AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Ferietid og familietid. Alle har gledet seg til å få tid sammen, alle fire. Nyte tiden før vesla begynner i barnehagen, og tidsklemma kan innta oss. Lagt opp til en lite stressende ferie. En liten tur til Kristiansand og dyreparken forrige uke, og ellers bare campingliv på fast campingplass. Været har til og med vært fint, vi kan være på stranda og ungene leker på lekeplassen. Så hvorfor er jeg nå sur, lei og grinete? Hva er det som er FERIE med å sove dårlig på nettene fordi ungene våkner i hytt og pine, og ikke minst står opp i 6-7tiden? På stranda blir de utålmodige etter kort tid. De er 1 og 4 år, ikke flinke til å aktivisere seg selv i lang tid. Må passe på at ikke fireåringen blir for ivrig og løper for nære andre mennesker slik at det sprutes sand på de som ligger og soler seg. 1åringen går ikke enda, og blir frustrert når hun ikke kommer dit hun vil. 4åringen vil ikke bygge sandslott, og det er for kaldt å bade noe særlig. Har en av ungene en leke, så kan du banne på at den andre ungen vil ha samme leke. Når de er i seng og har sovnet er det tid for å få vasket opp, ryddet og gjerne dratt i butikken for å handle mat. Når man endelig setter seg ned er det ikke langtid før man er kaputt og må legge seg for å få nok søvn til å komme seg gjennom neste dag. Besteforeldrene gjør sine ting i ferien, og andre "barnevakter" har vi ikke. Jeg skulle ønske jeg kunne ha en feriedag eller to helt for meg. Hvor jeg kunne ligget og sola meg på stranda, mens jeg leste en bok. Hvor jeg selv kunne velge når jeg skulle gått opp fra stranda, og hvor jeg kan være et "dårlig forbilde" og drikke en iskald brusboks akkurat når jeg vil. Når middagen kan nytes i lenger tid, i stedet for å kaste den i seg mellom "mating" av 1åring og den konstante talestrømmen til 4åringen ("hvorfor er det ditt, hvorfor er det datt..???"). Hvor jeg kunne tatt meg en tur og kanskje handlet noen klesplass til meg selv på salg, og kost meg i butikkene, ikke løpt fordi man har dårlig samvittighet for egentiden mens mannen må ta hele pakka. Hvor jeg kunne gjort ingenting, i stedet for å brukt den lille fritiden man har på vasking og rydding og fiksing. Bare noen frustrasjoner som måtte luftes. Jeg skulle ønsker jeg kunne ha ferie fra å være mamma noen dager. Så kanskje jeg hadde vært en blidere og hyggeligere mamma når jeg var oppladet. Anonym poster: e3fb78df863b1d2e3ca9924eaa96175f 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 det er nok ikke noe som kan fikses øyeblikkelig ,men til neste år allefall. få tak i flere barnevakter dere kan bruke. jeg er fadder til noen barn jg pleier å ha dem noen dager eller faktisk uker i strekk i sommer ferien spesielt så foreldrene får seg litt alene tid. jeg stor koser meg med den tiden å vi finner på mye gøy. Anonym poster: ac2ddbe38334adbfa9b364b98cd44d02
Mafalda Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 MIn erfaring er at ferie med småbarn består av alt annet enn avslapning Veldig koselig, synes nå jeg, men også ganske slitsomt og ikke spesielt egnet for å lade batterier og koble av. Hva med at du og mannen bytter på å reise hjem en dag og overnatte hjemme, hvis det ikke er altfor lang vei? 24 timer alene kan gjøre underverker- og så tar dere resten av ferien sammen med foreldre som er litt mer opplagte? Og en mager trøst: det blir bedre om bare et par år...
Gjest imli Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 Eg tenkjer at de er heldig som er to om ungane Kvifor kan ikkje du og mannen din bytte på å ha ein dag eller nokre timar fri? Du treng ikkje å ha dårleg samvit for det, når du gjer det same for han. Viss de vil gjera noko saman, kan de vel prøve å få nokon til å sitje barnevakt - har de ikkje vener/veninner som kan sitje ein kveld? Skjøner godt kva du meiner, kjenner meg igjen i min eigen kvardag, det er slitsomt å ha ungar! Men eg er åleine med mine, du og mannen din er to, og kan fint avlaste kvarandre litt innimellom. Det har både foreldre og ungar godt av
Gjest Violetta Skrevet 19. juli 2012 #5 Skrevet 19. juli 2012 Har dere ikke noen ungdommer rundt dere som kan trenge noen feriepenger? Barnevakt i noen timer kan være gull verdt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Jeg tok en ferie i syden med mine små. Har aldri vært så sliten etter en ferie. Rett og slett fordi alle rutiner ble snudd på hodet og alt ble mer tungvint. Jeg syntes det var godt å være hjemme med sånne små og heller ta ting på sparket etter været og lysten. Anonym poster: 04d69136d510ac4067a84aed40c6fadc
Mafalda Skrevet 19. juli 2012 #7 Skrevet 19. juli 2012 det er nok ikke noe som kan fikses øyeblikkelig ,men til neste år allefall. få tak i flere barnevakter dere kan bruke. jeg er fadder til noen barn jg pleier å ha dem noen dager eller faktisk uker i strekk i sommer ferien spesielt så foreldrene får seg litt alene tid. jeg stor koser meg med den tiden å vi finner på mye gøy. Så hyggelig! Og det er absolutt noe TS kan prøve å legge inn i planleggingen til neste år. Men for en del av oss, som ikke har noen superfaddere tilgjengelig, så kan det være ganske vanskelig å få noen til å passe over natten eller flere netter. Særlig når det ikke lenger bare er ett barn. Vet jo ikke hvordan det er med TS og familien, men veldig mange småbarnsfamilier jeg kjenner har i grunnen i beste fall to valg: mormor eller farmor Da synes jeg det er gull verdt å bytte på litt, så begge får hentet seg inn igjen. Som sagt- det er ikke alltid så mye som skal til. Og far sier sikkert heller ikke nei takk til en alenekveld med beina på bordet og sport på TV...
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #8 Skrevet 19. juli 2012 Eg tenkjer at de er heldig som er to om ungane Kvifor kan ikkje du og mannen din bytte på å ha ein dag eller nokre timar fri? Du treng ikkje å ha dårleg samvit for det, når du gjer det same for han. Viss de vil gjera noko saman, kan de vel prøve å få nokon til å sitje barnevakt - har de ikkje vener/veninner som kan sitje ein kveld? Skjøner godt kva du meiner, kjenner meg igjen i min eigen kvardag, det er slitsomt å ha ungar! Men eg er åleine med mine, du og mannen din er to, og kan fint avlaste kvarandre litt innimellom. Det har både foreldre og ungar godt av Jeg håper du ikke har barna hele ferien? Far har vel også sin del? Det er klart det er mer slitsomt å være alene, men de fleste har jo annenhver uke eller annenhver helg til å bruke på seg selv, i hvert fall. Jeg har gått den andre veien: var alenemor og er nå gift, og jeg er forbauset over hvor fort det glir inn på en slags autopilot hvis du ikke er flink til å avtale at nå tar jeg barna, i morgen tar du dem på skogstur... Ofte går familien rundt i en zombietilstand der far og mor er konstant halvslitne begge to og uten ork eller vett til å gjøre noe med det Vi har definitivt måttet bli mer bevisste, for det var slett ingen halvering av slitenheten å bli et par, slik som jeg hadde trodd. Liten digresjon, men likevel relevant for ts. Det er dumt å faktisk være to og ikke utnytte det bedre. Anonym poster: 6ac56b3d593a8c8f7bbf9b376aae22c3 1
Gjest loren Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Sier som fler her, utnytt at dere er to, gi hverandre pauser. Selv om man elsker barna sine så er det godt med pauser hvor man har voksentid, både alene og sammen. Jeg har hatt sønnen min i 3 uker alene, og ja, det har vært slitsomt til tider. Nå er han hos pappan (dro i går og jeg savner han allerede )
Gjest imli Skrevet 19. juli 2012 #10 Skrevet 19. juli 2012 Ungane mine har nokre dagar ferie med far sin ja, og annakvar helg elles. Men ein er jo likevel mykje åleine med dei. Det er mykje enklare å vera to heile tida, enn å vera åleine heile tida bortsett frå to helger i månaden. TS bør absolutt utnytte det at dei er to betre! Litt planlegging er alt som skal til
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #11 Skrevet 19. juli 2012 Ahh, det er så deilig å være ettbarnsmamma <3 Når man bare har én (rolig 6-åring), så er det ikke noe problem å få litt alenetid og pusterom mens mannen er med barnet. Tror aldri jeg hadde orket mer enn ett barn Får det beste av to verdener, både god tid til meg selv og mannen OG å oppleve det å være mamma. Anonym poster: 08981918220f9df7226ca7d0d7a974d6
Gjest Magdalene Skrevet 19. juli 2012 #12 Skrevet 19. juli 2012 Ahh, det er så deilig å være ettbarnsmamma <3 Når man bare har én (rolig 6-åring), så er det ikke noe problem å få litt alenetid og pusterom mens mannen er med barnet. Tror aldri jeg hadde orket mer enn ett barn Får det beste av to verdener, både god tid til meg selv og mannen OG å oppleve det å være mamma. Anonym poster: 08981918220f9df7226ca7d0d7a974d6 Dette hjelper TS fordi? 9
kaprifolen Skrevet 20. juli 2012 #13 Skrevet 20. juli 2012 Det er en grunn til at uttrykket "husmorferie" oppstod! Føler med deg, TS. Men dette burde du og mannen klare å finne en løsning på... 1 åringen sover vel fortsatt på dagen? Om dere ikke får til flere dager med egentid, så kan dere vel hvertfall få til at den ene får noen timer for seg selv, mens den andre tar med sovende 1åring og våken 4 åring på barnevennlig museum, småbarnskino, eventyrstund eller noe som avlaster den som har begge alene litt også?
Rararara Skrevet 20. juli 2012 #14 Skrevet 20. juli 2012 Jeg er enig med flere her: utnytt at dere er to foreldre! Vi har også en fireåring og en ettåring og går inn i siste helga i ferien nå. Det vi har gjort er at vi deler på å få sove utpå/bruke tid på annet om morgenen, når minstemann har en dupp tar en av oss med seg største så får den ene hvile litt da. Den av oss som skal handle får dra alene i butikken osv. Dere kunne kanskje ta en prat og bli enige om å sette av tid så dere får hvile begge to, selv om det ikke er sammen? Kanskje en av dere tar med ungene på lekeplassen en time så den andre kan slappe av på stranda, så bytter dere etterpå? Håper du får litt hvile! Ungene synes jo sikkert det er koseligere om foreldrene er blide og opplagte de også
Carrot Skrevet 20. juli 2012 #15 Skrevet 20. juli 2012 Hvor jeg kunne tatt meg en tur og kanskje handlet noen klesplass til meg selv på salg, og kost meg i butikkene, ikke løpt fordi man har dårlig samvittighet for egentiden mens mannen må ta hele pakka. Hvor jeg kunne gjort ingenting, i stedet for å brukt den lille fritiden man har på vasking og rydding og fiksing. Anonym poster: e3fb78df863b1d2e3ca9924eaa96175f Jeg stusset litt på denne, og på hvorfor du får dårlig samvittighet for å la mannen din gjøre det du gjør? Er det verre for ham enn deg å ta seg av deres to barn? Har dere ikke like mye ansvar og like stor evne begge to til å ta vare på barna? Jeg tenkte med en gang at her har vi en mor som føler hun må gjøre alt selv, hvor far har en herlig ferie og bare skummer fløten med lange avslappende dager..... Hvorfor i all verden skulle du som mor ha dårlig samvittighet for at far er far for barna mens du får en pust i bakken? 2
sjøhest Skrevet 21. juli 2012 #16 Skrevet 21. juli 2012 skaff barnevakter og avlast hverandre ja:) Ingen dere kjenner som kunne passet noen timer av og til da? Og har du prøvd å spørre besteforeldrene mer?
Elizia Skrevet 21. juli 2012 #17 Skrevet 21. juli 2012 Kjenner godt igjen det du skriver TS. Ferier med små barn er ikke avslappningsferier. Vanskelig å holde på de faste rutinene, man bor trangt og man må "finne på noe" hver dag. Likevel kan dere vel bytte på så en får sovet litt lenger innimellom mens den andre tar med barna ut på en lekeplass? Og dersom en har behov for litt alenetid på dagen for å sole seg, shoppe el, kan jo den andre ta barna de timene? Og dette bør føles rettferdig for begge 2. Viktig å utnytte at man faktisk er to om ansvaret for barna! Og som andre sier over her; spør om besteforeldre eller andre nære kan se etter de litt i ferien slik at dere kan spise middag sammen alene en kveld, eller få en natt alene sammen. Har selv blitt alene med mine 2 små og har barneledig annenhver helg, hver onsdag til torsdag samt 2 uker hver sommer. Så jeg har mye alenetid og tid jeg kan gjøre det som passer meg. Men hadde ønsket at når jeg var sammen med barnefaren at vi kunne ha utnyttet bedre at vi faktisk var to om ansvaret og at ikke alt alltid var mitt....Burde ha stillt mer krav.
Gjest gjest Skrevet 21. juli 2012 #18 Skrevet 21. juli 2012 Jeg og mannen har gjort det slik: vi har 5 uker ferie tilsammen. 1 uke til meg alene hvor jeg reiser sammen med venninne til varmere strøk, 1 uke til ham hvor han reiser alene sammen med kompis på hyttetur/jakt/fisketur. Barna koser seg hjemme med den forelderen som ikke er bortreist og det går veldig greit. 3 uker har vi ferie sammen med barna. Disse ferieukene fordeler vi over hele året sånn at hverken vi eller barna skal bli slitne og leie av hverandre. Ukene sammen med barna bruker vi til campingferie, dyrepark, badeland, strand,is,kos,lekeplass,hyttetur,sydentur, osv- alt ettersom hva vi planlegger. På denne måten har ihvertfall alle i denne familien det veldig bra sammen- og barna får ha en super ferie tilpasset seg og sin alder. anbefales dette har vi gjort siden barna var små. jeg var på min første sydenuke da største var 10 mnd. vanskelig å reise, men den ene uken gjorde meg godt- jeg klarer å være en god mamma 51 uker i året pga oppladningsuken hvert år
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2012 #19 Skrevet 21. juli 2012 Eg tenkjer at de er heldig som er to om ungane Kvifor kan ikkje du og mannen din bytte på å ha ein dag eller nokre timar fri? Og jeg synes dere er griseheldige som har besteforeldre som barnevakter! Vi har ingen å støtte oss på i det hele tatt. Noen gang! Og så synes jeg du er heldig som får sove helt til 6-7 om morgenen Tenk heller på hvor heldig du er som har to nydelige små barn. Og en mann som kan ta dem en dag så du får slappet av. Snart er de store og du lengter tilbake til denne tiden.
Gjest imli Skrevet 21. juli 2012 #20 Skrevet 21. juli 2012 Og jeg synes dere er griseheldige som har besteforeldre som barnevakter! Vi har ingen å støtte oss på i det hele tatt. Noen gang! Og så synes jeg du er heldig som får sove helt til 6-7 om morgenen Tenk heller på hvor heldig du er som har to nydelige små barn. Og en mann som kan ta dem en dag så du får slappet av. Snart er de store og du lengter tilbake til denne tiden. Eh - eg trur kanskje du siterte feil person? Eg har i alle fall ikkje noko mann, og ikkje ungar som søv til 7 heller... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå