Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess

Får mor automatisk pappakvoten hvis han ikke har opparbeidet rett?

Syns ikke det virker som den beste løsningen i dette tilfellet. Når man er student og deltidsarbeider så burde det jo ikke være noe problem. Hvorfor skal det være så enkelt for mødre å ta permisjon når de er studenter og ikke far? Bare spør fordi jeg er nysgjerrig. Alle må finne den løsningen som passer familien best naturligvis.

I sommerferien er jo mor hjemme så da blir det likevel ikke det samme som å være helt aleine hele dagen - mange dager på rad :) Litt tid aleine og være i permisjon er helt forskjellig, men det vil du merke selv etterhvert ;)

For å svare litt generelt på det du har skrevet:

Ja, jeg er for at mannen i utgangspunktet skal ta sin del av permisjonen, for det er nok helt sikkert en annen opplevelse for både mann og barn og få tilbringe alenetid sammen. MEN i vårt tilfelle så vil det skape mer problemer enn noe annet, mannen har ikke lov å være student samtidig som han er i permisjon og han må dermed ta permisjon fra studiene.

Siden han jobber kun ca en uke totalt sett i måneden så vil det si at han får utbetalt en lønn på mellom 6-8000 kroner, så vi er derfor ganske avhengi av pengene han får fra Lånekassen hver måned, som i snitt er ca 10 000. Det er fakrisk ikke aktuelt å miste den inntekten "bare" for at han skal gå hjemme med mini i 12 uker. Han kan jo ikke ta permisjon fra studiet i 12 uker for å så bare starte opp igjen, da må han jo vente ett år. Det er attpåtil et ganske krevende studie, så mister man forelesninger så faller man fort av i undervisningen.

Så dette skaper mer problemer enn der gjør godt for oss. Han har heldigvis en del fritid som student, så han vil nok tilbringe mer tid hjemme med meg og mini enn menn som er i full jobb, så da får vi alle 3 bare klare oss uten de 12 ukene han skulle hatt alene hjemme. Dette kan vi jo takke oss selv for tydeligvis, da vi var så "dumme" å få barn utenfor A4-malen som staten syntes er best for oss.

Det står på NAV sine sider om fedrekvote at de overføres til mor hvis far ikke har rett til foreldrepenger.

Jeg tenker tilbake på da jeg var student og da hadde det ikke vært enkelt å ta permisjon med mindre jeg var borte fra studiet et år. Hvis jeg mistet et semester ville jeg også hatt problemer med neste siden fagene gjerne er avhengig av hverandre. Å ta en/to dager permisjon hadde heller ikke gått siden jeg hadde forelesninger/øvinger hver dag. Nå er det ikke nødvendigvis slik for alle, men jeg ser at det kan skape problemer. Fellesperioden til Little Princess vil være over en gang på våren 2014, og noen må da passe barnet på dagtid frem til barnehagestart. Hvis det blir mannen kan det få ganske store konsekvenser for studiene hans videre. Hvis det blir Little Princess og hun ikke får pappakvoten må hun ta en del ulønnet og det er ikke sikkert det passer så bra i en økonomi der den ene er student.

En student har ganske mye lengre ferie enn en vanlig arbeidstaker, så far vil jo få en tid alene med barnet (håper jeg, uten at jeg vet konkret hvordan de har tenkt å legge det opp).

Ja, du skjønner hva jeg vil fram til virker det som :) Det er ganske vanskelig å få kabalen til å gå opp egentlig! Men det blir til at vi følger ditt råd og forhindrer at mannen ikke får tjent seg opp rettigheter til fedrekvote, der er det beste alternativet når vi ikke tør satse på at en saksbehandler er snill og lar meg ta over permisjonen hans kun fordi han er student, for det er jo litt gambling å satse på at det skal gå i boks på den måten.

Mannen skal nok få nok alenetid med lillefrøkenen, da det er viktig for forholdet de to imellom, hvordan vi legger det opp vet vi ikke helt enda, men det ordner vi etterhvert :)

--------------------

I dag var jeg til legen og ble vaksinert mot influensa faktisk! Jeg hadde i utg.punktet bare time for å fornye sykemeldingen min, men siden jeg er i risikogruppen som gravid så ville han at jeg skulle ta den, så da gjorde jeg det :)

Kastet også opp for første gang på ukesvis i går, tror lillefrøken kaver litt rundt magesekken min, det er ganske ubehagelig tidvis. Men bare håååper det ikke betyr at jeg må slite med kvalme og oppkast siste delen av svangerskapet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Little princess

Er det noen av dere som vet om fars permisjonutbetaling også blir 80% dersom mor velger 80% varianten? Hos oss skal far kun ha fedrekvoten på 12 uker, men betyr det allikevel at hans utbetalinger blir 80% når jeg har valgt 80%? :klo:

Jeg leste her om dagen at dere begge må velge det samme, og at det ikke kan endres etterpå, så dere må nok bestemme dere når du skal søke. Ikke enkelt dette med nav og permisjon altså! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som vet om fars permisjonutbetaling også blir 80% dersom mor velger 80% varianten? Hos oss skal far kun ha fedrekvoten på 12 uker, men betyr det allikevel at hans utbetalinger blir 80% når jeg har valgt 80%? :klo:

Er ganske sikker på at begge må ha 80% hvis man velger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge må ta det samme ja - dessverre.

Skjønner godt at malen ikke passer for alle og det er jo naturligvis mye lettere for mor å ta permisjon fra studier enn far. Ihvertfall hvis mor skal ha mesteparten av fellesperioden. Skulle far tatt ut mer så kunne han jo tatt et semester og mor jobbet.. Men er jo ikke alle som vil det heller forstålig nok.

Håper dere får innvilget søknaden etter deres ønsker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at om mannen bare skal ha fedrekvoten og da må utsette studier at det kan føles kjipt, kan permisjonen f.eks utsettes til ferie fra studiet og tas da? Fedrekvoten må jo ikke tas like etter fellesperioden.

Håper alle finner en løsning som fungerer for dem i alle fall:) Vi er ganske så heldig i forhold til permisjon i dette landet, ser på venner f.eks i Spania hvor lenge vi faktisk får gå hjemme, samtidig som vi har (mange, ikke alle selvfølgelig, noen tjener jo over til vanlig, vi er ike blant dem) vanlig lønn.

Jeg er så trøtt for tiden!! Sover minst 14 timer i døgnet, og kunne sovet hele tiden tror jeg. Snork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er det sånn å forstå at hvis jeg velger 100% med 2 mnd ulønnet permisjon etterpå så får far 100% utbetaling i 12 uker, og jeg går ca like mye utbetalt som ved 80%, mens far kun får 80% utbetalt i 12 uker hvis jeg velger 80%?

Vet ikke om dette ble forståelig jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i det Citrus skriver om at man må finne løsninger som passer best for en selv. Her f.eks. planlegger jeg å ta 100%, men gradert permisjon... rett og slett fordi det ut fra NAVs regelverk ser ut til at jeg knapt nok får råd til å betale husleien med foreldrepengene jeg får utbetalt. Jeg tjener naturlig nok mest vår, sommer og høst, mens jeg om vinteren må ta til takke med dårligere betalte stillinger... eller dagpenger fra NAV (uaktuelt for mitt vedkommende). Alt i alt.. jeg får utbetalt foreldrepenger utregnet fra en lønning som er over 15.000,- lavere enn det jeg har tjent om sommeren/høsten. Her studerer også far slik at det er jeg som sitter med hovedinntekten.

På grunn av situasjonen håper jeg på at jeg skal få muligheten til å jobbe nå til sommeren og høsten, og gå ut i full permisjon når feltsessongen er over (vinteren) og når faren er ferdig utdannet og i jobb. Har litt blandede følelser rundt dette da jeg også vil være hjemme med den lille denne tiden.

Jeg er også sliiiiten. både i fysisk og mentalt. Og så tror jeg at bekkenproblemene er i ferd med å gjøre sin ankomst, uten at jeg egentlig klarer å beskrive det.

Endret av Myrvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% med full lønn og to måneder ulønnet permisjon tilsvarer 80% lønn i permisjon?

Man får 10 uker ekstra ved 80% permisjon. Man får generelt større utbetaling ved 100% og 10 uker ulønnet (totalt 57 uker) enn 80% lønn i 57 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det sånn å forstå at hvis jeg velger 100% med 2 mnd ulønnet permisjon etterpå så får far 100% utbetaling i 12 uker, og jeg går ca like mye utbetalt som ved 80%, mens far kun får 80% utbetalt i 12 uker hvis jeg velger 80%?

Vet ikke om dette ble forståelig jeg... :)

Jeg forsøkte å regne på dette, men gikk meg litt bort i tallene. Uansett så det ut til at jeg ville få litt mer utbetalt ved å velge 80% enn 100% (kanskje 2000 kr), mens far bare får 80% lønn i 12 uker og dermed blir det tap totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å regne på dette, men gikk meg litt bort i tallene. Uansett så det ut til at jeg ville få litt mer utbetalt ved å velge 80% enn 100% (kanskje 2000 kr), mens far bare får 80% lønn i 12 uker og dermed blir det tap totalt sett.

Jeg har regnet litt på det jeg også, og jeg kom også frem til at det blir ca like stor utbetaling for meg med 100% og 80%, og at jeg derfor kommer relativt likt ut om jeg velger det ene eller det andre. Nå skal det sies at jeg litt usikker på hvordan skatten påvirkes av de to alternativene.

Så dersom det er sånn at fars utbetaling påvirkes av om jeg velger 80% eller 100% så ser det da for meg ut til at det er der den store forskjellen på om man velger 80% eller 100% slår ut.

Må si at dette ikke er veldig lett å forstå seg på, selv om jeg har økonomiutdannelse og er drillet på å regne på mye vanskeligere scenarier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har regnet litt på det jeg også, og jeg kom også frem til at det blir ca like stor utbetaling for meg med 100% og 80%, og at jeg derfor kommer relativt likt ut om jeg velger det ene eller det andre. Nå skal det sies at jeg litt usikker på hvordan skatten påvirkes av de to alternativene.

Så dersom det er sånn at fars utbetaling påvirkes av om jeg velger 80% eller 100% så ser det da for meg ut til at det er der den store forskjellen på om man velger 80% eller 100% slår ut.

Må si at dette ikke er veldig lett å forstå seg på, selv om jeg har økonomiutdannelse og er drillet på å regne på mye vanskeligere scenarier..

Jepp, her blir også den store forskjellen hos far.

For meg utgjorde ikke skatten noe forskjell. Med 100% får jeg toppskatt i 2013 men ikke i 2014 (forutsatt ulønnet), med 80% får jeg ikke toppskatt i 2013 men i 2014 tjener jeg over grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også sooooove.. Er så trøtt og så er lillegutt syk.

Sympati sendes, og jeg skal slutte å klage. Kan tross alt sove når jeg vil:) Er så slitsomt med sykt barn når man er sliten selv. Hadde eldstemann hjemme noen dager her og trodde jeg skulle gå under - syk unge + shabby mamma = dårlig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at en med økonomiutdannelse også syns dette er litt vrient... :sjenert: Vi har regnet oss fram til at vi får tilsammen ca 15000 mer utbetalt ved å ta 100% istedenfor 80%. Og da lønner jo det seg selvom vi skulle ta 10 uker ulønnet etterpå. Hvis vi har fått til å regne dette helt riktig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at en med økonomiutdannelse også syns dette er litt vrient... :sjenert: Vi har regnet oss fram til at vi får tilsammen ca 15000 mer utbetalt ved å ta 100% istedenfor 80%. Og da lønner jo det seg selvom vi skulle ta 10 uker ulønnet etterpå. Hvis vi har fått til å regne dette helt riktig da...

Tror kanskje det blir til at vi også velger 100% med 10 ukers ulønnet perm også fremfor 80%. For meg blir det svært liten forskjell, men for kjære kommer det til å utgjøre noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest asanti

For øyeblikket håper jeg at papirene fra nav kommer i retur, for jeg lurer på om jeg søkte for fort uten å satt meg ned å ordentlig regnet på det. Spurte jo dem på konotret her om hjelp, men de kunne jo ikke det. Så nå må jeg nesten se om kanskje 80% er bedre. Blir så forvirret! Og irritert for at ingen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sympati sendes, og jeg skal slutte å klage. Kan tross alt sove når jeg vil:) Er så slitsomt med sykt barn når man er sliten selv. Hadde eldstemann hjemme noen dager her og trodde jeg skulle gå under - syk unge + shabby mamma = dårlig stemning.

Du har jo all grunn til å klage. For med tanke på ditt svangerskap så er det jo vi andre som egentlig ikke burde klage :)

Ja er slitsomt med sykt barn og i natt har han helle rikke sovet mye. Hadde 39,8 i feber og det er jo ikke morro. Men han er snørrete og det er tenner på gang. Så er mulig det forsterker litt.. Håper tennene kommer snart! Men i dag er han i bedre form og er hjemme med pappaen sin. Jeg er på jobb og halvsover, men drar nok litt tidligere hjem :)

------------------------------------------

Stortsett så lønner det seg alltid å ta 100% og heller ta noe ulønnet hvis man ønsker det. Dette er siden far må ta det samme som mor og 80/ er ikke akkurat 80%, men litt mindre pga diverse nav regler... Mor har jo sin ferie som man kan ta for å forlenge og så kan jo far ta sin ferie utenom. Men den velger han som oftest å ta om sommeren slik at man er sammen med mor- så den liksom faller litt bort.

Jeg hadde sist ca 21.000 utbetalt normalt sett etter skatt og i permisjon med 80% lønn så hadde jeg ca 17.000. Men det er ikke så lett og syns det er dårlig at man ikke kan få mer hjelp når man kommer til nav og spør om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjøres det egentlig når man bruker ferie for å forlenge permisjon i forhold til NAV? Jeg tenker å ta ut ferie i slutten av min permisjon for å forlenge (vi deler 50/50, og da får jeg i alle fall litt lenger perm, og vi utsetter bhg start noe). Må vi da søke om utsettelse av fars permisjon til dato for når min ferie er over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg regnet på det. For meg hadde det vært 2000kr i forskjell ved 80% og 100%. Sparer jeg de beløpet ved 100% får jeg nok til en normal måned etter endt permisjon. Og med tanke på at mannen taper ganske så mye ved 80% så tror jeg 100% blir best. Vi har jo blitt vant med en lønn nå mens Nav tuller med svangerskapspengene og om jeg får til å amme så er det jo ikke store utgifter det første året med lille bortsett fra klær ol. Så om behovet er der så skal nok ulønnet perm gå greit en liten periode.

Men la oss si at jeg tar ut ferie før samboer starter på sin permisjon, jeg går tilbake til jobb i de 12 ukene. Kan jeg da ta ulønnet perm når han er ferdig med sine 12 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...