Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Ser kjempelurt ut med bedside crib! :jepp: Har tenkt på det selv. Men kunne den du kjøpte reguleres i høyden, Frøken Vims? Det så liksom ikke sånn ut på bildet. Hva slags merke var det?

Den fra barnas hus har jeg sett i butikk, asanti. :)

Så bra at bekkenet kom seg med litt hvile, Little princess! Jeg har ikke hatt mye vondter foreløpig, men etter at jeg har vært veldig aktiv kjenner jeg det jo. Da er det godt med et varmt bad eller en varmeflaske. ;) Kjenner at jeg blir fort "støl" i magen etter mye aktivitet også, mye bøying og sånn er ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan virket den synes du My84? Om jeg ikke finner den på barnebutikken her eller i nabobyen så må jeg vel bestille den, så kjekt om du fikk noen inntrykk å dele. :)

Varmeflaske skal invisteres i her, enkelte dager kjennes det godt i halebeien og bekkene at man har vært i mye aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kjempelurt ut med bedside crib! :jepp: Har tenkt på det selv. Men kunne den du kjøpte reguleres i høyden, Frøken Vims? Det så liksom ikke sånn ut på bildet. Hva slags merke var det?

Den fra barnas hus har jeg sett i butikk, asanti. :)

Så bra at bekkenet kom seg med litt hvile, Little princess! Jeg har ikke hatt mye vondter foreløpig, men etter at jeg har vært veldig aktiv kjenner jeg det jo. Da er det godt med et varmt bad eller en varmeflaske. ;) Kjenner at jeg blir fort "støl" i magen etter mye aktivitet også, mye bøying og sånn er ikke så godt.

Den jeg har kjøpt er den samme som den de har på barnas hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så bare så annerledes ut på bilde du la ut. :)

Å ja. Det var nok bare fordi jeg brukte det første bildet jeg fant på google. Jeg kan ta en tur i kjelleren og titte litt på den i kveld og komme med en rapport etterpå :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er den tredje store babytingen i hus, nemlig en bedside crib

Planen er at sengen skal være den store søvnredderen den første og mest intensive nattammingstiden :jepp:

Og så fikk jeg den brukt for 900 (nypris 1899,-) :nigo: Så nå har jeg spart så mye penger på å kjøpe dyre ting brukt at jeg kan handle med god samvittighet videre :lur:

Vi skal også ha Troll bedside crib! :laugh: Synes den ser genial ut. Du er heldig som fant den brukt. Har lett litt rundt etter den brukt, men jeg vil ha den modellen med hjul på, slikt at jeg kan trille den inn på stua om dagen, men den er ikke så lett å finne brukt...

Noen som har begynt å tenke på prosessen å søke svangerskapspermisjon. Har hørt at det er litt å sette seg inn i.. Hvor skal man egentlig begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Vi skal også ha Troll bedside crib! :laugh: Synes den ser genial ut. Du er heldig som fant den brukt. Har lett litt rundt etter den brukt, men jeg vil ha den modellen med hjul på, slikt at jeg kan trille den inn på stua om dagen, men den er ikke så lett å finne brukt...

Noen som har begynt å tenke på prosessen å søke svangerskapspermisjon. Har hørt at det er litt å sette seg inn i.. Hvor skal man egentlig begynne?

Må man ikke ha svangerskapsbekreftelse fra jordmor før man kan søke om permisjon? Tror man får den i uke 26-28.. Men jeg leste på NAV sine sider at om man søker for tidlig så må man bare søke igjen senere, så de anbefalte å vente til 4-6 uker før permisjonsstart.

Jeg vet ikke hva som er rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Må man ikke ha svangerskapsbekreftelse fra jordmor før man kan søke om permisjon? Tror man får den i uke 26-28.. Men jeg leste på NAV sine sider at om man søker for tidlig så må man bare søke igjen senere, så de anbefalte å vente til 4-6 uker før permisjonsstart.

Jeg vet ikke hva som er rett og ikke rett, men det er det jeg har lest for ikke så lenge siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er rett og ikke rett, men det er det jeg har lest for ikke så lenge siden :)

Jo, men søker man kun gjennom NAV eller er det vanlig å søke på jobben først? I min arbeidskontrakt står det at jeg må søke permisjon 3mnd før jeg starter i permisjon. Og om jeg da må vente til uke 26 så rekker jeg ikke det. På jobben har jeg bare fått beskjed om å sjekke NAV sine nettsider, da det er ingen som vet hvordan man søker... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også foreldrepenger nyx88?

Etter man har fått terminbekreftelse av lege/jordmor etter uke 26 skal man søke via NAV sine søknadskjema "Søknad om foreldrepenger eller fedrekvote ved fødsel" eller skjemaet "Utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger (gradert uttak)". Arbeidsgiver skal fylle ut "Inntektsopplysninger for arbeidstaker" og "trekkopplysninger". Alt står på NAV sine sider og det er egentlig ganske greit. Anbefalingen min er å tidlig skrive ut søknadskjemaene, studere dem - se hvilke papirer/hvilken informasjon du må få tak i - og gjerne fylle ut, men vente med å sende inn før senere. Da blir man ikke så stresset som når tidspresset henger over deg:) Ellers må man bare regne og regne på uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jordmor om når jeg må søke om permisjon, og hun sa at jeg tidligst kunne søke i uke 26-28 pga at man ikke fikk bekreftelsen man trenger for å søke før da. Jeg har også hørt at man må søke på nytt om man søker for tidlig. Trodde man bare måtte si ifra på jobben jeg, må man søke der også? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig ikke huske at jeg søkte på jobben sist, bare sa i fra og så må de jo følge ut disse skjemaene uansett.. Det er jo ikke sånn at de kan si nei:) Søkte 8 uker før termin sist gang, og husker vi ble litt stresset for jeg fikk ikke godkjenning før etter jeg hadde startet permisjon. Heldigvis for meg betaler arbeidsgiver lønn under permisjon, så økonomisk hadde det ingenting å si for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er formen til dere andre om dagen?

Jeg er helt tappet for energi om dagen... I går sovnet jeg kl halv åtte på sofaen, og sov til kl 8 i dag tidlig, kun avbrutt av turen fra sofaen inn til sengen i 1-tiden i natt. Allikevel føles kroppen som den veier flere tonn i dag, og øyelokkene er tunge.

Sånn har det vært de siste to ukene, riktignok litt bedre i helgene, men selv da må jeg sove litt hvis jeg har gjort noe som krever energi, feks som å gå en tur.

Det er veldig hektisk på jobb om dagen også, med masse stress og tøffe deadliner, og sjefen ser ikke ut til å slakke på kravene ettersom svangerskapet skrider frem, snarere tvert i mot..... En nær kollega av meg sluttet i går, og jeg må ta over en del av hans oppgaver. Samtidig forventer sjefen at jeg skal ta unna den samme mengden av mine oppgaver som tidligere...

Huff, kjenner jeg er ganske fortvilet over dette om dagen :sjenert: . Jeg føler meg ikke syk nok til at jeg bør gå til legen å få meg en sykemelding, samtidig som jeg ikke føler meg "frisk" nok til å henge med i tempoet på jobb.

Ettersom sjefen min ikke en eneste gang har spurt meg hvordan formen er siden jeg fortalte om graviditeten i uke 13, og samtidig kommuniserer høyere og høyere forventninger til meg, så opplever jeg heller ikke at tilrettelegging er aktuelt.. :(

Noen som har noen råd å komme med? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen til dere andre om dagen?

Jeg er helt tappet for energi om dagen... I går sovnet jeg kl halv åtte på sofaen, og sov til kl 8 i dag tidlig, kun avbrutt av turen fra sofaen inn til sengen i 1-tiden i natt. Allikevel føles kroppen som den veier flere tonn i dag, og øyelokkene er tunge.

Sånn har det vært de siste to ukene, riktignok litt bedre i helgene, men selv da må jeg sove litt hvis jeg har gjort noe som krever energi, feks som å gå en tur.

Det er veldig hektisk på jobb om dagen også, med masse stress og tøffe deadliner, og sjefen ser ikke ut til å slakke på kravene ettersom svangerskapet skrider frem, snarere tvert i mot..... En nær kollega av meg sluttet i går, og jeg må ta over en del av hans oppgaver. Samtidig forventer sjefen at jeg skal ta unna den samme mengden av mine oppgaver som tidligere...

Huff, kjenner jeg er ganske fortvilet over dette om dagen :sjenert: . Jeg føler meg ikke syk nok til at jeg bør gå til legen å få meg en sykemelding, samtidig som jeg ikke føler meg "frisk" nok til å henge med i tempoet på jobb.

Ettersom sjefen min ikke en eneste gang har spurt meg hvordan formen er siden jeg fortalte om graviditeten i uke 13, og samtidig kommuniserer høyere og høyere forventninger til meg, så opplever jeg heller ikke at tilrettelegging er aktuelt.. :(

Noen som har noen råd å komme med? :(

Off, dette hørtes slitsomt ut! Må være vanskelig å kombinere høye arbeidskrav og graviditet, spesielt når den verste trøttheten kommer. Og så må det være ekstra vanskelig når sjefen ikke gir noe uttrykk for at dette er noe som bær tas hensyn til. Kan jo være du må vurdere å bli gradert sykmeldt en stund, om ikke arbeidsmengden da bare øker voldsomt de dager du faktisk jobber? Pass på så du ikke sliter deg heltut i alle fall.

Her er formen fortsatt dårlig, men likevel noe bedre. Får levd litt - små gleder som å orke å pakke inn julegaver betyr mye. Og så har jeg begynt å sove igjen på natt, og det hjelper jo på. Har innsett at jeg er en av de heldige som kanskje kommer til å slite med kvalme og oppkast hele svangerskapet, så prøver å finne løsninger som gjør at det er levbart. Synes det er kjipt å måtte være avhengig av medisiner for å fungere, det føles liksom bare feil. Men uten blir jeg så dårlig at det ikke er noe bra igjen, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å søke NAV har jeg fått tips fra venninner om å printe skjemaene, se hva vi trenger for å fylle de ut og regne uker, slik Citrus sa, for det er mye å sette seg inn i å dumt å gjøre feil. Men en kan ikke sende inn papirene før bekreftelsen fra jordmor er på plass etter uke 26.

Frøken Vims, ta en prat med jordmor, evt. lege om du har en brukbar en, om arbeidsmengde og formen. Jeg har følt meg generelt uggen, sliten og i dårlig form (+ oppkast siden uke 13/14) og her satt jordmor ned foten for en uke siden. Jeg er da sykemeldt 100% i to uker for å se om jeg klarer å komme meg ovenpå, hvis ikke blir det to nye uker eller gradert sykemelding en periode framover. Hvis du har nogenlunde samme arbeidsmoral som meg, i tillegg til lett dårlig samvittighet overfor jobb, må du ha noen som sier "stopp!" til deg, først da tar du poenget. Jeg trengte det ihvertfall. Har vært ute av huset to ganger den siste uken, en gang på et møte på jobb (som jeg tenkte at jeg sikkert klarer, ha ha.....), jeg var utslitt etterpå, sovnet med en gang jeg kom hjem... Andre gangen var i dag, en tur for å kjøpe 4 skruer vi trenger til huset og en liten time på ikea for å se etter lamper. Ute av huset i to timer... Jeg ligger nå som et slakt på sofaen med hodepine, økt temperatur og generelt utslitt kropp.

Hør på kroppen din, den sier ifra hva du tåler og ikke. Vi har ikke bare oss selv å tenke på nå, så når kroppen sier fra er det bare å høre etter. Det er ikke kjekt å kaste inn håndkleet, men når jeg først slapper av innser jeg hvor sliten jeg faktisk har vært de siste månedene... Lykke til Frøken Vims :klem:

Hvilke medisiner er det du har fått Citrus? Fungerer de? Jeg har fått 10mg Afipran som skal tas 3 ganger til dagen, kvalmen er pittelitt redusert, jeg spyr bare halvparten så mye som før jeg ble sykemeldt, men spyr jo fortsatt... Usikker på om det er sykemeldingen/det at jeg nå er i ro som har stoppet verste oppkastet eller om det er medisinene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke medisiner er det du har fått Citrus? Fungerer de? Jeg har fått 10mg Afipran som skal tas 3 ganger til dagen, kvalmen er pittelitt redusert, jeg spyr bare halvparten så mye som før jeg ble sykemeldt, men spyr jo fortsatt... Usikker på om det er sykemeldingen/det at jeg nå er i ro som har stoppet verste oppkastet eller om det er medisinene...

Startet med Postafen for 2 mnd siden, fungerte (mindre oppkast, fortsatt mye kvalme) et par uker,så ble det Afipran som ikke hadde noe effekt i det hele tatt omtrent - tilbake til Postafen, annen medisin på sykehuset, og nå Postafen igjen, denne gang fungerer det faktisk. Avhengig av to tbl per dag og det går galt om jeg ikke tar det til ca samme tid, og før jeg står opp - men det fungerer! Nå kaster jeg bare opp 2-4 ganger per dag, og får i meg mat og drikke. Behagelig er det sjeldent for kvalmen og trøttheten er overvelmende, men så mye bedre enn da jeg ikke fikk i meg noe og besvimte bare jeg skulle gå på toalettet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må komme med en klage nå! Kjenner jeg blir irritert. Jeg er 23 år, har utdannelse, hus, bil og en samboer med utdannelse. Vi er klare for barn og det er noe vi ønsker.

Så hvorfor i h***** må voksne mennesker hele tiden føle rett til å kommentere at de synes man er alt for ung og at man burde gjøre så mye før man får barn? Kan det ikke få lov til å være indivuelt hva man vil?

Det virker som at de som kommer med slike kommentarer har mye å angre på i sitt liv når det gjelder sine valg, men hvorfor må dem hakke ned på andres valg?

Vi ønsker en familie å dele opplevelser og inntrykk med, se våre barn vokse og hvilke veier de tar i livet. Det er for oss spennende å kan ikke tenke meg noe annet.

Jeg ønsker ikke fyll, ons, singellivet osv. Jeg ønsker meg en familie!

Sånn, det var et lite klageinnlegg fra meg. Mulig der er hormonene, men jeg kjenner jeg har fått nok nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg må komme med en klage nå! Kjenner jeg blir irritert. Jeg er 23 år, har utdannelse, hus, bil og en samboer med utdannelse. Vi er klare for barn og det er noe vi ønsker.

Så hvorfor i h***** må voksne mennesker hele tiden føle rett til å kommentere at de synes man er alt for ung og at man burde gjøre så mye før man får barn? Kan det ikke få lov til å være indivuelt hva man vil?

Det virker som at de som kommer med slike kommentarer har mye å angre på i sitt liv når det gjelder sine valg, men hvorfor må dem hakke ned på andres valg?

Vi ønsker en familie å dele opplevelser og inntrykk med, se våre barn vokse og hvilke veier de tar i livet. Det er for oss spennende å kan ikke tenke meg noe annet.

Jeg ønsker ikke fyll, ons, singellivet osv. Jeg ønsker meg en familie!

Sånn, det var et lite klageinnlegg fra meg. Mulig der er hormonene, men jeg kjenner jeg har fått nok nå. ;)

Uff, skjønner det er irriterende når andre mennesker på død og liv skal stikke nesen sin der den ikke hører hjemme. De har da vitterlig ikke noe med når dere ønsker å stifte familie? Hadde du vært 18 år gammel og bodd hjemme hos mor og far så hadde jeg skjønt skepsisen, men det er da ikke tilfelle hos dere.

Jeg tåler virkelig ikke at andre mennesker forteller meg hva jeg bør og ikke bør gjøre (feks ang tatoveringene mine har andre VELDIG mye meninger om), så hadde noen prøvd å fortelle meg når vi burde -i deres mening- fått barn så hadde jeg nok sett rødt :ler:

Jeg syntes du bør komme med et passene svar tilbake jeg, noe ale "hvorfor mener du at du har noe bestemmelsesrett ang denne saken?" Eller noe i den duren. De blir gjerne svar skyldig da.

Men ikke bry deg om det de sier du, det er deres liv og dere vet best! Dessuten syntes ikke jeg at 23 år er ungt, men en fin alder! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner det er irriterende når andre mennesker på død og liv skal stikke nesen sin der den ikke hører hjemme. De har da vitterlig ikke noe med når dere ønsker å stifte familie? Hadde du vært 18 år gammel og bodd hjemme hos mor og far så hadde jeg skjønt skepsisen, men det er da ikke tilfelle hos dere.

Jeg tåler virkelig ikke at andre mennesker forteller meg hva jeg bør og ikke bør gjøre (feks ang tatoveringene mine har andre VELDIG mye meninger om), så hadde noen prøvd å fortelle meg når vi burde -i deres mening- fått barn så hadde jeg nok sett rødt :ler:

Jeg syntes du bør komme med et passene svar tilbake jeg, noe ale "hvorfor mener du at du har noe bestemmelsesrett ang denne saken?" Eller noe i den duren. De blir gjerne svar skyldig da.

Men ikke bry deg om det de sier du, det er deres liv og dere vet best! Dessuten syntes ikke jeg at 23 år er ungt, men en fin alder! :jepp:

Ikke sant. Det dumme er at jeg tar meg i å forsvare mitt valg, akkurat som om at valgene jeg tar er gale. Det må jeg slutte med, må heller bli litt tøffere i trynet å spør nå sånt lurt tilbake. :)

Ellers jenter, hva er planene for helga? Regner med litt flytting og oppussing på noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...