Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

I går fikk brystpumpa endelig vist at den var verdt kronene, for mor fikk seg nemlig et bedre glass rødvin :nigo:

Vi lagde deilig tapas og toppet matopplevelsen med et og et halvt glass amarone som jeg har spart på siden jeg ble gravid. Veldig deilig altså!

I tillegg var jeg og trente for første gang på leeenge i går, noe som sikkert gjorde godt selv om det definitivt ikke føltes godt der og da. Det føles ikke så innmari deilig i dag heller for å være helt ærlig ;)

Nam, Amarone... gleder meg! Skulle egentlig teste flasken og pumpe idag for å kunne ta et glass (vesla sover aldri 3 timer i strekk..), men hadde selvfølgelig kastet mellomstykke på pumpen, så må kjøpe nytt først. Gleder meg stort til å kunne nyte et komplett måltid, bare god mat er liksom ikke nok:)

Jeg trener også litt, eller - trener og trener - kroppen min er jo helt brutt ned etter 9 mnd i sengen (så og si), så nå prøver jeg å bygge den litt opp igjen. Har startet med 30 days shred bare for å sikre litt bevegelse hver dag, og det fungerer godt. Er herlig å klare å bevege seg og bruke kroppen litt igjen - YES! Fullførte dag 10/10 på level 1 idag.

Da er vi endelig kommet oss hjem etter et litt lengre sykehusopphold enn planlagt! Veldig godt å komme hjem :) så nå begynner jo alt dette vanskelige med påkledning og diverse. Syntes det er så vanskelig! Hva har dere

på de små i vognen? Bor på Vestlandet og er rundt 9 grader nå. Har ikke pose i vognen men har lammeskinn og dundyne.

Her i Oslo har jeg nå stort sett på body (strømpebukse om litt kjølig, droppet ved sol og fint vær), tynn bukse, tynn genser, lue, tynn lue (droppet lue når det var 20+ selvfølgelig, hun svetter!), gode sokker - dyne og vognteppe (heklet) over. På litt kjøligere dager som idag (11 grader og noe kald vind, men sol) hadde jeg i tillegg et tynt pledd rundt vesla. Hun er da varm og god, men ikke for varm. Man må nesten lære barnet sitt å kjenne litt, vesla her er veldig varm av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener også litt, eller - trener og trener - kroppen min er jo helt brutt ned etter 9 mnd i sengen (så og si), så nå prøver jeg å bygge den litt opp igjen. Har startet med 30 days shred bare for å sikre litt bevegelse hver dag, og det fungerer godt. Er herlig å klare å bevege seg og bruke kroppen litt igjen - YES! Fullførte dag 10/10 på level 1 idag.

Testa ut 30 days shred i fjor, men klarte aldri å komme lengre enn nivå en. Jeg har begynt å jogge igjen, deilig å komme seg litt ut av huset på egenhånd.

Hadde besøk av svigers i dag, de tok seg av vesla og jaget meg og mannen ut av huset. Så i dag var vi ute å dykket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare vært ute ett par ganger, men påkledning er slik som citrus.

Nå er det snart to uker siden jeg fødte. Hvordan var dere etter to uker? Jeg sliter med å få tømt blæra mi. Må liksom presse hard får å få tisset. Noen som har hatt det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tisset stoppet liksom opp, så presset jeg og da kom det mer, det stoppet, så presset jeg ut mer - gang på gang. Husker ikke når det ga seg, men synes det var rart. Kunne alltid presse ut mer om jeg presset hardt. Er ok nå, selv om jeg merker godt at jeg å trene opp en del for å unngå lekkasjer helt, drit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Samme her Smørblomst, skjønner ikke hvorfor jeg omtrent må jobbe med å tisse av og til? :klo: Men det er kun på slutten da..

Merker jeg må være flink å huske på knipeøvelser framover, det er ikke like knirkefritt å være tissatrengt lengre, for å si det slik :P . (Men knipeøvelser er så kjeeeeligee og vanskelige å huske på..)

----------------

Tror vi har vært gjennom økedøgn eller noe liknende i går, A spiste hele natten, frokost kl 10-12, sov fra 12-15 ute på tur og spiste fram til midnatt! Uten å sove mer enn 3 timer totalt i hele går.. Kun rapepauser og skifte bleie pauser..

Puppene hang som to tomme lefser og hun hylte som besatt om jeg prøvde å ta henne bort for en liten pause.

Og jeg spiste sjokolade for å holde meg selv gående :fnise:

Altså, man skulle ikke tro det var så slitsomt å amme en hel dag, men det er faktisk mer krevende enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Foresten, er det noen av dere som har en pupp som produserer mindre melk enn den andre?

Min høyre pupp er litt 'latere' enn min venstre, og jeg bruker ca dobbelt så lang tid på å få fylt den opp/få brystspreng som i den høyre puppen.

Er dette vanlig? Er jeg i ferd med å miste melka i den venstre puppen? Er jo størrelsesforskjell på de også, då det ser jo helt kårny ut :fnise:

Noen med noen gode råd?

Edit: feil.

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest asanti

Foresten, er det noen av dere som har en pupp som produserer mindre melk enn den andre?

Min høyre pupp er litt 'latere' enn min venstre, og jeg bruker ca dobbelt så lang tid på å få fylt den opp/få brystspreng som i den høyre puppen.

Er dette vanlig? Er jeg i ferd med å miste melka i den venstre puppen? Er jo størrelsesforskjell på de også, då det ser jo helt kårny ut :fnise:

Noen med noen gode råd?

Eh ja! Her er høyre dobbel så full hele tiden. :fnise:

Tror det er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med noen gode råd?

Er nok ikke unormalt. Hos meg er produksjonen størst på venstre bryst. Jeg tror denne ujevne produksjonen hos meg skyldes at jeg foretrekker å legge henne til det venstre brystet, der får jenta best tak og suger i tillegg mer effektivt.

Oppsummert, kan hende produksjon er knyttet til hvor ofte man legger barnet til enten høyre eller venstre bryst og hvor effektivt barnet suger.

Noen gode råd vet jeg ikke om jeg har da jeg ikke kjenner til materutinene deres, men her er jeg bevisst på at jeg ved hver mating veksler jevnt mellom høyre og venstre bryst. Eventuelt kan du jo forsøke å pumpe den "late" puppen for å signalisere til kroppen at produksjonen må økes.

Endret av Myrvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Eh ja! Her er høyre dobbel så full hele tiden. :fnise:

Tror det er normalt?

Ja! Samme her, skikkelig irriterende egentlig :P Det kommer jo melk fra den høyre og det virker som om det er nok til et helt måltid også, men den er så liten og stusselig :fnise:

Myrvandrer: Jeg foretrekker faktisk den venstre puppen, men det blir nok til at jeg legger henne litt mer på den høyre puppen, siden jeg får så fort melkespreng i det brystet. Kanskje jeg må være mer konsekvent å legge henne til annenhver gang uansett, som du sier her oppe :)

----------------

Vi skal ut å fly for første gang med A i dag! Det blir spennende det.. Litt nervøs ja ;)

Edit: feil..

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Ja! Samme her, skikkelig irriterende egentlig :P Det kommer jo melk fra den høyre og det virker som om det er nok til et helt måltid også, men den er så liten og stusselig :fnise:

Myrvandrer: Jeg foretrekker faktisk den venstre puppen, men det blir nok til at jeg legger henne litt mer på den høyre puppen, siden jeg får så fort melkespreng i det brystet. Kanskje jeg må være mer konsekvent å legge henne til annenhver gang uansett, som du sier her oppe :)

----------------

Vi skal ut å fly for første gang med A i dag! Det blir spennende det.. Litt nervøs ja ;)

Edit: feil..

Her ar jeg ikke nok melk. Det er slitsomt. :/ Hadde begge puppene vært like så hadde jeg nok hatt nok til vesla.

Lykke til med flytur idag, det går nok bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Her ar jeg ikke nok melk. Det er slitsomt. :/ Hadde begge puppene vært like så hadde jeg nok hatt nok til vesla.

Lykke til med flytur idag, det går nok bra. :)

Uff, skjønner at det er slitsomt at du ikke har nok melk ja :/ Jeg er veldig nervøs for at puppen skal kutte ut produksjonen, for da har ikke jeg nok melk heller tror jeg.

Jeg skjønner ikke hvorfor den begynner slik plutselig, det gikk jo så bra med produksjonen. (Går jo bra enda, men er litt nervøs for denne dumme puppen..)

Takk! :) om hun begynner å syte så legger jeg henne bare til puppen tenker jeg. Også har vi jo smokken, så håper det går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jobbe litt med knipeøvelser jeg også :sjenert:

Jeg var flink til å gjøre knipeøvelser de første ukene etter fødsel, for da var behovet litt mer presserende enn hva det er nå.

Nå går det greit med mindre jeg er veldig tissatrengt eller, som jeg kom til å oppdage på trening på fredag, hvis jeg hopper og spretter :( Heldigvis hadde jeg tatt på truseinnlegg sånn i tilfelle det skulle bli noe problem.

Det var ikke store lekkasjen, men nok til at jeg hadde blitt veldig selvbevisst hvis jeg ikke hadde hatt på truseinnlegg.

Må si det er mye udigge greier som følger med en fødsel :eeeh:

Over til noe annet: hvordan merker dere at babyen deres er mett? Jeg synes tassen aldri takker nei til pupp, og spiser heller til han sprutgulper utover hele senga enn å slutte å spise :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også problemer med å skjønne når snuppa er mett. Hun signaliserer at hun er sulten uansett om hun egentlig er trøtt, har vondt i magen osv, og takker aldri nei. Det blir en del gulping og mer magevondt da. :( Når jeg tror hun er mett så prøver jeg å bysse henne for å roe henne ned, da sovner hun ofte, :)

Knipeøvelser ja, det skulle jeg også gjort mer av...:sjenert: Men så kjedelig da!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hatt noen lekkasje her. Er heller motsatt. Jeg kan være kjempe tissetrengt, men merker det ikke før jeg går på do. Da kjenner jeg masse press på blæra, men ingen ting kommer ut med mindre jeg presser og presser.. Håper det gir seg snart da.

Jeg ammer på annenhver pupp. Har hun spist fra begge så starter jeg med den jeg sist avsluttet med. Den ene produserer mer enn den andre.

Her ammes det hver 3-4 time.. I natt sov hun fra 23.45 til 04.45 før mat og ny bleie og det var deilig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Hvordan gikk flyturen, Little Princess? :)

Ammingen ser ut til å løsne litt! Har bare fått pupp siden i går kveld! :strix:

Men jeg er veldig glad for at jeg fikk noen dager på meg med ro rundt dette med amming og melk, og at jeg nå vet at vi har mme i hus om hun skulle bli litt ekstra sulten. Men jeg synes nesten at hun virker mer fornøyd nå som hun får pupp. Blir jo litt mer ro rundt maten også, koppmatingen blir så mye kaving og styr, selv når vi kommer henne litt i forkjøpet på å være sulten.

Nå har jeg vært mamma i en uke og jeg elsker det :rodmer:

Klart, mindre søvn, flere bekymringer, mindre alenetid. Men når hun ligger ved siden av meg og bare kikker så smelter jeg totalt! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Hvordan gikk flyturen, Little Princess? :)

Flyturen gikk over all forventning! Vi fikk ha bilstolen hennes mellom oss på flyet, for det var ikke fullt heldigvis. Så jeg hadde A på fanget under takeoff og landing og for å være sikker på at hun ikke fikk dotter i ørene så ammet jeg samtidig.

A var storfornøyd og underholdt meg og pappaen med smil og godlyder under hele flyturen og på vei ned så sovnet hun og sov til vi kom inn døra hjemme til mamma og pappa :nigo:

Hun hverken gråt eller klaget en eneste gang og man kan si jeg og pappaen var litt letta over det ;)

Så ut håper viiiiirkelig hun er slik på hjemreisen også for da reiser jeg alene med henne nemlig. Men hun er så snill at jeg regner med det egentlig :)

Så jeg hadde ikke grunn til å være så bekymret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen av dere som har opplevd å miste matlysten etter fødsel? Har ingen matlyst og blir kvalm av det meste :( er så redd for å miste melken hvis jeg ikke får i meg nok mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har opplevd å miste matlysten etter fødsel? Har ingen matlyst og blir kvalm av det meste :( er så redd for å miste melken hvis jeg ikke får i meg nok mat!

Jeg hadde det litt på samme måte. Jeg mistet ikke matlysten helt, men hadde dårlig matlyst, og så ble jeg kvalm hver gang jeg spiste.

Det startet vel egentlig under fødselen, for midtveis så slo magen seg vrang og nektet plent å fordøye noe som helst, enten det var fått eller tørt. Jeg ble kjempekvalm og etter en stund så kom alt opp igjen. Etter fødselen så ble jeg som sagt kvalm hver gang jeg spiste, og matlysten var generelt dårlig.

Matlysten er fortsatt ikke på topp, men jeg har sluttet å bli kvalm hver gang jeg spiser.

Tror den verste kvalmen gikk over etter 2-3 uker.

Jeg har googlet litt om kvalmen, og jeg fant ut at flere slet med samme problem etter fødsel. Mener å huske jeg fant ut at det sannsynligvis var hormonelt betinget.

Mitt eneste råd er spise selv om du blir kvalm :( Og så skader det jo ikke å ta en tur til legen, jeg burde sikkert ha gjort det selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asanti

Jeg opplever samme, har fått dårligere matlyst. Og det går ikke så bra med meg for jeg har ikke nok melk. Det er ganske fortvilende. Ammingen var påtur litt opp, men s fikk vesla frejkas pute å det ødela helt. Finner ingen bra måte å holde henne på så hun blir fryktelig sur og melken har blitt betydelig mindre. Så nå går det i mest puppekos og flaskemating med mme.

Ingen enkel hverdag å ha helt alene merker jeg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg hadde overhodet ikke matlyst første uken etter fødsel, mannen måtte tvinge i meg mat omtrent. Tror kroppen enda var litt i krisemodus etter fødsel og alt det der. Men etter en uke så ble jeg SULTEN og tømte skapene for mat omtrent :fnise: Nå spiser jeg helt normalte mengder mat tror jeg, men drikker sikkert 3 L vann daglig da. Tørst! Så jeg tror det er normalt :)

(Mangler bare en kilo på startvekt også forøvrig :nigo: Så nå blir det bunad på 17. mai :hoppe: )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...