Citrus Skrevet 16. april 2013 #2601 Del Skrevet 16. april 2013 Den beste følelsen når mannen kommer tidlig hjem fra jobb og sier "sov du kjære, vekker deg om vesla skal ha mat" etter en søvnløs natt Zzzzz! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 16. april 2013 #2602 Del Skrevet 16. april 2013 Gledre meg forøvrig til det blir litt mer stabil temperatur ute sånn at vi kan ha vinduet åpent om natten vi også. Jeg er vant med å sove med vinduet åpent året rundt, så jeg holder på å krepere om dagen! Da er vi to! Kan ikke fordra å sove med lukket vindu.. Luften blir så tung og ekkel, blæ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 16. april 2013 #2603 Del Skrevet 16. april 2013 Den beste følelsen når mannen kommer tidlig hjem fra jobb og sier "sov du kjære, vekker deg om vesla skal ha mat" etter en søvnløs natt Zzzzz! Hverdagsromantikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 16. april 2013 #2604 Del Skrevet 16. april 2013 I går så sovnet tassen i sengen sin av seg selv når vi skulle legge oss! Etter mating måtte vi skifte bleie, og da har som regel løpet av vært kjørt, hvorpå det eneste som har funket for å få han til å sovne etterpå har vært å legge han på brystet til meg eller kjære. Men i går fant han søvnen selv Veldig godt å få han til å sovne uten å sove på oss, for jeg sover så utrolig mye bedre hvis jeg ikke har en 4,3 kilos baby på brystet. Og søvn er ikke akkurat et overskuddsgode om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusleline Skrevet 16. april 2013 #2605 Del Skrevet 16. april 2013 Her har vi på Body og pysj, ev sokker hvis pysj er uten føtter. Han er ofte inntullet i et helseteppe under "løs" dyne da det virker som han liker dette. Av og til prøver jeg å lure på sokker på hendene fordi han blir ganske kald der, men de faller ofte av/han veiver de av... Av og til ev Body og str.bukse i stedet for pysj forresten. Jeg synes det er enda vanskeligere med påkledning i vogn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 16. april 2013 #2606 Del Skrevet 16. april 2013 Ja påkledning er ikke så lett. Heldigvis går vi mot varmere tider og da slipper man mye klær bare husk å kle heller på for lite enn for mye. Kjenn ofte i nakken når de sover. Hvis de er kalde så sier de vist ofte lettere i fra enn når de er for varme. Bare så man er obs på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 17. april 2013 #2607 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Jeg er mest usikker mtp påkledning i vogn, men foretrekker heller å bruke flere lag med pledd og dyne.. lettere å ta av og på om det skulle bli for varmt/kaldt enn masse lag med klær, særlig når hun sover. Har startet å teste om det er matvarer jeg har spist som har gitt jenta mageknip og om det er derfor hverdagen har bestått av mye grining. Tre dager ut i eksperimentet og jenta er ikke til å kjenne igjen. Sovner ved litt stryking på ryggen og er generelt mer fornøyd. Jeg tørr ikke feire helt enda, men lykken er virkelig en tilfreds baby ! Endret 17. april 2013 av Myrvandrer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 17. april 2013 #2608 Del Skrevet 17. april 2013 Jeg er mest usikker mtp påkledning i vogn, men foretrekker heller å bruke flere lag med pledd og dyne.. lettere å ta av og på om det skulle bli for varmt/kaldt enn masse lag med klær, særlig når hun sover. Har startet å teste om det er matvarer jeg har spist som har gitt jenta mageknip og om det er derfor hverdagen har bestått av mye grining. Tre dager ut i eksperimentet og jenta er ikke til å kjenne igjen. Sovner ved litt stryking på ryggen og er generelt mer fornøyd. Jeg tørr ikke feire helt enda, men lykken er virkelig en tilfreds baby ! Så herlig, håper det holder seg slik. Hva tror du hun reagerte på? Her er vesla som sin bror, reagerer sterkt på maisprodukter - typ vanlig mais, maislefser, tacoskjell osv. Men det er ikke akkurat det mest vanskelige å holde seg unna:) Her har det vært ganske kjølig til nå, bruker vognpose (en gammel variant fra 70-tallet som ikke er like varm som voksiposen vi har), og vesla har hatt på seg body/strømpebukse, tynn bukse/genser og dress (ikke veldig tykke dresser). Da har hun vært varm, men ikke for varm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 17. april 2013 #2609 Del Skrevet 17. april 2013 Har ikke begynt å innføre matvarene igjen, men lurer på om det kan være løk, eller sjokolade eller frukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 17. april 2013 #2610 Del Skrevet 17. april 2013 Jeg er mest usikker mtp påkledning i vogn, men foretrekker heller å bruke flere lag med pledd og dyne.. lettere å ta av og på om det skulle bli for varmt/kaldt enn masse lag med klær, særlig når hun sover. Har startet å teste om det er matvarer jeg har spist som har gitt jenta mageknip og om det er derfor hverdagen har bestått av mye grining. Tre dager ut i eksperimentet og jenta er ikke til å kjenne igjen. Sovner ved litt stryking på ryggen og er generelt mer fornøyd. Jeg tørr ikke feire helt enda, men lykken er virkelig en tilfreds baby ! Godt å høre at det går bedre. Så nå får dere litt mer hvile og hentet inn mer energi? Skal ikke være enkelt å vite alt hva de små kan reagere på, og siden man spiser så mye iløpet av en dag så er det jo litt vanskelig å finne ut nøyaktig hva det var. Nesten som det er lagt opp til at man skal spise vann og brød evt litt salat den første tiden, for så å føye til andre matvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 17. april 2013 #2611 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Jeg er mest usikker mtp påkledning i vogn, men foretrekker heller å bruke flere lag med pledd og dyne.. lettere å ta av og på om det skulle bli for varmt/kaldt enn masse lag med klær, særlig når hun sover. Har startet å teste om det er matvarer jeg har spist som har gitt jenta mageknip og om det er derfor hverdagen har bestått av mye grining. Tre dager ut i eksperimentet og jenta er ikke til å kjenne igjen. Sovner ved litt stryking på ryggen og er generelt mer fornøyd. Jeg tørr ikke feire helt enda, men lykken er virkelig en tilfreds baby ! Så godt at det går bedre hos dere! Kan tenke meg du har hatt noen slitsomme uker, jeg synes jo det er slitsomt når tassen har "sutretimen" sin på ettermiddagen Ja, lykken er virkelig en tilfreds baby! Kjære gikk og sang på Bo Kaspers "Du er så søt når du sover" når han bysset tassen her om dagen... Ifht påkledning i vogn har vi brukt voksiposen og hatt på tassen inneklær ala body og strømpebukse under. Nå som det begynner å bli varmere har jeg tenkt til å bruke lammeskinn under og dyne over, og kun ha på tassen inneklær under dyna + lue da selvfølgelig Endret 17. april 2013 av Frøken Vims Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 18. april 2013 #2612 Del Skrevet 18. april 2013 Juhu! Lille A bestemte seg for å like smokken i går Det ble plutselig myyye enklere å få henne til å finne søvnen selv og å roe henne ned når hun er sutrete på kvelden. Ah, hverdagsglede Og permisjonssøknaden min hos NAV gikk gjennom i går! Så det kom plutselig noen tusen på konto gitt, så da satte jeg med ned å gråt av glede Litt hormonell ja Hvordan går hverdagen med dere andre? Begynner dere å finne en viss rytme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 18. april 2013 #2613 Del Skrevet 18. april 2013 Juhu! Lille A bestemte seg for å like smokken i går Det ble plutselig myyye enklere å få henne til å finne søvnen selv og å roe henne ned når hun er sutrete på kvelden. Ah, hverdagsglede Og permisjonssøknaden min hos NAV gikk gjennom i går! Så det kom plutselig noen tusen på konto gitt, så da satte jeg med ned å gråt av glede Litt hormonell ja Hvordan går hverdagen med dere andre? Begynner dere å finne en viss rytme? Det er ganske befriende når de tar smokk altså. Her er vi ennå i "ferie"modus siden mannen ennå ikke har dratt på jobb etter lillemor kom. Han reiser på søndag og jeg skal si at jeg begynner å bli litt nervøs og stresset. Prøver å gjøre istand hele huset med å rydde og sortere slik at det vil være lettere å unngå storkaos når vi er alene. Lillemor har fått en fin rytme om natten, sovner med en gang hun blir lagt i sin seng og sover i ca 5 timer før hun vil ha mat igjen. Om dagen er det litt mer ustabilt, men finner nok løsninger på det ettervært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 18. april 2013 #2614 Del Skrevet 18. april 2013 Hei alle sammen! Stikker innom en liten tur mens lillemor sover. Her koser vi oss masse om dagen, det er virkelig overveldene å ha blitt mamma. Men de to siste nettene har vært fryktelig slitsomme..... Bebis har spist mye og ofte på kvelden, noe som jeg har forstått er normalt. Problemet er at hun fortsetter å ville henge i puppen hele natta, hun sutrer og blir utålmodig, kaver, gulper og skriker. Hun har ikke sovnet ordentlig før utpå morgenen... Kan det være fordi det blir for lite melk til henne om kvelden/natta? Hun går fint opp i vekt, har nesten tatt igjen fødselsvekta allerede. Jeg har mye melk om dagen ihvertfall, og hun tømmer ikke brystene om dagen. Noen forslag til løsninger her? Skulle jeg kanskje pumpet meg på dagen og gitt henne litt ekstra om kvelden? En annen ting, må jeg pumpe meg for å unngå brystbetennelse hvis lillemor ikke tømmer brystene på dagtid? Har skikkelig brystspreng om dagen og hun spiser ikke så mye ved hvert måltid, tar stort sett bare en pupp. Har noen varme, røde områder på brystene, dette kan vel være begynnende brystbetennelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 18. april 2013 #2615 Del Skrevet 18. april 2013 Juhu! Lille A bestemte seg for å like smokken i går Det ble plutselig myyye enklere å få henne til å finne søvnen selv og å roe henne ned når hun er sutrete på kvelden. Ah, hverdagsglede Og permisjonssøknaden min hos NAV gikk gjennom i går! Så det kom plutselig noen tusen på konto gitt, så da satte jeg med ned å gråt av glede Litt hormonell ja Hvordan går hverdagen med dere andre? Begynner dere å finne en viss rytme? Så bra at A har begynt å ta smokken! Det gjør jo at vi kan avlastes litt, det blir litt slitsomt i lengden hvis det bare er puppen som duger Også så bra at det ordnet seg med permisjonspenger. Ble det sånn at du fikk lagt den perioden du jobbet fullt til grunn for permisjonspengene? Her begynner vi å få en viss rytme i hverdagen! Det er mat hver 3-4 time om dagen, og hver 3-5 time om natten. Ammingen går fortsatt bra, og takk og lov for det, for det var et mareritt i starten (selv om det skal sies at jeg forbanner den ammingen om natten innimellom ) Tassen surver litt om ettermiddagen innimellom, men utover det så er han blid og fornøyd så lenge han er mett, har tørr bleie og ikke jobber med en bais Så vi har vært heldige med han altså, stort sett blid og fornøyd, og så er han jo verden vakreste! (Helt objektivt vurdert altså ) Ellers så har jeg begynt å drikke amme-te etter anbefaling fra en venninne. Noen som har noe erfaring med amme-te? Jeg hadde håpet den kanskje hadde effekt på ettermiddagssurvingen til tassen, for det er tydeig at survingen kommer av ubehag i magen. Han trykker og trykker, og innimellom så kommer det en skikkelig mannefis Jeg har prøvd å finne ut av om det er noen matvarer jeg spiser som forårsaker det også, men jeg ser ikke noe mønster i det foreløpig. Det er mulig det bare er sånn små babyer er også, for jeg har fått med meg at det er vanlig at de surver litt på ettermiddagen og kveldne, og at tarmsystemet ikke er ferdig utviklet enda. Hvordan er det hos dere andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 18. april 2013 #2616 Del Skrevet 18. april 2013 Hei alle sammen! Stikker innom en liten tur mens lillemor sover. Her koser vi oss masse om dagen, det er virkelig overveldene å ha blitt mamma. Men de to siste nettene har vært fryktelig slitsomme..... Bebis har spist mye og ofte på kvelden, noe som jeg har forstått er normalt. Problemet er at hun fortsetter å ville henge i puppen hele natta, hun sutrer og blir utålmodig, kaver, gulper og skriker. Hun har ikke sovnet ordentlig før utpå morgenen... Kan det være fordi det blir for lite melk til henne om kvelden/natta? Hun går fint opp i vekt, har nesten tatt igjen fødselsvekta allerede. Jeg har mye melk om dagen ihvertfall, og hun tømmer ikke brystene om dagen. Noen forslag til løsninger her? Skulle jeg kanskje pumpet meg på dagen og gitt henne litt ekstra om kvelden? En annen ting, må jeg pumpe meg for å unngå brystbetennelse hvis lillemor ikke tømmer brystene på dagtid? Har skikkelig brystspreng om dagen og hun spiser ikke så mye ved hvert måltid, tar stort sett bare en pupp. Har noen varme, røde områder på brystene, dette kan vel være begynnende brystbetennelse? Så godt å høre dere koser dere Har dere prøvd å gi snuppa smokk? Tassen vår holdt på sånn han også, gulpa og styra. Men det roet seg etter vi gav han smokk, så jeg tror han rett og slett han brukte puppen som kos og fikk i seg for mye melk sånn at det ble mye gulp og litt magevondt. Jeg pumpet litt i starten jeg også for å få unna den verste sprengen, i tillegg til at jeg hadde vondt i puppene til tider og pumpet for å tømme puppene sånn at det ikke satt seg noe rusk. Men det er jo en balansegang å ikke pumpe for mye sånn at man justerer opp melkeproduksjonen enda mer. Nå har det imidlertid stabilisert seg, og jeg bare håndmelker litt innimellom hvis jeg får spreng. Så for meg var det bare i begynnelsen det var litt styrete, så det går nok over snart for deg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 18. april 2013 #2617 Del Skrevet 18. april 2013 Ellers så har jeg begynt å drikke amme-te etter anbefaling fra en venninne. Noen som har noe erfaring med amme-te? Jeg hadde håpet den kanskje hadde effekt på ettermiddagssurvingen til tassen, for det er tydeig at survingen kommer av ubehag i magen. Han trykker og trykker, og innimellom så kommer det en skikkelig mannefis Jeg har prøvd å finne ut av om det er noen matvarer jeg spiser som forårsaker det også, men jeg ser ikke noe mønster i det foreløpig. Det er mulig det bare er sånn små babyer er også, for jeg har fått med meg at det er vanlig at de surver litt på ettermiddagen og kveldne, og at tarmsystemet ikke er ferdig utviklet enda. Hvordan er det hos dere andre? Opplever samme med lillemor her. Jeg merker ikke noe mønster i det jeg spiser og hun kaver og tuller på ettermiddagene innimellom. Kanskje jeg må prøve sånn ammete jeg også. Men ja, har fått forklart at det er veldig vanlig at de er urolig om kvelden. Så er nok bare det egentlig. Kommer seg nok ettervært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 18. april 2013 #2618 Del Skrevet 18. april 2013 Hei alle sammen! Stikker innom en liten tur mens lillemor sover. Her koser vi oss masse om dagen, det er virkelig overveldene å ha blitt mamma. Men de to siste nettene har vært fryktelig slitsomme..... Bebis har spist mye og ofte på kvelden, noe som jeg har forstått er normalt. Problemet er at hun fortsetter å ville henge i puppen hele natta, hun sutrer og blir utålmodig, kaver, gulper og skriker. Hun har ikke sovnet ordentlig før utpå morgenen... Kan det være fordi det blir for lite melk til henne om kvelden/natta? Hun går fint opp i vekt, har nesten tatt igjen fødselsvekta allerede. Jeg har mye melk om dagen ihvertfall, og hun tømmer ikke brystene om dagen. Noen forslag til løsninger her? Skulle jeg kanskje pumpet meg på dagen og gitt henne litt ekstra om kvelden? En annen ting, må jeg pumpe meg for å unngå brystbetennelse hvis lillemor ikke tømmer brystene på dagtid? Har skikkelig brystspreng om dagen og hun spiser ikke så mye ved hvert måltid, tar stort sett bare en pupp. Har noen varme, røde områder på brystene, dette kan vel være begynnende brystbetennelse? Jeg bruker å tulle et pledd godt rundt lillemor når vi legger henne slik at et blir trangt og godt, og det fungerer. Men i går prøvde vi en teknikk som virket ennå bedre for henne, hun sovnet minuttet etter at jeg la henne i sengen sin. Ellers ligger hun å spytter ut sutta ett par ganger før hun sovner. Den teknikken har vært vellykket idag også. Søk swaddeling elns på youtube så finner du. Og sutten er must om natten når hun skal sove. Hun spytter den ut når hun har sovnet godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 18. april 2013 #2619 Del Skrevet 18. april 2013 Så bra at A har begynt å ta smokken! Det gjør jo at vi kan avlastes litt, det blir litt slitsomt i lengden hvis det bare er puppen som duger Også så bra at det ordnet seg med permisjonspenger. Ble det sånn at du fikk lagt den perioden du jobbet fullt til grunn for permisjonspengene? (.......) Det er mulig det bare er sånn små babyer er også, for jeg har fått med meg at det er vanlig at de surver litt på ettermiddagen og kveldne, og at tarmsystemet ikke er ferdig utviklet enda. Hvordan er det hos dere andre? Jeg fikk meg ny jobb den 1. Februar, med bedre lønn og en snill arbeidsgiver! (Som ville ansette meg 6 uker før permisjonsstart!) Så nå kjenner jeg skuldrene ENDELIG senker seg etter alt dette styret med NAV og jeg kan bare nyte tiden med lille uten å tenkte på økonomien i det hele tatt. NAV ville jo ha bekreftelse på at arbeidsforholdet var reelt, men etter de fikk det tok det en uke før pengene var på konto. Sånt blir man glad av Her i huset er frøkna også urolig/utålmodig/sutrete på kvelden.. Hun er mett og fornøyd virker det som, jeg tror heller ikke hun har vondt i magen, men hun er urolig allikevel. Og jeg aner ikke hvorfor! Innføring av smokk hjalp veldig, jeg merker forskjell på henne allerede. (Får ikke til å multisitere fra Iphone, men My: om du får lille til å ta smokken, så hjelper det nok ) Men det vi gjør de kveldene A surrer ekstra mye er å ta henne med i dusjen! Der storkoser hun seg Det rennende vannet, varmen og kosen fra enten meg eller pappan gjør henne helt yr og hun er rolig resten av kvelden faktisk Så om noen av dere sliter med en urolig baby så anbefaler jeg det på det sterkeste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 18. april 2013 #2620 Del Skrevet 18. april 2013 Hvordan får man babyen til å ta smokk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå