Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Slutten av november.. Fikk ny frist fra NAV nå, og om ikke papirene er på plass i løpet av januar får jeg avslag. Vet avdelingen er presset, men litt kjipt uansett - jeg står jo ansvarlig for at alle papirene leveres, men får liksom ikke gjort så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dåpsgave til fadderbarnet mitt. Jeg blir så usikker for det er snakk om at foreldrene ønsker gavekort, noe som ikke er noe problem, men da blir jo å summen ganske tydelig. Har jo ikke den beste økonomien nå for tiden pga alt styret med jobb og Nav. :(

Vi har gikk 1000 kroner hvis det er snakk om penger. Men jeg ville aldri reagert på om noen gav mindre. Man gir det man har råd til og man skal ikke blakke seg på slike gaver. Så gi den summen du føler du har råd til. 600-700 er heller ingen dårlig sum :)

Ellers så er jo bøker kjempe koselig å få og gi. Spesielt Asbjørnsen og Mo, Eventyrbøker, Den store sangboka o.l.

Vi begynte heller ikke med ull på eldstemann før han begynte i bhg i 10 måneders alder (og vinter), han er så varm av seg, og det var helt unødvendig med ull på han. Blir skikkelig klam av det.

Min er også veldig varm og ble klam av ull selv om alle sier at man ikke skal bli det av ull. Jeg syns ull er oppskrytt. Spesielt vår/sommer. Han bruker ull i barnehagen som mellomste lag, men ikke nødvendigvis innerst.

Så se det an om du har behovet. Trenger ikke ull og lammeskinn o.l. selv om alle andre har det :)

Hva med en flott eventyrbok? Altså en mer ordentlig en, ikke 'Mamma mø' lissom, men en fin innbundet eventyrbok med alle de klassiske eventyrene i? Det har jeg planer om å ønske til vesla til dåpen hennes :)

Eller hva med ting til å bruke ut på tur i skog og mark? Strikk en Mariusgenser, spleis med noen å kjøp en bæremeis eller noe liknende? Jeg er elendig i å kjøpe gaver, men leste noe av dette i en tråd her inne for en evighet siden og syntes det var gode råd :)

Men angående dåp, er det vanlig å kjøpe dåpsgave til sitt eget barn? Jeg syntes det hørtes litt pussig ut bare, jeg har aldri reflektert over at det var en ting man kanskje burde gjøre? Når jeg skrev dette følte jeg meg helt håpløs :ler:

Veldig gode råd her :)

Aner ikke om det er vanlig jeg. Vi hadde ikke kjøpt noen gaver til vårt dåpsbarn. Dåpen koster nok :) Men vi fikk noen arvegods som vi fant ut at lille gutt kunne få. Så ble mer symbolsk. Vesla i magen kommer nok til å få noe av det samme. Eks smykke som jeg fikk til min dåp av min avdøde mormor e.l. Syns det er mye mer koselig enn å kjøpe nytt. For slike barnesmykker får man liksom ikke brukt igjen :)

Slutten av november.. Fikk ny frist fra NAV nå, og om ikke papirene er på plass i løpet av januar får jeg avslag. Vet avdelingen er presset, men litt kjipt uansett - jeg står jo ansvarlig for at alle papirene leveres, men får liksom ikke gjort så mye.

Så utrolig kjedelig og ikke minst dårlig av lønningskontoret! Håper det ordner seg snart. Hva med å reise opp til jobben med papirene. For de kan du selv printe ut. Få dem til å fylle ut og så sender du de til NAV eller går innom og leverer dem? Det gjorde jeg og da var liksom alt på plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også veldig varm og ble klam av ull selv om alle sier at man ikke skal bli det av ull. Jeg syns ull er oppskrytt. Spesielt vår/sommer. Han bruker ull i barnehagen som mellomste lag, men ikke nødvendigvis innerst.

Så se det an om du har behovet. Trenger ikke ull og lammeskinn o.l. selv om alle andre har det :)

Wow, fantastisk - endelig noen som mener det samme der ute. Jeg er heller ikke så begeistret for ull - men alle er så opptatt av det. Varierer sikkert fra barn til barn, men det fungerer virkelig ikke like bra for alle. Lammeskinn hadde vårt barn fått angst av - han er veldig varm av seg, og det regulerer virkelig ikke temp sånn som mange sier, i alle fall ikke etter vår erfaring.

Vi har hatt en herlig og innholdsrik fredagskveld - nå drikker jeg Cola Zero og spiser masse sjokolade. Jeg er jammen meg god på å være gravid :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Wow, fantastisk - endelig noen som mener det samme der ute. Jeg er heller ikke så begeistret for ull - men alle er så opptatt av det. Varierer sikkert fra barn til barn, men det fungerer virkelig ikke like bra for alle. Lammeskinn hadde vårt barn fått angst av - han er veldig varm av seg, og det regulerer virkelig ikke temp sånn som mange sier, i alle fall ikke etter vår erfaring.

Vi har hatt en herlig og innholdsrik fredagskveld - nå drikker jeg Cola Zero og spiser masse sjokolade. Jeg er jammen meg god på å være gravid :fnise:

Vi har heller ikke kjøpt noe ull utennom lammeskinn, det er så mye eksem i slekten min at jeg vil ikke framprovosere noe ved å kle frøkna i det fra nyfødt av. Vi får se om hun liker lammeskinnet også, om hun ikke gjør det så blir vi nok bare å fjerne det.

Jeg tror jeg er nesten like flink som deg på å være gravid! Jeg og mannen orket ikke lage middag i dag, så vi dro til Peppes å spiste pizza, og desserten her hjemme var is og bamsemums :fnise: Og nå ligger jeg som et slakt på sofaen å har vondt i magen.. Føler meg skikkelig lekker :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk jeg vite av jordmor(som var så sjokkert over at den gravide skulle gå uten penger pga lang behandlingstid på nav) at det er arbeidsgiver som skal forskutere svangerskapspengene fram til søknaden er godkjent. Det sto det å forresten i papirene jeg fikk idag om at søknaden er godkjent.

Jeg klarer ikke å finne noe informasjon angående dette - sprøtt om informasjonen bare kommer frem når søknad faktisk er godkjent. Begynner å bli ganske lei av å styre med disse sykemeldingene kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å finne noe informasjon angående dette - sprøtt om informasjonen bare kommer frem når søknad faktisk er godkjent. Begynner å bli ganske lei av å styre med disse sykemeldingene kjenner jeg.

Skjønner deg veldig godt! Jeg fant det heller ingen andre plass enn på brevet jeg fikk når søknaden var godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen ;)

Jeg oppdaget denne tråden nå, har termin i slutten av mars, er 31 uker på vei.. Slenger meg med her :)

Det er vårt første barn og det var ikke planlagt.. Vi er begge 25 år gamle og samboere. Jeg venter en gutt og har fått en gigantisk mage, den er så stor at mange (kunder i butikken jeg jobber o.l ) lurer på om jeg skal føde når som helst.. :overrasket: så at noen her hadde fått kommentarer om at de hadde så liten mage, her er det omvendt! Jeg syntes selv "alle" andre som er gravide og omtrent like langt som meg har superliten mage.. symfyse målet er normalt da, jordmor sier at jeg bærer babyen veldig "utenpå" kroppen.. hehe;) har gått opp 9 kg hittil, men virker som all vekta er på magen og puppene..

Hittil har jeg ikke hatt noen store problemer, annet enn ekstrem kvalme mellom 8 - 16 uke og litt problemer med vondt i skambeinet, sliter voldsomt med å gå opp trapper..

Vi har fått enormt mye klær og utstyr i gave, men ikke noe i ull, og siden jeg elsker ull selv kjøpte jeg inn en del ull for bare noen dager siden.. Jeg er sånn som syntes at norsk sommer kan være ganske så kald (bortsett fra de 1 - 2 ukene hvert år hvor det plutselig er 30 grader hver dag) og jeg har selv gått rundt i ullundertøy midt i juni.. :rodme: jeg blir ikke noe særlig varm av ull egentlig, akryl derimot begynner jeg å svette som bare det i.. har ikke tenkt tanken engang at babyen kanskje ikke tåler ull eller blir for varm av ull, så nå ble jeg litt stressa! Har nemlig handla for sikkert 2000,- kr hos Nøstebarn :rolleyes: Kjøpt lammeskinn og ullfleecedress, ullfleece lue og ullfleecevotter, ullsokker, ullbody og ullstrømpebukser... skulle tro jeg skulle få en vinterbaby, haha..blir helt flau over meg selv! Jeg burde vel strengt tatt vurdere å bytte inn noe i større størrelser slik at det heller passer til høst/vinter igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen Solstråle87! :vinke: Og gratulerer med en liten gutt i magen! Jeg får også høre at jeg har stor mage, og at jeg kommer til å bli skikkelig svær. :fnise: Tror nok jeg også bærer babyen veldig "utenpå" kroppen. Det er kult med store mager! :nigo:

Det er mange som bruker ull til barna sine året rundt, både på dagen og natta. Jeg tenker å kjøpe inn noen ullbodyer og ullstrømpebukser i de minste størrelsene, men kjøper ikke inn noe til sommeren foreløpig. Har også en arvet sparkedress i ull i str. 50. Du får gå igjennom det du har kjøpt og vurdere om du får bruk for alt sammen, på våren er det sikkert kjempelurt å ha endel ull! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei og velkommen solstråle87. Morsomt med flere her inne. Jeg er blant dem med liten mage, til min samboers store forargelse :laugh:

Elsker ull selv og går i ulltøy året rundt, men har ikke handlet inn babyklær enda.. så om bitteliten blir kledd opp i ull har jeg ingen anelse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit solstråle87 :)

Her har jeg handlet inn litt ull, men ikke så mye. Våren her på vestlandet bruker egentlig ikke være så kald, så er usikker på hva jeg egentlig trenger. Temperaturene varierer veldig! Har arvet en del klær jeg ikke har fått gått gjennom enda. Ull er deilig, så lenge den er kløfri! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei solstråle87:)

Nå skal det sies at mitt barn f.eks aldri har kunnet sove i vanlig pysjamas heller fordi han er så varm av seg (sovet i bleie alltid, ellers bare svetter han og sover ikke), så han er kanskje ikke normalen - normalen er vel mer at de fleste foreldre/brn bruker ull. Det skal jo liksom være best! Jeg er glad i ull på meg selv, det er bare på sønnen min det ikke var aktuelt i starten. Han bruker ullstrømpebukse o.l nå i bhg når de er -10 grader. Men for osssom er vant til vårt barn tenker vi alltid "ååååjh, stakkars det barnet som har såå mye klær på seg" og glemmer helt at det barnet kanskje er en frysepinne:)

I går fikk jeg kommentaren "åj, ja nå har magen blitt stor ja, og så har du lenge igjen... (med litt store øyne på slutten der..haha) :fnise: Føler magen er stor. men tror kanskje den er ganske normal. Bærer veldig annerledes denne gangen, bærer lavt (ordentlig hengemage :sjokkert: ) - men det er kanskje fordi huden er strukket og sliten etter sist, eller så ligger bare barnet annerledes denne gang. Føler jeg må holde magen litt opp hele tiden. Og strekkmerkene jeg fikk sist (i uke 40 og 41.... ) er blitt veldig synlige nå, de har jo vært helt falmet, men nå er de blitt lekre og lilla og utvider seg i takt med magen, så at den gravide mage var litt flottere sist er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solstråle87. :hallo:

Gratulere med en liten gutt i magen! Når har du termin? Har selv termin 29.Mars, midt i påsken. :ler:

Og som er midt i vinteren her. Våren sniker seg på i Mai først, så her blir det nok en del ullbruk vil jeg tro. Spørs hvor varm lille viser seg å være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for velkomsten alle sammen :)

Kanskje jeg skal beholde ullen da ;) har kjøpt inn 2 ullbodyer, 2 par ullsokker, 2 par ullstrømpebukser, 1 ullpysjamas (veldig tynn ull altså! ;) ) i tilegg til ullfleecedressen, ullfleecelua og ullfleecevottene.. og lammeskinn og ullfleece babyteppe (men de to brukes jo igjen til vinter).

My84: Haha, jeg begynner nesten å bli litt lei av å bli fortalt hvor svær mage jeg har, fikk høre i familieselskap med samboers familie av en onkel at "termin 24. mars ja, da er du jammen blitt stoooooor altså!" :fnise: jo, takk for det liksom! jeg lurer veldig på hvordan det er for de som går opp mye mer, kjenner en som gikk opp 35 kg i svangerskapet, jeg føler ikke jeg er så "ille" siden alt er på magen (og noe på puppene :danse: )

Myrvandrer: Tror nesten jeg skulle ønske jeg heller var liten enn stor, men uansett hvordan magen ser ut har visst alle en mening om den virker det som :fnise:

Hymy: Ja, viktig at ulla er kløfri, bestemoren min har noe ull fra hun var ung som er så stikkete og "grov" at jeg fatter ikke hvordan de orka å bruke ull før.. glad vi har fått så mye deilig, myk ull nå :)

Citrus: Sant at temperaturene varierer veldig, mener å huske at i fjor i Oslo var det bikinivær i begynnelsen av april (!), men som oftest er det vel ganske surt og kaldt og ustabilt på den tiden. Men blir spennende å se om han er varm av seg eller blir en ullelsker som moren sin :)

Jeg har ikke fått strekkmerker på magen enda, egentlig litt rart, så venter på at de skal komme, er jo fortsatt 9 uker igjen og går jeg over er det jo enda lenger.. men er vel ikke noe å gjøre med.. jeg har fått strekkmerker på puppene da, for de har vokst noe voldsomt fort, veldig lekkert, hehe ;) håper de blekner fort!

asanti: Jeg har termin 24. mars, palmesøndag, så påskebarn her også ;) er så spent på om han kommer før eller etter termin! Siden jeg har så voldsom mage og jeg ikke har født før, driver jeg å innbiller meg at han kommer til å komme ut leenge før, fordi han er "ferdig" :ler: men håper selvsagt han holder seg inni magen til termin da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

asanti: Jeg har termin 24. mars, palmesøndag, så påskebarn her også ;) er så spent på om han kommer før eller etter termin! Siden jeg har så voldsom mage og jeg ikke har født før, driver jeg å innbiller meg at han kommer til å komme ut leenge før, fordi han er "ferdig" :ler: men håper selvsagt han holder seg inni magen til termin da.

Velkommen til den koselige klubben vår :vinke:

Alle har en mening om magen din uansett tror jeg, enten den er liten eller stor.. Selv har jeg en liten mage og ingen tror meg når jeg sier jeg er i 7. måned det er også litt kjedelig, men så lenge det er en frisk og rask liten baby der inne så får magen være som den vil :fnise:

Artig med termin i påska da! (Jeg må innrømme at jeg slet litt med tanken på at jeg ikke kom til å feire påsken på fjellet i år, men fødsel blir vel gøy det å ;) ) Om jeg får på termin så blir lille frøkna her født på påskeaften, den 30. Mars, men den 27. Mars er det fullmåne så jeg har bestilt fødsel til da :ler:

Hvor i landet er de du og din kjære bor?

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har å bestilt fødsel til 27.Mars. ;)

Men fikk forklart at jordmor at det ble som regelt dagene før fullmåne eller rett etter. Så vi får se. :)

De som sliter med at det blir påskebarn er mine foreldre, pappa har bestilt fødsel til etter påsken slik at de kan dra på fjellet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg har å bestilt fødsel til 27.Mars. ;)

Men fikk forklart at jordmor at det ble som regelt dagene før fullmåne eller rett etter. Så vi får se. :)

De som sliter med at det blir påskebarn er mine foreldre, pappa har bestilt fødsel til etter påsken slik at de kan dra på fjellet. ;)

Du har det du å ja! :ler: Jeg har et håp om å slippe å gå over termin, så da syntes jeg den fullmånen kan hjelpe til litt ;)

Mamma har allerede erklært at idet fødselen er i gang så kommer hun og pappa til å hoppe i bilen å komme til Oslo, men pappa var mindre begeistret for tanken på at jeg skulle spolere påskeferien hans med fødsel :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det du å ja! :ler: Jeg har et håp om å slippe å gå over termin, så da syntes jeg den fullmånen kan hjelpe til litt ;)

Mamma har allerede erklært at idet fødselen er i gang så kommer hun og pappa til å hoppe i bilen å komme til Oslo, men pappa var mindre begeistret for tanken på at jeg skulle spolere påskeferien hans med fødsel :ler:

Jeg reagerer generelt veldig på væromslag og fullmåne, så regner med å gjøre det med fødselen også. :) Vi krysser iallefall alt for at det stemmer.

Jeg tror ikke at pappa klarer å dra på fjellet i påsken uansett. De vil nok sitte der med nerver å vente. Han er ivrig med å ringe ofte å spørre om alt er bra. Ringer nesten mer enn mamma. :ler:

Det verste med påsken er at den jordmoren som tar hjemmefødsler her i kommunen skal på fjellet! (hytte samme plass som foreldrene mine) så jeg får ikke bruke det tilbudet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27. mars er en fin dato (bursdagen min) :)

Har ikke hørt om sammenheng mellom fødsel og fullmåne før. Jeg har termin 24. april og det er fullmåne 25., så får håpe det er noe i det så jeg slipper å gå så langt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...