Gjest _Lita_ Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Har noen her inne (eller tør du innrømme) at du har gitt penger til en eller flere tiggere? Noen som har for vane å gi dem penger? I såfall hvorfor gir dere dem penger? Min mormor har en tigger like ved butikken hun handler i. Hun startet med å gi han en tier, en tyvekroning, osv. Nå har han begynt å kreve mat, mer penger og er skrekkelig slitsom. Han er også en utakknemlig drittsekk, som himler med øynene hvis han f.eks bare har fått en tier, og ikke en tyvekroning. Ja, hvorfor gir folk penger til tiggerne i det hele tatt? Det er jo en grunn til at dem er her... fordi vi gir. Er nordmenn alt for opptatt av å vise vår velstand? Hva annet kan det bunne i? Dere syntes synd på dem, eller er vi redde for å virke rasistiske? Ja, hvorfor gir du penger til dem? 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 Å gi penger til tiggere er å gjøre en bjørnetjeneste. Anonym poster: 5e7c9d23a3ac42d5763e1550a6bc63b9 6
finkel Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 Jeg gir aldri penger til tiggere, men jeg har innimellom kjøpt mat til de. Jeg spør om de vil ha en matbit i stedet for penger. De fleste svarer ja, og jeg har tatt de med meg inn på nærmeste kiosk/matbutikk, latt de plukke seg en middag eller lunsj, og betalt dette. Alle har vært veldig takknemlige og glade for maten de har fått... 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 skjønner ikke hvorfor folk er så dumme å gir de penger! irriterer meg grenseløst. blir jo bare flere av de! Anonym poster: c11f82f33b5259b51b581348e3bbfe00 6
Maestro Skrevet 19. juli 2012 #5 Skrevet 19. juli 2012 Kjøper heller Asfaltbladet for 50 kr enn å gi en tier til en tigger.. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Tigging gir også rett til å stå i folketrygden, så ved å gi tiggerne penger er du med på å få flere å flere av tiggerne hit til landet. Vi ser jo nå hvor langt det har gått med disse såkalte rom-folkene. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10051677 Anonym poster: cc9a923175996daa768a3d3e9a8672d2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #7 Skrevet 20. juli 2012 Gir alltid penger til tiggere. Synes rett og slett det er en hyggelig ting å gjøre. Og tenker at de trenger pengene mer enn meg. Anonym poster: da05a98cbc7067a1fe714348a62864f9
Gjest _Lita_ Skrevet 21. juli 2012 #8 Skrevet 21. juli 2012 Jeg gir aldri penger til tiggere, men jeg har innimellom kjøpt mat til de. Jeg spør om de vil ha en matbit i stedet for penger. De fleste svarer ja, og jeg har tatt de med meg inn på nærmeste kiosk/matbutikk, latt de plukke seg en middag eller lunsj, og betalt dette. Alle har vært veldig takknemlige og glade for maten de har fått... Det samme gjorde min mor, og min mormor... De begynte i grunn bare å kreve mer og mer. En dag sa min mor nei, og tiggeren ble illsint. Det hele er så tragisk.
Gjest _Lita_ Skrevet 21. juli 2012 #9 Skrevet 21. juli 2012 Gir alltid penger til tiggere. Synes rett og slett det er en hyggelig ting å gjøre. Og tenker at de trenger pengene mer enn meg. Anonym poster: da05a98cbc7067a1fe714348a62864f9 Så det er grunnen? At de trenger de mer enn deg?
Gjest _Lita_ Skrevet 21. juli 2012 #10 Skrevet 21. juli 2012 Kjøper heller Asfaltbladet for 50 kr enn å gi en tier til en tigger.. Enig! Det gjør jeg også. Jeg er selvsagt enig med en her som skrev at dette medfører jo bare til mer tigging. Et område jeg ferdes en del i sitter det tiggere på hvert hjørne. Ofte går jeg innom en butikk der, og hun bak kassa fortalte meg at de kommer inn å veksler inn skyhøye summer hver eneste dag.
Gjest Søgni Skrevet 21. juli 2012 #11 Skrevet 21. juli 2012 (endret) Jeg gir heller ikke penger til tiggere, ettersom jeg foretrekker å heller gi penger til organisasjoner, og fordi jeg ikke tror det bedrer noens situasjon på sikt. Når det er sagt, selv om historien om bestemora di er tankevekkende, så tror jeg man skal passe seg for å tillegge alle tiggere denne måten å behandle folk på. I tillegg blir det litt spesielt å spekulere i "alle som støtter tiggere ved å gi penger" sin motivasjon for å gi penger til tiggere. Endret 21. juli 2012 av Søgni 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2012 #12 Skrevet 21. juli 2012 Jeg gir penger til tiggerne, fordi jeg håper det kommer flere sigøynere til landet. Dette folket var en krigerkaste i India for 1000 år siden som kjempet en innbitt kamp for å unngå at landet deres skulle bli invadert og okkupert av muslimene. Tragisk nok så ble overmakten for stor og landet deres ble okkupert og sigøynerne ble kastet ut av landet sitt og drevet på flukt til Europa. Og her har de levd siden og ikke fått den respekt de fortjener. Disse må støttes. Så jeg gir penger til de hver dag. Anonym poster: 274eec55e14dbb7b4eaaae4b7ca1f11b
Gjest _Lita_ Skrevet 21. juli 2012 #14 Skrevet 21. juli 2012 Jeg gir heller ikke penger til tiggere, ettersom jeg foretrekker å heller gi penger til organisasjoner, og fordi jeg ikke tror det bedrer noens situasjon på sikt. Når det er sagt, selv om historien om bestemora di er tankevekkende, så tror jeg man skal passe seg for å tillegge alle tiggere denne måten å behandle folk på. I tillegg blir det litt spesielt å spekulere i "alle som støtter tiggere ved å gi penger" sin motivasjon for å gi penger til tiggere. Nei, alle er jo ikke sånn, men er vi ikke litt naive hvis vi tror de har det så fælt som de påstår her i Norge? Like ved der jeg ferdes er det flere store, fine hus, som tiggerne bor i. Jeg ser de ganske ofte, og etter de har sittet å tigget så kan de dra hjem, skifte og du hadde nesten ikke kjent dem igjen en gang. Jeg føler de til en viss grad holder oss for narr. Jeg fatter ikke at de ikke søker asyl? Hvis de lever som de sier (for all del, det er sikkert sant), så kan jeg ikke skjønne at de kan gjøre annet enn å søke om å få bo her på humane grunnlag. Enten ved f.eks forfølgelse, eller mtp kårene i deres land. Jeg lurer og på. Er det tradisjonen deres som gjør at de reiser og oppholder seg som de gjør? At de på tverr skal være det "reisende folkeslaget", eller bare er de sånn? Jeg lurer på en ting, for dette er noe jeg ikke vet noe om. MÅ de tigge? Polakkene kommer og jobber, men dette kan ikke disse gjøre? Hva er grunnen? Romania VS polen? Forskjellen er... jeg vet ikke, vet noen? 1
Medlem Skrevet 21. juli 2012 #15 Skrevet 21. juli 2012 Jeg gir aldri penger til tiggere, helt uavhengig om det er nordmenn eller utlendinger. Som andre har påpekt ser jeg på det som å gjøre seg selv (og landet) en stor bjørnetjeneste. Man støtter oppunder en aktivitet flesteparten ikke ønsker, og gjør det også mer attraktivt å tigge.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2012 #16 Skrevet 21. juli 2012 Jeg lurer og på. Er det tradisjonen deres som gjør at de reiser og oppholder seg som de gjør? At de på tverr skal være det "reisende folkeslaget", eller bare er de sånn? Romfolket er et reisende folk. Det betyr at man ikke har samme forhold til eiendomsrett som de fastboende. Fastboende ser på ting på en annen måte, å anskaffe seg nye ting hele tiden er selve kjernen i fastboende sine liv. For et nomadefolk som alltid er på farten er det ikke slik. En sigøyner svirrer rundt fra sted til sted hele tiden, hele livet. Ting i seg selv har ikke verdi og respekt for andres eiendom er derfor ikke tilstede på samme måte. Det er i lys av denne tradisjonen du må se neddriting av parker og folks hager, eller det fastboende kaller stjeling. Det er ikke et tegn på mangel på respekt, kun at rom har et helt annet verdisystem enn fastboende. For romfolk har ting bare verdi så lenge de kan brukes i løpet av reisen, ellers er ting verdiløst. Romfolket trives slik. Fellesskapet og friheten som en reise i flokk innebærer er helt fantastisk og et slikt samhold skaper ingen tapere. Med dine fastboende-øyne så tenker du kanskje at man er taper om man reiser rundt og tigger og ønsker å bli som deg, en fastboende med masse ting, men det er ikke slik romfolket tenker. Romfolket ser på din tilværelse som et mareritt og et skrekkabinett som man må unngå for enhver pris. Å se på disse folkene som fattige og på "bunnen av samfunnet" blir helt feil. Når man omtaler noen som tapere, så antyder man samtïdig at det finnes noen på motsatt side, vinnere, og det er oss. For romfolk består livet av en konstant vandring, et ekte liv i et fellesskap der man kan være fri. Romfolk er ikke fattige på det som betyr noe for romfolk, samhold, fellesskap, friheten av å reise. Anonym poster: 274eec55e14dbb7b4eaaae4b7ca1f11b
Gjest _Lita_ Skrevet 21. juli 2012 #17 Skrevet 21. juli 2012 Romfolket er et reisende folk. Det betyr at man ikke har samme forhold til eiendomsrett som de fastboende. Fastboende ser på ting på en annen måte, å anskaffe seg nye ting hele tiden er selve kjernen i fastboende sine liv. For et nomadefolk som alltid er på farten er det ikke slik. En sigøyner svirrer rundt fra sted til sted hele tiden, hele livet. Ting i seg selv har ikke verdi og respekt for andres eiendom er derfor ikke tilstede på samme måte. Det er i lys av denne tradisjonen du må se neddriting av parker og folks hager, eller det fastboende kaller stjeling. Det er ikke et tegn på mangel på respekt, kun at rom har et helt annet verdisystem enn fastboende. For romfolk har ting bare verdi så lenge de kan brukes i løpet av reisen, ellers er ting verdiløst. Romfolket trives slik. Fellesskapet og friheten som en reise i flokk innebærer er helt fantastisk og et slikt samhold skaper ingen tapere. Med dine fastboende-øyne så tenker du kanskje at man er taper om man reiser rundt og tigger og ønsker å bli som deg, en fastboende med masse ting, men det er ikke slik romfolket tenker. Romfolket ser på din tilværelse som et mareritt og et skrekkabinett som man må unngå for enhver pris. Å se på disse folkene som fattige og på "bunnen av samfunnet" blir helt feil. Når man omtaler noen som tapere, så antyder man samtïdig at det finnes noen på motsatt side, vinnere, og det er oss. For romfolk består livet av en konstant vandring, et ekte liv i et fellesskap der man kan være fri. Romfolk er ikke fattige på det som betyr noe for romfolk, samhold, fellesskap, friheten av å reise. Anonym poster: 274eec55e14dbb7b4eaaae4b7ca1f11b Takk for mer opplysning rundt dette. Jeg har sett et par dokumentarer om dette, hvor de gjorde som de gjør her i Oslo nå. Jeg så aldri at de dreit i andres hager og sånt, men sånt egner seg ikke på kamera. Mulig de ønsker noe av stoltheten i behold også? Nå tror jeg heller ikke at alle romfolk driter i andres hager...
Drizzt Skrevet 22. juli 2012 #18 Skrevet 22. juli 2012 Jeg gir aldri penger til tiggere, kjøper aldri bladene og støtter på ingen måte tigging-turismen. 2
Nerdemamma Skrevet 22. juli 2012 #19 Skrevet 22. juli 2012 Har aldri gitt ei krone til tiggere. Jeg kjøper bestandig bladene de selger, husker ikke hva de heter nå i farta, men blader de selv har skrevet. Dette er kanskje rusmisbrukere? Jeg er veldig villig til å belønne arbeid de har gjort som for eksempel disse bladene. Men penger for ingenting tror jeg ikke på.
Ixnay Skrevet 22. juli 2012 #20 Skrevet 22. juli 2012 Jeg kjøper =Østfold, for det synes jeg er et godt tiltak, men jeg gir aldri penger til tiggere. Ønsker ikke å være med å gjøre tigging attraktivt, da blir det jo bare ytterligere tigging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå