Citrus Skrevet 10. januar 2013 #1341 Del Skrevet 10. januar 2013 Jeg trodde man bare hadde rett på ulønnet permisjon når den tas ut i sammenheng med egen permisjon - men man søker jo om dette hos arbeidsgiver, så uansett om du ikke har krav på det så får du jo så lenge arbeidsgiver godkjenner permisjonen? Virker i alle fall som om dette ikke er noe problem, for det virker som om dette er måten det som oftest gjøres på (at mor da går tilbake i ulønnet perm, ikke far). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 10. januar 2013 #1342 Del Skrevet 10. januar 2013 Hvordan gjøres det egentlig når man bruker ferie for å forlenge permisjon i forhold til NAV? Jeg tenker å ta ut ferie i slutten av min permisjon for å forlenge (vi deler 50/50, og da får jeg i alle fall litt lenger perm, og vi utsetter bhg start noe). Må vi da søke om utsettelse av fars permisjon til dato for når min ferie er over? Det er bedre om du utsetter permisjonen med lovbestemt ferie (4 uker + 1 dag). Da tar du pause i permisjonen for å ha ferie og sluttdato for permisjonen blir forskjøvet. Fordelen med å gjøre det slik er at det blir kontinuitet i permisjonen og dere slipper å søke utsettelse av fars permisjon. Husk å legg ferien til perioder med fri likevel (f.eks. jul) hvis du har mulighet til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 10. januar 2013 #1343 Del Skrevet 10. januar 2013 Men la oss si at jeg tar ut ferie før samboer starter på sin permisjon, jeg går tilbake til jobb i de 12 ukene. Kan jeg da ta ulønnet perm når han er ferdig med sine 12 uker? Jeg trodde man bare hadde rett på ulønnet permisjon når den tas ut i sammenheng med egen permisjon - men man søker jo om dette hos arbeidsgiver, så uansett om du ikke har krav på det så får du jo så lenge arbeidsgiver godkjenner permisjonen? Virker i alle fall som om dette ikke er noe problem, for det virker som om dette er måten det som oftest gjøres på (at mor da går tilbake i ulønnet perm, ikke far). Slik jeg har forstått det har man rett på ulønnet permisjon så lenge det er etter en sammenhengende foreldrepermisjon, om det er far eller mor som har hatt permisjonen har ingen betydning så lenge perioden er sammenhengende. Man kan miste retten til ulønnet permisjon ved å ta ut ferie mellom fellesperiode og fedrekvote eller ved å ta ut gradert permisjon. Hvis man mister retten til ulønnet permisjon er det opp til arbeidsgiver om han vil innvilge søknaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 10. januar 2013 #1344 Del Skrevet 10. januar 2013 Det er bedre om du utsetter permisjonen med lovbestemt ferie (4 uker + 1 dag). Da tar du pause i permisjonen for å ha ferie og sluttdato for permisjonen blir forskjøvet. Fordelen med å gjøre det slik er at det blir kontinuitet i permisjonen og dere slipper å søke utsettelse av fars permisjon. Husk å legg ferien til perioder med fri likevel (f.eks. jul) hvis du har mulighet til det. Ja, og da er det slik jeg har forstått at jeg bare kan ta ut 4 uker + 1 dag ferie i sammenheng med permisjon, og ikke all ferie jeg faktisk har til gode? (Har overført fra i fjor). Da får jeg heller ta noe fri mens mannen er i perm. Hvorfor må jeg legge ferien til perioder med fri likevel egentlig? Jeg jobber turnus og på helligdager/helg, så slike perioder har jeg ikke. Hadde ikke opptjent ferie sist permisjon, så tok bare ut 2 uker når mannen også hadde permisjon, så disse ting satte jeg meg aldri inn i forrige gang:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 10. januar 2013 #1345 Del Skrevet 10. januar 2013 Ja, og da er det slik jeg har forstått at jeg bare kan ta ut 4 uker + 1 dag ferie i sammenheng med permisjon, og ikke all ferie jeg faktisk har til gode? (Har overført fra i fjor). Da får jeg heller ta noe fri mens mannen er i perm. Hvorfor må jeg legge ferien til perioder med fri likevel egentlig? Jeg jobber turnus og på helligdager/helg, så slike perioder har jeg ikke. Hadde ikke opptjent ferie sist permisjon, så tok bare ut 2 uker når mannen også hadde permisjon, så disse ting satte jeg meg aldri inn i forrige gang:) Det er lovbestemt ferie som kan brukes til å utsette permisjonen, tror dette inkluderer 10 overførte dager, men det har jeg ikke satt meg inn i. Grunnen til å legge det til perioder med fri likevel er at permisjonen ikke tar hensyn til helligdager. Har du permisjon i jula bruker du permisjonsdager på 1. og 2. juledag, men tar du ferie i juleuka bruker du ikke feriedager på disse dagene. Vet ikke hvordan dette blir for deg siden du jobber turnus, men det kan kanskje arbeidsgiveren din svare på? Det er uansett arbeidsgiver som må godkjenne ferien man ønsker å ta ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 10. januar 2013 #1346 Del Skrevet 10. januar 2013 Jeg har ikke lov til å ta ferie over røde dager uansett, så å ta ut ferie i julen er ikke akutelt for meg - men jeg er tilbake i jobb i oktober, så det er ikke noe stress:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 10. januar 2013 #1347 Del Skrevet 10. januar 2013 Dette må jeg skrive ned. Mye nyttig informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 11. januar 2013 #1348 Del Skrevet 11. januar 2013 Ja dette med ferie i forhold til permisjon har ikke jeg satt meg inn i heller. Tok ikke ut noe ferie i forbindelse med foreldrepermisjonen. Men mulig jeg må gjøre dette nå. usikker på hvor mye ferie jeg har da siden jeg var i permisjon betalt fra nav og har bare jobbet fra sep-des. Så er nok ikke så mye. Men lurt å legge det til jul o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 11. januar 2013 #1349 Del Skrevet 11. januar 2013 Men er det vits å søke om permisjon enda? Jeg hører jo NAV sier at man skal søke tidligst 6 uker før permisjonsstart, så det er jo for tidlig for de fleste av oss, eller har jeg gått glipp av noe? Forresten, jeg ser jo nå at det er 6 uker før permisjonsstart og det er jo 3 uker før termin igjen! Så da er det vel på tide å søke ja gitt. Det betyr at jeg kan vente i 2 uker da.. De små knøttene våre er her jo snart jo! Begynner å bli utålmodig jeg nå Jeg er forresten forferdelig bekymret for at permisjonssøknaden skal bruke en evighet på å bli godkjent eller at noe skal oppstå slik at pengene aldri kommer inn. Jeg har vært sykemeldt siden november og har enda ikke fått en eneste krone fra NAV.. Kjenner jeg begynner å få helt mark av systemet der! At de kan tillate seg å bruke så lang tid på ALT er jo helt sykt.. Nå må jeg få penger av sambo, bare for å ha penger til tbanekort lissom. *dagens syteinnlegg* Håper alle har en fin fredagskveld! Jeg ligger hjemme å gjesper og spiser Bamsemums, nettopp sett ferdig Idol. Fredagskvelder for gravide Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 11. januar 2013 #1350 Del Skrevet 11. januar 2013 Bruker å gå ganske kjapt med søknad om foreldrepenger - send inn snart så går det nok greit:) Skjønner at det er kjipt når du må vente på penger fra NAV - jeg kunne ikke klart meg uten lønn siden november i alle fall. Skal til jordmor neste uke, tenker å få terminbekreftelse da og så sende inn søknad neste helg/uken etter, alt etter som vi klarer å bli ferdig. Blir egentlig greit å måtte sette seg ned å regne litt på uker og slikt - jeg trenger litt babyplanlegging. Det er ikke akkurat noe særlig redebygging denne gang, merker jeg har et helt annet forhold til magen og tanken på barn denne gang - behøver å forstå at det faktisk er et barn inni der, like levende som det barnet jeg har. Tror jeg må kjøpe noen bittesmå babyklær snart, for å kjenne på følelsen:) Her har kvelden også blitt brukt til sofasliting og trøkking av diverse i trynet. Kastet litt opp, og trøkket i trynet på nytt. Lenge leve god matlyst:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 11. januar 2013 #1351 Del Skrevet 11. januar 2013 Bruker å gå ganske kjapt med søknad om foreldrepenger - send inn snart så går det nok greit:) Skjønner at det er kjipt når du må vente på penger fra NAV - jeg kunne ikke klart meg uten lønn siden november i alle fall. Skal til jordmor neste uke, tenker å få terminbekreftelse da og så sende inn søknad neste helg/uken etter, alt etter som vi klarer å bli ferdig. Blir egentlig greit å måtte sette seg ned å regne litt på uker og slikt - jeg trenger litt babyplanlegging. Det er ikke akkurat noe særlig redebygging denne gang, merker jeg har et helt annet forhold til magen og tanken på barn denne gang - behøver å forstå at det faktisk er et barn inni der, like levende som det barnet jeg har. Tror jeg må kjøpe noen bittesmå babyklær snart, for å kjenne på følelsen:) Her har kvelden også blitt brukt til sofasliting og trøkking av diverse i trynet. Kastet litt opp, og trøkket i trynet på nytt. Lenge leve god matlyst:) Jeg skal til jordmor på mandag, så skal be om terminbekreftelse da tenkte jeg. Så får vi sendt inn søknaden i slutten av neste uke eller uka etter. Blir litt oppgitt over at det skal være så vanskelig, jeg får nesten litt angst av alt dette, for det har BARE vært styr med NAV siden jeg ble sykemeldt den første gangen, i august.. Nei, pengene må komme før slutten av denne måneden værtfall, ellers så blir det vanskelig, for å si det mildt. Er du like dårlig form enda? Eller har det bedret seg siden begynnelsen? Føler jeg egentlig ikke kan klage, for mine plager er bekkenløsning og NAV, du har jo virkelig hatt det ille! Håper du er bedre værtfall, slutten på dette nærmer seg jo med stormskritt Jeg vil tro det hjelper på virkelighetsfølelsen av at du har en baby i magen når du får kjøpt litt små, nuskete klær og annet plukk som lille trenger. Jeg blir alltid mer bevist på at 'vi handler til den lille babyen vår' når vi kjøper noe til lille værtfall, det er så koselig! Jeg har forresten fått et enormt søvnbehov i det siste! Jeg sover 10 timer i døgnet, og tror jeg har behov for mer, for jeg er trøtt fra kl 17 og utover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 12. januar 2013 #1352 Del Skrevet 12. januar 2013 Det er vel heller slikt at man skal levere inn søknaden senest 6 uker før termin og man kan levere den fra uke 26. Bare husk attest fra lege på termin, den blir kun godkjent etter uke 26, og arbeidsgiver må sende inn inntektsopplysning. Lønnslipp med oversikt over hva du har tjent gjelder ikke selv om at de på Nav-kontoret mener det. Sykemeldingene mine gikk alltid greit, der var det aldri noe tull. Men når jeg skulle søke om svangerskapsspenger tok det 8 uker før jeg fikk noe. Søvnproblemer, neitakk, vil ikke ha. Men her sitter jeg lys våken og med kramper i leggene som melder seg hver natt nå. Tar magnesium, men lurer på om det er noe annet man kan ta for at det skal roe seg? Kanskje jeg bare må begynne å ta det på kvelden istede for morgenen siden det er på natten at problemene er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 12. januar 2013 #1353 Del Skrevet 12. januar 2013 Ta de før du legger deg, det fungerer bedre:) Prøv det i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 12. januar 2013 #1354 Del Skrevet 12. januar 2013 Skal gjøre det idag. Ikke noe særlig med 3-4 timer våken midt på natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 12. januar 2013 #1355 Del Skrevet 12. januar 2013 Men er det vits å søke om permisjon enda? Jeg hører jo NAV sier at man skal søke tidligst 6 uker før permisjonsstart, så det er jo for tidlig for de fleste av oss, eller har jeg gått glipp av noe? Forresten, jeg ser jo nå at det er 6 uker før permisjonsstart og det er jo 3 uker før termin igjen! Så da er det vel på tide å søke ja gitt. Det betyr at jeg kan vente i 2 uker da.. De små knøttene våre er her jo snart jo! Begynner å bli utålmodig jeg nå Jeg er forresten forferdelig bekymret for at permisjonssøknaden skal bruke en evighet på å bli godkjent eller at noe skal oppstå slik at pengene aldri kommer inn. Jeg har vært sykemeldt siden november og har enda ikke fått en eneste krone fra NAV.. Kjenner jeg begynner å få helt mark av systemet der! At de kan tillate seg å bruke så lang tid på ALT er jo helt sykt.. Nå må jeg få penger av sambo, bare for å ha penger til tbanekort lissom. *dagens syteinnlegg* Håper alle har en fin fredagskveld! Jeg ligger hjemme å gjesper og spiser Bamsemums, nettopp sett ferdig Idol. Fredagskvelder for gravide Her tok det bare noen uker fra jeg sende inn søknaden til jeg fikk svar. Og jeg sende den inn i uke 30 + noe. Så var ikke noe stress her ihvertfall. Hvorfor får du ikke penger? hva sier dem når du purrer? Bruker å gå ganske kjapt med søknad om foreldrepenger - send inn snart så går det nok greit:) Skjønner at det er kjipt når du må vente på penger fra NAV - jeg kunne ikke klart meg uten lønn siden november i alle fall. Skal til jordmor neste uke, tenker å få terminbekreftelse da og så sende inn søknad neste helg/uken etter, alt etter som vi klarer å bli ferdig. Blir egentlig greit å måtte sette seg ned å regne litt på uker og slikt - jeg trenger litt babyplanlegging. Det er ikke akkurat noe særlig redebygging denne gang, merker jeg har et helt annet forhold til magen og tanken på barn denne gang - behøver å forstå at det faktisk er et barn inni der, like levende som det barnet jeg har. Tror jeg må kjøpe noen bittesmå babyklær snart, for å kjenne på følelsen:) Her har kvelden også blitt brukt til sofasliting og trøkking av diverse i trynet. Kastet litt opp, og trøkket i trynet på nytt. Lenge leve god matlyst:) Er akkurat det samme her. Har liksom ikke samme tid å bruke på den lille i magen som jeg hadde med nr 1. Så føler vi forsømmer ho i magen litt.. Men slik er det nå. Har ikke kjøpt noen ting enda, men bør vel kanskje kjøpe en liten ting bare for å få litt redebygging.. Men dette er nok helt vanlig. Vi har jo vært gjennom det før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 12. januar 2013 #1356 Del Skrevet 12. januar 2013 Skal til jordmor om en mnd så kommer til å få bekreftelsen da og begynne på søknaden da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 12. januar 2013 #1357 Del Skrevet 12. januar 2013 Her tok det bare noen uker fra jeg sende inn søknaden til jeg fikk svar. Og jeg sende den inn i uke 30 + noe. Så var ikke noe stress her ihvertfall. Hvorfor får du ikke penger? hva sier dem når du purrer? Jeg ble sykemeldt tidlig i november, og da jeg ikke fikk noe utbetalt av nav i desember så ringte jeg og etterlyste pengene. Da ble jeg fortalt at de manglet inntektsopplysninger og del D av sykemeldingen fra min arbeidsgiver. Så da ringte jeg lønningskontoret på jobben, og riktig nok, de hadde glemt å sende inn alle papirene mine! Men de lovet å sende de samme dagen, så da tok det 1,5 mnd før papirene ble sendt.. Og siden det har vært jul, utrolig treig postgang og ferietid hos nav så har opplysningene enda ikke blitt registrert. Fikk beskjed om å ringe igjen tidlig i neste uke for å høre om opplysningene har blitt registrert og hvis de ikke var det så var det mest sannsynlig noe som hadde skjedd.. Så det er jo vitterlig ikke bare nav som har skylden her, men jeg blir bare så oppgitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 12. januar 2013 #1358 Del Skrevet 12. januar 2013 Jeg ble sykemeldt tidlig i november, og da jeg ikke fikk noe utbetalt av nav i desember så ringte jeg og etterlyste pengene. Da ble jeg fortalt at de manglet inntektsopplysninger og del D av sykemeldingen fra min arbeidsgiver. Så da ringte jeg lønningskontoret på jobben, og riktig nok, de hadde glemt å sende inn alle papirene mine! Men de lovet å sende de samme dagen, så da tok det 1,5 mnd før papirene ble sendt.. Og siden det har vært jul, utrolig treig postgang og ferietid hos nav så har opplysningene enda ikke blitt registrert. Fikk beskjed om å ringe igjen tidlig i neste uke for å høre om opplysningene har blitt registrert og hvis de ikke var det så var det mest sannsynlig noe som hadde skjedd.. Så det er jo vitterlig ikke bare nav som har skylden her, men jeg blir bare så oppgitt.. Ahr, så frustrerende av lønningskontoret å glemme noe så vesentlig da - håper det ordner seg snart i alle fall. Her har formen blitt pushet nok en lørdag - og det er verdt det for å ha god familietid:) Men dæven så sliten, kvalm og så vondt jeg får av noen timers aktivitet. Hadde fungert dårlig i jobb ser jeg, og innser vel at det nok ikke blir å komme tilbake før permisjonstart for meg. Galskap. Bra jeg ikke visste hva avgjørelsen om å få et barn til skulle føre til helsemessig og i forhold til jobb. Vesla i magen er ekstremt aktiv, på lik linje som mitt forrige barn var i magen. Det er stort sett sparking og snurring i ett sett - og har komt seg godt oppunder ribbeina nå, så nå kan jeg ikke sitte lenger med bøy i knærne pga plassmangel for barnet og spark i ribbein. Gleder meg noe innmari til å møte den lillesnart - og har så smått begynt å grue eg til lite søvn i en periode. Lett å grue seg til det når jeg er så avhengig av søvn nå, men husker sist hvor mye energi og hvor lite sammenhengende søvn jeg faktisk hadde behov for i starten forrige gang - så det går nok greit:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 13. januar 2013 #1359 Del Skrevet 13. januar 2013 Navn er så vanskelig! Argh.. Vi er inne på navne-temaet nå om dagen igjen, for navnet vi hadde bestemt oss for er ikke like aktuelt lengre. Vel, mannen syntes det, men jeg har fått litt kalde føtter allerede, fordi navnet blir allerede omgjort til et kallenavn og jeg er ikke noe fan av kallenavn. Navnet er i utgangspunktet veldig fint syntes jeg, men jeg vil ikke at sambo og våre venner skal gi frøkna kallenavn før hun engang har kommer ut av magen. Er dette en "gyldig" grunn eller er det bare hormoner tror dere? Uansett, jeg kan jo forsåvidt si hva navnet er, det vi begge liker er Mikaela, men mannen og venner bruker bake Mikkan eller Mika og jeg syntes det er litt trist Hva mener dere? I mitt hode har jeg forkastet navnet nesten allerede.. (Kan jeg spørre om deres meninger ang navnet Hermine? Syntes det er såå søtt! ) Ikke enkelt dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 13. januar 2013 #1360 Del Skrevet 13. januar 2013 Navn er vanskelig! Og i mitt hode er det magisk, så veslas holdes bare mellom mannen og meg. Jeg synes både Mikaela og Hermine er herlige navn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå