AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Hvilke utdanninger er aktuelle dersom jeg ønsker å drive med psykoterapi på f.eks. et DPS? Jeg vet om lege (psykiater), psykolog, sosionom og sykepleier - men er det flere muligheter? Anonym poster: 1f1a9a61d8a2d84140472fcb13698feb
cornflake_girl Skrevet 20. juli 2012 #2 Skrevet 20. juli 2012 Vernepleiere kan også ta videreutdanning i psykiatri, såvidt jeg vet (og kan drive samtalebehandling på lik linje med sosionom og sykepleier med videreutdanning).
amonyn Skrevet 20. juli 2012 #3 Skrevet 20. juli 2012 Har en kamerat som tok psykoterapeut i Oslo. Husker ikke hva skolen heter, men tror kanskje den er privat.
Gjest skyllemiddel Skrevet 20. juli 2012 #4 Skrevet 20. juli 2012 Du får neppe jobb på DPS ved å ta en privat psykoterapiutdanning."Psykoterapeut" er ingen beskyttet tittel, og hvem som helst kan kalle seg det. Sats på vernepleie, sykepleie eller sosionom hvis du ikke orker/vil bli lege eller psykolog. Vi trenger flere med seriøs utdanning, ikke de som har gått et par uker på kurs og tror de kan redde verden med håndspåleggelse og planteekstrakt.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #5 Skrevet 20. juli 2012 Sosionomer må bli klinisk sosionom for å kunne drive på med dette. Er sosionom selv men ikke klinisk Hadde jeg kunne valgt i dag så hadde jeg blitt sykepleier isteden, mye lettere å få seg jobb og man bør jobbe en stund før man videreutdanner seg. Anonym poster: e3b75c1bfb8fbecacd6a5e16d9b92eba
Brøleape Skrevet 20. juli 2012 #6 Skrevet 20. juli 2012 (endret) Slik jeg har forstått det er psykoterapeutisk utdannelse en videreutdannelse for psykologer og leger. Tror ikke andre yrker kan drive med dette. Endret 20. juli 2012 av Brøleape 1
amonyn Skrevet 24. juli 2012 #7 Skrevet 24. juli 2012 Du får neppe jobb på DPS ved å ta en privat psykoterapiutdanning."Psykoterapeut" er ingen beskyttet tittel, og hvem som helst kan kalle seg det. Sats på vernepleie, sykepleie eller sosionom hvis du ikke orker/vil bli lege eller psykolog. Vi trenger flere med seriøs utdanning, ikke de som har gått et par uker på kurs og tror de kan redde verden med håndspåleggelse og planteekstrakt. Nå må ikke du være så rask i vendingen her. Det er ikke et "lite kurs i håndpåleggelse" jeg snakker om. Kameraten min har sosionomutdanning i bunnen, og har tatt en master i tillegg, altså åtte år på skole. Ville ikke akkurat si det var en mindreverdig utdanning. Klarer ikke finne denne skolen han gikk på, men vet han gikk i England de siste to årene. Jo, her var den. Han er flink også, og har/har hatt fryktelig mange spennende jobber i statlig regi (leder for stort prosjekt, psykiatrisk avdelig, psyk. ungdomsavd.). Nå har han egen praksis og tror mesteparten av tiden går dit, for han er fryktelig populær. Men noen mennesker er bare "født inn" i et yrke, hvis dere skjønner hva jeg mener. Han har vært sånn "psykologaktig" helt siden han var liten Det er ikke meningen å snakke noe spesielt for noen utdanning i det hele tatt, jeg bare nevnte at den fantes. Tradisjonelle utdannelser er nok sikrere. Vet ikke helt hva DPS vil si i praksis, men jeg vet om flere uutdannede idioter som jobber fast på psykiatrisk avdeling, SÅ vanskelig kan det ikke være. Slik jeg har forstått det er psykoterapeutisk utdannelse en videreutdannelse for psykologer og leger. Tror ikke andre yrker kan drive med dette. Nei, det har du jammen rett i iflg. Wikipedia. Men det virker heller ikke som det er en beskyttet tittel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå