gamle damer" at det er en helt grei sak å spørre om. Endret 6. august 2013 av Frøken Vims Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 6. august 2013 #3286 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Sånne kommentarer om man har nok melk har jeg fått flere ganger også, merkelig hvor interessert folk er i det. Når det gjelder utdrikningslaget har vi funnet ut at samboer og baby skal møte oss noen ganger i løpet av dagen så jeg får ammet og kost litt med henne. Denne uka har vi ikke fått henne til å ta flaske i det hele tatt, så begynner å bli litt stressa... men hvis det ikke går så får de bare følge etter oss hele dagen. Hadde vært litt praktisk om hun kunne få noen måltider på flaske i løpet av dagen, så vi får fortsette å prøve... Jeg er den typen som syns det er veldig vanskelig å være borte fra vesla, men jeg hadde nok hatt godt av litt tid for meg selv også.. Endret 6. august 2013 av My84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine889 Skrevet 6. august 2013 #3287 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg syntes faktisk ikke noe om at babyen måå sitte på fanget til de som er på besøk konstant jeg. Min lille er jo ikke vant med å være så mye til andre enn meg og pappan, så jeg hører veldig godt når hun blir utrolig og ikke klarer å slappe av. Og når hun da ikke får komme til meg å slappe av så syntes jeg det blir litt mye jeg å.. (Hønemor ) Vaksinene var litt ekle ja, vesla gråt så hun ble rød i ansiktet stakkar. Nei ikke jeg heller!! Men mannen gir jo ikke beskjed, og jeg vil heller ikke være hønemor så det ender jo med at hun blir sendt rundt. Får hun først hvis hun blir veldig misfornøyd. Vaksinene var ikke noe kjekt hun begynte allerede da hun ble holdt fast, og skrek så nesten ikke pustet. Huffda. Var veldig grinete når vi kom hjem også, men nå sover hun heldigvis godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 6. august 2013 #3288 Del Skrevet 6. august 2013 Noen ganger må man bare være hønemor, men hadde ikke gubben her gitt beskjed til feks. sin familie om når det er nok fangsitting hadde jeg gitt ham tydelig beskjed til neste gang. Var blant annet i en konfirmasjon hvor kjente og ukjente ville dulle med vesla, uavhengig av om hu var våken eller sov. Til en fjern slektning sa jeg tilslutt "vekker du henne får du få henne til å sove igjen også" var en temmeøig svett inngiftet "tante" som tilslutt kastet inn håndkle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 6. august 2013 #3289 Del Skrevet 6. august 2013 Nei ikke jeg heller!! Men mannen gir jo ikke beskjed, og jeg vil heller ikke være hønemor så det ender jo med at hun blir sendt rundt. Får hun først hvis hun blir veldig misfornøyd. Vaksinene var ikke noe kjekt hun begynte allerede da hun ble holdt fast, og skrek så nesten ikke pustet. Huffda. Var veldig grinete når vi kom hjem også, men nå sover hun heldigvis godt Vi var jo nylig hos svigers i 2 uker og på forhånd fikk mannen beskjed om at om ikke han setter grenser ifht til sine foreldre, så kom det til å ødelegge mye for meg. Siden svigers og slekten til mannen egentlig ikke kjenner henne så må de få beskjed om hva som er ok og ikke. Jeg ønsker ikke å framstå som den stressa hønemoren, faktisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 6. august 2013 #3290 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg sparer min indre hønemor til senere. Jeg er veldig streng når det gjelder barn og alkohol, og det ser jeg for meg kan by på diskusjoner og uenigheter med blant annet svigers da de hele tiden drikker noe form for alkohol til mat og kos. Jeg regner med at pappa drakk vin selv om at de hadde vesla, men de kjenner meg såpass at jeg tror ikke han hadde noe med henne etter det og mamma var nok klinkende edru. Kjenner at jeg gruer meg veldig til senere anledninger mtp hva jeg mener er greit og hva det resten av familien synes er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 6. august 2013 #3291 Del Skrevet 6. august 2013 Så glad for at både min og mannens familie henvender seg til oss om hun har gått rundt litt og hun begynner å sutre "tror dere hun er trøtt/sulten?" Angående alkohol er jeg streng. Sikkert litt i overkant. Men jeg krever at minst en skal kunne kjøre, og at det kun er normale mengder. Litt til mat og evt. et glass til kos, men ikke sånn at det merkes. Har sikkert med å gjøre at jeg selv vokste opp med mye alkohol og ikke vil at min datter skal lure på hvorfor besteforeldrene plutselig blir litt rare, f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 6. august 2013 #3292 Del Skrevet 6. august 2013 Så glad for at både min og mannens familie henvender seg til oss om hun har gått rundt litt og hun begynner å sutre "tror dere hun er trøtt/sulten?" Angående alkohol er jeg streng. Sikkert litt i overkant. Men jeg krever at minst en skal kunne kjøre, og at det kun er normale mengder. Litt til mat og evt. et glass til kos, men ikke sånn at det merkes. Har sikkert med å gjøre at jeg selv vokste opp med mye alkohol og ikke vil at min datter skal lure på hvorfor besteforeldrene plutselig blir litt rare, f.eks. Oi! Noen andre med samme tanker som meg! Det har jeg ikke opplevd før. Men ja, jeg husker om barn at jeg fikk kjeft når jeg ble småredd og bekymret for jeg likte ikke at man ble annerledes pga alkohol. Ingen har vært alkoholikere, men jeg bare var redd det. Samboer er vant med alkohol i familien på en helt annen måte enn jeg er så der er vi litt uenige. Men vi er blitt enige om at det alltid skal være en som kan kjøre og at det kun vil være greit med et glass eller to, alt etter hva man tåler. Og om barna viser tegn til at de missliker det så er det stopp. Jeg feks blir påvirket synelig av bare et glass vin for jeg drikker så utrolig lite og sjeldent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 6. august 2013 #3293 Del Skrevet 6. august 2013 Denne diskusjonen om hønemor/regler/være borte eller ikke osv er veldig interessant og morsom egentlig. For jeg var også hønemor med nr.1 og trodde at ingen andre gjorde det like godt som meg eller pappaen. Gruet meg til svigers skulle ha han for de hadde alltid godteri i hus ol. og mente han kunne smake på alt. Far gav meg babyen når han hylte og jeg tok han i mot med åpne armer. I dag har vi en skikkelig mammagutt og det er faktisk slitsomt. Er bare mamma som gjelder- så jeg har faktisk ikke tid for meg selv når vi er hjemme. Med nr.2 så er jeg MYE mer avslappet og barnet trives hos alle. Gjør meg ingen ting om hvem som holder henne osv. Kommer nok til å ha barnevakt mye tidligere på henne enn storebror. Det er viktig for barn å få være hos besteforeldre og annen familie så det blir godt kjent og får sin måte å gjøre ting på tror jeg. Alle gjør ting forskjellig, men noen ganger så tror nok vi mødre at vår er best og at ingen ting annet fungerer;) Besteforeldrene her er kjempe ivrige med begge to og det setter jeg stor pris på. De koser, steller, triller tur og legger dem. Godt at de tar litt ansvar:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 6. august 2013 #3294 Del Skrevet 6. august 2013 Jeg syntes faktisk ikke noe om at babyen måå sitte på fanget til de som er på besøk konstant jeg. Min lille er jo ikke vant med å være så mye til andre enn meg og pappan, så jeg hører veldig godt når hun blir utrolig og ikke klarer å slappe av. Og når hun da ikke får komme til meg å slappe av så syntes jeg det blir litt mye jeg å.. (Hønemor ) Vaksinene var litt ekle ja, vesla gråt så hun ble rød i ansiktet stakkar. Men hvordan skal barnet bli vant med andre hvis de ikke får lov å holde og styre som de vil? Barnet tar jo ikke skade av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 6. august 2013 #3295 Del Skrevet 6. august 2013 Men hvordan skal barnet bli vant med andre hvis de ikke får lov å holde og styre som de vil? Barnet tar jo ikke skade av det? Det er viktig for barn å få være hos besteforeldre og annen familie så det blir godt kjent og får sin måte å gjøre ting på tror jeg. Alle gjør ting forskjellig, men noen ganger så tror nok vi mødre at vår er best og at ingen ting annet fungerer;) Besteforeldrene her er kjempe ivrige med begge to og det setter jeg stor pris på. De koser, steller, triller tur og legger dem. Godt at de tar litt ansvar:) Selvfølgelig er det viktig for barnet å bli kjent med besteforeldrene sine, og andre slektninger for den saks skyld. Det er ikke der jeg skriver heller. Men som jeg skrev tidligere så bor vi en god del mil unna vår familie, så når vi besøker de så er det jo ikke en selvfølge at vesla trives i armene deres fra vi kommer inn døra akkurat. Hun -som de fleste andre- bruker litt tid på å bli trygg på mennesker, og siden vi sees godt under en gang i mnd så rekker hun jo å glemme dem for hver gang. Jeg syntes det er viktig at hun blir trygg på besteforeldrene sine, og det er hun ikke når hun ser bestemor en gang hver 2.mnd. Og når vesla da gråter fordi hun vil til meg eller pappaen for å slappe av eller sove litt, så syntes jeg det er unødvendig å la bestemor trave rundt med en gråtende baby, bare fordi hun skal finne sin måte å gjøre det på. Etter jeg ha vært hjemme til mine foreldre en ukes tid har vesla blitt kjent med dem og da er det lettere for henne (og meg) å la de styre på med henne, for da vet hun hvem de er og hun er trygg på dem. Men å la 'hvemsomhelst' som vi skjeldent ser finne sin måte å gjøre ting på, kun fordi hun skal bli vant til andre folk syntes jeg er unødvendig ja. Babyen er 4 måneder gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 6. august 2013 #3296 Del Skrevet 6. august 2013 Selvfølgelig er det viktig for barnet å bli kjent med besteforeldrene sine, og andre slektninger for den saks skyld. Det er ikke der jeg skriver heller. Men som jeg skrev tidligere så bor vi en god del mil unna vår familie, så når vi besøker de så er det jo ikke en selvfølge at vesla trives i armene deres fra vi kommer inn døra akkurat. Hun -som de fleste andre- bruker litt tid på å bli trygg på mennesker, og siden vi sees godt under en gang i mnd så rekker hun jo å glemme dem for hver gang. Jeg syntes det er viktig at hun blir trygg på besteforeldrene sine, og det er hun ikke når hun ser bestemor en gang hver 2.mnd. Og når vesla da gråter fordi hun vil til meg eller pappaen for å slappe av eller sove litt, så syntes jeg det er unødvendig å la bestemor trave rundt med en gråtende baby, bare fordi hun skal finne sin måte å gjøre det på. Etter jeg ha vært hjemme til mine foreldre en ukes tid har vesla blitt kjent med dem og da er det lettere for henne (og meg) å la de styre på med henne, for da vet hun hvem de er og hun er trygg på dem. Men å la 'hvemsomhelst' som vi skjeldent ser finne sin måte å gjøre ting på, kun fordi hun skal bli vant til andre folk syntes jeg er unødvendig ja. Babyen er 4 måneder gammel. Skjønner at det er litt tungvint når dere ser dem så sjelden. Men likevel så er det viktig at du/dere ikke skal ta over hver gang. Er jo bare å gi dem et råd/tips hvis ungen ikke er helt fornøyd? Trodde heller ikke så små barn viste frykt/utrygghet så tidlig til fremmede. Mine har ihvertfall aldri gjort det. Hvis noen holder ho og ho kaver/sutrer så endre de bare holdemåte og det løser seg. Noe annet er naturligvis hvis barnet hyler. Da hadde jo også tatt det til meg eller far Lar heller ikke hvem som helst styre med ungen min. Alle venner og familie får holde og kose så mye de vil. Men de fleste har heldigvis vett til å la ho sove hvis ho sover. Blir hun urolig eller begynner å skrike eller sutrr så spør de om hun er trøtt eller sulten . Da blir hun lagt eller gitt mat. Om jeg eller noen andre legger er jo det samme bare det blir gjort? Mange tror unger er skjøre porselensdukker, men de er altså ikke det;) Dette Er ikke kritikk til deg altså Alle er jo forskjellige og alle barn er forskjellige. Kan også være at jeg ser annerledes på det nå siden jeg har en fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 6. august 2013 #3297 Del Skrevet 6. august 2013 Veldig interessant å ha denne diskusjonen gående, som jeg synes er veldig positivt, samtidig som jeg ser Katrine Sørland; Den perfekte mor på tv. Når jeg leser det dere andre som meg, førstegangsmor, og dere som er andregangsmor så tenker jeg med meg selv at jeg har på en måte hoppet over barn nr.1 og er rett på å være mor for nr.2. Jeg tror å det har litt med min situasjon å gjøre også. Jeg har vært hjemme i en lang graviditet allerede fra uke 7 og mye alene, har unngått å møtt veggen og gledet meg til å ha babyen sammen med meg og at jeg endelig er normal igjen. Og da setter jeg utrolig stor pris på å kunne få barnevakt og hjelp fra mine foreldre, faddere, søsken, ja de som vi tilbringer tid sammen med. Jeg ser ann humøret til vesla, hun er enkel å ha med å gjøre og er virkelig snill med meg og andre som er sammen med henne. Hun er virkelig en sosial baby og det gjør det jo enklere å bli holdt av andre, roet ned av andre og det er jeg takknemlig for. Men jeg tror å at det kunne vært helt annerledes om hun ikke hadde vært som hun er. Å være hønemor for vesla nå som hun formes vil jeg ikke være. Jeg ser for meg at det vil skape en vanskeligere hverdag senere. Jeg dekker hennes behov for meg, nærhet og vi har lært å kjenne henne veldig kjapt. Dette er mitt synspynkt og slik jeg har lest mellom linjene til de jeg kjenner med barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 6. august 2013 #3298 Del Skrevet 6. august 2013 Veldig interessant å ha denne diskusjonen gående, som jeg synes er veldig positivt, samtidig som jeg ser Katrine Sørland; Den perfekte mor på tv. Når jeg leser det dere andre som meg, førstegangsmor, og dere som er andregangsmor så tenker jeg med meg selv at jeg har på en måte hoppet over barn nr.1 og er rett på å være mor for nr.2. Jeg tror å det har litt med min situasjon å gjøre også. Jeg har vært hjemme i en lang graviditet allerede fra uke 7 og mye alene, har unngått å møtt veggen og gledet meg til å ha babyen sammen med meg og at jeg endelig er normal igjen. Og da setter jeg utrolig stor pris på å kunne få barnevakt og hjelp fra mine foreldre, faddere, søsken, ja de som vi tilbringer tid sammen med. Jeg ser ann humøret til vesla, hun er enkel å ha med å gjøre og er virkelig snill med meg og andre som er sammen med henne. Hun er virkelig en sosial baby og det gjør det jo enklere å bli holdt av andre, roet ned av andre og det er jeg takknemlig for. Men jeg tror å at det kunne vært helt annerledes om hun ikke hadde vært som hun er. Å være hønemor for vesla nå som hun formes vil jeg ikke være. Jeg ser for meg at det vil skape en vanskeligere hverdag senere. Jeg dekker hennes behov for meg, nærhet og vi har lært å kjenne henne veldig kjapt. Dette er mitt synspynkt og slik jeg har lest mellom linjene til de jeg kjenner med barn. Så bra:) Det er faktisk deilig å slappe av, ikke være hønemor og ikke minst ha en lett unge:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 6. august 2013 #3299 Del Skrevet 6. august 2013 Så bra:) Det er faktisk deilig å slappe av, ikke være hønemor og ikke minst ha en lett unge:) Det er utrolig deilig. I helgen da hun var hos mine foreldre så rakk jeg ikke å fortelle dem hvordan hun er når hun legger seg, typiske ting hun liker. Mamma skulle ringe tilbake for å få den infoen, men det gjorde hun aldri og jeg lot dem få styre selv. De har jo hatt små barn selv om det er over 20 år siden. Men som de selv sier så er det som å sykle, man glemmer det aldri. Og dem er jo såvidt fylt 50 år, friske og raske. De er jo like betatt og forelsket i henne som vi er. Det er jo en like stor gave for dem å få barnebarn og jeg mener at en av de beste gavene til et barn er å ha besteforeldre. Så jeg unner dem begge god kontakt og masse minner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 6. august 2013 #3300 Del Skrevet 6. august 2013 Det sier besteforeldrene her også. Spesielt svigermor. Like stort å få barnebarn som egne barn:) de er også 50 år faktisk.. Mine foreldre er eldre, men til og med pappa som så og si aldri har skiftet en bleie i sitt liv har overrasket meg. Passet storebror masse aleine når vi har jobbet eller når barnehagen har vært stengt. Han får han til å sove på eget rom i egen seng men det gjør ikke vi:) så han har tydeligvis funnet en teknikk som virker for han:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå