Isrose Skrevet 4. januar 2013 #1281 Del Skrevet 4. januar 2013 I permisjonspairene? Dette er nytt for meg, da jeg kun har sett at det er sykdom hos far som gjør slik at man helt sikkert får overført permisjonen, alt annet handler om saksbehandleren er snill eller ei. For det er noen som får overført og andre ikke, så føler det er flaks som avgjør dette Jobber han ved siden av studiene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 4. januar 2013 #1282 Del Skrevet 4. januar 2013 Jobber han ved siden av studiene? Ja, det er "problemet", han jobber 6-8 dager i måneden og dermed har han jo også krav på permisjon. Det at han ikke kan ta fri fra forelesninger i 3 taes ikke hensyn til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 4. januar 2013 #1283 Del Skrevet 4. januar 2013 Ja, det er "problemet", han jobber 6-8 dager i måneden og dermed har han jo også krav på permisjon. Det at han ikke kan ta fri fra forelesninger i 3 taes ikke hensyn til.. Kan han la være å jobbe noen måneder før permisjonen slik at han mister rett til fedrekvote? Skulle tro det var mer lønnsomt enn om dere mister ukene og du må ta ulønnet permisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 4. januar 2013 #1284 Del Skrevet 4. januar 2013 Kan han la være å jobbe noen måneder før permisjonen slik at han mister rett til fedrekvote? Skulle tro det var mer lønnsomt enn om dere mister ukene og du må ta ulønnet permisjon. Jo, jeg hadde faktisk tenkt tanken, men jeg trodde at det bar snakk om de siste 6/10 mnd før MIN permisjonstid begynner? Eller er det snakk om 6/10 månedene før hans permisjon begynner? For om det er min permisjon så er gå toget gått, men om det er snakk om hans del så er det jo enda en mulighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 4. januar 2013 #1285 Del Skrevet 4. januar 2013 Jo, jeg hadde faktisk tenkt tanken, men jeg trodde at det bar snakk om de siste 6/10 mnd før MIN permisjonstid begynner? Eller er det snakk om 6/10 månedene før hans permisjon begynner? For om det er min permisjon så er gå toget gått, men om det er snakk om hans del så er det jo enda en mulighet! Tror det er 6 av 10 måneder før hans permisjonstid, men spør NAV for å være sikker. Far kan i hvert fall tjene opp rettigheter etter at mor har begynt permisjonen, men kanskje NAV er "greie" og lar ham beholde rettigheter som er tjent opp før mors permisjon begynner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 4. januar 2013 #1286 Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg mente at det sto nå om at mor kan overta om far er student. Men det spørs jo visst han jobber på siden. I Norge ødelegger man jo alt om man har jobb på sia av studier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 4. januar 2013 #1287 Del Skrevet 4. januar 2013 Du får mer utbetalt ved 100% enn 80% ja, det er jo bare 10 uker lenger permisjon, mens lønnen blir redusert med 20% i mange måneder ved 80%. Men husk på at du mister rettigheter i forhold til sykepenger og opptjening av ferie ved bruk av ulønnet permisjon. Vi vurderer etter hvert om vi skal ta i bruk ulønnet perm for mannen, spørs litt på om vi får vesla inn i bhg eller ikke egentlig - har ikke noe i mot å starte tidlig med bhg. Eldstemann startet da han var 10 mnd og det gikk helt supert, vi er fleksible og har mulighet for korte dager osv. Får se det litt an:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 4. januar 2013 #1288 Del Skrevet 4. januar 2013 Hvis du ikke får overta fars kvote, så kan det kanskje være en løsning at han velger gradert uttak av foreldrepenger? Da kan han være hjemme med barnet de dagene han ikke er på forelesning f.eks, og kan strekke permisjonstiden ut over en lenger periode. Men da måtte dere funnet på noe lurt de dagene han er på skolen da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 4. januar 2013 #1289 Del Skrevet 4. januar 2013 Jeg er forresten ikke sykemeldt ennå, men får se hvordan det går framover nå som bekkenet krangler. Har en jobb hvor jeg går mye med blyfrakk, og det er tungt og ikke særlig bra for bekkenet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 4. januar 2013 #1290 Del Skrevet 4. januar 2013 Men husk på at du mister rettigheter i forhold til sykepenger og opptjening av ferie ved bruk av ulønnet permisjon. Får man færre feriedager eller bare mindre feriepenger? Mindre penger får man ved å velge 80% også, så det går vel nesten opp i opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 4. januar 2013 #1291 Del Skrevet 4. januar 2013 Man får jo ikke store summen feriepenger av permisjon heller. Så da har det vel ikke noe å si om man går en periode ulønnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 4. januar 2013 #1292 Del Skrevet 4. januar 2013 Man får vel ikke opptjent feriedager for de dagene man har ulønnet permisjon mente jeg? Feriepenger beregnes ut i fra inntekten, så ja det blir jo 20% mindre ved 80%, og så spørs det jo hvor lang ulønnet perm man har tenkt å ta ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 4. januar 2013 #1293 Del Skrevet 4. januar 2013 Man får jo ikke store summen feriepenger av permisjon heller. Så da har det vel ikke noe å si om man går en periode ulønnet. Jeg får f.eks full opptjening av feriepenger i min permisjon, har utbetalt lønn fra arbeidssted og ikke NAV og har vanlig opptjening. Men får ikke det om jeg går ut i ulønnet perm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 4. januar 2013 #1294 Del Skrevet 4. januar 2013 Man får vel ikke opptjent feriedager for de dagene man har ulønnet permisjon mente jeg? Feriepenger beregnes ut i fra inntekten, så ja det blir jo 20% mindre ved 80%, og så spørs det jo hvor lang ulønnet perm man har tenkt å ta ut. Jeg tror man har rett på full ferie (5 uker for de fleste) selv om man har vært i ulønnet permisjon, kan ikke finne noe i ferieloven som sier noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 5. januar 2013 #1295 Del Skrevet 5. januar 2013 Jeg er i 100% jobb, men tenker at jeg ikke kommer til å jobbe 100% frem mot termin. Det er så vanvittig hektisk på jobb med mye stress, tøffe deadliner og overtid. Formen min er ganske god, så det går relativt greit når jeg er på jobb, men jeg er jo helt dau når kvelden kommer. Eller, å si at det går relativt greit når jeg er på jobb er vel å overdrive litt (flink-pike GO HOME! ). Jeg er ganske ukonsentrert til tider, og hadde to tilfeller hvor jeg var så stressa og sliten at jeg gråt på do før jul Vel, planen er å holde ut til 25 januar, for da er det bare en mnd igjen til jeg skal ut i permisjon, og så gå ut i 50% sykemelding da. Har allerede pratet med legen min og jordmor, og har full støtte derifra. Som jordmor sier så er det de sjefene som tilrettelegger som har gravide lengst i jobb, og hos meg er det INGEN tilrettelegging. Ang. permisjon så hadde jeg i utgangspunktet tenkt å ta 80% varianten, men hvis det er mer lønnsomt å ta 100% med ulønnet permisjon etterpå skal jeg vurdere det. Tror at jeg får lønn utbetalt fra jobben som vanlig i permisjonen, så det kan være at jeg får full opptjening på feriepenger uansett hva jeg gjør. Håper det! Ellers er det jo litt mindre stress med 80%-varianten da... Da slipper jeg å tenke selv liksom Men hvis det er mye mer lønnsomt med 100% og ulønnet permisjon må jeg jo vurdere det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 5. januar 2013 #1296 Del Skrevet 5. januar 2013 Jeg tror man har rett på full ferie (5 uker for de fleste) selv om man har vært i ulønnet permisjon, kan ikke finne noe i ferieloven som sier noe annet. Har alltid rett på 5 uker ferie, men får bare utbetalt feriepenger for de dager man har opptjent. Altså tar man ut flere feriedager enn man har opptjent blir man trukket i lønn når man tar disse dagene ut, og for mange er det upraktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 5. januar 2013 #1297 Del Skrevet 5. januar 2013 Jeg er i 100% jobb, men tenker at jeg ikke kommer til å jobbe 100% frem mot termin. Det er så vanvittig hektisk på jobb med mye stress, tøffe deadliner og overtid. Formen min er ganske god, så det går relativt greit når jeg er på jobb, men jeg er jo helt dau når kvelden kommer. Eller, å si at det går relativt greit når jeg er på jobb er vel å overdrive litt (flink-pike GO HOME! ). Jeg er ganske ukonsentrert til tider, og hadde to tilfeller hvor jeg var så stressa og sliten at jeg gråt på do før jul Vel, planen er å holde ut til 25 januar, for da er det bare en mnd igjen til jeg skal ut i permisjon, og så gå ut i 50% sykemelding da. Har allerede pratet med legen min og jordmor, og har full støtte derifra. Som jordmor sier så er det de sjefene som tilrettelegger som har gravide lengst i jobb, og hos meg er det INGEN tilrettelegging. Ang. permisjon så hadde jeg i utgangspunktet tenkt å ta 80% varianten, men hvis det er mer lønnsomt å ta 100% med ulønnet permisjon etterpå skal jeg vurdere det. Tror at jeg får lønn utbetalt fra jobben som vanlig i permisjonen, så det kan være at jeg får full opptjening på feriepenger uansett hva jeg gjør. Håper det! Ellers er det jo litt mindre stress med 80%-varianten da... Da slipper jeg å tenke selv liksom Men hvis det er mye mer lønnsomt med 100% og ulønnet permisjon må jeg jo vurdere det. Uff, å gråte på jobb er ikke et godt tegn, skjønner godt at du har full støtte fra lege og jordmor. Enig at det er mindre å tenke på med 80%, men for oss utgjør det 15-20 000 kr brutto og det er ganske mye penger. Hvis dere har tenkt at mannen skal ta en del av fellesdelen av permisjonen eller gradert uttak osv. kan 80% være greit. Man må være ferdig med fellesdelen før man tar ulønnet permisjon, og for vår del er det greiest at jeg gjør meg ferdig med min del av permisjonen, både lønnet og ulønnet, før han går tilbake i jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isrose Skrevet 5. januar 2013 #1298 Del Skrevet 5. januar 2013 Har alltid rett på 5 uker ferie, men får bare utbetalt feriepenger for de dager man har opptjent. Altså tar man ut flere feriedager enn man har opptjent blir man trukket i lønn når man tar disse dagene ut, og for mange er det upraktisk. Ok, men man taper ikke på det totalt sett? Det blir som at 80% er mer praktisk enn 100% + ulønnet fordi man får penger hver måned fremfor å måtte spare for å klare seg i perioden uten lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 5. januar 2013 #1299 Del Skrevet 5. januar 2013 Nei, nei, nei - man taper jo ikke penger på å ikke ha opptjent ferie, jeg synes bare det er veldig praktisk med full opptjening:) Og de aller fleste synes alltid det er kjipt å f.eks bytte jobb i løpet av et år pga opptjening av ferie osv. Bare greit å huske på. Vi hadde helt bestemt oss for 80% vi, og jeg tenker jo fortsatt at om målet er lengst mulig permisjon er det veldig enkelt å velge 80% fremfor 100%, alle må bare finne den løsningen som fungerer best for dem:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 6. januar 2013 #1300 Del Skrevet 6. januar 2013 Skjønner meg ikke på NAV og permisjonsstyret jeg. Synes liksom ikke info siden er spesielt informativ.. ehh. Først og fremst, jeg har i løpet av de 6 av 10 påkrevde månedene med pensjonsgivende inntekt hatt tre forskjellige arbeidsgivere. Regner de da gjennomsnittet ut fra disse månedene eller for hele året? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå